Elektrische auto tot 20000 euro

60 70k per jaar

Startmotor
Voor mijn vrouw zijn we op zoek naar een ev tot 20.000 euro. Ze kan gratis laden op haar werk en we laden thuis ook gratis ivm 40 zonnepanelen.

Wat is de meest logische keuze?

Opel ampera-e want nieuwe accu en heel goedkoop?
Tesla 3 want veel meer uitstraling en veel meer ruimte?
Hyundai Kona of Kia want minder kilometers vergeleken met tesla en meer ruimte dan Opel Ampera?

Het klinkt stom, maar het zijn voor mij allemaal goede auto’s. Lees alleen wel kwaliteit issues bij tesla.
Wat zouden jullie kiezen? Merk maakt ons echt niet uit.

Laatst bewerkt:
Ampera is alleen geen elektrische auto maar een PHEV. Kan alsnog prima keuze zijn.

Vooral van belang is hoeveel km je wilt rijden zonder laden.

Waarschijnlijk bedoel je de Ampera-e, de Ampera is een EREV om precies te zijn! De Tesla Model 3 is een lage sedan en de andere zijn hogere 5-deurs auto's, de vraag is dan al wat prefereer je voor model. De Kia e-Niro is groter dan de Hyundai Kona dus handiger als je meer (mensen) meeneemt! De e-Niro lijkt mij de beste allrounder.

Laatst bewerkt:
Wacht ff, in het ene topic ben je aan het tobben met een Astra met bijna 5 ton op de teller, en in dit topic heb je 20K voor een EV. Ok.

Wacht ff, in het ene topic ben je aan het tobben met een Astra met bijna 5 ton op de teller, en in dit topic heb je 20K voor een EV. Ok.
Ik krijg een leaseauto en mijn vrouw wil elektrisch rijden omdat zij een Peugeot heeft waar een motor revisie noodzakelijk is. Ik zeg ook dat zij een elektrische auto wil. Begrijpend lezen is niet makkelijk…..

Het hangt erg af van je gebruik. Ga je er nog lange ritten mee maken, dan wil je wel een auto die vlot kan snelladen.
Als ze hem alleen voor lokaal verkeer gebruikt en incidenteel eens een langere rit in NL dan zijn actieradius en laadsnelheid niet zo belangrijk. Behalve misschien qua restwaarde als je hem weer wilt verkopen.

Ga ook eens in wat modellen zitten. Bij ons viel daardoor bijna alles af, we zijn niet eens zo lang, maar zitcomfort viel ons tegen. De zitpositie in een Tesla model 3 bijvoorbeeld moet wel je ding zijn. Je zit echt laag. Voor ons viel hij daardoor af. Qua features is het wel één van de betere, maar het is de vraag of ja van al deze voordelen wel gebruik maakt. Bouwkwaliteit is volgens mij echt niet slecht.
Opel Ampera zou ik niet doen. Opel is van GM naar Stellantis gegaan. Ik verwacht dat dat gevolgen heeft voor de ondersteuning, spareparts en softwareupdates.
Hyundai Kona en Kia Niro zijn allebei heel goed. Voor 20k koop je er één die nog een aantal van de 7 jaar fabrieksgarantie over heeft. Minpunt is dat ze traag laden, zowel aan een paal als aan een snellader. maar of je daar last van hebt... en veel autos van dit budget zullen dat hebben.
Ikzelf laad (heel traag) aan een regulier stopcontact en dat is ruim voldoende voor de kilometers die wij rijden. in 12u laad je bijna 200km bij.

Opel Ampera zou ik niet doen. Opel is van GM naar Stellantis gegaan. Ik verwacht dat dat gevolgen heeft voor de ondersteuning, spareparts en softwareupdates.
Hyundai Kona en Kia Niro zijn allebei heel goed. Voor 20k koop je er één die nog een aantal van de 7 jaar fabrieksgarantie over heeft. Minpunt is dat ze traag laden, zowel aan een paal als aan een snellader. maar of je daar last van hebt... en veel autos van dit budget zullen dat hebben.

Opel is gewoon verplicht door de wet om daar tot 10 jaar na productie reserveonderdelen voor te leveren. Daar zijn aftersales programmas voor en dat zal echt niet veranderen als er een wissel van eigenaarschap is.

