Overstap naar lease

Nick 3470361

Net ingestapt
Momenteel rijd ik in een 2024 e-tech clio esprit alpine prive. Nu bied mijn nieuwe werkgever de mogelijkheid aan voor een leaseauto. Mijn interne kleine kind zegt natuurlijk altijd sneller, groter, luxer als het gaat om auto's.

Nu is 1 van de opties een Cupra leon Sportstourer VZ performance.

Dit zou mij onder aan de streep zo'n 100 euro per maand meer kosten dan de clio mij momenteel doet/zou doen met mobiliteitsbudet. alleen doet het toch pijn om een gloednieuwe auto na een jaar al weg te doen.

Kortom, ik weet niet wat wijsheid is. Wat zouden jullie aandraden?

Oplossing
Ik sluit me aan bij de voorgangers: hoewel het aanbod mooi is schrijf je wel het duurste deel van de Clio (het jongste jaar) af. Zeker als je ook later nog kunt overstappen - en wellicht komt er dan nog iets leukers voorbij, je weet nooit - zou ik de Clio nog even doorrijden, tenzij je de ruimte of andere kwaliteiten van de auto goed kunt gebruiken uiteraard.
Ik zou het zelf even aankijken en de Clio houden. Een nieuwe baan brengt ook een risico met zich mee, het gaat lang niet altijd goed. Misschien valt de baan je wel tegen, misschien verwacht je werkgever wel meer dan je kunt bieden. Het is niet waarschijnlijk, maar zou zomaar kunnen dat je binnen afzienbare termijn op zoek moet naar ander werk. Het zou dan wel vervelend zijn als je net je één jaar oude auto hebt verkocht met enorm veel afschrijving.
Ik weet niet of een leaseauto nog tot de mogelijkheden behoort als je langer bij je nieuwe werkgever werkt. Als je er zeker van bent dat je er goed zit kun je dan alsnog een leaseauto vragen. En laten we wel wezen, een jaar geleden was je nog heel blij met de Clio, anders had je hem niet gekocht. En terecht, want het is natuurlijk gewoon een hele mooie auto.

Laatst bewerkt:
Goed gezegd Geuzert (y) .
En een auto wegdoen na 1 jaar zelfs voor een erg populair model = afschrijving à volonté + als het werk je niet bevalt (of omgekeerd :p) moet je weer iets anders kopen.
Moest je met een Clio 1-2 of zoiets rijden zou ik zeggen, de Cupra uiteraard. Nu zou ik voor het mobiliteitsbudget gekozen. Practice what you preach zeggen ze -> wel, ik heb voor het budget gekozen. Maar idd ratio versus emotie...
<edit : Kalman2 en ik waren grosso modo een bericht met dezelfde teneur aan het typen)

Ik zou het zelf even aankijken en de Clio houden. Een nieuwe baan brengt ook een risico met zich mee, het gaat lang niet altijd goed. Misschien valt de baan je wel tegen, misschien verwacht je werkgever wel meer dan je kunt bieden. Het is waarschijnlijk, maar zou zomaar kunnen dat je binnen afzienbare termijn op zoek moet naar ander werk. Het zou dan wel vervelend zijn als je net je één jaar oude auto hebt verkocht met enorm veel afschrijving.
Ik weet niet of een leaseauto nog tot de mogelijkheden behoort als je langer bij je nieuwe werkgever werkt. Als je er zeker van bent dat je er goed zit kun je dan alsnog een leaseauto vragen. En laten we wel wezen, een jaar geleden was je nog heel blij met de Clio, anders had je hem niet gekocht. En terecht, want het is natuurlijk gewoon een hele mooie auto.

Ik kan inderdaad op ieder moment overstappen.
En ik ben er zeker nog erg blij mee!!
er is alleen momenteel een kortingsactie, deze "actie" vanuit de leasemaatschappij loopt tot eind juni en levert ongeveer 100 euro korting op per maand.

Ik sluit me aan bij de voorgangers: hoewel het aanbod mooi is schrijf je wel het duurste deel van de Clio (het jongste jaar) af. Zeker als je ook later nog kunt overstappen - en wellicht komt er dan nog iets leukers voorbij, je weet nooit - zou ik de Clio nog even doorrijden, tenzij je de ruimte of andere kwaliteiten van de auto goed kunt gebruiken uiteraard.

