Renault 4 E-Tech

Dat is ook het succes van de Chinese bedrijven. Kijk naar wat BYD of Xpeng aanbieden. Twee, hooguit drie, versies, geen of minimale opties. Alles om het productieproces zo eenvoudig mogelijk te maken.
 
slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.
Maar niemand die dat nog koopt :ROFLMAO:
Dacia bewijst al jaren dat daar zeker nog een markt voor is.
 
De basisversie die nu centraal staat op de homepage klopt m.i. beter met het origineel dan de luxere versies, zeker in dat rood en zonder die overdreven op Matchbox wieltjes van vroeger geïnspireerde lichtmetalen karrewielen

Zie ook mijn post van 4 maart. Kan je ze mooi vergelijken.

Waarom wordt een in basis goede, veilige auto door zo veel afgewezen omdat er bijvoorbeeld maar vier in plaats van zes speakers in zitten? En het stuur zwart is zonder metaalaccent? Ik vind dat juist wat hebben.

Wellicht omdat auto's zo duur zijn tegenwoordig dat we daardoor ook meer verwachten? mijn Pixo had ook gewoon het broodnodige en heb nooit het idee dat ik wat gemist heb.
 
Ziet eruit als een hele goede tweede auto. Maar eens een proefrit inplannen.
Benieuwd wat je ervan vind.

De Engelse video verslagen van de R4 introductie zijn zeer enthousiast.
Ook 'test' beoordelingen zijn positief. Diverse 4 tot 4,5's uit 5.
Menigeen had dat resultaat niet verwacht na de verwennerij door de R5
 
De Renault 4 en 5 zijn snoepjes. Kan een groot succes worden net als de Fiat 500. Auto`s gebaseerd op het verleden, mits goed ontworpen slaan doorgaans goed aan. Helaas is het bij de VW Beetle niet gelukt.
 
Tijdens het tennistoernooi Roland Garros presenteert Renault de Renault 4 Savanne 4x4 concept

image_63081357331747325673142_1747325673.png
 
De Renault 4 en 5 zijn snoepjes. Kan een groot succes worden net als de Fiat 500. Auto`s gebaseerd op het verleden, mits goed ontworpen slaan doorgaans goed aan. Helaas is het bij de VW Beetle niet gelukt.
Ik twijfel nog een beetje. Technisch zijn ze 'prima', maar de R5 is erg krap van binnen maar toch erg groot van buiten. Dat gaat 'm niet helpen.
De R4 voel ik zelf helemaal niets voor, maar bij de review door FullyCharged was men toch wel positief.
 
Ik heb eergisteren een proefrit gemaakt in de R5 en was positief verrast, zelfs zo dat hij nu op mijn shortlist staat als mijn volgende auto vd zaak (april 2026). Het enigste nadeel vond ik het gebrek aan ruimte achterin en de kofferbak.
Ik moet de R4 nog het echt bewonderen, maar als die beide negatieve punten echt veel beter zijn, dan grote kans dat het een R4 wordt. Wel met het open dak natuurlijk!
 
Ik twijfel nog een beetje. Technisch zijn ze 'prima', maar de R5 is erg krap van binnen maar toch erg groot van buiten. Dat gaat 'm niet helpen.
De R4 voel ik zelf helemaal niets voor, maar bij de review door FullyCharged was men toch wel positief.
De Fiat 500 is altijd krap van binnen geweest en was er alleen als 3 deurs. Toch is het een mega-succes geweest. De R5 spreekt mij ook meer aan dan de R4 maar als ruimte een rol speelt moet je naar de R4. Moet de R4 wel je smaak zijn natuurlijk.
 
Renault maakt tenminste nog enigszins 'warme' dashboards, niet dat extreem kille lege zoals sommige chinese merken en natuurlijk tesla

ik vind het iig wel een leuk ding
 
Leuk ding om te zien, hoop dat ze binnenkort het straatbeeld wat kunnen verrijken. Ik vind nieuwe Renaults een stuk meer persoonlijkheid hebben dan de meeste andere merken anno 2025.
 
Niet iedereen zoekt een ruime familieauto. Ik neem sporadisch meer dan 2 mensen mee. Gister ging ook prima; passagier wat inschikken en achterin zit je dan prima. Vroeger ging ik achter mijn moeder zitten want die was het kleinst en ik het langst.

