Mechanix: '13 Toyota Verso-S

Kleine Japanse ruimtewonders zijn natuurlijk geen liefhebbersauto's, maar ik denk dat we het extra gebruiksgemak erg gaan waarderen de komende periode.

Ik moest wel erg lachen om deze reclame, Toyota Nederland heeft zelfkennis. :LOL:

Laatst bewerkt:
In een fris vrolijk kleurtje is de Verso-S best een leuk ding. De kleur die je hebt op de Fiesta was toen op de Fiesta mijn favoriete kleur.

Jammer dat ze waarschijnlijk net een maatje groter zijn dan je huidige setje, anders kon je de banden overzetten.
Je hebt gelijk, 16 inch versus 15 inch. Ik zou ze wel voor een relatief klein prijsje kunnen kopen.

Maar om ze nu in de garage te laten liggen totdat de 15 inch banden versleten zijn...

Pfoh lastig. Ik zou ze toch kopen. Kan je altijd nog bedenken of ze mooi genoeg zijn voor een setje nieuwe banden. Die andere kan je evt proberen te verkopen. Zullen vast op meerdere modellen passen.
Of gewoon achter de hand houden voor wie weet waarvoor :)

Afgelopen vrijdag hebben we de Verso-S in ontvangst genomen.

Ondanks dat hij precies even lang is als de Fiesta, is de auto van binnen veel ruimer. Zowel voorin, op de achterbank als in de bagageruimte. Ook met de autostoel op de achterbank kan de bijrijder nog steeds goed zitten. En de kinderwagen en reiswieg passen nu allebei in de kofferbak. Heel handig allemaal.

Je merkt wel dat de Verso-S niet gemaakt is voor al te dynamisch rijgedrag. Hij helt meer over in bochten dan de Fiesta. Ook de cvt dwingt tot een rustigere rijstijl. De zitpositie is ook nog even wennen. Maar al met al is het complete gezinsauto die veel comfort biedt.

Wel apart: de krik en het reservewiel liggen in de auto, maar de slinger en de wielmoersleutel niet. Dat is wel apart. Is het redelijk dat het garagebedrijf die nog nalevert?

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me wel logisch, dat je de slinger/wielmoersleutel erbij krijgt.... In ieder geval veel veilige en betrouwbare kilometers gewenst!

Ik zit ook al heel lang te kijken naar een vergelijkbare praktische opvolger voor onze Groendai i20. Mijn aandacht gaat naar de Nissan Note maar naast modellen als de Honda Jazz en Kia Venga, Hyundai ix20 trekt ook deze Verso S de aandacht al zijn de prijzen niet mals ook met hoge km standen. Wat me tegenvalt is het nogal klein uitgevallen dashboardkastje met daarbuiten sowiezo verder weinig opbergvakjes binnen in. Dan is de Note veel praktischer al schat ik de Toyota kwalitatief een stuk hoger in. En al ben ik nog lang geen 65, een automaat lijkt me op den duur ook best prettig en die zijn in de Note zeer schaars.

Niet de meest sexy auto maar vooral een verstandige keuze. De kleur staat hem goed al denk ik dat je vast nog met veel weemoed aan de Fiesta zal terug denken.

Deze blauwe met panoramadak oogt lekker fris maar wat een geld tegenwoordig: dik 10k voor een 10 jaar oude auto!

Ik zit ook al heel lang te kijken naar een vergelijkbare praktische opvolger voor onze Groendai i20. Mijn aandacht gaat naar de Nissan Note maar naast modellen als de Honda Jazz en Kia Venga, Hyundai ix20 trekt ook deze Verso S de aandacht al zijn de prijzen niet mals ook met hoge km standen. Wat me tegenvalt is het nogal klein uitgevallen dashboardkastje met daarbuiten sowiezo verder weinig opbergvakjes binnen in. Dan is de Note veel praktischer al schat ik de Toyota kwalitatief een stuk hoger in. En al ben ik nog lang geen 65, een automaat lijkt me op den duur ook best prettig en die zijn in de Note zeer schaars.

