Keuzehulp nieuwe tweedehandsauto

FMSobvious

Startmotor
Goedemorgen,

Ik heb momenteel een Opel Insignia Grand Sport. Ik vind het een fijne wagen maar ik wil een nieuwe auto. Redenen hiervoor zijn het brandstofverbruik in de Opel (7.3l/100km over 40k km) en het feit dat ik de ruimte van de Opel niet meer nodig heb.

Ik zit redelijk te dubben welke kant ik op wil gaan qua volgende auto. De Opel is momenteel tussen de 24k en 28k waard, afhankelijk van of je de auto inruilt of privé verkoopt.
Ik rij momenteel 25.000-30.000km per jaar. In de toekomst wordt dit hopelijk 20.000~ per jaar. Mijn gewenste budget is rond de inruilwaarde van mijn Opel, maar alles tot 35k is bespreekbaar.
Ik kan op werk de auto (bij)laden. Thuisladen kan niet.
Woon-werkverkeer is 65km per richting.

Mijn wensen:
*De auto moet minder verbruiken dan mijn Opel. Wens < 5.5l/100km
*Benzine of Benzine-Hybride brandstof. Diesel is nu kostenefficiënt maar ik vertrouw er niet op dat diesels nog lang worden geaccepteerd door de overheid. Elektrische auto's vind ik nog te onzeker, maar als er een echt goede is sta ik ervoor open.
*Er moeten mensen op de achterbank kunnen passen, ook voor langere trips (800km).
*De auto moet snel zijn, maar hoeft geen racemonster te zijn. Mijn Opel haalt 7.6sec op 100km/h, en heeft op de Autobahn geen moeite met versnellen van 150-200km/h)
*B of C segment. (Optioneel)
*4cilindermotor. (Optioneel)

Mijn huidige ideeën voor auto opties:
Seat Leon PHEV <2024
Seat Leon PHEV >2024
Seat Leon eTSI
Honda Civic 11 E:HEV
Toyota Corolla HB/ST
Hyundai i-30

Ik was benieuwd naar jullie input hierover.
Welke brandstofvorm zouden jullie me aanraden en welke voertuigen lijken interessant voor mijn wensenlijst. (of afwachten tot er betere opties vrijkomen?)
Mijn oog zelf is redelijk gevallen op de Honda Civic, maar die is nog nieuw en duur.
De Seat Leon lijkt mij ook leuk, maar heb veel twijfels of de eTSI, TSI of e-Hybrid fijner is.

Bij voorbaat dank

Een verbruik van 7,3L /100 km voor een Insignia grand sport vind ik helemaal niet tegenvallen, gezien het formaat en gewicht van de auto.
Maar gezien de wensen qua prestaties en verbruik, zal een PHEV bijna onvermijdelijk zijn. En dan moet je dus ook dagelijks stekkeren. Want minder dan 5,5L per 100 km praktijk verbruik met een C-segmenter , zal zelfs met een standaard hybride een uitdaging worden. Zeker bij veel snelweg kilometers.

De Seat Leon e-hybrid is goede keuze. Deze kan ± 130 km (WLTP) geheel elektrisch rijden, met een volle batterij.

Ik heb een ruwe selectie gemaakt omdat je vraag me boeide. Daarbij kwamen nog een paar verrassingen aan het licht:
Interessante zoektocht, ik ben benieuwd naar de suggesties en opmerkingen die langskomen. De Honda is inderdaad een mooie optie als je er een vindt die aan je wensen voldoet.

Omdat je niet thuis kan laden vraag ik me af of een PHEV het verstandigst is. Een mild hybride zoals de Leon eTSI is zo'n 250kg lichter en van zichzelf al best zuinig.

Of een full hybrid zonder stekker. Toyota Corolla, Toyota Camry (wel groot), Lexus CT200h (inmiddels al wat ouder). Ik noem zo wat voorbeelden uit m’n hoofd, zal vast meer te vinden zijn.

7,3l op 100km is best zuinig. Zeker als ik lees dat er regelmatig 150-200 km/u wordt gereden. Een C-segmenter zal iets zuiniger zijn. Maar 5,5l op 100km is alleen te halen met de al genoemde opties. Het laatste model is Prius is niet serieus te nemen. Extreem kleine kofferbak, achterbank is een strafbank. Een Corolla TS 2.0 zou een optie kunnen zijn.

Een snelle acceleratie van 0 naar 100 km/u zegt mij niks. Dat doe je zelden, vlotte tussenacceleratie wel.

7,3l op 100km is best zuinig. Zeker als ik lees dat er regelmatig 150-200 km/u wordt gereden. Een C-segmenter zal iets zuiniger zijn. Maar 5,5l op 100km is alleen te halen met de al genoemde opties. Het laatste model is Prius is niet serieus te nemen. Extreem kleine kofferbak, achterbank is een strafbank. Een Corolla TS 2.0 zou een optie kunnen zijn.

