Degelijke c-segment zonder turbo/directe injectie, +- 10-15k budget

Mazda 323f

Net ingestapt
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn auto. In het verleden een VW Golf 4 en Mazda 323 gereden. Mijn huidige auto is een Toyota Corolla uit 2006. Degelijk, simpel, maar ook bijna 20 jaar oud.

Mijn gebruik:
  • Woonwerk soms met de auto, maar meestal de fiets (10km enkele reis)
  • Ritje naar de supermarkt
  • Weekendjes weg of vakantie
  • 5000-7000km per jaar! (weinig dus)
Ik rij weinig kilometers, omdat ik dichtbij werk woon pak ik regelmatig de fiets. De afstanden die ik rij korte stukken (10-15km enkele rit), daarom zoek ik een auto die hier goed mee kan omgaan. Ik dacht dat directe injectie dan geen goed idee zo zijn. Mijn auto kennis is verder niet heel groot, maar heb me wel wat ingelezen.

Wat ik een beetje zoek in een auto:
  • Betaalbaar, €10.000-15.000 aanschafwaarde. (evt inruil huidige auto)
  • Degelijk, eenvoudige techniek
  • Liefst minimaal 120pk
  • Station of hatchback met inklapbare achterbank (voor racefiets/mtb achterin)
  • Evt trekhaak als optie
  • Goed onderhoud lijkt mij belangrijker als km-stand. (boven de 120.000km geen probleem)
  • +- 10 jaar oud, liefst niet veel ouder
  • Mijn mijn kilometers per jaar wil ik het liefst 10 jaar de auto in bezit houden.
  • Handbak, maar automaat mag ook, als het maar degelijk is (liefst geen half automaat of vario)

Tot nu toe heb ik de volgende opties, maar nog niet helemaal het ideale gevonden: (de marktplaats links dienen als voorbeeld, ik heb me niet voldoende ingelezen om nu te zeggen dat ik specifiek die auto zou willen)

Nu mijn gedachte:
  • De Toyota heeft denk ik wel echt weinig vermogen. De hybride variant heb ik me twijfels bij, als die accu op is dan is de auto denk afgeschreven?
  • De Toyota bestaat ook met een 1.2 turbo motor (vrij weinig aanbod). Deze heeft voldoende vermogen denk ik, maar ook directe injectie, lijkt mij voor mijn situatie niet ideaal.
  • De Kia Cee'd is wel echt oersaai en lelijk van binnen
  • De Mazda is mooi, motor lijkt degelijk en voldoende vermogen. Ik heb alleen het idee dat deze wat krapper is als c-segment.

De hele VW-stal heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat ik wel eens negatieve dingen heb gelezen over de tfsi motoren, ik weet zelf niet goed genoeg welke motoren betrouwbaar zijn, maar aanvullingen en tips zijn welkom.

Mvg,
Mark
 
Zou de Renault Megane ook willen adviseren als aanvulling:

Zoiets bijvoorbeeld:


Ook verkrijgbaar met 1.3 en als hatchback:


Of als 1.6:


Meer aanbod hier:
 
Is de Megane met de 1.2 niet vrij onbetrouwbaar op de lange termijn? 1.3 meen ik wel probleemloos maar werd pas later geleverd dus automatisch duurder. Mooie auto overigens!

Uit het lijstje van de topicstarter zou ik blind voor een Mazda 3 gaan. De enige van het stel met sjeu, zeker in vergelijking met de Auris!

Voor de case die je schetst volstaat de ruimte ervan prima. Zou niet weten waarom je een station nodig hebt.

Betrouwbaarheid is met de zowel de Mazda als Toyota niks mis. Kia geen verstand van.
 
Kijk eens naar een Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid. Ik denk een heel geschikte opvolger in jouw situatie. De techniek is enorm betrouwbaar, zuinig en soepel rijdend. De hybride accu's gaan jaren mee en van dit type is nog nooit een accu vervangen. Deze zorg zou ik snel laten varen. Als je een Corolla koopt van pak 'm beet 2020 en hem dealer laat onderhouden geniet je nog van 5 jaar fabrieksgarantie, ook op de accu. Trekgewicht is 750 kg. Een auto die heel goed gaat bevallen.