Niet de meest sexy auto maar vooral een verstandige keuze. De kleur staat hem goed al denk ik dat je vast nog met veel weemoed aan de Fiesta zal terug denken.

Deze blauwe met panoramadak oogt lekker fris maar wat een geld tegenwoordig: dik 10k voor een 10 jaar oude auto!
De Verso heeft trouwens een 2e dashboardkastje. Dat wist ik eerst ook niet, maar het is wel handig. Inderdaad niet heel veel extra vakjes, maar bijvoorbeeld wel een vlakke vloer voor de achterbank. Daar kunnen dus ook weer veel tassen staan. De prijs viel inderdaad niet mee, maar hopelijk zijn de gebruikerskosten laag. En een jaar garantie.

Een groot nadeel van de Note is dat hij als automaat 0 kg mag trekken. Ik huur nog weleens een karretje en ik hoop later op pad te gaan met de vouwwagen van m'n ouders. Dan is 800 kg trekcapaciteit heel fijn.

Gefeliciteerd met de aankoop. Prima keuze, denk ik. Verschuifbare achterbank aanwezig?

Je kan de dealer vragen om de wielsleutel, welke waarschijnlijk ook tegelijk de slinger is voor de krik. ;)
Aan de andere kant blijft het een gebruikte auto en kán zoiets incompleet raken door de jaren heen. Misschien hoort er ook wel een schroevendraaier bij te zitten oid wat nu mist?

Wil je onderweg écht je wielen makkelijk los krijgen dan zou ik een kruissleutel kopen. Heb je meer grip en kan je nog eens een voet op zetten voor meer kracht.

Gefeliciteerd met de aankoop. Prima keuze, denk ik. Verschuifbare achterbank aanwezig?

Je kan de dealer vragen om de wielsleutel, welke waarschijnlijk ook tegelijk de slinger is voor de krik. ;)
Aan de andere kant blijft het een gebruikte auto en kán zoiets incompleet raken door de jaren heen. Misschien hoort er ook wel een schroevendraaier bij te zitten oid wat nu mist?

Wil je onderweg écht je wielen makkelijk los krijgen dan zou ik een kruissleutel kopen. Heb je meer grip en kan je nog eens een voet op zetten voor meer kracht.
Ik heb op een gegeven moment inderdaad een kruissleutel standaard in de kofferbak gelegd. Kan goed in de ruimte die je vaak onder de vloer hebt want je hebt 'm gelukkig erg weinig nodig.

Ik heb een uitschuifbare wielmoersleutel (zo noemt Bol hem) in de auto, makkelijker dan het onding wat bij de auto hoort.

Oh ja en nogmaals gefeliciteerd Mechanix, leuk dat ie er is! EN het is toch best een leuke auto om te zien, wat zeker wordt versterkt door de leuke kleur!

Eerste langere ritten gemaakt en eigenlijk heel tevreden over de Verso. Wat betreft de wielmoersleutel, ik heb nu een kruissleutel bij het reservewiel gelegd. Ik heb ook nog zo'n telescoopsleutel. Enige wat nu nog mist is een slinger en een sleepoog.

Morgen moet ik nog even terug naar de garage omdat het portier rechtsachter niet op slot gaat. Dan vraag ik meteen maar even naar dat setje.

En inmiddels alweer ruim 2500 km gereden met de Verso-S. Wat een verademing qua ruimte en comfort ten opzichte van de Swift en Fiesta. Goed, een snelle bocht deden laatstgenoemden beter, maar voor de rest mis ik ze geenszins. Ook de automaat is prettig, al wil hij wel loeien bij volgas accelereren. Kortom, je bent niet heel dynamisch onderweg, maar ik vind het rijgedrag alleszins meevallen. En een verbruik van ca. 1 op 15 is ook niet gek.

Wel onhandig: het start-stop systeem laat de auto afslaan bij iedere volledige stop die je maakt. Bijvoorbeeld ook als je de auto van D naar R wilt schakelen. Je kan het systeem wel uitzetten met een fysieke knop, maar dat moet na iedere start opnieuw. Leuk in theorie, maar in praktijk minder handig. Ook is er een fysieke sportknop op het dashboard. Dat lijkt me echter wel erg ambitieus voor een Verso-S.