Een snelle acceleratie van 0 naar 100 km/u zegt mij niks. Dat doe je zelden, vlotte tussenacceleratie wel.
Hangt er van af of ts achterbank en ruimte kofferbak belangrijk vind, aangezien b segment ook tot de mogelijkheid behoort

Overigens red ik met mijn benzine C-segment 5,5 l / 100 km wel. Maar dat is natuurlijk gemiddeld, want met 150-200 km/u red ik dat niet. Dan is het al snel 8-10 l / 100 km. Maar met andere auto's ben je dan niet veel zuiniger lijkt mij...
Wanneer ik 80-100 rijd dan is 5 l / 100 km geen uitdaging...

Dank jullie voor de reacties. Er zitten zeker een paar interessante wagens tussen.
Zoals Guus aangeeft heb ik inderdaad een zwak voor D-segmenters. Tegelijkertijd moet ik wel realistisch blijven over de voor- en nadelen van een D-segmenter tov een C of B segmenter.

Het verbaasde me dat de Mercedes-Benz CLA 250e tot de opties behoorde voor deze prijsrange. Had MB eigelijk al vooraf afgeschreven door de stereotype dat het een duur merk is voor onderhoud maar het is zeker waard om dieper te onderzoeken.

De toyota Camry heb ik wel eens gezien, hij is redelijk in prijs gezakt dus kan ook heel interessant zijn.
Volkswagens vind ik meestal te snel in prijs/kosten omhoog gaan tov de Seats en Skoda's terwijl ze naar mijn idee niet die prijs waarmaken.

Ik zie ook dat jullie de 7.3l/100km wel netjes vinden. Ik kan het er deels mee eens zijn, vooral voor de grootte van de auto doet hij het niet slecht.
Wat ik vooral aan mijn huidige auto opmerk is dat hij heel graag snelweg rijdt. Op elke snelheid doorcruisen.
Op hogere snelheden vind ik het verbruik inderdaad meevallen. Het is voornamelijk filesituaties of rotondes/stoplichten waar het verbruik absurd toeneemt. Volgens mij komt dit door de turbo die ontzettend vroeg helpt.

Met de nieuwe info lijken de opties nu:
  • Seat Leon PHEV
    • Oude gen / Nieuwe Gen
    • Oude gen goed betaalbaar. Nieuwe Gen duur maar goede actieradius
    • Ook optie voor Skoda, minder fan van Audi/Volkswagen
      • Momenteel is keuzevolgorde: Seat > Skoda > VW > Audi
  • Honda Civic
    • Relatief nieuw en duur
    • Goed verbruik, sportief rijgedrag
    • Klein van binnen
  • Toyota Corolla hb/st
    • Goed verbruik
    • Veel reviews noemen het een luide auto
    • Toyota
    • hb weinig ruimte
  • Toyota Camry
    • Grote motor, veel vermogen
    • Zelfde formaat als huidige auto
    • Duur in MRB, onderdelen minder verkrijgbaar ivm populariteit Camry in NL.
    • Toyota
  • Mercedes-Benz CLA 250e st
    • Duur in verzekering
    • Veel vermogen
    • Verassend goedkoop in aanschaf
    • Meest luxueus van opties
Denk dat ik bovenstaande 5 maar ga testen.

Is de noemer Toyota dan een positieve of een negatieve deler? Helpt misschien wat gerichter te adviseren.

De CLA moet je wel rekening mee houden dat die auto heel laag is trouwens. Verkeersdrempels moeten met veel beleid. Heb er destijds ipv mijn i4 naar gekeken en mee gereden. Bij het terrein van de dealer afrijden schraapte ik de bodem al. Wel een lekker design, maar das persoonlijk.

Laatst bewerkt:
Dank jullie voor de reacties. Er zitten zeker een paar interessante wagens tussen.
Zoals Guus aangeeft heb ik inderdaad een zwak voor D-segmenters. Tegelijkertijd moet ik wel realistisch blijven over de voor- en nadelen van een D-segmenter tov een C of B segmenter.

Het verbaasde me dat de Mercedes-Benz CLA 250e tot de opties behoorde voor deze prijsrange. Had MB eigelijk al vooraf afgeschreven door de stereotype dat het een duur merk is voor onderhoud maar het is zeker waard om dieper te onderzoeken.

De toyota Camry heb ik wel eens gezien, hij is redelijk in prijs gezakt dus kan ook heel interessant zijn.
Volkswagens vind ik meestal te snel in prijs/kosten omhoog gaan tov de Seats en Skoda's terwijl ze naar mijn idee niet die prijs waarmaken.

