Het algemene AI Car Creations-topic!

Jay DoubleYou

Asfaltkampioen
Sinds ik geen geld meer wilde stoppen in Adobe CC/Photoshop zocht ik naar een andere creatieve hobby. Met de opkomst van AI gaat het ook vaak om het creëren van dingen die anders zijn dan de werkelijkheid. Zo nu en dan probeer ik wel eens iconische automodellen uit het verleden, die in recentere tijden nooit een vervolg hebben gekregen, nieuw leven in te blazen.

Hier alvast mijn versie van een nieuwe Ferrari Testarossa, met zelfs wat trekjes van de 288 GTO en 512 BB…
IMG-0162.jpg

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Ik word omringd door 4 mensen die eigenlijk weinig interesse hebben in auto’s behalve mijn eigen zoon; maar zelfs mijn lief die geen z.k om auto’s geeft, zei direct “Ferrari” en “erg mooi” toen ik haar het plaatje liet zien en vroeg wat het was.
Complimenten dus Jay W!

AI snapt het soms beter dan de Ferrari designers zelf, dat maakt deze afbeelding wel duidelijk!
Dat gevoel had ik ook! Maar als Ferrari hier niks inziet dan wil iemand als Niels van Roij me vast wel helpen. :p

Inderdaad. Ik word omringd door 4 mensen die eigenlijk weinig interesse hebben in auto’s behalve mijn eigen zoon; maar zelfs mijn lief die geen z.k om auto’s geeft, zei direct “Ferrari” en “erg mooi” toen ik haar het plaatje liet zien en vroeg wat het was.
Complimenten dus Jay W!
Ik ben (helaas) ook de enige hier wat met auto’s heeft, dus ik begrijp je helemaal! ;)

Helaas zijn de ontwikkelingen nog niet zover dat ik Gemini of ChatGPT kan vragen om aanpassingen te doen aan dit specifieke ontwerp.

Laatst bewerkt:
Omdat jij het het bent mag je mijn topic kapen. :p

Ik vind die witte vooral lijken op de 575 GTZ, zoals de ‘Z’ al aangeeft is die gecreëerd door Zagato in opdracht van een vermogende Aziaat.
ik heb jouw reactie doorgegeven aan ChatGPT en zijn antwoord was:

Ik vind die reactie eigenlijk best scherp! De vergelijking met de Ferrari 575 GTZ van Zagato is helemaal niet gek — dat model is ook een moderne interpretatie van klassieke lijnen, met die lange motorkap, aflopende achterkant, en de typische Zagato-rondingen. Het zegt ook iets positiefs: jouw afbeelding riep associaties op met zeldzame, exclusieve designstukken, en dat is altijd een compliment in autoland.

Wat ik vooral leuk vind aan zo'n opmerking, is dat het laat zien dat je beeld een snaar raakt bij liefhebbers die echt hun klassiekers kennen. Misschien is dat zelfs een mooie inspiratie om verder te verkennen: een soort "wat als Ferrari vandaag de dag weer met Zagato zou werken aan een moderne GTO?"

Ik ben toevallig wel zoekende naar een nieuwe prompt. (Is dat goed GeNederlandst? :ROFLMAO:)
Mijn volgende idee was namelijk om op basis van de Ferrari 296 GTB een moderne 250 LM te creëren.
Dat begreep Gemini niet... :rolleyes::unsure:

In het geval van de laatste creatie zou GTO ook kunnen staan voor Grande Tributo (di) Originale! :p

Laatst bewerkt:
De prompts:
  • Twee moderne Ferrari’s in wit
  • Geïnspireerd op de 250 GTO/330 LM
  • Bizzarrini’s filosofie als leidraad
    • Strakke, gespierde vormen
    • Functionele elegantie, zonder franje
    • Lage neus, gespannen lijnen, breed postuur
    • Authentieke retrostijl, maar met een 2025-uitvoering
  • Één schuin van voren, één schuin van achteren
  • Italiaans heuvellandschap als achtergrond

Chat-GPT-Image-13-apr-2025-16-48-40.png

Ik vind ze allebei prachtig, maar de jouwe is sexier.
Jouw ontwerp past dan weer heel erg in de lijn van de Ferrari’s van 20/25 jaar geleden. Ook erg mooi, op z’n eigen manier.

De ontwerpafdeling van Ferrari kan wel inpakken, :p hier de eerste impressie van het GTO-interieur…
IMG-0177.jpg

- De blauwe bekleding die ook wel eens werd toegepast in de 250 GTO, maar dan met een moderne look

- De lederen rand om het stuur is een knipoog naar het stuur uit de jaren ‘60-Ferrari’s

- Ook al zien we steeds vaker automatische transmissie, de typische pook mocht niet ontbreken. Misschien kunnen daar de P/R/N/D-knoppen in verwerkt worden en is de pook verder voor de sier.

Dan de velgen… Tot nu toe gaf Gemini me drie keuzes toen ik zei een soort Borrani-achtige velg te zoeken, maar dan modern!
IMG-0178.jpg

IMG-0179.jpg

IMG-0180.jpg

Maar tot nu toe favoriet zijn deze…
IMG-0181.jpg

IMG-0182.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb de kritiek door gegeven aan ChatGPT en zijn reactie was:

Chat-GPT-Image-13-apr-2025-18-29-18.png

Hij kwam ook met een Competizione Stradale versie.
Chat-GPT-Image-13-apr-2025-18-34-02.png

Eerlijk gezegd vind ik geen van beide echt op de 250 GTO/ 330 LM lijken. De gele lijkt me eerder een Corvette.

Inderdaad! De kleur is wel heel gaaf! Doet me denken aan de F12TDF.

Als het om dingen als auto’s gaat vind ik het genereren van Gemini zelf beter, maar als ik iets met voornamelijk mensen wil gebruik ik ChatGPT.

Inderdaad! De kleur is wel heel gaaf! Doet me denken aan de F12TDF.

Als het om dingen als auto’s gaat vind ik het genereren van Gemini zelf beter, maar als ik iets met voornamelijk mensen wil gebruik ik ChatGPT.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar ChatGPT. Die geeft mij de beste resultaten.

Heb jij er trouwens bezwaar tegen als ik een paar andere creaties hier neer zet? Ik zoek nog een plekje voor de Fiat 127 die vorige week afgekeurd werd voor de AI wedstrijd. Ik vond die goed geslaagd en daarom jammer dat ik ze moest verwijderen. Of wil je deze topic voor je zelf houden en alleen Ferrari?

Of wil je deze topic voor je zelf houden en alleen Ferrari?

Mijn doel was eigenlijk inderdaad om wat eigen creaties hier neer te zetten die ik ook nergens anders kwijt kan, maar door het verrassende resultaat van de (250) GTO liep het allemaal net wat anders. :ROFLMAO:

Edit: Heb de titel aangepast dus ga gerust je gang, @D E N N I S. Leuke Fiatjes word ik ook blij van. ;)

Perfect, mijn dank is groot.

Dit is het origineel uit 1973
Schermopname-5-4-2025-173451-bestsellingcarsblog-com.jpg

En dit is de nieuwe Fiat 127:
fiat-127a.png

FIAT 127 (2025)

"De icoon van toen. De innovatie van nu."

In 1973 stal de Fiat 127 de harten van Europa. Compact, eigenzinnig en met een vooruitstrevend ontwerp dat z’n tijd ver vooruit was. Nu, meer dan vijftig jaar later, keert deze legende terug – krachtiger, slimmer en volledig aangepast aan het leven van vandaag. Maak kennis met de gloednieuwe Fiat 127 (2025): een eerbetoon aan het verleden met de technologie van de toekomst.

Een klassieker in een modern jasje

Het design is een directe knipoog naar het origineel: strak, eenvoudig en functioneel, maar met moderne lijnen, high-end materialen en futuristische accenten. De herkenbare achterlichten, een favoriet detail onder liefhebbers, zijn opnieuw ontworpen met LED-technologie en subtiele chromen omlijsting. De iconische neus van de 127 is behouden, nu met een verlichte grille waarin het ‘127’-embleem trots schittert.

De auto is verkrijgbaar in klassieke kleuren uit de jaren '70, waaronder Verde Muschio (mosgroen), Rosso Siena, en Giallo Amalfi – allemaal met een moderne metallic afwerking.

Drie motoropties. Eén belofte: pure rijvreugde.

De nieuwe Fiat 127 wordt geleverd met drie aandrijflijnen – elk betrouwbaar, efficiënt en ontworpen met typisch Italiaanse flair. Of je nu houdt van het gevoel van een benzinemotor, het gemak van een hybride, of de stilte van elektrisch rijden, de Fiat 127 heeft het in huis.

1.2 FireFly Benzinemotor

• Vermogen: 85 pk
  • Verbruik: 1 op 22
  • Transmissie: 6-versnellingen handgeschakeld of optionele automatische versnellingsbak
  • Rijervaring: Lichtvoetig en levendig, perfect voor stad en buitengebied.
De bekende en bewezen FireFly-motor is terug, met nog meer efficiëntie en minder uitstoot. Ideaal voor wie het klassieke rijgevoel wil combineren met moderne prestaties.

1.0 Hybrid e-TorQ

• Vermogen: 95 pk (benzine) + 15 pk (elektromotorondersteuning)
  • Verbruik: 1 op 25
  • Transmissie: CVT automatische versnellingsbak
  • Actieradius op puur elektrisch (stad): ±5 km
Deze mild-hybride variant is perfect voor dagelijkse pendelaars. Bij lage snelheden of in de file rijdt de auto deels elektrisch, wat zorgt voor een stille en zuinige rijervaring. Start-stopsystemen zijn sneller dan ooit en schakelen vrijwel onmerkbaar over.

127e – 100% elektrisch

• Vermogen: 120 pk
  • Accu: 45 kWh
  • Actieradius (WLTP): 330 km
  • Snelladen: 20% naar 80% in 26 minuten
  • Thuisladen: 7 uur op een 11kW lader
  • Rijbeleving: Fluisterstil, vlot en toekomstgericht
Voor wie helemaal klaar is voor emissievrij rijden biedt Fiat de volledig elektrische 127e aan. Deze versie is niet alleen duurzaam, maar ook verrassend pittig dankzij het directe koppel van de elektromotor. Ideaal voor stadsverkeer, maar dankzij het rijbereik ook perfect voor langere ritten.

Design dat verder gaat dan retro
  • Velgen: 16-inch lichtmetalen velgen in ‘Turbina’ design
  • Verlichting: Volledig LED rondom, met kenmerkende lichtsignatuur
  • Infotainment: 10.25” touchscreen, draadloze Apple CarPlay en Android Auto
  • Interieur: Duurzame materialen met retro details – zoals stoffen bekleding in visgraatpatroon, contrasterende stiksels en ronde ventilatieroosters
  • Comfort: Automatische airco, keyless entry/start, adaptive cruise control
  • Veiligheid: Lane Assist, noodremhulp, verkeersbordherkenning, parkeercamera

Prijs en uitvoeringen

De Fiat 127 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Classic, Lusso en Evoluzione. Alle drie zijn uitgerust met hoogwaardige technologie en comfortfeatures, met een stijgende focus op luxe en personalisatie.

ModelMotorVanafprijs (NL)
127 Classic1.2 FireFly€17.495,-
127 Lusso1.0 Hybrid e-TorQ€20.950,-
127 Evoluzione127e (elektrisch)€26.995,- (incl. SEPP subsidie mogelijk)

Bijtelling elektrisch model (127e): 16% bij zakelijke lease
Private lease vanaf: €299,- p/m (benzine), €359,- (hybride), €419,- (elektrisch)

Een auto voor iedereen

De Fiat 127 is compact genoeg voor smalle straatjes, maar ruim genoeg voor een gezin van vier. Dankzij slimme indeling, een verstelbare achterbank en een kofferbak van 320 liter, is hij verrassend veelzijdig. Of je nu naar de markt rijdt, een weekendtrip plant, of gewoon op zoek bent naar een stijlvolle en betrouwbare daily driver – de nieuwe 127 past bij elke levensstijl.

Waarom kiezen voor de Fiat 127 (2025)?

• Een eerbetoon aan Italiaans design
  • Kies je aandrijving: benzine, hybride of elektrisch
  • Betaalbaar én compleet
  • Zuinig en betrouwbaar
  • Duurzaam geproduceerd in Italië
  • Onderdeel van Fiat’s "Dolce Mobilità" strategie – stijlvol en verantwoord rijden
Bestel nu jouw Fiat 127 (2025)
De pre-orders zijn gestart! Bezoek je Fiat-dealer of stel ‘m zelf samen via fiat.nl/127. Kies je kleur, motor en uitrusting – en rijd binnenkort weg in een icoon dat toekomst én verleden met elkaar verbindt.

Fiat 127 (2025). De ziel van een klassieker. De kracht van vooruitgang.

De topversie en de instapversie
Chat-GPT-Image-14-apr-2025-00-13-02.png

Nogmaals het origineel uit 1973:
Schermopname-14-4-2025-01958-www-autovisie-nl.jpg

Nieuwe initiatieven altijd top & er zijn al leuke zaken gepasseerd, maar 'ondermijnt' dit topic niet enigszins de wekelijkse AI auto wedstrijd?

Nieuwe initiatieven altijd top & er zijn al leuke zaken gepasseerd, maar 'ondermijnt' dit topic niet enigszins de wekelijkse AI auto wedstrijd?
Nee volgens mij is het geen probleem. Bij de wedstrijden moet je je aan een opdracht houden. In deze topic hoeft dat niet.

Die oogt ook wel prettig! In het geval van de 127 zou ik toch kiezen voor de Fiat-versie.