Laatst bewerkt:
En de stoelen zullen ook wel een stapje achteruit zijn denk ik?

Verder wel prima ding ja! Mooi praktisch ook.

Ook is er een fysieke sportknop op het dashboard. (..)

Misschien doet die knop nog iets voor het niet uitschakelen van stop-start bij selectiewissel automaat?
(Is het een CVT?)

Anders misschien eens heel an toe proberen. Dus bij remmen en stilstand.. hak op de rem en teen (voetbed) op het gaspedaal. ff wat toeren en dan keuzehendel selecteren. De software zal wel bepalen wanneer er daadwerkelijk 'ingeschakeld' kan worden zonder mechanische schade..

PS: nog ff je topictitel updaten.. ;)

En de stoelen zullen ook wel een stapje achteruit zijn denk ik?

Verder wel prima ding ja! Mooi praktisch ook.
Stoelen zijn ook beter, zeker in vergelijking met de Suzuki. De Ford had wel iets meer zijdelingse steun.

Het is in alle opzichten veel meer auto. Wat Barry zegt, niet een auto om wildenthousiast van te worden, maar gewoon goed en praktisch. Bijvoorbeeld een kind verschonen in de kofferbak, dat kan in deze auto. En daar ben ik nu heel erg blij mee. :LOL: Je behoeften verschuiven gewoon als jonge ouder.

Mooi dat de Verso bevalt! Zeker in het rood is het een aardige auto, het is ook geen auto die in de wereld is gezet voor liefhebbers, maar meer voor rationele gebruikers, en dat is natuurlijk ook prima.
Mensen bij mijn ouders in de straat hadden ook een rode bedenk ik me nu. Die rijden zolang ik leef in rode Toyota's, en hebben nu een rode Yaris.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mezelf te raden ben gegaan wat mij als autoliefhebber definieert. :LOL:

En dat is toch de liefhebberij voor de gewone auto die voor echt gebruik op de markt is gezet. Ik zag laatst een Fiesta uit begin jaren 90 en ik word daar oprecht enthousiaster van dan het nieuwste modelletje van BMW waar ik het typenummer niet eens meer van weet.

En we zijn inmiddels alweer een half jaartje verder sinds aanschaf van de Toyota. De tijd gaat snel, en met een kind lijkt de tijd op een of andere manier nog sneller te gaan. Inmiddels kruipt hij alweer het hele huis rond. Maar goed, de auto. Hoe bevalt het leven met een Verso-S?

In principe goed. Ik ben er wel achter dat Toyota de nadruk legt op praktisch gebruiksgemak en lage gebruikskosten. Het is knap hoeveel ruimte ze in een auto van 4 meter hebben kunnen stoppen. De Fiesta was even lang, maar deze auto is veel ruimer van binnen. Dat is echt ideaal met een baby. En dan heb je nog allerlei ander nuttige zaken aan boord, zoals een vlakke bodem zonder middentunnel, een achterbank die helemaal in de vloer verdwijnt, twee dashboardkastjes, 12v en sjorogen in de kofferbak, enz. Dat had de Fiesta allemaal niet.

Wat de Fiesta wel had, was een enigszins dynamisch weggedrag. Dat heeft de Verso-S dan weer niet. Je merkt dat de auto zich minder scherp laat sturen en ook meer overhelt in bochten. Dat is wel jammer, maar een trade-off voor de extra ruimte die je krijgt. De cvt-automaat houdt van een rustige rijstijl en laat de motor dan heel weinig toeren draaien. Ik vind een automaat trouwens wel helemaal top, het voegt wat mij betreft heel veel comfort toe en ik mis het schakelen geenszins. En een verbruik van 1 op 15 is ook niet verkeerd.

De zitpositie is niet altijd direct top. Dat komt vooral omdat mijn vrouw en ik deze auto delen. We hebben allebei een heel andere zitpositie vanwege het lengteverschil. De stoel terugzetten in je eigen positie is dan altijd weer zoeken. Eigenlijk zou ik moeten kijken hoe ik de stoel vanuit een default positie naar een voor mij prettige zithouding verstel. Dat scheelt weer zoeken en verstellen tijdens het rijden. Verder merk je ook dat het gewoon simpele stoelen zijn. Hoe gaan anderen met dit 'probleem' om? Of in de toekomst misschien ooit een auto met luxe stoelen en stoelverstelling met een geheugen?