En ik weet niet helemaal waarom je benoemd dat de auto traag laad aan de paal. Hij laad gewoon 11 kW aan de paal. Dat is net zo snel als een Model 3 kan, of een ID3 of iets anders dat gangbaar is in onze markt.

Hyundai Ioniq (de gewone, dus zonder een cijfer erachter). Niet heel bekend model; erg zuinig waardoor uit een bescheiden accu er toch een goede range komt, en mocht snelladen nodig zijn dan kan dat ook. Verder is het een relatief ruime 5-deurs hatchback die ook nog eens relatief licht is.

Kan je leven met 180 (winter) a 220km (zomer) range en wil je niet te duur uit zijn dan deze zeker overwegen. Het was mijn eerste elektrische auto (de pre-facelift met 28 kWh accu) en eigenlijk een perfecte 2e auto. De banden slijtage is iets aan de hoge kant door de voorwielaandrijving maar dat was eigenlijk het enige echte minpunt dat we vooraf niet voorzien hadden.

De zitpositie in een Tesla model 3 bijvoorbeeld moet wel je ding zijn. Je zit echt laag. Voor ons viel hij daardoor af.
Volgens de experts op dit forum, en dan met name de reageerders op het nieuwsdeel van deze site, hoort dat. Hoger zitten mag niet want SUV's zijn lelijk :)

Opel is gewoon verplicht door de wet om daar tot 10 jaar na productie reserveonderdelen voor te leveren. Daar zijn aftersales programmas voor en dat zal echt niet veranderen als er een wissel van eigenaarschap is.

En ik weet niet helemaal waarom je benoemd dat de auto traag laad aan de paal. Hij laad gewoon 11 kW aan de paal. Dat is net zo snel als een Model 3 kan, of een ID3 of iets anders dat gangbaar is in onze markt.
Wellicht wordt een snellader bedoeld?

Wellicht wordt een snellader bedoeld?
Hij noemt beide.

Zowel aan een paal als snellader zegt die.

Snellader ben ik met hem eens. 55 kW is niet snel. Anderzijds is een Kona met 64 kWh accu zo efficiënt dat het langzame laden niet vervelend is. 400 km haal je makkelijk. En op een trip van 500 km zoals wij laatst deden is 10 minuten laden en 5 minuten proberen om de lader aan de gang te krijgen nog niet zo erg.

Verder prima auto eigenlijk. Rijd fijn, mooi vlot, betrouwbaar, groot zat.

Mijn shortlist zou in niet gespecificeerde volgorde ook gaan tussen een Kona/E-Niro, Ioniq of een Model 3.

Voor de e-Niro geldt dat die de eerste jaren alleen met 1-fase lader geleverd werd, dat geldt ook voor de Ioniq, die is voor zover ik weet zelfs nooit met 3-fasenlader geleverd.

Heb ze beide gehad, fijne auto's die ik iemand gerust wil aanraden, maar laden aan een (publieke) paal gaat relatief traag en met kleeftarieven kan dat onprettig worden.

De Ioniq vind ik een goede suggestie. Ik dacht dat de facelift wel 3-fase laden had, maar trager was bij de snellader. Ik zou voor de pre-facelift gaan.
En de markt wordt nu overspoeld met Niro's en dat zijn ook gewoon echt prima EV's.

Voor de e-Niro geldt dat die de eerste jaren alleen met 1-fase lader geleverd werd, dat geldt ook voor de Ioniq, die is voor zover ik weet zelfs nooit met 3-fasenlader geleverd.

Heb ze beide gehad, fijne auto's die ik iemand gerust wil aanraden, maar laden aan een (publieke) paal gaat relatief traag en met kleeftarieven kan dat onprettig worden.
E-Niro is wel al lang geleden geïntroduceerd natuurlijk.

Naja ik zou het moeten uitzoeken. De Kona hier laad gewoon op 11 kW.

Mja dus 1 fase 32A. Zit je inderdaad bij 80% van de palen op 3.6 kW laden. Das niet perse vlot.

Niet bepaald Europees.

Terug
Bovenaan