Klopt, iedereen een ander gebruiksdoel.

Wat mij betreft is de nieuwe R5 vooral een hebbeding. De R4 is misschien wat praktischer, maar goedkoop voor het ruimteaanbod zijn ze niet.
 
Ik vind 'm gaaf, leuker dan de R5. Als oud- R4 bestuurder zocht ik willekeurig toch naar de plek waar de pook uit het dashboard kwam steken.
 
. Ik vind nieuwe Renaults een stuk meer persoonlijkheid hebben dan de meeste andere merken anno 2025.
yup, gewoon weer wat grappigs, maar goed ontworpen design ding. Niet van die dertien in een dozijn aalgladde suv achtigen
 
De redactie heeft er nu ook een gereden (in Portugal) voor liefhebbers van een filmpje. De ruimte lijkt best wel okay (maar ik vind het idee om een laadkabel in het vak ONDER de bagageruimte te stoppen zelf erg onhandig, zeker als je nog spul in de kofferbak zelf gaat leggen - en dan een keer wilt/moet laden). Marco plaatst wel enkele kanttekeningen bij het weggedrag, vooral de werking van de ESP.
 
Weggedrag is wel goed maar de ESP grijpt snel in en niet heel gecultiveerd. Rustig aan met je rechtervoet.
 
maar ik vind het idee om een laadkabel in het vak ONDER de bagageruimte te stoppen zelf erg onhandig, zeker als je nog spul in de kofferbak zelf gaat leggen - en dan een keer wilt/moet laden
Ik snap dat zelf ook nooit zo, dat gedweep met vakjes onder de vloer in de kofferbak.
 
met vakjes onder de vloer in de kofferbak
Is wel handig voor spullen die je mee wil slepen maar eigenlijk nooit nodig hebt: gevarendriehoek, kruissleutel, de granny lader voor een elektrische auto. Daar had ik vroeger toch wel een vouwkratje voor in de kofferbak staan en nu ligt dat eronder. Vervolg hiervan in het topic Die ruimte onder de kofferbak - wat doe je ermee? omdat het voor het Renault 4 E-TECH topic wel uitgebreid en off-topic werd (en tegelijkertijd leuk is).
 
Laatst bewerkt:
slingers ipv electrische ramen, geen stuurbekrachtiging, geen getint glas, geen infotainment, geen airco, geen centrale vergrendeling, geen ledverlichting, maar een halogeen lampje van 5 euro.
Maar niemand die dat nog koopt :ROFLMAO:
Slingers ipv electrische ramen zou zo maar eens duurder kunnen zijn. Zo'n mechanisch systeem inbouwen is ingewikkelder dan een electrisch systeem. Al denk ik dat een bepaalde groep er zelfs geld voor over heeft om te pronken met hoe eenvoudig ze gebleven zijn..
 
Inderdaad - het is natuurlijk een kromme vergelijking met vroeger, maar als je de wensenlijstjes en commentaren van de huidige automobilisten ziet zijn we intussen best verwend. Waarom wordt een in basis goede, veilige auto door zo veel afgewezen omdat er bijvoorbeeld maar vier in plaats van zes speakers in zitten? En het stuur zwart is zonder metaalaccent? Ik vind dat juist wat hebben.
Audio snap ik wel. Het is toch een ruimte waar veel mensen best wel wat tijd in doorbrengen. Dan is het leuk om een beetje goed geluid te hebben. Je hebt in de auto vaak meer tijd om naar muziek te luisteren dan thuis.
 
Slingers ipv electrische ramen zou zo maar eens duurder kunnen zijn. Zo'n mechanisch systeem inbouwen is ingewikkelder dan een electrisch systeem.
Dat denk ik niet. Het mechaniek kan zowel bij handbediende als elektrisch bediende ramen als één unit worden ingebouwd en aan de andere kant van het portierpaneel lijkt er ook geen verschil in kosten te zitten voor het aanbrengen van een slinger of schakelaarpaneel. Als je het mij vraagt is de enige reden dat het eventueel duurder is dat Renault speciaal voor dit model een raamslinger zou moeten ontwerpen omdat ze die voor hun andere modellen niet meer hebben.
Trouwens, een Renault 4 hoort geen slingers maar schuifruitjes te hebben.
 
Ik denk dat de nieuwe Renault 4 het beter gaat doen dan de Renault 5. De 4 is praktischer, toegankelijker, comfortabeler, efficiënter en ruimer. Daarnaast heeft die one pedal drive, V2L en voor het stoffen/canvas vouwdak zullen vast ook liefhebbers zijn. :)
Het liefste zou ik hem zo zien.
Renault-4-Savane-42154-Concept-1-e1747407999365.jpg
 
Ik denk dat de nieuwe Renault 4 het beter gaat doen dan de Renault 5. De 4 is praktischer, toegankelijker, comfortabeler, efficiënter en ruimer. Daarnaast heeft die one pedal drive, V2L en voor het stoffen/canvas vouwdak zullen vast ook liefhebbers zijn. :)
Het liefste zou ik hem zo zien.
Renault-4-Savane-42154-Concept-1-e1747407999365.jpg

Input van de lokale Renault dealer:
De R5 doet het heel goed, vooral oudere mensen waar de kinderen het huis uit zijn kopen hem uit nostalgie omdat ze vroeger ook een R5 hadden.

De R4 heeft inderdaad alle rationele eigenschappen om het beter te doen dan de R5 - behalve hier in België de prijs. Tenzij je absoluut elektrisch wil rijden is een Captur 12.000€ goedkoper voor een gelijkaardig ruimteaanbod.

Bij veel jonge gezinnen gaat de aankoopprijs dan ook belangrijker zijn dan er leuk uitzien.

Maar eerlijk: als ik het geld er voor over had zou ik ook met alle plezier die uitvoering die je hier post op de oprit willen in plaats van onze Captur.
 
Dit is een gezinswagen, ESP dat wat sneller ingrijpt lijkt me daar nu geen echt probleem.
Het is naar zeggen van tester Marco lang geleden dat hij in een auto reed waar het ESP zo snel ingrijpt. En dan doet ie t nog lomp ook. Dat klinkt toch als een misser van Renault, ik reken erop dat ze dit gaan verbeteren.
 
Is dat niet een software-update die Renault ook naar bestaande auto's gaat sturen?
Ik meende in een filmpje gezien te hebben dat het volgend jaar ook naar de Renault 5 komt, maar dat het niet achteraf met de pedalen achter het stuur is in te bouwen.
 
En zo'n soort auto in het zwart komt er zelden goed uit, haalt alles weg uit het ontwerp en samen met die velgen/wieldoppen geen best gezicht. Maar verder vind ik hem nog steeds leuk. :D
 
Dat is een vrij gangbare plek, toch?
Dat maakt het helaas nog geen logische plek, daarnaast wordt die gigantische klep er zo binnenkort ook nog wel afgreden.. Sowieso waarom hebben veel merken van die mega kleppen voor de laadpoort, zo onhandig bij smalle laadplekken
 
Leuk is ie zeker, vooral in het blauw spreekt ie me aan. Maar dat komt misschien omdat ik vroeger een blauwe GTL heb gehad, daar lijkt deze nieuwe kleur nog best op ookl
 
Vergelijkende test met Ford Puma

Hoewel de Ford Puma Gen-E misschien betere demping en een grotere kofferbak heeft, kan hij nauwelijks concurreren met een Renault 4 die vanaf de grond af aan is ontworpen voor elektrische aandrijving. De sympathie, het comfort aan boord en het algehele rijplezier pleiten allemaal in het voordeel van de laatste. Zowel in het verleden als in het heden blijkt hij uiteindelijk meer geïnspireerd te zijn.

ford-puma-vs-renault-4-electrique-2025-BD-06_4.jpg

ford-puma-vs-renault-4-electrique-2025-BD-07_0.jpg

Renault-4-E-Tech-Techno-150-ch-Autonomie-Confort-VS-Ford-Puma-Gen-E-Pack-Premium-168-ch-2025-_012_0.jpg


 
Onlangs voor het eerst kennis gemaakt met de nieuwe R4 en eigenlijk best aangenaam verrast.
Het ruimteaanbod is prima, en de koffer is handiger dan die van een Captur.
Alleen de zithouding op de achterbank is het nadeel, maar dat speelt bij zowat bij 90% van de EV's.
 
Terug
Bovenaan