Geïmporteerde merken in de VS

Henk 64

Startmotor
In de jaren 70 werd er in de VS een verordening van kracht dat personenauto’s bij een aanrijding met een snelheid tot 5 mijl per uur (8 km per uur) geen schade aan veiligheid gerelateerde componenten zoals verlichting mocht ontstaan.
De Amerikaanse merken hielden daar bij het ontwerpen al rekening mee, maar geïmporteerde, niet Amerikaanse merken moesten hun modellen dusdanig aanpassen, zodat de meest wonderlijke creaties ontstonden:

Alle Mercedes modellen met chromen bumpers kregen er aardig wat chroom bij.

MB-01.jpg

MB-02.jpg


De Porsche 911 werd voorzien van handige picknickstoeltjes.

930.jpg


Eén van meest tranentrekkende creatie was toch wel die van de Countach.

Countach-01.png

Countach-02.jpg


Er zijn nog veel meer modellen met dergelijke kunstgrepen.
Ook de koplampen moesten voldoen aan de Amerikaanse norm van lichtbundel, waardoor hier ook wijzigingen aangebracht moesten worden.
Ik zou zeggen, vul de lijst verder aan.
 
De 5mph bumpers inderdaad (waar ook de lokale merken wel wat griezels mee gemaakt hebben), de bumperhoogte (denk aan de verhoogde MGB ), de gestandaardiseerde sealed beam lamp units. de minimale hoogte van de koplamp (vandaar al die klapkoplampen), de sidemarkers, aanpassing aan de lage octaan benzine, de toepassing van luchtinjectie en katalysatoren, aanpassing aan het gebruik op hoogte (veel hoger dan in EU) en kou of hitte (wederom veel extremer dan in EU), crashstructuren voor de "off-set" crashtest die we in EU niet kenden...

Vanaf ongeveer 1970 tot 1990 liep de wetgeving op auto's in de VS een stuk voorop op die in EU, met sommige uitwassen (de 5mph bumper en de standaard sealed-beam koplampen) die inmiddels verdwenen zijn. En dat terwijl in de jaren 60 Duitsland en Zweden qua wetgeving gelijk op gingen met Californië.

Die uitwassen waren overigens goed bedoeld:
- de 5mph bumper was een idee van de verzekeringsmaatschappijen om zo herstel kosten in de perken te houden. Pakte in de realiteit alleen niet zo uit
- de standaard Sealed-beam lampen betekenden dat je bij elk tankstation wel een koplampunit kon kopen; er waren namelijk maar 4 versies. En sealed-beam was ten tijde van de invoer (nog voor halogeen) een techniek met betere lichtopbrengst
 
9cd6521281069d7586ccea4498064f6f.jpg


Ook leuk aan de Amerikaanse Countaches, de voorvleugel die soms door dealers op de neus werd gezet in plaats van de 5-mph bumpers. Onder andere te vinden op de Cannonball Run Countach.
 
De 5mph bumpers inderdaad (waar ook de lokale merken wel wat griezels mee gemaakt hebben), de bumperhoogte (denk aan de verhoogde MGB ), de gestandaardiseerde sealed beam lamp units. de minimale hoogte van de koplamp (vandaar al die klapkoplampen), de sidemarkers, aanpassing aan de lage octaan benzine, de toepassing van luchtinjectie en katalysatoren, aanpassing aan het gebruik op hoogte (veel hoger dan in EU) en kou of hitte (wederom veel extremer dan in EU), crashstructuren voor de "off-set" crashtest die we in EU niet kenden...

Vanaf ongeveer 1970 tot 1990 liep de wetgeving op auto's in de VS een stuk voorop op die in EU, met sommige uitwassen (de 5mph bumper en de standaard sealed-beam koplampen) die inmiddels verdwenen zijn. En dat terwijl in de jaren 60 Duitsland en Zweden qua wetgeving gelijk op gingen met Californië.

Die uitwassen waren overigens goed bedoeld:
- de 5mph bumper was een idee van de verzekeringsmaatschappijen om zo herstel kosten in de perken te houden. Pakte in de realiteit alleen niet zo uit
- de standaard Sealed-beam lampen betekenden dat je bij elk tankstation wel een koplampunit kon kopen; er waren namelijk maar 4 versies. En sealed-beam was ten tijde van de invoer (nog voor halogeen) een techniek met betere lichtopbrengst
Die gekke automatische veiligheidsgordels was ook iets typisch Amerikaans. Was dat ook verplicht?
 
9cd6521281069d7586ccea4498064f6f.jpg


Ook leuk aan de Amerikaanse Countaches, de voorvleugel die soms door dealers op de neus werd gezet in plaats van de 5-mph bumpers. Onder andere te vinden op de Cannonball Run Countach.
Ja, inderdaad.
De politie Pontiac Firebird kon hem in de film aardig bijhouden. (een beetje versneld afgespeeld, maar toch)

Deze neusvleugel is wel een veel mooier alternatief.
Voor de downforce bij hard achteruit rijden.
 
Laatst bewerkt:
Zoals in de openingspost ook al zichtbaar is; andere koplampen in de 70's en 80's. Ik weet niet exact wanneer die regeling is afgeschaft maar in die periode mochten auto's geen tweede laag glas voor de koplamp lens hebben. Bij de Merc in de OP is het verschil niet groot en Ferrari vond met de klapkoplampen een geslaagde aanpassing op de 365 GTB
vehicle_ad_standard_image_2b70c00ae8250b0f0d2a925d70926ae2.jpg

https%3A%2F%2Fhypebeast.com%2Fimage%2F2019%2F06%2F1971-ferrari-365-gtb-4-daytona-berlinetta-scaglietti-auction-0.jpg


Op andere auto's werd een goedkopere/simpelere maar in ieder geval veel minder elegante aanpassing doorgevoerd:
800px-Citroen_SM_%281972%29_-_15340846543.jpg

50yrcitroensm-04.jpg
 
Wat opmerkelijke aanpassingen:


De Amerikaanse versie van de Fiat Ritmo, de Strada.


Renault Le Car (5)


De Renault 17 kreeg er gewoon een extra bumper bij.


De Peugeot 505 kreeg in combinatie met de grotere bumpers een geheel gewijzigde achterkant.


De MGB kreeg naast de bekende rubberneus en verhoogde vering een extra ruitenwisser.


De Amerikaanse versie van de Lancia Beta Montecarlo, de Scorpion, was niet moeders mooiste.
 
Met de crash standaarden kwamen er ook diverse andere aanpassingen die niet altijd even onzichtbaar waren. Van de 164 die ik heb weet ik dat de gehele onderzijde van het dashboard met een dik materiaal bedekt was waardoor het uitstak in vergelijk met de EU versie

USA
1991_alfa_romeo_164_s_1619639702208495d561991_alfa_romeo_164_s_1619639701495d565ef66e9d65a21c-f276-4947-9e04-10e41ad2254d-HaVnLF.jpg


EU
6i6a9139.jpg


Ook de radio achter het klepje in EU (DIN-formaat) versus een 1,5DIN USA radio (afkomstig van Chrysler - nodig omdat de USA frequenties gebruikt die wij in EU niet veel gebruiken en viceversa) was een verschil maar dat was puur consument gedreven.
 
Door de regelgeving in de VS moesten de glazen afdekkappen voor de koplampen het ook ontgelden, zoals te zien is bij de eerder getoonde SM.
Maar ook bij de DS, waardoor de karakteristieke gladde neus te niet werd gedaan.

SM.jpg

DS.jpg


Bij de E-Type was de verandering drastischer.
Door toedoen van de VS moesten de mooie glazen kappen van de serie 1 vervangen worden door losse, uit de carrosserie stekende koplampen.
Dit werd noodgedwongen de serie 1.5.
Jaguar besloot (helaas) om deze wijziging wereldwijd door te voeren, zodat de mooie gladde neus van de serie 1 verleden tijd was.
Met de serie 2 en 3 waren de verhoudingen in de vormgeving die bij de serie 1 perfect waren totaal verdwenen.

E-type-1.jpg

E-type-1-5.jpg
 
Terug
Bovenaan