Hoe ga je om met mensen die 60 rijden op een 80 km/h weg?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Met de steeds weer wisselende maximum snelheden op wegen (ook buitenwegen) is het een kunst om te weten wat je op welke weg mag rijden. En een groot aantal auto's heeft (nog) geen ingebouwde indicatie (ervaring leert ook dat auto's die het wél hebben vaak een verkeerde snelheid zien). Ik heb jaren geleden al eens gelezen dat er een groep mensen is die dus maar overal 60 km/h rijdt (binnen én buiten de bebouwde kom, met uitzondering van de snelweg). Ik heb daar meestal wel vrede mee en sluit aan. Zeker met dynamische cruiscontrol geeft dat een zen-momentje als ik niet ergens snel hoef te zijn. Bij een dubbele rijstrook, zoals bij verkeerslichten buiten de kom, grijp is wel graag de kans om ervoorbij te komen. Hoe gaan jullie daarmee om?

Eerlijk? Je kan een bord missen….dan pik je het daarna gewoon weer op, maar om voor de zekerheid dan maar overal 60 te rijden?. Ik woon in een landelijk gebied waar de 80 wegen vaak de enige manier zijn om nog enigszins vlot van A naar B te komen, niet een secundaire weg naast een snelweg. Vaak mag of kan je op deze wegen niet inhalen en kom je vaker passeerhavens tegen. Figuren die zich dat niet realiseren en deze wegen gebruiken om te gaan sightseeing:mad:

Er is voor zover ik weet buiten snelwegen (minimaal 70 km /h hier) nergens een minimum snelheid, enkel een maximum.
Als we met de roadster op pad zijn en op een mooie plek wat sightseeing doen zonder direct te kunnen parkeren, is het een slentertempo bij momenten. Dat een ander zich daaraan erger, I don’t care. Haal gewoon in en ga verder met je leventje.

Inhalen waar het kan en anders aansluiten. Zeker als je haast hebt, echt ontzettend irritant. En ook levensgevaarlijk. Er zijn genoeg mensen die gaan inhalen waar het niet kan, met grote ongelukken tot gevolg.

Ik woon al geruime tijd niet meer in Nederland en kom dus slechts af en toe op de Nederlandse wegen. Ik kan melden dat het echt verwarrend is.

Ik weet dus ook niet waar de vaste flitsers staan, dus ik ben altijd voorzichtig. Het gaat ook wel eens fout. Dan rijd je op zaterdagochtend in noordelijke richting op de A4 en zondag in zuidelijke richting om vervolgens een bekeuring in beide richtingen te krijgen.

Ik rijd overigens niet overal 60, maar ben wel voorzichtig.

Ik had er laatst ook één voor me op een zondagavond rond 22:30. Toen we eindelijk bij een kruising kwamen waar er even 2 banen voor rechtdoor zijn, ging ik dus links staan wachten op groen. Ik kon moeiteloos ruim voor de 60 rijder invoegen, waar ik achter de volgende 60 rijder terechtkwam die net voor mij de weg was opgedraaid. :LOL:

Voor mij is dit fenomeen de grootste ergernis in het verkeer. Het haalt heel de flow uit het verkeer, het lokt zoals eerder genoemd potentieel gevaarlijke inhaalacties uit en het is behoorlijk asociaal om iedereen op te houden omdat je het zelf wel snel genoeg vindt gaan.

Het argument dat het onduidelijk is wat de max. snelheid is vind ik geen sterke. Ook al mis je een bord, dan kun je het meestal wel aan de belijning zien. Of aan het feit dat je vooraan rijdt in de file....:rolleyes:

Inhalen waar het kan en anders aansluiten. Zeker als je haast hebt, echt ontzettend irritant. En ook levensgevaarlijk. Er zijn genoeg mensen die gaan inhalen waar het niet kan, met grote ongelukken tot gevolg.
Dit klinkt als victim blaming. Of toch in elk geval als extern attribueren.

Wanneer iemand gaat bumperkleven of met licht begint dan gaat er bij meteen het gas eraf; ben nogal groot.
Dus in de 45 jaar autorijden nog problemen gehad.