Mocht een Corolla te duur zijn zou je naar een Auris Station kunnen kijken. Ook degelijke auto's maar mogen niets trekken. Liefst bouwjaar na 2014 ivm aangepaste koppakking.
 
Zo'n nieuwe Corolla heeft geen eenvoudige techniek waar TS om vraagt, maar is enorm betrouwbaar inderdaad. Met dit budget heb je wel de hogere km-standen te pakken (150k+). Mocht je 'm binnen een paar jaar willen verkopen is dat wellicht wat minder handig.

Is een iets kleinere auto met trekhaak voor fietsendrager ook een optie? Dat geeft meer keuze.
 
Eigenlijk zijn alle drie een hele goede keus, kijk ook welke je het fijnste vind rijden.

De 1.3 in de Toyota Auris is in de basis een ouder blok, die bekend staat als een betrouwbare motor. Nadeel is wel dat de motor een relatief laag maximum koppel heeft bij een vrij hoog toerental.
Kijk of je dat ook prettig vindt.

De Kia heeft directe injectie, voordeel is een relatief laag verbruik, nadeel dat de motor eerder vervuilt.

De Mazda heeft een relatief groot blok, met speciale techniek, zou ik zelf denk ik kiezen.

Of kijk eens naar een Fiat Tipo, een beetje vergeten auto, dus goedkoop. Met eenvoudige en degelijke techniek.

Een andere goede optie in deze grote is de Dacia Logan MCV, veel ruimte, laag gewicht, betrouwbaar, eenvoudige en degelijke techniek.

Je rijdt relatief weinig, je kunt dan ook een klasse kleiner kijken.
Die koop je vaak nieuwer, en de kosten liggen lager.
Bij Toyota heb je de Yaris, bij Mazda de 2 en bij Kia de Rio.
De Yaris Hybrid is niet erg geschikt om lang stil te staan, je loopt dan eerder tegen startproblemen aan. De Mazda 2 is wat kleiner dan zijn concurenten.

Kijk dan ook naar de Renault Clio, Nissan Micra en Dacia Sandero.
Zijn degelijke en zeer betrouwbare auto's, die goedkoop zijn om te rijden.
De 0,9, 1.0 en 1.6 hebben indirecte injectie.
 
Laatst bewerkt:
De ideale veel stil staan auto is de gewone baleno 1.2. Veel ruimte voor 850 kg. De mild hybride techniek tilt hem net boven de 850 kg, ook geen ramp, maar met jouw kilometers verdien je die mild hybride in geen 100 jaar terug, maar mocht die toevallig op je pad komen dan is het niet anders.
 
Wat een hoop reacties! Bedankt allemaal.

De Renault megane spreekt mij niet aan. Over het algemeen blijf ik liever weg van Franse auto's en hou ik het bij voorkeur bij een Japans of koreaans merk.

De 1.6 gdi van hyundai/kia en de mazda blokken is ook sprake van directe inspuiting. De vergeten mitsubishi lancer is wellicht nog een idee. het nieuwere aanbod is veel met de 1.6 ( mitsubishi asx/citroen c4 aircross) en de oudere bouwjaren meestal 1.8 en hier en daar een 1.5 ( mitsubishi colt) https://www.autoscout24.nl/lst/mitsubishi/lancer/bt_hatchback?_gl=1*195bic1*_up*MQ..*_gs*MQ..&atype=C&cy=NL&damaged_listing=exclude&desc=1&gclid=CjwKCAjw47i_BhBTEiwAaJfPphTP91IxxuUJQSzWcYnGXSg0aHiA_yR9O9sbm8VfqVz898VfQ13e4xoCejkQAvD_BwE&powertype=kw&search_id=299a939lc88&sort=year&source=detailsearch&ustate=N,U
De Mitshibushi Colt is ook een goede optie. Toevallig rijd een collega van mij in zo een auto. Het oogt mij wel wat saai en gedateerd, maar rationeel denk niet verkeerd. Ook Mazda 3 heeft directe injectie, daar kan ik misschien niet omheen bij auto's vanaf +- 2015.

