Roadracer: Citroën ë-C4 'Madame Caramel' - kennismaking met de Lancia Ypsilon

Na rijp beraad voelen hebben we de keuze voor een groot deel gemaakt. We hebben het afgelopen weekeinde de Jeep Avenger in mild-hybride geconfigureerd en het lijkt erop dat we ons er goed in kunnen vinden. Runner-up is de Lexus LBX, die beviel ons in Emotion-uitvoering in blauw goed maar uiteindelijk was die vooral achterin wat kleiner en voelde minder pittig aan. Hoofdlijnen van de keuze: geel met zwart dak, Summit-uitvoering met winter- en leerpakket is de omschrijving in grote lijnen. De levertijd lijkt vier maanden te zijn dus op dat gebied zou het precies aansluiten op het einde van de termijn van Madame Caramel. BTW, @Moonsugar heeft de nickname ook al klaar: Mr Musterd ;-) Even een plaatje van de (elektrische en inmiddels al een tijdje geleden ingeleverde) AutoWeek duurtester-Avenger omdat het kan...

njucyzb4tveei7.jpg
.

Heel leuke keus idd. Zag 'm toevallig vandaag ook op 't werk in deze kleur, en realiseerde me - nog voor ik jullie keus hier had gelezen - dat ik 'm wel erg leuk vind.
Het aanhangergewicht is voor mij wel heel erg op 't randje, en ik ben nog veel te blij met wat ik nu rijd, maar anders was hij zeker kanshebber voor een plekje op m'n 'shortlist' geweest tzt :)

Benieuwd naar jullie ervaringen met de e-DCS6, daar heb ik sowieso wel oren naar.

Ik zou even vragen hoe Jeep de verlichting kan instellen, af fabriek. Want ik weet niet of die duurtester dat ook had maar ik kwam er enkele tegen de laatste tijd waarbij de verlichting achter uitvalt op het moment dat de richtingaanwijzer gebruikt wordt (is dezelfde LED strip, volgens mij, vandaar). Ziet er maf uit, omdat het een groot vierkant is.

ze rijden ook echt serieus fijn
Ik heb er tijdens de EV Experience een rondje mee gereden en dat was inderdaad een leuke indruk. Vrienden van ons hebben een #3 (een van de weinigen) en zijn er ook happy mee (met kleine kinderen is de grotere kofferbak voor ze natuurlijk wel een grote pré).
Het aanhangergewicht is voor mij wel heel erg op 't randje
We gaan niets trekken, zelfs geen fietsendrager nodig. Dus voor ons speelt dat geen rol.

Een Jeep. Ik was totaal vergeten dat het bestaat maar wel een geinig model. Goede kleur erop is altijd goed! Wel te hopen dat Stellantis die onzalige reclame op het scherm niet uitrolt naar Europa.

Een Jeep. Ik was totaal vergeten dat het bestaat maar wel een geinig model. Goede kleur erop is altijd goed! Wel te hopen dat Stellantis die onzalige reclame op het scherm niet uitrolt naar Europa.
Dacht ik ook. Maar eerlijk gezegd: ik rijd standaard met Apple CarPlay. Heb het nooit zo op de standaard navigaties...

Leuk @Joost Boers (y) Naar mijn smaak echt een leuke auto om te zien. En rij-ervaring heb jij er uit de AW stal mee, dus jullie weten waar je voor kiest.Mooi vooruitzicht voor mrs.
Het is een leuk, compacte wagen inderdaad in een frisse kleur. Maar in de tijd dat zij als duurtester bij AW aanwezig was heb ik er nooit kennis mee gemaakt (eigenlijk is dat steeds een uitzondering). Wel op de EV Experience.

Intussen is er vooral tijd voorbijgegaan en hebben we érg rustig de verdere acties doorlopen. Maar het resultaat is dat we gisteren bericht hebben gekregen dat de Jeep besteld is. Nu dus wachten tot half juli als Mr. Musterd de plek van Mme Caramel gaat innemen.
We kwamen tot de ontdekking dat in ons dorp nog één exemplaar rondrijdt in dezelfde kleurcombinatie, namelijk geel met zwart dak. Op zich goed te begrijpen, het oogt gewoon lekker en fris in het straatbeeld. En tot die tijd is het helemaal geen straf om met de oranje-rode ë-C4 op pad te gaan.

