Gebruikte elektrische auto's zijn straks niet meer in te ruilen.

Allen het verschil is, dat je van een oude diesel gratis af kan bij de sloop. Zo'n EV zit vol chemicaliën, dat wordt gevaarlijk afval afvoeren. Dus dan krijg je aan het eind ook een dikke rekening gepresenteerd.

Allen het verschil is, dat je van een oude diesel gratis af kan bij de sloop. Zo'n EV zit vol chemicaliën, dat wordt gevaarlijk afval afvoeren. Dus dan krijg je aan het eind ook een dikke rekening gepresenteerd.
Werkt dat zo?
Een sloop EV zit ook vol met dure recyclebare metalen;

Als ik je reacties zo eens lees dan heb je jezelf in een anti-EV bubbel gezogen waarin je goede ontwikkelingen negeert en alles wat (nog) niet goed is opblaast.

Maar ook chemische troep is vaak geld waard dus zo een vaart dat je moet betalen om van je EV af te geraken zal het wel niet lopen.

Inderdaad.
Net als een wasmachine, koelkast, boormachine of tv, die dingen schrijf je ook volledig af in de garantieperiode en daarna zie je vanzelf wel hoe lang het vervolgens nog mee gaat... gewoon opgebruiken tot het versleten is en dan weer de volgende bestellen in de webwinkel, als je het vroegtijdig afdankt in een werkende staat is het nog een knakenhandeltje voor marktplaats of een kringloopbedrijf.
Hangt er vanaf. Een wasmachine is 2dehands inderdaad niets waard en kan je beter gewoon blijven gebruiken.

Voor een auto is dat in zekere zin hetzelfde verhaal - maar een 4 jaar oude auto is vandaag de dag nog best wat geld waard. Als je niets van auto's kent, er helemaal zelf niet aan kan sleutelen en voor alles naar de dealer moet... Tja dan is om de 4 jaar een andere auto kopen een gevoel van rust.

Zorg dat je zo lang garantie hebt, een onderhoudscontractje dat alle kosten dekt en je weet perfect hoeveel je auto je elk jaar gaat kosten.

Persoonlijk doe ik bijna alles zelf aan mijn auto, en is oprijden - repareren en weer doorgaan tot op een bepaald punt de goedkoopste oplossing. Gezien de huidige prijzen van nieuwe auto's is dat punt tot waar repareren en weer doorgaan loont heel ver gelegen momenteel.

Pakweg in 2012 toen mijn ouders hun vorige auto kochten lag het heel anders. Toen kreeg je nog een stevige co2 korting voor een zuinig dieseltje te kopen, een dikke slooppremie - waarvan je nog 75% kreeg als je geen auto overliet - en een paar duizend euro seizoenskorting of wat voor naam het ook mocht hebben.

Terug
Bovenaan