Ik zie ook dat jullie de 7.3l/100km wel netjes vinden. Ik kan het er deels mee eens zijn, vooral voor de grootte van de auto doet hij het niet slecht.
Wat ik vooral aan mijn huidige auto opmerk is dat hij heel graag snelweg rijdt. Op elke snelheid doorcruisen.
Op hogere snelheden vind ik het verbruik inderdaad meevallen. Het is voornamelijk filesituaties of rotondes/stoplichten waar het verbruik absurd toeneemt. Volgens mij komt dit door de turbo die ontzettend vroeg helpt.

Met de nieuwe info lijken de opties nu:
  • Honda Civic
    • Relatief nieuw en duur
    • Goed verbruik, sportief rijgedrag
    • Klein van binnen
Denk dat ik bovenstaande 5 maar ga testen.
De huidige Civic is juist erg ruim van binnen

Dat soort auto's (jonge D segment) inruilen is peperduur. Je hele brandstofbesparing ligt daardoor jaren in de toekomst en als je het tegen die tijd weer op je heupen krijgt ben je niets anders aan het doen dan flink meer geld uitgeven.. Als je dit een fijne auto vindt zou ik hem gewoon blijven rijden. Ik denk alleen dat je eerder gewoon 'iets nieuws' wil.

Is de noemer Toyota dan een positieve of een negatieve deler? Helpt misschien wat gerichter te adviseren.

De CLA moet je wel rekening mee houden dat die auto heel laag is trouwens. Verkeersdrempels moeten met veel beleid. Heb er destijds ipv mijn i4 naar gekeken en mee gereden. Bij het terrein van de dealer afrijden schraapte ik de bodem al. Wel een lekker design, maar das persoonlijk.
Het is afhankelijk van welke variant je hebt. de AMG-line is volgens mij nog lager dan de normale.
Toyota kan beide zijn. Toyota's zijn mij bekend als beetje saaie maar betrouwbare wagens. Ik beschouw toyota als positief.

Dat soort auto's (jonge D segment) inruilen is peperduur. Je hele brandstofbesparing ligt daardoor jaren in de toekomst en als je het tegen die tijd weer op je heupen krijgt ben je niets anders aan het doen dan flink meer geld uitgeven.. Als je dit een fijne auto vindt zou ik hem gewoon blijven rijden. Ik denk alleen dat je eerder gewoon 'iets nieuws' wil.
Ja en nee. Ligt aan hoeveel het scheelt. Als ik bv voor de Camry of CLA ga is het verschil idd niet enorm waardoor je een punt hebt. Als ik voor de Civic of Leon zou gaan dan ga ik naar een ander segment waar veel meer verschil zit.
Het is wel een fair argument dat ik iets nieuws wil, wat ook wel klopt.

Ik kijk in dit soort gevallen niet alleen naar de directe besparing, maar ook het kapitaal dat je kwijt raakt.

Jouw opel is 24k waard over drie jaar iets van €15k = €3000 per jaar.
Ruil je hem in met gesloten beurs dan koop je een auto die een dag later nog maar €20k waard is ( winst voor de handel) na nog eens 3 jaar nog 12k waard, 24-12 = 12k = €4000 per jaar en daarbij rijd je dan ook nog in een 'mindere' auto.

Ik kijk in dit soort gevallen niet alleen naar de directe besparing, maar ook het kapitaal dat je kwijt raakt.

Jouw opel is 24k waard over drie jaar iets van €15k = €3000 per jaar.
Ruil je hem in met gesloten beurs dan koop je een auto die een dag later nog maar €20k waard is ( winst voor de handel) na nog eens 3 jaar nog 12k waard, 24-12 = 12k = €4000 per jaar en daarbij rijd je dan ook nog in een 'mindere' auto.
Als je rekent met €2/liter en je gaat van een verbruik van 7,5/100 naar 5,5/100 dan heb je na 3 jaar (75k km) ook €3000 aan brandstof bespaard. Daarnaast betaal je minder mrb voor een lichtere auto. En of het een mindere auto is, is ook persoonlijk vind ik.

Hé, ik heb ook al een aantal jaar een Opel Insignia GS. Een verbruik gemiddeld van 7.6l
voornamelijk op binnenwegen en stad. Deze auto is gewoon zuinig voor het formaat (lengte 4.90 bijna). Hij is ruim en vervoert 4 passagiers comfortabel, de auto is in zijn element op snelwegen, dan weet je waar hij voor gemaakt is, kilometers vreten. Nog een belangrijk punt na 6 jaar 0,0 mankementen. Gewoon alleen beurten en doorkarren maar.
Lagere wegenbelasting vanwege relatief een laag gewicht. Ik blijf er mee doorrijden voorlopig, totdat de eerste mankementen komen. Ik kijk wel uit naar een andere auto, ik denk dan aan een Skoda Superb of een Toyota Camry ( helaas wordt het nieuwe model niet geleverd in Nederland). Lexus ES 300h is ook een mogelijkheid. Ik zie dat voor jou Mercedes een mogelijkheid is, hou dan rekening met hoge werkplaatsrekeningen, althans voor de benzine auto's. Dat is 1 van de redenen dat ik van Mercedes naar Opel ben overgestapt. Als ik naar een c segmenter zou kijken dan is een Corolla of Civic altijd goed. Succes! Laat ons je keuze weten.

nou, ben dit weekend even gaan kijken naar de Honda civic en Toyota Camry.
Beide auto's zijn zeer mooi, wel echt verschillend segment die 2.