Kijk eens naar een Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid. Ik denk een heel geschikte opvolger in jouw situatie. De techniek is enorm betrouwbaar, zuinig en soepel rijdend. De hybride accu's gaan jaren mee en van dit type is nog nooit een accu vervangen. Deze zorg zou ik snel laten varen. Als je een Corolla koopt van pak 'm beet 2020 en hem dealer laat onderhouden geniet je nog van 5 jaar fabrieksgarantie, ook op de accu. Trekgewicht is 750 kg. Een auto die heel goed gaat bevallen.

Mocht een Corolla te duur zijn zou je naar een Auris Station kunnen kijken. Ook degelijke auto's maar mogen niets trekken. Liefst bouwjaar na 2014 ivm aangepaste koppakking.
Ja die Auris wagon (station) stond ook op mijn lijstje. Alleen dan zonder hybride.
Corolla vanaf 2019 valt binnen het budget, maar dan zal die boven de 200.000km hebben. Hoeft geen probleem te zijn, want als er nog een ton bij kan heb ik er misschien nog wel ruim10 jaar plezier van. Onderhoudskosten daarentegen weet ik niet zo goed?

Maar waarom moet de huidige auto weg?
Niks moet natuurlijk, maar ik rij nu 7 jaar in de Corolla. Destijds kocht ik deze auto met een wat krapper budget i.v.m. de aankoop van een eerste koopwoning. De auto had al lakschade, binnen was behoorlijk gerookt door de vorige eigenaar (gaten in bekleding/hemeltje van peuken), bekleding achterin bevlekt door kinderen van de vorige eigenaar en nu verwacht ik dat binnenkort de katalysator aan de beurt is. Deel van de onderhoud heb ik zelf gedaan (olie, filters en kleine dingen) de rest doet de garage bij apk. Ik heb dus jarenlang met weinig kosten kunnen rijden en wil nu graag iets beter voor de dag komen.

Buiten het feit dat het vooral een degelijke auto moet zijn mag het ook wel een beetje vlot eruit ziet. Tot nu toe ligt de focus nog een beetje op een Mazda 3. (tegenhanger Ford Focus ook overwogen, maar de binnenkant oogt wel veel drukker)

Een B-segment lijkt me minder praktisch maar met evt trekhaak zou het een optie kunnen zijn.
Even verder gekeken in naar een Mazda 2. Het trekgewicht is voor mij ruim voldoende en scheelt niet zoveel met een Mazda 3. Ledig gewicht 945kg t.o.v. 1220kg scheelt zo maar €200 mrb per jaar, en die 90pk motor zal met zo'n lichte auto ook nog best vlot kunnen aanvoelen.

Hoeveel een B-segment mij wel te klein lijkt sluit ik het nog niet helemaal uit.
Ik ga nog maar eens een hoop filmpjes bekijken om me verder te verdiepen.

Tot nu toe bedankt. Ik hou jullie op de hoogte in de zoektocht, maar ga geen haastige beslissing maken.
 
Smaakgevoelig model maar is een Mazda CX-3 ook een optie?
Voor een goede 500€ krijgt die dezelfde motorsoftware als de CX-5, is immers krek dezelfde motor en heb je 165 PK ipv 120. Als GT-M heeft die alle uitrusting die je wil (18", verwarmd stuur en zetels, Bose, keyless, full LED, halfleer en noem het maar).

Ik heb daar een goede auto aan gehad maar wou dan toch terug naar een automaat omdat ik Adaptive CC veel gebruik + de zithouding / lendesteun was voor mijn gevoelige rug niet optimaal bij langere ritten.
 
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat het heel lastig gaat worden om een max 10 jaar oude auto te vinden in het C-segment zonder directe injectie.
 
Ga vooral proefritten maken, en auto's bekijken. Video's geven niet het gevoel wat je bij een auto krijgt.

De techniek en ontwikkelingen hebben bepaald niet stil gestaan.
Moderne auto's hebben vaak een betere wegligging, remmen beter,
zijn stiller, en bieden meer comfort.

Je hebt nu ervaringen met de Mazda 323, Golf 4 en Toyota Corolla,
wat auto's zijn van al lang geleden. Niks mis mee, maar wel om rekening mee te houden. ( in alle drie heb ik gereden/ of meegereden)

Overigens zou ik aanraden om Franse auto's niet zo maar af te schrijven, ze bieden vaak heel veel comfort, betrouwbaarheid,
en auto voor het geld.

