verlichting2
Wegverkenner
Benzinemeter....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat was om te voorkomen dat mensen in het communistische blok naar een Westers radio station konden luisteren.![]()
Dit is mijn radio, die heeft andere fm- frequenties als wij hebben, ik was eigenlijk van plan om mijn FM-transmitter te gebruiken, maar dat kreeg ik niet werkend. Logisch wat ik gebruik 108.0 en hij gaat maar tot veel minder.
Ah bedankt Johan! Het had zo makkelijk kunnen zijn, daar heb ik nooit zo over nagedacht.Dat was om te voorkomen dat mensen in het communistische blok naar een Westers radio station konden luisteren.
Zo was er na de oorlog de International Radio and Television Organization (officiële naam in het Frans : Organization Internationale de Radiodiffusion et de Télévision, afgekort tot OIRT) maar bij het begin van de Koude Oorlog verlieten vele niet-socialistische landende de OIRT en begonnen de EBU. In 1993 ging de OIRT op in de EBU.
Om nu te voorkomen dat mensen achter het IJzeren Gordijn naar Westerse radiostations gingen luisteren kozen ze daar andere frequenties: zij namen 65,8 - 74 MHz, wij 87,50 - 108 MHz. De enige uitzondering was de DDR: die had 87,50 - 100 MHz en later tot 104 MHz.
Johan, je bent de held van de dag!ps kwam ik hier net tegen:
* T-Shirts maat XXL (heel veel kleuren: 2 vierkante blokken zwart of wit met daarin het embleem en de naam FSO en daaronder in rood POLONEZ) omgerekend €14 (als xxl te rgoot is gewoon wat heter wassen)
Zie net onderaan de pagina dat ze ook andere maten hebben
t-shirts
* Polonez autootjes 1:43 meestal iets van €6
Hahah, ja echt he? Ik moest ook lachen, ik zou dus weggaan, dus ik mijn vader had de tas met gereedschap nog in de hand, en toen stond ik weer op de oprit. Dit ging wel snel, een paar minuten... maar met de radio eerst heeft wel langer geduurd.Haha, dat verhaal over de zekering en je opmerking over de Italiaanse auto: komt toch de link met Fiat naar boven!
Dat is een goede, het lampje was zwart, en het nieuwe lampje kwam uit een 2e tellerunit die we erbij hebben gekregen, die was dus gelijk aan de oude.Maar was de zekering zwak of heeft dat nieuwe lampje m genekt?
Ja he? Op dat punt scoort de FSO wel echt 10x meer punten.Toch leuk als het dan zoiets simpels blijkt te zijn! Ook leuk om te lezen hoeveel plezier jullie van de Polonez hebben!
AH leuk, dan ben jij de expert. Kan zijn dat ik je nog even app met vragen. Ook de eerste keer met het visium voor jullie dan he?Leuk vooruitzicht dat je naar Engeland gaat! Kanaaltunnel is mij altijd wel goed bevallen. Wij gaan begin mei ook die kant op!
Ah dankje Johan! We hebben inderdaad de reis tijd wat ruim gemaakt met ook controle, maar toch inderdaad.Mijn eerste (en enige) ervaring met de Kanaaltunnel is alweer 29 jaar geleden...
Hoor nu wel verhalen dat je beter niet op een parkeerplaats in de buurt stopt ivm illegalen die aldaar bivakeren...
Was wel een vreemd gevoel: in je auto zitten terwijl je door de tunnel raast.
Dat visum: als het gecontroleerd wordt is het al aan de Franse kant, zal denk ik best wel snel gaan.
Beste tip: iedere keer dat je in Engeland in de auto stapt even goed tegen jezelf zeggen: Links rijden !!
Is net als lopen op de stoep daar, bij het oversteken kijk je automatisch de verkeerde kant op (links ipv rechts).
Mijn ervaring in Engeland (ben er best vaak met de auto geweest) is dat je heel makkelijk op de automatische piloot instapt en ook zo wegrijdt (en dat is dan dus naar de verkeerde kant van de weg toe...). Daarom beter even enkele seconden wachten en jezelf resetten naar links![]()
Ben benieuwd Marc, Thomas had het er ook vaak over, dus we gaan nu eindelijk. We gaan wel wat meer, zodat we ook in de omgeving kunnen kijken en ook war rusten af en toe/Echt een geweldig evenement, Pride of Long bridge. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Geniaal dat de Fso op de flyer staat!
Die enkel van jou blijft een lastig verhaal zeg. Hoop dat de nieuwe arts het goed kan en gaat aanpakken. Wel weer heel mooi nieuws dat het hart van je moeder goed gaat. Opluchting.