De toyota is voelt wel redelijk als die Insignia. De Civic stuk kleiner.
Moet ze wel nog even proefrijden en goede occasion vinden.

In theorie identificeert de Camry zich als e-segment. (Hoewel menig één daar wel weer wat van zal vinden) De Civic is een c-segmenter. Zou wat zijn als het niet opvalt dat ze in verschillende segmenten opereren. ;)
Heb je al een lichte voorkeur of laat je het van de proefritten afhangen?

En zijn de andere opties nu dan afgevallen of gaan die ook nog bekeken worden?

In theorie identificeert de Camry zich als e-segment. (Hoewel menig één daar wel weer wat van zal vinden) De Civic is een c-segmenter. Zou wat zijn als het niet opvalt dat ze in verschillende segmenten opereren. ;)
Heb je al een lichte voorkeur of laat je het van de proefritten afhangen?

En zijn de andere opties nu dan afgevallen of gaan die ook nog bekeken worden?

De Camry wint het duidelijk in ruimte en luxe.
Ik laat het wel afhangen van de proefritten. De Camry heb ik reviews van gezien dat ondanks het vermogen, hij nogal sloom aan kan voelen. Rustig rijden is geen probleem maar als hij sloom reageert dan is dat wel een item. De civic ben ik sowieso heel erg benieuwd naar hoe die rijdt.

Momenteel zijn dit de enige twee overgebleven opties, tenzij ik geen goede occasionmodel kan vinden waar ik mee verder wil gaan.

Ik laat het wel afhangen van de proefritten. De Camry heb ik reviews van gezien dat ondanks het vermogen, hij nogal sloom aan kan voelen. Rustig rijden is geen probleem maar als hij sloom reageert dan is dat wel een item. De civic ben ik sowieso heel erg benieuwd naar hoe die rijdt.

Momenteel zijn dit de enige twee overgebleven opties, tenzij ik geen goede occasionmodel kan vinden waar ik mee verder wil gaan.
Sloom kan ook alleen zo lijken omdat de auto erg comfortabel is. Dat zal een Camry zeker zijn. Ik heb een 1993 en een 1998 Camry gehad, beide comfortabele auto's. Beetje licht in het stuur. Zeker even proefrijden.

Ja, 't is geen scheurijzer zo'n Camry. Komt niet tekort, maar zal niet spannend wezen. Vooral comfort en onbezorgd cruisen. Als dat is wat je zoekt zal de Civic veel meer aanspreken. Ben benieuwd naar je ervaring en waar je uiteindelijk op uit komt. (y)

Ja ik verwacht ook niet dat het een scheurijzer zal zijn, maar wel dat hij een beetje oompf heeft en snel reageert.
Een paar maanden geleden had ik een leenauto wiens versnellingsbak niet goed was. Wanneer je het gaspedaal indrukt dan krijg je pas na 2 seconden een reactie, maar wel direct vol gas. Vooral irritant bij drukke rotondes wanneer je even snel er tussen wil.
Nu verwacht ik wel dat de Camry snel reageert vanwege de elektromotor maar wil wel even testen.

Was ook plan om vandaag te testrijden maar de dealers reageerden niet. Denk dat zij bevrijdingsdag vrij hadden.

Als je rekent met €2/liter en je gaat van een verbruik van 7,5/100 naar 5,5/100 dan heb je na 3 jaar (75k km) ook €3000 aan brandstof bespaard. Daarnaast betaal je minder mrb voor een lichtere auto. En of het een mindere auto is, is ook persoonlijk vind ik.

Het wordt een wat filosofische discussie, iemand kan blijer zijn met een 'mindere' Polo dan met een Bentley, maar doorgaans investeer je met enig verstand en financieel inzicht in een grotere auto om er van te genieten of mee te pronken. Natuurlijk kan je dan een paar maanden later gaan bezuinigen door in een kleiner autootje te gaan rijden. Je gooit dan wel je 'investering' weg door die auto in te ruilen met flinke waardevermindering.

De 'mindere' auto moet je dan wel heel veel fijner vinden, als je 2-3 jaar bezig bent om de inruil terug te verdienen en vervolgens die kleinere weer eerder 'zat' bent (ook weer extra kosten), zou ik liever langer genieten van de grotere wagen.

Terug
Bovenaan