Met mijn huidige (een Clio 130 TCe) en vorige Renault ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest, en deden het altijd
( is een periode van 14 jaar, en bijna 180.000 kilometer.)

Succes verder met de proefritten.
 
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat het heel lastig gaat worden om een max 10 jaar oude auto te vinden in het C-segment zonder directe injectie.
idd Dat wordt een zoekplaatje, de auris was al voorbij gekomen maar verder kom ik ook niet veel verder dan een honda civic 1.4/1.8 of een fiat tipo, en wellicht vind je nog een oudere astra 1.6
 
De Toyota Auris heeft ook een 1.6 met 132pk. Aanbod vanaf 2013-2015 is alleen beperkt.

Ander alternatief is een Honda Civic 1.8 met 140pk (model 2011-1017)
 
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat het heel lastig gaat worden om een max 10 jaar oude auto te vinden in het C-segment zonder directe injectie.
Een 5 jaar oude Tesla Model 3 past in het budget en heeft geen direct injectie. En is met het kleine aantal kilometers prima te doen, zelfs als de accu wat minder is geworden.
 
Alles valt of staat bij de basis van de auto. Daaruit vooort komen statistieken, over kwaliteit etc..
Je geeft de indruk gecharmeerd te zjin van auto's uit Japan en Zuid-Korea.
Prima.
Maar pas op dat je niet op basis van generalisaties en (onjuiste of deel onjuiste) aannames.
Accu's van mild-hybrides slecht? Vraag het me af.
Niet direkt ingespoten? Het worden er steeds minder. Het is een mogelijkheid om aan de steeds zwaardere emissie-eisen te voldoen.
VAG T(F)SI: er zijn problemen geweest, maar die zijn opgelost. Complexe techniek, ook in verband met de emissie-eisen.
Onderhoud van de auto, is van groot belang. Iedere auto kan kapot, vooral veroorzaakt door achterstallig onderhoud en slecht berijden van de auto..
Mijn voorkeur gaat uit naar Audi. Als ik een auto wil hebben die "niet spannend is", het altijd doet, onopvallend, dan zoek ik een Toyota.
Als ik een

Als ik je raad mag geven: streep alles weg, behalve Toyota en Mazda. Ga ze bekijken, rijden. Lees verschillende test, vergelijkingstests en review. Bekijk aankoopadviezen in autobladen.
Er zijn Duitse autobladen waarin men kort een behoorlijk aantal auto's rescenceert.

Neem je tijd. Ga op feiten, gevoel en je budget af. Mogelijk een lakdikte-meter meenemen.
Dan komt het vast wel goed. ZELF kiezen! Succes!!
 
Toyota en Mazda vragen ze stevige prijzen voor, dan rij je in verhouding in oudere bouwjaren rond dan als je bij andere merken gaat kijken.
 
Bij een tweedehands auto is het belangrijk hoe goed er voor gezorgd. Is. Dat heeft grote invloed op de betrouwbaarheid.

Japanse en Koreaanse merken hebben hele goede auto's gebouwd en ook veel mindere auto's, de kwaliteit wordt alleen vaak erg overdreven.
Het is ook slim om naar minder gezochte modellen te zoeken, die koop je nieuwer, en met een lagere tellerstand.

Voor onze Citroën C3 ( diesel) die we nu meer dan 10 jaar in bezit hebben met inmiddels hoge kilometerstand, hebben we 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad.

Eerlijk gezegd viel de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Toyota toch wel erg tegen. En hadden we er veel meer van verwacht.
( onze laatste 3 Franse auto's waren veel beter)

Kijk goed naar de sterke en zwakke kanten van een model en de motor,
maar heel belangrijk vooral of er goed voor gezorgd is.
 
Eerlijk gezegd viel de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Toyota toch wel erg tegen. En hadden we er veel meer van verwacht.
( onze laatste 3 Franse auto's waren veel beter)

Leuk persoonlijke verhalen (is het wel echt gebeurd...) maar statistieken geven het omgekeerde weer.
 
Uiteraard is het echt gebeurt, anders had ik het niet geschreven.

Onze nieuw gekochte Aygo kende helaas alle zwakke punten van dit model, zoals lekkages, koppeling na 50.000 km kapot, kapotte katalysator, kapotte uitlaat, kapot spruitstuk, loslatende achterramen, kantelende zuigers en als gevolg hiervan een hoog olieverbruik, en zal vast nog wel wat vergeten zijn.
Na slechts 99.000 km hebben we de auto verkocht. ( De Citroën staat nu op 242.000 km)
De Toyota was regelmatig dealer onderhouden.

Overigens heb ik helemaal niets tegen Japanse auto's, en heb er ook regelmatig in gereden. En zal ze ook vaak aanraden.

Je moet alleen kijken naar de werkelijke kwaliteit van een auto, ongeacht waar de fabrikant vandaan komt, of waar de auto gemaakt is.
De meest populaire Toyota's van Europa zijn bijvoorbeeld gebouwd in Frankrijk.

Kijk bijvoorbeeld eens op he Carexpert Expert review.

Dan zie je ook dat verschillende modellen en merken hier in Nederland enorm onderschat worden, en veel beter zijn dan wat veel mensen denken.

Ik wens de TS veel succes met de proefritten en zoektocht.
 
voor af en toe boodschappen inslaan zou ik gewoon die oude blijven rijden. Een nieuwe kat is stukken goedkoper dan een nieuwe auto.
 
Ik vind het nog niet zo gek gedacht van ts om te filteren op multipoint injectie
Sterker nog, "ouderwetse" niet-directe injectie heeft ook mijn voorkeur. Net als het niet hebben van een turbo.

Hogedruk brandstofpompen die bij directe injectie horen, zijn net als turbo's, dure onderdelen die niet zelden kuren gaan vertonen na zo'n 250.000km.
En wil je dus doorrijden tot (ver) boven de 250.000km, dan kun je ze missen als kiespijn. Want het bespaart je later de overweging om de turbo of hogedrukpomp te vervangen terwijl de kilometerstand al relatief aan de hoge kant is.

Bovendien is het nu eenmaal makkelijker sleutelen en onderhouden aan een "ouderwetse" auto waar het niet op zit. Zeker in het geval van een turbo scheelt het een hoop ruimte, leidingen, slangen, pijpen, sensoren, elektronica en vaak ook een intercooler die nu niet in het motorruim getetrist zitten waardoor al het onderhoud onder de motorkap eenvoudiger en goedkoper wordt.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend de huidige Toyota Corolla eens goed schoongemaakt. Daarbij ook de luchtmassa meter en gasklephuis gereinigd. Auto loopt ook gelijk wat mooier. Vandaag weer de apk doorstaan en de garage heeft twee nieuwe remklauwen gemonteerd aan de voorzijde. Toch wel weer een aardige rekening, maar wel begrijpelijk. Olie + oliefilter laten overslaan, klein onderhoud kan ik prima zelf doen en scheelt wat in de kosten. Alle 4 de banden zijn 6 maanden geleden nog vervangen (3000km oud)

Dan terug naar de Mazda 3. Ik heb een mooie gezien en bij de verkooppartij (mazda dealer) een inruil voorstel aangevraagd. Mijn huidige auto geven ze €1.500. Gemiddeld staan ze voor +- €4000 op autoscout. De Mazda 3 bij de dealer is ruim €2500 duurder dan vergelijkbare auto's. Conclusie, wordt gewoon te duur.

Afgelopen dagen heb ik me verder verdiept in de directe injectie techniek. Ik schrik er van hoe snel die inlaatkleppen vervuilen bij sommige auto's. Vermoed niet dat het bij Mazda anders is. Het schoonmaken van de kleppen is zelf wel te doen, maar kost met name een hoop tijd.

Als ik nu een Mazda koop voor +- €15k van +- 10 jaar oud is dat geen garantie dat ik minder onderhoud zal hebben dan bij mijn huidige auto. Mijn Toyota Corolla kocht ik 7 jaar geleden voor €4550 met +- 130.000km op de teller. Afschrijving vind nauwelijks plaats. Nu heb ik een iets duurdere apk/onderhoud maar als ik de laatste 5 jaar bij elkaar op tel en deelt door 5 jaar ben ik voor ongeveer €250 per jaar kwijt (excl banden). De meeste kosten zitten dan nog in arbeidsloon van de garage of marge op olie/onderdelen. Door zelf de oliewissels/filters beet te pakken kan ik nog wel wat jaartjes leuk blijven rijden. Volgend jaar zijn de remleidingen aan de beurt, ik wil de garage nog bellen met een prijsindicatie zodat ik weet waar ik aan toe ben.

voor af en toe boodschappen inslaan zou ik gewoon die oude blijven rijden. Een nieuwe kat is stukken goedkoper dan een nieuwe auto.

Ik heb wel eens van die horrorverhalen gehoord dat een kapotte katalysator direct €1500 gaat kosten. Maar even snel kijken op autodoc laat zien dat het allemaal heel erg mee valt.

Ik vind het nog niet zo gek gedacht van ts om te filteren op multipoint injectie

Deze techniek zorgt wel voor veel minder koolaanslag, dus misschien toch bij Toyota blijven.

Als ik nog eens goed alles op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie:
  • Als ik een andere auto koop moet het eigenlijk wel multipoint injectie zijn.
  • Zo lang afschrijving van een nieuwe auto hoger is dan onderhoud van mijn huidige auto is er niet direct een reden aankoopmotivatie voor een nieuwe auto.
  • Liever een oude C-segment blijven rijden dan een moderne B-segment.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit, misschien blijft de Toyota nog wel wat jaartjes langer in mijn bezit. :LOL:
 
Mazda's zijn idd vrij prijzig als occasion, zoals eerder door iemand anders aangehaald denk ik met een reden: betrouwbaarheid en een redelijk vaste schare 'fans'. Ik ben er daar inmiddels ook één van. De 2.0's zijn zelfs met minder strak onderhoud bulletproof. Zou mezelf niet zo druk maken om vervuiling...elke auto kent risico's en veel valt of staat met fatsoenlijk onderhoud. Multi point, direct injectie, het zal allemaal wel (rij inmiddels in mijn tiende occasion, allemaal met meer dan een ton op de teller gekocht en heb echt nog nooit hierop gefilterd, ken ook niemand om me heen die dat heeft gedaan). Dan heb je nog een groep auto's wat gewoon bewezen ellende bakken zijn (ik noem even bepaalde VAG blokken, de hele Stellantis puretech drama, Toyota diesels van een bepaalde periode, etc) waar je heel ver uit de buurt moet blijven.

Je lijstje uit je openingspost valt daar NIET onder.

Met je laatste post komt het over alsof je voor de goedkoopste optie wil gaan, dan zou ik inderdaad nog langer met je huidige auto doorrijden, bijkomend voordeel is dat je weet wat je in huis hebt. 1500 inruil terwijl ze voor 4000 weggaan (als het klopt wat je zegt) is ridicuul. Daar was ik ook niet in meegegaan. Kan je je eigen auto niet via Marktplaats ofzo verkopen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik nog eens goed alles op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie:
  • Als ik een andere auto koop moet het eigenlijk wel multipoint injectie zijn.
  • Zo lang afschrijving van een nieuwe auto hoger is dan onderhoud van mijn huidige auto is er niet direct een reden aankoopmotivatie voor een nieuwe auto.
  • Liever een oude C-segment blijven rijden dan een moderne B-segment.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit,
Volgens mij ben je er wel uit ;)
 
De Toyota idd maar zelf op autoscout zetten, maar dan heb je wellicht even geen auto. Een mazda 3 en fiets achter in is wellicht ook geen goede combinatie
 
Honda Civic 1.4 of 1.8 zijn erg goede auto’s en zonder turbo en zonder directe inspuiting.
Een out of the box merk : Dacia. Maakt nog veel gebruik van indirecte ingespoten motoren ivm deze blokken ook geschikt moeten zijn voor hun bifuel (= lpg) modellen. Qua betrouwbaarheid zit het wel goed. Er wordt gebruik gemaakt, van vooral doorontwikkelde Renault techniek.

Wij hebben het destijds ook serieus overwogen om een nieuwe Dacia te kopen i.p.v. een tweedehands aziaat. Ik vond het het budget auto gevoel iets te veel aanwezig. Toen toch gekozen voor een Kia Niro.
 
Terug
Bovenaan