Nou deze meneer is een liefhebber... Ik begreep het ook niet helemaal hoor, maar dit is model met amper kilometers. Gekocht in de jaren 90 met 11.000 kilometer op de teller en daarna heeft ook niet veel gereden.Waarom zou iemand een Polonez bewaren? In wat voor staat is ie?
Haha, nee! Ik denk dat mijn vader mij zou onterven, maar nee dat moet je niet willen.Dus binnenkort heb je er twee?
Yes!Ik heb je nog een pb gestuurd. Heb je die gezien?
Haha, ja dat ben ik die de 45 heeft gespot. Hihi.Afgelopen zaterdag ging ik weer naar Marc, en weer was vriend Thomas er ook. Omdat mijn moeder vrijdag jarig was, waren de baas en ik uit logeren.
![]()
Omdat mijn ouders ook naar Marc, gingen, moesten we toch even met de was borstel over de Rovers gaan, immers, vriend Leon, aka Fryske Boy en Marc gaan steigeren bij vieze auto's dus een onreine Rover is not done!
![]()
Zo lijkt het nog wat, maar dichtbij was het huilen met de pet op!
Tijdtechnisch is het niet handig om om 11uur 2 auto's te gaan wassen, als je om 12.30 weg moet, dus hebben ons nu beperkt tot alleen wassen en afspoelen.
Maar gingen we van:
![]()
via
![]()
naar:
![]()
Het mooie weer was wel te merken, mensen waren vrolijk, paar keer zeiden mensen "wat glimt ie mooi" en ook de "wat leuk 2 Rovers" kwamen voorbij. Nouja uiteindelijk bleek het schrobben voor niets te zijn geweest, want we gingen in een rode Kia.
Gelukkig had vriend Thomas wel een blauwe Rover mee!![]()
Nog grappig om te vertellen is dat de 45 is gespot:
![]()
Een hele goede Poolse vriend (ken 'm al sinds 1984) had vroeger zo'n Tico. Ongelofelijk hoeveel ruimte er in zo'n klein autootje zat; vergeleken met de Maluch (126p) had je bij vrijwel gelijke buitenmaten veel meer binnenruimte.Mijn vader en ik zijn nu op pad voor een meeting om wat Poolse auto mensen te ontmoeten, waaronder een 126p, een Daewoo Tico en een Polonez nog.
Haha, als je wilt!! Misschien doe ik dat wel, lijkt mij wel leuk. De Laurel er ook bij op hetzelfde forum plekje.@MicraMops , leuk! Je kunt ook een mijn auto aanmaken, het verhaal van je Micra is cool genoeg!
Ik moet je nog een keer benoemen hè?
Ja dat zei die bekende ook, een Tico is niet voor eeuwig gemaakt inderdaad, maar wel erg ruim.Een hele goede Poolse vriend (ken 'm al sinds 1984) had vroeger zo'n Tico. Ongelofelijk hoeveel ruimte er in zo'n klein autootje zat; vergeleken met de Maluch (126p) had je bij vrijwel gelijke buitenmaten veel meer binnenruimte.
Je ziet ze hier nog wel eens rijden, maar zijn exemplaar was na 7 jaar intensief Warschau-gebruik technisch op....
Leuk! Als je hulp nodig bent, let me know. Marc, die vriend met de mooie Rovers is hier ook actief! En er is ook een spotters pagina!Haha, als je wilt!! Misschien doe ik dat wel, lijkt mij wel leuk. De Laurel er ook bij op hetzelfde forum plekje.
Heb ik jou over het hoofd gezien! Dat is jammer dat jullie niet gaan, je zei het al een beetje he?Leuke updates!
Erg tof dat je naar de UK gaat, het is een overweldigende ervaring met zoveel auto's en liefhebbers en de Engelsen zijn altijd heel laagdrempelig en waarderen het enorm als je helemaal van het continent over komt!
Had ook heel graag gegaan en heb het er ook nog met mijn vader over gehad nadat ik wist dat jullie zouden gaan, maar we gaan kort ervoor ook naar Griekenland en we hebben dit jaar ook wat investeringen gepland voor het huis, dus wordt qua tijd en geld wat te krap helaas![]()
In theorie wel maar zelf nooit gedaanDTV:
moet je eigenlijk ook nog altijd (zoals vroeger) de lampen in Engeland afplakken, omdat je anders tegenliggers verblind?
Ik zit me nu ook af te vragen, of toen we naar Schotland zijn geweest, of het we het ook hebben afgeplakt. Mijn vader kennende wel.In theorie wel maar zelf nooit gedaan
Vroeger kon je bij de ANWB transparante afplakstickers kopen misschien hebben ze die nog steeds.