Oplossing
Ik kan inderdaad op ieder moment overstappen.
En ik ben er zeker nog erg blij mee!!
er is alleen momenteel een kortingsactie, deze "actie" vanuit de leasemaatschappij loopt tot eind juni en levert ongeveer 100 euro korting op per maand.
Korting op de leaseprijs neem ik aan. Voor de bijtelling maken kortingen van een leasemaatschappij niets uit. Dan geld gewoon de cataloguswaarden. Daarnaast heeft een leasemaatschappij altijd kortingen. Het is maar net wat ze kunnen uitonderhandelen met de importeurs.

Gewoon lekker die Cupra als lease auto pakken en vervolgens verklaring voor niet privé gebruik aanvragen. Dan kun je nu gelijk zakelijke kilometers rijden met die Cupra en privé kilometers rijd je nog even door in je Clio. Voor elk kalenderjaar kun je aangeven bij de belastingdienst of je de zakelijke lease auto privé wilt gaan rijden ( = bijtelling betalen). Uiteraard wel vroegtijdig je werkgever inlichten zodat dit qua inhouden bijtelling en eventuele eigen bijdrage aan werkgever , verrekend kan worden met je salaris.

Gewoon lekker die Cupra als lease auto pakken en vervolgens verklaring voor niet privé gebruik aanvragen. Dan kun je nu gelijk zakelijke kilometers rijden met die Cupra en privé kilometers rijd je nog even door in je Clio. Voor elk kalenderjaar kun je aangeven bij de belastingdienst of je de zakelijke lease auto privé wilt gaan rijden ( = bijtelling betalen). Uiteraard wel vroegtijdig je werkgever inlichten zodat dit qua inhouden bijtelling en eventuele eigen bijdrage aan werkgever , verrekend kan worden met je salaris.
Dat kan. Maar, er van uitgaande dat OP zijn mobiliteitsregeling kan laten uitbetalen als hij er voor kiest daar geen gebruik van te maken, kost dat natuurlijk ook gewoon geld. Ik zou mij niet laten verleiden door een aanbieding. Die zijn er ten alle tijden zowel van leasemaatschappijen als autofabrikanten. Er komt wel weer wat anders langs dat, net zo, al dan niet interessanter kan zijn.

Dit is voor mij geen optie
de cupra gaan rijden zou zo'n 100 euro duurder per maand zijn dat de clio.
Zou ik dit allebei gaan doen ben ik ruim 600 euro duurder uit.

Zoals al is gezegd, zou je op de Clio heel veel waarde verliezen als je die nu zou verkopen. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre die afschrijving in jouw rekensom van € 100 per maand zit? Als dat er nog niet in zit, dan is mijn gedachte dat de Cupra dan heel veel méér extra kost dan € 100 extra per maand aan 'kapitaalvernietiging' op de Clio. Dan is mijn advies om nog lekker langer te blijven genieten van de Clio.

Dit is voor mij geen optie
de cupra gaan rijden zou zo'n 100 euro duurder per maand zijn dat de clio.
Zou ik dit allebei gaan doen ben ik ruim 600 euro duurder uit.
Als je de Cupra alleen zakelijk rijdt, betaal je geen bijtelling. Dat bedoelde Geuzert.

De afschrijving op de Clio heb je sowieso al gehad. Ongeacht of je hem nu doorrijdt of wegdoet..

Ja en nee. Die Clio schrijft in jaar 1 ongeveer evenveel af als in jaar 2 en 3 opgeteld.
De werkelijke afschrijving / waardeverlies heb je trouwens pas als je verkoopt / inruilt. Je geeft X uit bij de aankoop en krijgt 0,X terug als je em wegdoet.

Als je de Cupra alleen zakelijk rijdt, betaal je geen bijtelling. Dat bedoelde Geuzert.

De afschrijving op de Clio heb je sowieso al gehad. Ongeacht of je hem nu doorrijdt of wegdoet..
Je bedoelt @tamiya10 ;)

Mijn punt was dat als je de auto puur zakelijk rijdt je inderdaad geen bijtelling betaalt. Maar in de meeste gevallen (ik heb het persoonlijk nooit anders meegemaakt) mag je bij het niet gebruik maken van de leaseregeling dat leasebudget ook als salaris laten uitbetalen. En dan kost het dus ook (indirect) geld, ook als je de auto puur zakelijk rijdt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan