Nieuwe auto van de zaak, GOLF 8.5 GTE

Peter 3012011

Startmotor
Beste Lezers,

Van mijn werkgever heb ik een budget gekregen van 40.756 ex btw ex bpm. Geen sprake van maandelijks lease budget. Dit budget is alleen van toepassing bij co2 uitstoot onder de 110G.

Anders is het budget 33K ex ex.

Keuze is gevallen op de golf 8.5 GTE.

Deze auto wil ik graag hebben met pure white kleur, catani 18 inch velgen en eigenlijk ook het panoramadak. Helaas komt de auto dan uit op 41.400. Net boven budget. Budget verhogen is niet mogelijk omdat er dan een precedent wordt gemaakt binnen het bedrijf. Enfin.

Mijn vraag: de dealer zegt dat ze hier niks in kunnen betekenen, een collega zegt in het verleden wel korting op opties te hebben gekregen waardoor hij de auto binnen budget kreeg. Wat klopt hier nu aan? Is dit echt mogelijk of is het een broodje aap verhaal... zo ja, kent iemand een dealer partij die hierin wat voor me zou kunnen betekenen?

Het bijzondere is helaas dat ook met wielen het net boven budget valt. Tenzij ik ga voor urano grey lak. Die lak (mijn mening) is gewoon niet me ding. Wit met zwarte accenten vind ik mooi. De dealer stelde eventueel een wrap voor maar daar wil ik al helemaal niet aan beginnen. Ik ga wel voorstellen om die optie zelf te betalen. Na de streep kost het evenveel. De auto was medio 52K na de streep, als het dak kosteloos op papier wordt gedaan gaat mij toch bijtelling gewijs wat kosten. Ben benieuwd wat het gaat worden :)

Ik hoor soms dat een dealer vanuit de fabriek een 80 a 100% korting krijgt op bepaalde opties. Als ik een dealer vind die daarin meegaat zodat ze de opdracht krijgen voor de wagen dan lukt het al...

Ik hoor soms dat een dealer vanuit de fabriek een 80 a 100% korting krijgt op bepaalde opties
Daar heb ik nog nooit van gehoord (jaren bij een dealer gewerkt) . Moet gewoon betaald worden. Keer een paar dakdragers of andere accessoires kun je er nog een keer bij onderhandelen maar dan houd het vaak wel op. Fabrieksopties niet.

Kan de dealer dat wel regelen? Dat er op de offerte 0 euro staat voor fabrieksopties en ik het dan uit eigen zak betaal? Of gaat dat ook niet?

Heel lang geleden werden auto's kaal geimporteerd (ivm BPM en bijtelling) en later, afhankelijk van het budget, volgehangen met toeters en bellen. Een dealer koopt deze toeters en bellen in en monteert ze. De marge op deze toeters en bellen moet de inbouwkosten dekken en kunnen soms wat ruimte bieden voor de koper. Diverse zaken kunnen niet eenvoudig achteraf ingebouwd worden, maar LM velgen weer wel. Maar zit een dealer op 4 banden met velgen te wachten om 4 andere te leveren? Follow the money!

De GTE stond ook op mijn shortlist, erg fraai en heerlijk rijden.
Heb tevens gekeken naar een Golf Style Edition hybride met alles aangevinkt en lederen interieur achteraf ingebouwd. Oké je mist een paar pk, maar dan staat er een auto die minstens zo leuk is om aan te gluren.

Voordeel is dat je keurig binnen budget blijft en alle opties hebt die je wilt en nog meer.

Laatst bewerkt:
Van mijn werkgever heb ik een budget gekregen van 40.756 ex btw ex bpm. Geen sprake van maandelijks lease budget. Dit budget is alleen van toepassing bij co2 uitstoot onder de 110G.

Anders is het budget 33K ex ex.

Keuze is gevallen op de golf 8.5 GTE.

Deze auto wil ik graag hebben met pure white kleur, catani 18 inch velgen en eigenlijk ook het panoramadak. Helaas komt de auto dan uit op 41.400. Net boven budget. Budget verhogen is niet mogelijk omdat er dan een precedent wordt gemaakt binnen het bedrijf. Enfin.

Mijn vraag: de dealer zegt dat ze hier niks in kunnen betekenen, een collega zegt in het verleden wel korting op opties te hebben gekregen waardoor hij de auto binnen budget kreeg. Wat klopt hier nu aan? Is dit echt mogelijk of is het een broodje aap verhaal... zo ja, kent iemand een dealer partij die hierin wat voor me zou kunnen betekenen?
Wordt de auto aangeschaft door je werkgever of geleaset bij een leasemaatschappij door je werkgever? Dat bepaalt nogal de mogelijkheden die in andere reacties worden genoemd.