Qua kwaaltjes tot nu toe alleen een kapot remlicht, een achterportier dat niet dicht ging via de cv (is opgelost binnen garantie) en gekraak uit de ophanging. Dat laatste begon me wel te irriteren. De dealer had de draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers ingespoten. Dat hielp maar heel tijdelijk. Om me een nieuwe rit naar de dealer te besparen, heb ik de auto zelf opgekrikt en de rubbers ingespoten met siliconenspray. Dat helpt tot nu toe prima.

Voor ons doen tellen de kilometers vlot op. De Verso rijdt veel meer dan de Fiesta en de Swift. Met een baby is de auto sowieso een soort grote maxi-cosi, maar er worden ook veel familiebezoekjes afgelegd. Als het zo doorgaat, zitten we op zo'n 15k per jaar. Zonder een kilometer woon-werkverkeer.

Laatst bewerkt:
Echt een praktische auto dus. Mooi dat ie bevalt!
Die laatste foto is echt op steenworp afstand van mn huis. Grappig!

Nog gefeliciteerd met het ouderschap! Dan merk je inderdaad dat je andere eisen gaat stellen aan auto's. Heel herkenbaar. Ik wens jullie veel betrouwbare kilometers toe :)

Een herkenbare en vergelijkbare situatie hier: van een opvallende kleurrijke B-segment hatchback naar een praktische compacte Japanse MPV. Nou heb ik geen kleine kinderen meer maar die extra ruimte is toch zeer prettig zeker icm een trekhaak. En niet te vergeten de vele opties en luxe!

Ik kan me voorstellen dat het gekraak in de ophanging wat afbreuk doet aan het kwaliteitsgevoel maar als dat alles is dan mag je niet klagen denk ik. Mijn Nissan Note piept ook af en toe bij het nemen van drempels maar lang niet altijd: het lijkt vooral voor te komen bij koud en vochtig weer zoals nu.

Kwa weggedrag geloof ik wel dat de Fiesta meer dynamischer is en meer afstaat van de Verso dan mijn i20 tov de Note. Wel merk ik dat de Note door de hogere bouw gevoeliger is voor zijwind.

Laatst bewerkt:
Je kan beter siliconenspray gebruiken, zoals ie al gedaan heeft. Mijn Volkswagen heeft ook krakende rubbers, maar daarbij is het een product eigenschap :cool:

Ik heb de rubbers zelf ingespoten met siliconenspray en zowaar al enkele weken geen gekraak meer gehoord. Gaat voorlopig prima zo, en bus zit nog bijna vol.

En we zijn het nieuwe jaar ingereden met 108.000 km op de klok. Alweer ruim 8k verder dan bij aanschaf. Gaat goed zo. Wat me enigszins stoorde, waren de wat verweerde koplampen. Bijna alle Toyota's van een aantal jaar oud hebben daar last van. Gelukkig heeft de Action ook daarvoor een oplossing:

Voor behandeling:

Na behandeling:

Nog niet perfect (wat verwacht je voor 3 euro), maar wel opgeknapt. Ik ben benieuwd hoe lang dit resultaat standhoudt. Eventueel zou ik er ook nog wat autowax overheen kunnen doen voor extra bescherming.

Daarnaast ben ik geïnteresseerd in betere H7 lampen. In een ander topic werd led aangeraden. Mochten hiermee meer ervaringen zijn, hoor ik het graag! https://www.autoweek.nl/forum/threads/nut-van-h7-xtreme-vision-nightbreaker-lampen.13541/

Je moet eerst even nat schuren. Op YouTube bij Ammo NYC staat daar een goede tutorial van op.
Daarna kun je ze spuiten met 2K lak voor vernieuwde UV bescherming.

Ik heb destijds ultinon 9000 LED in de Twingo gehad. Die waren erg goed!