Ik heb nu wel spijt dat ik niet mee was gegaan zeg!! (Maar ja ik heb zelf geen gepaste auto.Vorige zondag hebben we meegereden met de Oost-Europese rondrit. Dit was eigenlijk de eerste echte rit die we in de FSO hebben gemaakt.
Met de klok-vooruit was het nog even stoeien maar uiteindelijk waren we ruim op tijd bij de Mac in Meppel, waar de verzamelplek was. Ik was op tijd bij mijn vader, de FSO glom want die hadden we nog even wat gewasssen
We waren niet de eersten, maar kenden niemand dus dat was even aftasten.
![]()
Na even een snelle foto eerst maar even een kopje koffie.
Toen we zaten, en we vroegen hoeveel mensen er verwacht werden, zei er iemand "NOU leuk dat je meedoet, je gaat heel wat unieks zien, want er komt iemand met een FSO." Ik moest wel wat lachen, en bekende maar vrij snel dat wij die iemanden waren.
![]()
Dit wis wel een van de mooiste 2101's van ons land, wat een plaatje zeg!
![]()
Deze is niet minder leuk, wel minder mooi. Maar dit is ook precies hoe je ze in moeder Rusland of in Letland en Litouwen (zoals ik ze zelf daar zag) naast de prachtige gerestaureerde exemplaren, of de trots van Opa die elke week hem nog met een emmertje sop wast, heb je de werkpaarden, zoals deze.
![]()
Deze Robur is ook briljant vind ik, Robur is een DDR-truck vaak met 4x4. Ze hebben ook busjes gebouwd Een stap groter dan de Barkas, maar toch wel een slag kleiner in vergelijking met de IFA 60.
Net als de Lada's reden zij niet mee.
![]()
Deze mooie Wartburg wel! Die was van de organisator.
![]()
En deze Barkas was ook van hen! Der Trabbi laat al zien waar de meeste deelnemers in reden....
![]()
Inderdaad in Trabantjes, dit was net voor de start!
![]()
Halverwege gingen we eten in een leuk restaurant, daar kwam ik dus in gesprek met de andere FSO eigenaar, we hebben uiteindelijk nummers uitgewisseld, nouja hij heeft mijn nummer, ik kreeg niet de kans om de zijne te krijgen.. Ik weet wel dat hij niet ver bij mij uit de buurt woont.
![]()
Toen moesten we stoppen, omdat er een Trabant kwijt was.
![]()
Mooi momentje om een foto van de ster te maken, immers was dat nog neit gedaan die dag. Ik was blij dat mijn vader de rondleiding deed, taakverdeling noemen we dat!
EN konden we weer verder:
![]()
Aangekomen in Assen, het eindpint van de leuke rit!
![]()
![]()
De blauwe 1.1 heeft niet meegereden. Die zwarte is een Trabant op Suzuki Jimnyonderstel
![]()
En tot slot nog een Trabant-overzicht.
Kortom het was een geslaagde rit! Wel jammer (voor mij als liefhebber) dat er haast alleen maar Trabantjes meededen, maar ach dat is niet anders.
NOU er is meer!!Een Trabant op een Jimny onderstel. Dat klinkt interessant. Weet je hier nog meer over?
Leuk dat de FSO de ster van het evenement was.
Leuk! Gaaf om te zien al die andere Poolse auto's, die kleine meets zijn toch ook wel leuk. Die ipod touch die jij gescoord hebt is trouwens een tweede of derde generatie. De eerste had net een iets andere voorkant.NOU er is meer!!
Zaterdag ben ik als eerste even naar de rommelmarkt in Bakkeveen geweest, daar heb ik voor echt een paar centen een ipod gekocht. Ik heb een iPod Classic die op vakanties altijd mee sleep en ook buiten gebruik , het leek me ideaal om die in de FSO te gebruiken, maar ik heb er nog wat ruzie mee op de radio, qua FM-transmitter. Dus we hebben nu een bluetooth boxje, maar daar kan ik neit de Ipod op aansluiten. Zo lag daar voor erg weinig iPod Touch, ik meende me ter herinneren dat ik de eerste generatie bluetooth had, en warempel dat heeft ie.
Op zondag meteen getest, en dat werkte goed! Heel fijn, want zo blijft er wat batterij in de telefoon over!
![]()
Zondag zijn we naar Tilburg geweest, daar heeft mijn bekende Thomasz een meeting voor Poolse auto-eigenaren, georganiseerd. Ik wou niet alleen gaan, maar de Fryske boy kon niet. Ik wou mijn vader er eigenlijk niet mee belasten en ik dacht ook wel "het is een heel eind." Maar we hadden het er zaterdag over, en mijn moeder zei ook. Dat is vast leuk om te kijken.