Kan de dealer dat wel regelen? Dat er op de offerte 0 euro staat voor fabrieksopties en ik het dan uit eigen zak betaal? Of gaat dat ook niet?

op de offerte komt gewoon het hele bedrag te staan natuurlijk, anders zou het gratis zijn

Maar heb het idee dat jou werkgever de auto's zelf koop in dit geval, en dus geen leease, klopt dat? dan zou je zelf een deel betalen en een ander deel door de werkgever. Maar kan mij voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.
Dus je kunt dan de auto bestellen met opties af fabriek. En bepaalde opties / accessoires zoals wielen apart op een andere factuur als accessoire mee nemen en die zelf betalen. Heb je de bijtelling er ook niet over. Ook dat zou ik wel overleggen met de werkgever zodat je geen gezeur krijgt omdat je dan wel een iets duurdere auto rijd dan toegestaan ondanks je zelf iets hebt bijgelegd. (gezeur met collega's en zo..)

Allereerst ben ik benieuwd naar antwoord op de al gestelde vraag, of jouw werkgever de auto koopt of dat de auto zou worden geleased. Bij koop zou zo'n klein verschil prima in de kortingsruimte moeten kunnen zitten, bij lease ook maar dan vergt het wat meer creativiteit.

Daarnaast ben ik benieuwd waarom jouw werkgever een budget ex bpm geeft. Een auto van 40k ex/ex met een uitstoot van 109 gram wordt met bpm circa € 3.950 duurder. De Golf GTE maar circa € 680. Dat betekent effectief dus bijna € 3.300 verschil tussen collega's. Erg apart... of heb je een buitenlandse werkgever die NL bpm niet snapt? Dan is hierin alleen al de discussie te voeren en misschien wel te 'winnen'.

Kronkeltje in mijn hoofd nu nog: heb je winterbanden inbegrepen in jullie autoregeling?
Dan auto bestellen op standaardvelgen, dealer daar winterbanden op laten leggen. Dealer die banden laten factureren aan werkgever / leasemij. Dealer het bedrag van die banden als korting op de aanschaf van de auto laten afboeken (per saldo kost dat hem dus niets!). Zelf een 18 inch set met zomerbanden kopen. De vervanging van de zomerbanden gaat t.z.t dan weer wel via autoregeling. Kost je nu dus iets meer aan eigen geld, maar dan heb je het helemaal buiten de formele fiscale waarde en buiten de factuur van de aanschaf om geregeld.

Mijn vraag: de dealer zegt dat ze hier niks in kunnen betekenen, een collega zegt in het verleden wel korting op opties te hebben gekregen waardoor hij de auto binnen budget kreeg. Wat klopt hier nu aan?

Hebben je collega en jij het over dezelfde dealer(groep)?

Ik denk namelijk dat jouw collega het getroffen heeft met een verkopende partij die een commercieel belang zag om een extra stukje marge weg te geven.

In de basis geldt dat bij facturatie van nieuw bestelde auto's afgesproken kortingpercentages worden gerekend over de netto (bruto prijs exclusief belastingen) cat.prijs van de auto plus de bijbestelde fabrieksopties/pakketten.

Concurrentie is hevig, dus het kan anders zijn maar in calculaties richting klanten/kopers is de 'eerste schraapwinst' natuurlijk om die opties zonder korting aan te bieden en alleen te calculeren met een korting% over sec. de auto.

Om hierop terug te komen, het is opgelost. Het is een Duitse werkgever met een vestiging in NL. Om internationaal de budgetten gelijk te trekken zijn de budgetten ex btw en ex bpm. Anders hebben collegas in BE en DE meer budget in dezelfde functie.

Ik mag offerte aanvragen, uiteindelijk gaat het via de lease. Ik heb een dealer gevonden die mij 2500 euro korting heeft gegeven totaal, en dit werd ook in de offerte meegenomen in de btw en bpm regeling ex ex. Hierdoor viel nu in mijn budget niet alleen het panoramadak, maar ook het black package pakket + sport pakket (DCC).

Jammer wel om te lezen dat sommige hierin zo kort door de bocht hebben gedacht. Ik kreeg 5x een nee te horen van een dealer, de 6e kreeg ik vrijwel direct na mijn verhaal verteld te hebben een mega deal.

Om hierop terug te komen, het is opgelost. Het is een Duitse werkgever met een vestiging in NL. Om internationaal de budgetten gelijk te trekken zijn de budgetten ex btw en ex bpm. Anders hebben collegas in BE en DE meer budget in dezelfde functie.

Ik mag offerte aanvragen, uiteindelijk gaat het via de lease. Ik heb een dealer gevonden die mij 2500 euro korting heeft gegeven totaal, en dit werd ook in de offerte meegenomen in de btw en bpm regeling ex ex. Hierdoor viel nu in mijn budget niet alleen het panoramadak, maar ook het black package pakket + sport pakket (DCC).

Jammer wel om te lezen dat sommige hierin zo kort door de bocht hebben gedacht. Ik kreeg 5x een nee te horen van een dealer, de 6e kreeg ik vrijwel direct na mijn verhaal verteld te hebben een mega deal.
Zoals je ondervonden hebt, het loont inderdaad om te shoppen bij verschillende dealers, vooral die van VAG groep kunnen onderling enorm verschillen. Onze ervaring is dat dealers uit grotere plaatsen over het algemeen erg inflexibel zijn, heel zakelijk en vrijwel nooit van de adviesprijzen afwijkt, ze halen hun omzet toch wel uit de grote klanten. Kleinere plaatsen zijn met onze ervaringen over het algemeen een stuk vriendelijker en gemoedelijker, en vaak wel bereid om kortingen te geven, vooral als ze moeten matchen aan een max budget.

Ik kreeg 5x een nee te horen van een dealer, de 6e kreeg ik vrijwel direct na mijn verhaal verteld te hebben een mega deal.

Heb je dan wel de zekerheid dat de dealer van jouw offerte, tegen die condities, uiteindelijk mag leveren aan de leasemaatschappij van jouw werkgever?

Verschillen tussen landen met dezelfde functies zullen er altijd zijn, volgens mij. Salarisschalen zijn toch ook verschillend?

Om internationaal de budgetten gelijk te trekken zijn de budgetten ex btw en ex bpm. Anders hebben collegas in BE en DE meer budget in dezelfde functie.

tjah, dan rijden de duitse collega's en belgische collega's heel wat dikkere auto's dan de mensen uit nederland. Of dat nu helemaal eerlijk is... Bij mijn vrouw hebben ze het zelfde op het werk, maar daar word toch wel per markt gekeken, ook om jezelf als wergever niet te onaantrekkelijk te maken of juist andersom. Je wil marktconform blijven in het land waar je zit. zowel qua leaseauto als salaris

De lease heeft het geaccepteerd. Zij kopen simpelweg tegen die offerte condities in en leasen het door. Fiscaal veranderd er niks. Een gti kost hier 65k, in belgie rond de 50 meen ik. Puur bpm. Dus ex bpm ex btw is wel zo eerlijk

Zoals je ondervonden hebt, het loont inderdaad om te shoppen bij verschillende dealers, vooral die van VAG groep kunnen onderling enorm verschillen. Onze ervaring is dat dealers uit grotere plaatsen over het algemeen erg inflexibel zijn, heel zakelijk en vrijwel nooit van de adviesprijzen afwijkt, ze halen hun omzet toch wel uit de grote klanten. Kleinere plaatsen zijn met onze ervaringen over het algemeen een stuk vriendelijker en gemoedelijker, en vaak wel bereid om kortingen te geven, vooral als ze moeten matchen aan een max budget.
Naar mijn indrukken heeft dat niet zozeer te maken met de omvang van de vestigingsplaats, maar met de 'variabele' of de garage al dan niet onderdeel is van Pon Dealergroep. Pon heeft allerlei dealers opgekocht laatste jaren. Die dealers hebben nog hun eigen, oude naam op de gevel maar géén eigen ondernemer meer. Worden gerund door zetbazen in loondienst van Pon die zich alleen maar druk maken over hun excel-management :(

Meeste zeuren dan toch weer over de bijtelling over 65k....
Ja ook onzin, je leeft maar 1x. Rij je prive een gti voor 65k vd zaak met tankpas? Denk het toch echt van niet. Iedereen zo zijn ding. Ik ben een petrolhead. Prive auto is gezeik, afschrijving, tank, onderhoud. Ik kan het weten, kom uit een stage 2+ 530d f10... ik vind 650 euro meevallen als eigen bijdrage voor een dikke auto voor de deur. Reken maar uit wat gemiddelde 15 a 20k aan benzinekosten zijn in een jaar, inclusief afschrijving, onderhoud. En dan rij je geen nieuwe auto, stressmomentjes bij een foutmelding en weer gezeur met garages, tijd maken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan