ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Vanmiddag was ik eerder thuis van mijn werk, dus het eerste deel onderhoud gedaan! Bougies, luchtfilter en interieurfilter zijn vervangen. Dat was erg nodig…

Het interieurfilter was van 2022, maar als ik 2016 had gezien had ik het ook geloofd.

Kofferbak motoren. Altijd leuk om aan te werken o_O

Wat een enorme electronde-afstand :eek: Waren die bougies nog origineel? (ik zie renault staan)

Ding lijkt wel nooit onderhouden...

Interieurfilter kan ook zwartig zijn van zichzelf. Je hebt er ook met koolstoffilter-laagje.
Maar gezien de bougies denk ik niet dat dat filter vervangen is geweest...

Dat Twingotje gaat er vast wel van opknappen qua motorloop verwacht ik (y)

Ik vond die afstand ook gek. Het handboek zegt 0,9, dus dat heb ik nu zo aangehouden. Ik denk dat de bougies nog nooit vervangen zijn. Interval zegt 200.000 km (!).

De auto is verder dealeronderhouden, we hebben de complete geschiedenis erbij.
Wat nu nog rest is de olie.

Het interieurfilter zat onder de schimmel/weer en het luchtfilter was zwart van het vuil. Tijd voor nieuwe in ieder geval!

De auto is verder dealeronderhouden, we hebben de complete geschiedenis erbij.
Zo een kocht ik ook. Zegt helemaal niks meer tegenwoordig.

Bij de mijne bleek het Interieurfilter vol met bladeren en andere troep te zitten en was pik en pikzwart.... Leek net zo oud als de auto (2008)...De tekst met onderdeelnummer/productiedatum was niet eens meer leesbaar.
Die van jou oogt nog brandschoon in verhouding :ROFLMAO:

Vandaag de Dyane weer op stal gezet. Mij te vochtig, dus in het voorjaar zal ik haar weer wakker schudden. Omdat ik nu herfstvakantie heb, heb ik wel mijn dwergauto even van stal gehaald. Daar had ik al weer véél te lang niet mee gereden… hij staat nu mooi thuis, dan kan ik er als het van de week droog is nog maar even wat mee rijden. Hij startte erg moeizaam, dus meteen maar wat verse 98 toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Een bijzonder geval. Max 45km/h? De RDW heeft het toch in de een of andere L-cat moeten stoppen lijkt me. Sinds de Stint zijn ze niet meer zo makkelijk met allerlei speciale categorieen.

Een bijzonder geval. Max 45km/h? De RDW heeft het toch in de een of andere L-cat moeten stoppen lijkt me. Sinds de Stint zijn ze niet meer zo makkelijk met allerlei speciale categorieen.
Hij is sinds 2006 geregistreerd als L6e, dus, dat komt overeen met een 4-wielige bromfiets. Daarvoor viel hij in de motofietsen-categorie. (SE-31-10)

Laatst bewerkt:
Aangezien ik mijn documentatie eens aan het opruimen was kwam ik ook het originele aankoopbewijs van mijn 1e Dyane tegen. Die heb ik voor de gelegenheid maar eens even ingescand!

Leuk om te zien dat een 10 jaar oude 2cv AZ op dat moment nog 1850 gulden opleverde. Waren die autootjes nog zo gewild begin jaren 70? Of was er in die tijd ook een soort inruilpremie gaande :unsure:

Geweldig die factuur! Echt leuk om dat bij de auto te hebben.
Ja precies! Helaas is de auto in 2009 door een latere eigenaar afgemeld voor sloop. Dat slopen is uiteindelijk gelukkig niet gebeurd, maar afgemeld is hij wel... Of hij ooit nog op de weg komt... ik moet maar eens bij de RDW informeren of een auto die is afgemeld voor sloop geheractiveerd kan worden.

23 Oktober schreef ik al dat ik het onderhoud aan de Twingo had gedaan. Alleen de olie moest nog. En het bleef maar nat buiten, dus duurde dat tot gisteren. Ofwel: auto op bokken gezet een aan de slag!

Allereerst bleek ik niet de juiste dop te hebben voor de carterplug, dus die nog even bij het lokale automaterialencentrum op de kop getikt.