Bekeuren. Wat mij betreft mogen mensen die moedwillig te langzaam rijden (ik heb geen haast, benzine is al duur zat, het leven is zo jachtig) gewoon een boete krijgen wegens te langzaam rijden. Net zoveel als te hard. Dus voor iemand die 60 rijdt waar 80 mag, gewoon een boete geven gelijk 20 km te hard.

Standrechtelijk executeren is ook prima.

Rij gewoon de snelheid die op dat moment gelden. Dus niet te langzaam of te hard rijden.

En let op de verkeersborden of op de strepen op de weg die vertellen het ook.

Zo snel mogelijk er voorbij daar waar het kan en anders op gepaste afstand er achter blijven.

Overigens ben ik van mening dat te langzaam rijden net zo beboet moet worden als te hard rijden. Immers zorgt dat even zo goed voor gevaarzetting, het overige verkeer is er niet op berekend en het komt op veel plekken de doorstroming niet ten goed. Het verkeer achter de langzaam rijdende auto kruipt al snel als een harmonica in elkaar met alle gevolgen van dien.

Dus wat mij betreft 20 te langzaam net zo beboeten als 20 te hard.

Met de steeds weer wisselende maximum snelheden op wegen (ook buitenwegen) is het een kunst om te weten wat je op welke weg mag rijden. En een groot aantal auto's heeft (nog) geen ingebouwde indicatie (ervaring leert ook dat auto's die het wél hebben vaak een verkeerde snelheid zien). Ik heb jaren geleden al eens gelezen dat er een groep mensen is die dus maar overal 60 km/h rijdt (binnen én buiten de bebouwde kom, met uitzondering van de snelweg). Ik heb daar meestal wel vrede mee en sluit aan. Zeker met dynamische cruiscontrol geeft dat een zen-momentje als ik niet ergens snel hoef te zijn. Bij een dubbele rijstrook, zoals bij verkeerslichten buiten de kom, grijp is wel graag de kans om ervoorbij te komen. Hoe gaan jullie daarmee om?
Met de Enyaq ben ik er in een flits voorbij

Strepen aan de zijkant van de weg 60km, strepen midden van de weg 80km.

Ook zo'n leuke uitvinding.
Vind het al jaren irritant met een auto die rijbaan assistentie heeft. Nu het verplicht is op nieuwe auto's wordt het probleem alleen maar groter en weten minder capabele rijders niet hoe ze er mee om moeten gaan.

Dat is niet waar. Je kan het tegenwoordig zien aan de kleur in de middenstreep: groen is 100, paars is 60. Zoiets is het dacht ik.

Zie bijvoorbeeld de N415 met een vmax van 60:
53491548254_4169d5cdae_b.jpg

Op rustig moment zonder tegenliggers inhalen, idealiter waar het ook mag maar als het echt nog een lange rit verder is, haal ik dan ook maar gewoon over een doorgetrokken streep in.

Ik ga graag de discussie aan mocht ik worden aangehouden daarvoor mbt het gevaar wat je veroorzaakt als je ruim 25% onder de aanbevolen snelheid zit - imo is dat de rest van het verkeer hinderen.

Dat is niet waar. Je kan het tegenwoordig zien aan de kleur in de middenstreep: groen is 100, paars is 60. Zoiets is het dacht ik.

Dus je weet het ook niet zeker dus dat zal voor meer mensen gelden :) Dat paars ken ik niet eens.

Ik weet niet wat het wel is, maar ik weet wel dat het niet zo is dat elke weg met een middenstreep 80 is.
En dit beleid wordt ook rustig om de paar jaar aangepast helaas.
Dat paars heb je hier in de buurt op een paar plekken. Op één weg moesten ze na een jaar alweer opnieuw verven ...

Dat maakt het in ieder geval voor een aantal bestuurders ook onoverzichtelijk. Wanneer de belijning duidelijk is, kan er ook geen verwarring ontstaan. Maar als ze het beleid steeds aanpassen, heb je bijna een boek nodig haha. Paarse optie ben ik nog niet tegengekomen, staat dit dan ook aangegeven? Het is natuurlijk ook goed borden kijken in een aantal gevallen.