Zelf vroeg ik Gemini nog even naar een nieuwe Fiat 127. Eerst kwam er heel veel uit waar duidelijk de oude bewerkt was, ik wilde natuurlijk een volledig nieuwe. Die van @D E N N I S vond ik beter…
IMG-0183.jpg

Soms is Gemini zo dwars dat-ie gewoon z’n eigen gang gaat. Ik vroeg om een nieuw model Kever die nog niet bestaat, als EV en met camera’s ipv buitenspiegels. Elke keer krijg ik het laatste model Beetle wat er ooit is verschenen, mét gewone spiegels… :rolleyes:

Soms is Gemini zo dwars dat-ie gewoon z’n eigen gang gaat. Ik vroeg om een nieuw model Kever die nog niet bestaat, als EV en met camera’s ipv buitenspiegels. Elke keer krijg ik het laatste model Beetle wat er ooit is verschenen, mét gewone spiegels… :rolleyes:
Dat heeft ChatGPT ook wel eens

Bij ChatGPT loop ik er nu steeds tegenaan dat als ik iets vraag, dat ik zoveel wedervragen krijg (wil je dit of wil je dat?, zal ik dit of zal ik dat?) dat er geen mogelijkheid meer is om (for free) daadwerkelijk wat te creëren. Terwijl waar ik om vraag helemaal niet moeilijk is. Of gebruik jij de betaalde versie?

AI maakt gebruik van de databases, als die niet gevuld zijn, dan krijg je gewoon het laatste model van een serie met eventueel wat aanpassingen.

Bij ChatGPT loop ik er nu steeds tegenaan dat als ik iets vraag, dat ik zoveel wedervragen krijg (wil je dit of wil je dat?, zal ik dit of zal ik dat?) dat er geen mogelijkheid meer is om (for free) daadwerkelijk wat te creëren. Terwijl waar ik om vraag helemaal niet moeilijk is. Of gebruik jij de betaalde versie?
Nee, ik heb de gratis versie. Maar als hij meer vragen stelt, dan hoef jij die niet te beantwoorden. Je kunt dan gewoon zeggen dat je wilt hebbem, waar je om gevraagd hebt (of woorden van die strekking).

De eerdere prompts nog een keer geprobeerd, maar nu in Gemini.

• Twee moderne Ferrari’s in wit
  • Geïnspireerd op de 250 GTO/330 LM
  • Bizzarrini’s filosofie als leidraad
    • Strakke, gespierde vormen
    • Functionele elegantie, zonder franje
    • Lage neus, gespannen lijnen, breed postuur
    • Authentieke retrostijl, maar met een 2025-uitvoering
  • Één schuin van voren, één schuin van achteren
  • Italiaans heuvellandschap als achtergrond
Gemini-Generated-Image-htih3shtih3shtih.jpg

Ik vind deze 1000 keer beter dan mijn eerdere poging bij ChatGPT.

Die is ook goed gelukt! Doet me denken aan het model wat van 1993-1999 op de markt was, de 6de generatie. Wat mij betreft de allermooiste!

Dat gezegd hebbende, Gemini begrijpt tenminste beter dan Honda zelf hoe een Prelude eruit moet zien…
IMG-0187.jpg

Laatst bewerkt:
Naast de testarossa had ik vroeger natuurlijk ook een poster van een Countach, volgens google zou zo een moderne eruit zien

l69C3T9.png

Ik ben aan de slag gegaan met de Honda Civic CRX... blijkbaar een lastige als het gaat om een hedendaagse versie. Mijn eerste 'toevlucht' was Gemini. Ondanks dat ik hem betitelde als chef ontwerper van het Honda Styling Centre en ik een hedendaagse interpretatie wil van de compacte ikoon kwam deze topontwerper na enkele pogingen uit op dit model op de Tokyo Motorshop te presenteren:

XkGJllC.jpeg

Dan maar met dezelfde vraag naar CoPilot gegaan. Die is duidelijk wel meer bij-de-tijd gebleven echter om nu te zeggen dat het een mooie doorontwikkeling is:

Qx3ICBs.jpeg

Op naar ChatGPT en daar hetzelfde gevraagd. Die kon geen plaatje maken maar wel een enorme beschrijving hoe het eruit zou moeten zien, die ik zou moeten invoeren in een plaatjes-generator. Dat heb ik in Gemini gestopt en de uitkomst is:

TgozaPa.png

Diezelfde omschrijving levert in CoPilot alleen maar denkwerk op. Ik vermoed te veel gevraagd. Dus sorry als jullie in de kop van Noord-Holland zonder stroom zijn komen te zitten, dat komt door het rekenwerk dat ik heb veroorzaakt :unsure:

Of de CRX is gewoon een super mooi ikoon dat in alle tijden past!

Terug
Bovenaan