zEyCfER.jpeg

Collega Luc Vranken had me uitgedaagd om Madame Caramel na pakweg 3,5 jaar en zo'n 95.000 km aan de Aviloo accutest te onderwerken. Dus ik kreeg eind vorige week de set in huis en met wat gepruts (de OBD-stekker zit uiteraard onhandig onder het dashboard geplaatst) hebben mijn vrouw en ik de accu een keer tot onder de 10% leeggereden. Ik moet bekennen: zo vaak is hij in al die tijd niet zo leeg geweest! Door de webapp van de meting kun je wel precies het meetproces (de vorderingen wel te verstaan) volgen zodat je met name tegen het einde goed kunt inschatten wanneer je veilig een lader kunt opzoeken omdat de eindstreep bereikt is. Binnen de testsessie mag je namelijk niet tussentijds laden, wat zeker als je een aantal langere of snelwegritten in de planning hebt staan een uitdaging kan zijn. Het laatste stukje was voor mij dus een rondje in de buurt. De uitslag krijgen we uiteraard pas bij de AutoWeek reportage. Ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn, want om nu te zeggen dat we erg bewuste opladers zijn, nee. Maar de snelladers gebruiken we (ook) alleen op lange ritten, dus relatief weinig. Kortom: wordt vervolgd!

Leuk! Ik denk dat ik mij tegen de zomer eens ga opgeven voor onze Citigo. Dat model is nog niet voorbijgekomen en ik ben er benieuwd naar aangezien we m wel willen overnemen.

Leuk! Ik denk dat ik mij tegen de zomer eens ga opgeven voor onze Citigo. Dat model is nog niet voorbijgekomen en ik ben er benieuwd naar aangezien we m wel willen overnemen.
Geef bijtijds een seintje! In de praktijk worden de testen en reportages 'in batch' voorbereid.
Weet je al wanneer dat zal zijn?
De opname is binnenkort ingepland maar ik ken de publicatieplanning niet in detail. Even afwachten dus.

Erg benieuwd ben ook wel benieuwd naar onze ID3 met 130.000 km en weinig snelladen.
Redacteur Luc Vranken coördineert dit onderdeel en ik kan doorgeven dat je interesse hebt. Meestal plant hij de tests met een aantal tegelijk (vooral om zo in een keer een aantal video's te kunnen maken). Ik stuur je een direct bericht.

#benieuwd !

Na c.q. naast de actieradius-angst is onbekendheid met en onzekerheid over accudegradatie een ander aspect dat de verdere 'adoptie' van EV voor particulieren in de weg staat.

Intussen is de tekst van het artikel gereed en de video geschoten (was trouwens een leuke ervaring). Ik ken de planning van mijn collega's nog niet. Maar goed, een aantal van jullie was redelijk pessimistisch over de SoH van de tractiebatterij. Dan ben ik wel nieuwsgierig welk percentage jullie in het hoofd hebben voor deze in juli 2021 (bijna vier jaar geleden dus) gekentekende ë-C4 met pakweg 97.000 km op de teller. Gewoon voor de weet en voor de lol, doe een gooi naar de uitslag (en licht toe waarom je dat denkt/inschat). Het verslag in het blad of de video (welke het eerste komt) geeft uiteraard de definitieve uitslag.

De eerste jaren verlies je relatief gezien het meeste, dus ik gok erop dat je rond de 92% zult zitten. Iets lager dan Barri, dat komt doordat ik aanneem dat je accupakket niet met 100% SoH is afgeleverd.

Ik neem het aan omdat er aardig wat tijd zit tussen fabricage van het accupakket tot verkoop van de auto. Je ziet best wat berichten online dat auto's rond de 99 - 99,5% SoH hebben bij aflevering. Dat is natuurlijk een verwaarloosbaar verschil maar 99,5 is niet 100.

Ik denk 92% , waarom ? Geen idee. Het zal tussen de 90-100% zitten en enige vorm van rekenkundig benaderen is schijnnauwkeurigheid :p

Kunnen we nog een sleutelhanger van autoweek winnen ? ;)

Leuk! Kijk uit naar de video

Is het de versie met 50kwh accu of de nieuwere van 54kwh?
Indien de eerste: 89%, indien de tweede 93%

Ik denk dat de accu tussen de 90 en 95 procent SoH zit.
95 procent zou heel mooi zijn.
Ik kijk positief, en denk ook dat Joost Boers zuinig op de auto en accu is geweest.

Terug
Bovenaan