Als de lampen opnieuw dof worden zal ik dat overwegen, aan de andere kant heb ik ook nog een hele tube van dat spul. Eerst maar eens zo proberen. Die Ultinon lampen zijn eigenlijk prima te betalen, die ga ik op de verlanglijst zetten.

Verder nog een mooie update voor de kleinste autofreak:

Na een afneembare statische autostoel nu gekozen voor een 360 graden roterende stoel. Ik vond dat eerst onzin, maar je leert snel als nieuwbakken ouder. Tot 15 maanden blijft hij tegen de rijrichting in zitten, daarna mag hij ook naar voren kijken.

Die worden weer opnieuw dof. Tot je het goed aanpakt heb je er een maandje plezier van voor ze weer geel worden. ;)

Die draaibare autostoeltjes zijn echt de beste uitvinding ooit idd.

Het gereedschapssetje is trouwens terecht! Het ligt onder de rechter voorstoel... Nog nooit meegemaakt en een tamelijk vreemde plek, maar goed.

Ik had (nu geen reservewiel meer) in iedere auto een momentsleutel met kort verlegstuk en 1 dop liggen van de wielbout. Makkelijk met losdraaien en (min of meer) met het juiste moment vastzetten. Kosten iets van € 35,- Een kruissleutel past weer nergens.

Daarnaast ben ik geïnteresseerd in betere H7 lampen. In een ander topic werd led aangeraden. Mochten hiermee meer ervaringen zijn, hoor ik het graag! https://www.autoweek.nl/forum/threads/nut-van-h7-xtreme-vision-nightbreaker-lampen.13541/
Ik zou ook voor led gaan, maar dan wel eerst de koplampen echt mooi strak maken i.v.m. strooilicht. In de A2 heb ik Philips Ultinon LED. Als ze goed zijn afgesteld heb je een 'moderne' bak licht zonder seinende tegenliggers.

Nightbreaker H4 had ik ooit voor de 306, maar daarvan versleet ik er twee per kant in een jaar tijd. Dat terwijl de huidige H4's er al acht jaar (!) in zitten.

De Verso-S heeft een zeldzaam zusje, de Subaru Trezia. En wat kwam ik tegen in de lokale parking, een rode Subaru Trezia! Daar moest ik natuurlijk een foto van maken. Zowel het front als de achterlichten van de Trezia zijn net iets anders dan die van de Verso-S, maar voor de rest zijn de auto's op wat accessoires na precies hetzelfde.

Wat een leuke duo spot zo! Ik wist helemaal niet dat er zoveel verschil tussen de Verso S en Trezia waren. Grappig inderdaad ook in dezelfde kleur!

Weer twee eerste keren voor de Verso:

- Fanmail van het CJIB... Ik had het kunnen weten, een rode is sneller. Gelukkig maar 4 km/h te hard, toch zonde geld.

- En dan de Ikea-test. Een pakket van 2 meter past makkelijk, ik denk dat ik zelfs een PAX in pakketvorm nog wel mee zou krijgen.

Goed om te lezen dat de Verso nog altijd bevalt! Voor de IKEA bezoeken is zo'n formaat auto ook echt fantastisch inderdaad. Niet nadenken, gewoon inladen en het past.

Jah wat dat betreft is het niet gek dat de ruimte wonders van die jaren nog geld waard blijven.

Een auto die alles doet. Nog redelijk goedkoop en zuinig is. Vind dat maar eens nieuw.

Toch maar een spaarpotje voor de snelheidsbelasting aanleggen dan maar ;)
Dat spaarpotje is nodig voor de APK en onderhoud... :confused:

Een beurtje en remblokken rondom is regulier onderhoud, maar helaas blijkt ook de aircocondensor lek. Reparatie daarvan zou effe 500 euro kosten. Knap balen! Ik heb nog een maand garantie op de auto, dus ik ga eerst in gesprek met de verkopende partij. Ik denk namelijk dat hij bij aanschaf ook al lek was. Tijdens de proefrit deed de airco het ook niet en bij aflevering is de airco opnieuw afgevuld.

Kortom, een Toyota rijd je dus ook niet gratis.

Terug
Bovenaan