Ik rijd veel 80-wegen hier in de omgeving, de snelheid verschilt nogal per bestuurder. 60 kom ik amper tegen, maar 70 zeker wel. Of net geen 80. Maar nog veel vaker mensen die tegen de 100 rijden, dan gaan kleven omdat ik de ACC op 88 heb o.i.d. en dan afsnijden bij het inhalen. En soms zelfs inhalen bij een dubbele doorgetrokken streep. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker/vervelender dan iemand die langzaam rijdt. Al is 60 bij een 80 weg ook zeker "irritant", dan rustig wachten totdat je kan inhalen of hopen dat iemand een afrit pakt.

Overigens rijden hier ook veel landbouwmachines, dan ben je al blij met 40 km/u. Dus misschien wel wat gewend?

Beboet worden voor het niet overtreden van de regels?
als jij structureel mensen ophoudt dan kan dat wellicht ook een regel worden en het kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Waar een bovengrens is mag ook best wel een ondergrens ingesteld worden.

Dat paars ken ik niet eens.
Ik weet niet wat het wel is, maar ik weet wel dat het niet zo is dat elke weg met een middenstreep 80 is.
En dit beleid wordt ook rustig om de paar jaar aangepast helaas.
Dat paars heb je hier in de buurt op een paar plekken. Op één weg moesten ze na een jaar alweer opnieuw verven ...
Als je dit zo leest is het niet gek dat sommige mensen het niet weten. Kijk, als je elke dag hetzelfde stuk rijdt, dan weet je de snelheden allemaal wel.

als jij structureel mensen ophoudt dan kan dat wellicht ook een regel worden en het kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. Waar een bovengrens is mag ook best wel een ondergrens ingesteld worden.
Hoe handhaaf je dat in de spits of bij een naderend verkeerslicht?

@Twix dat is natuurlijk een ander verhaal maar dan houdt je het verkeer niet structureel op. Als jij kilometers lang 50 rijdt waar 80 is toegestaan en er rijdt niemand voor je maar wel 50 man achter je… of op de snelweg 70-80km/u rijden waar 120 is toegestaan. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Zoals al eerder aangegeven, structureel niet incidenteel.

Overigens rijden hier ook veel landbouwmachines, dan ben je al blij met 40 km/u. Dus misschien wel wat gewend?
Bij ons wat minder landbouwmachines (soms een tractor), maar vooral de verwende kinderen in een Biro die je dan ophouden ;)
Sowieso is het hier (N201 Vinkeveen-Hilversum) in de regel te druk om de 80kmu een paar honderd meter vol te houden.

@Twix dat is natuurlijk een ander verhaal maar dan houdt je het verkeer niet structureel op. Als jij kilometers lang 50 rijdt waar 80 is toegestaan en er rijdt niemand voor je maar wel 50 man achter je… of op de snelweg 70-80km/u rijden waar 120 is toegestaan. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Zoals al eerder aangegeven, structureel niet incidenteel.
Dat kan allemaal al beboet worden. Het enige probleem is dat je dat niet automatisch kan doen (mbv flitspalen).

Was wel leuk om te zien. Met de oude motor zoop dat ding olie (1 liter op 250km), zag je in je spiegel zo'n snelle jongen eerst gaan bumper kleven en gelijk terugzakken om 100 meter achter je gaan rijden.

Als je dit zo leest is het niet gek dat sommige mensen het niet weten. Kijk, als je elke dag hetzelfde stuk rijdt, dan weet je de snelheden allemaal wel.
Inderdaad niet heel duidelijk allemaal.
Die paarse strepen heb ik nog nooit van gehoord. En in het donker ook niet echt zichtbaar natuurlijk.

Nou vooruit, de rijksoverheid zegt het volgende:

Soorten strepen op de weg​

Buiten de bebouwde kom geven de strepen aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
  • dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur;
  • dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
  • geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur. In sommige gevallen 80 kilometer per uur, als er langs de weg geen borden staan met 60 kilometer per uur.
  • doorgetrokken enkele of dubbele middenstreep: inhalen andere voertuigen is verboden.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Zo gaan bijvoorbeeld de verkeersborden vóór de strepen.

Zodra het kan, ga ik er omheen, als iemand langzamer rijdt dan de toegestane maximum snelheid.

Terug
Bovenaan