We gingen mooi op tijd weg, en op de snel weg deed Poloneza het goed. Ja het duurt even voordat je 100 rijdt, maar eenmaal op snelheid valt het lawaai mee. Je kunt nog best goed meekomen wel.
Grappig om te zeggen, dat we meedere Gerda's omgekeerd zagen kijken terwijl Theo ons in de lease-otooo inhaalde.
Rond 1245 kwamen we aan bij de meeting, ik was nog bang dat we de eerste waren, maar nee de Polen waren er allemaal, en we werden hartelijk ontvangen, mensen werden weggejaagd zodat dit het beeld was:
![]()
Ik kende de auto al wel, nouja van foto, maar dit was wel heel tof! En wat is deze Daewoo-Fso Polonez Atu fraai!
![]()
Bumpers in kleur en stips in kleur doen veel vind ik, de auto lijkt heel anders vind ik.
![]()
Ook het dashboard is anders!
![]()
Zoals elke Poolse Polonez, heeft ook deze een gastank. De kofferbak zo is erg cool, het is inderdaad een show auto die met mooi weer wordt gebruikt.
![]()
Ander hoogtepunt was deze Tico, hij is ook wel eens in het te koop topic voorbij gekomen, hij is nu van de zoon.
![]()
Ook leuk deze Cinquecento!
![]()
126p's in allerlei soorten en maten!
![]()
Net als vele aanwezige auto's, is deze ook vanuit Polen naar Nederland gereden.
![]()
Wat ook voor deze geldt!
![]()
Supervet deze Benz!
![]()
Het komt niet helemaal uit, maar op het bordje staat "Autodate"
![]()
Nog een plaatje van op de terugweg. Lekker Duits zo, het viel me bij thuiskomst mee,dat de tank niet leeg is. We hebben nog geen idee hoeveel de Polenez doet, maar dik 420 km 1 tank lukt dus, hij is nog niet helemaal leeg. Ik was gewaarschuwd dat een Polonez niet zuinig is, maar misschien valt ook dat mee.
Ik had teruggereden en het reed goed, lang zo waardeloos neit als menig journalist schreef in de vroegere jaren
Volgens mij zijn we ook nog gespot door iemand in een MG F
Haha cool! Je gelooft het niet , maar ik heb je wel zien rijden. Ik dacht om eerlijk te zijn “wat is dat voor Renault” (gezien mijn auto’s en mijn voorliefde voor “Oostblok meuk” zeggen niet alle moderne auto’s me wat.)En 's avonds gespot door een grijze Austral tegen 6 uur bij afslag TT Assen, maar jullie waren te druk om terug te zwaaien![]()
Graag gedaan, ik zal ook nog wat in het meeting topic plaatsen.Wat een mooie bonte verzameling auto's daar. Dank voor de foto's![]()
Bedankt Dirk, ja echt he? Dat was ook wel de reden om te gaan. Dat is best uniek natuurlijk, dat zal niet zo vaak weer gebeuren natuurlijk.Leuk verslag van de Poolse automeeting en de oostblok meeting. Wat gaaf om gewoon twee FSO's naast elkaar te zien, in Nederland en op Nederlands kenteken.
Ah leuk weetje! Nu is een Polonez redelijk qua rijden, normaal gesproken durf ik daar wel (straks) een lange rit mee maken, maar een 126p en dan op de Duitse snelweg (ik beken, ik ben geen fan van de Autobahn) Tomasz, de organisator heeft zijn Tico ook naar NL gereden, ook met die zou ik dat niet perse durven.Die Maluch met RST kenteken: Stalowa Wola (=Sub-Karpaten). Grofweg als je een driehoek Krakau - Lublin - Lvow (UA) maakt is dit in het midden van die driehoek. Die is dus echt van ver gekomen !
Voor 1939 lag dit in het centrum van het toenmalige Polen, ver weg van de Duitsers en de Sovjets; dus werd deze regio uitgekozen als veilige plek voor de zgn. "Centrale Industrie-regio" met in 1937 een gigantische staalfabriek voor de productie van oa wapens.
In de Tweede Wereldoorlog werd er hier door 2 Poolse artsen doelbewust een vlektyphus-epidemie veroorzaakt, de hele regio kwam daardoor onder quarantaine waardoor 8.000 mensen niet gedeporteerd konden worden![]()
Ja klopt! Scherp vriend!Echt smullen die meetings. Oh die groene 2101 is echt heel gaaf inderdaad. Is die ooit gerestaureerd? Doet me overigens direct denken aan Bassie en Adriaan en de Kroon waarin de boeven rijden in een groene Lada.
Jij trekt veel bekijks op die meetings! Maar ja het is ook een zeldzaamheid. Geniaal dat je naast die andere staat op de Poolse meeting!