Olie volgens voorschrift en van de door de fabrikant aanbevolen soort, en meteen een mooi Purflux filter gemonteerd.
En dan denk je dat alle olie eruit is als je het oliefilter eraf pakt... uhm... mijn arm is weer gehydrateerd xD

Het was wel nodig: het motortje loopt een stúk mooier dan met de oude olie. Het interval is 20.000 kilometer, en daar zaten we wel wat overheen...

Goed nieuws: vandaag kreeg ik een brief van de organisatie die zich bezig houdt met de zero-emissiezones en de daartoe aan te vragen ontheffing. Eind vorig jaar heb ik die ontheffing aangevraagd voor de Trans, mocht ik nog eens in een binnenstad terecht komen. Ik moest heel wat documenten aanleveren maar vandaag kreeg ik te horen dat de ontheffing is verleend. Mooizo.

Morgenochtend ga ik met m’n vriendin en mijn vader een testrit maken met de nieuwe Renault 5. Ik ben benieuwd hoe die zich verhoudt ten opzichte van de Ampera-e!

Waarom zou je die ontheffing eigenlijk willen hebben voor de Trans? Gewoon voor de leuk? :)

Ben benieuwd naar je ervaring met de Renault 5. Echt een leuk model. Misschien moet ik er ook maar eens mee gaan rijden!

Waarom zou je die ontheffing eigenlijk willen hebben voor de Trans? Gewoon voor de leuk? :)

Ben benieuwd naar je ervaring met de Renault 5. Echt een leuk model. Misschien moet ik er ook maar eens mee gaan rijden!
Nouja, just in case. Ik kom wel eens in Amsterdam of Rotterdam en indertijd was die milieuzone van R’dam al een verschrikking als je bijvoorbeeld naar Katendrecht wilde. Nu hoef ik tenminste niet meer na te denken of ik ergens niet of wel in mag.

Al sinds de aankondiging dat er een nieuwe R5 zou komen volg ik de ontwikkelingen nauwgezet. Twee weken geleden zag ik een advertentie voorbij komen dat een dealernetwerk 5 dagen lang tijdsloten aanbood waarin je kon proefrijden met de nieuwe 5. Zodoende. Zaterdagochtend zijn we met mijn vader afgereisd naar Wijk bij Duurstede waar een zwarte 5 stond te wachten op een testrit (jammer genoeg geen gele of groene...).

Vervolgens zijn we ermee op pad gegaan. Wat me opviel: stil! Ik rijd al 3,5 jaar elektrisch, maar die 5 hoor je echt niet. Verder stuurt hij lekker direct, een beetje zoals de Twingo. Stoelen zitten prima, en kan ook prima achter mezelf zitten (met 1,80m). Kofferbak is redelijk groot en er kan ook een trekhaak aan. Echt praktisch dus!

Verder een mooi en overzichtelijk interieur. Wie weet wordt het nog wel eens de opvolger van mijn Ampera-e.
CPEI9806.jpg

FWTW5281.jpg

IMG-3149.jpg

IMG-3150.jpg

IMG-3151.jpg

IMG-3157.jpg

IMG-3159.jpg

NSYJ3694.jpg

Inderdaad een heel leuk ding. De lease van mijn Mokka-e loopt nog tot 2027, deze 5 (in het geel natuurlijk) staat vooralsnog bovenaan het lijstje potentiële opvolgers!

Oh leuk, in het zwart is hij niet echt speciaal, ik denk toch dat die kleur (te) vaak verkocht zal worden.

Ik vind de R5 wel bij jouw passen.

Leuk dit te zien! De gele stoelen passen wel bij de zwarte buitenzijde. Misschien moet ik je voorbeeld eens gaan volgen en een ommetje hiermee maken.

23 Oktober schreef ik al dat ik het onderhoud aan de Twingo had gedaan. Alleen de olie moest nog. En het bleef maar nat buiten, dus duurde dat tot gisteren. Ofwel: auto op bokken gezet een aan de slag!

Allereerst bleek ik niet de juiste dop te hebben voor de carterplug, dus die nog even bij het lokale automaterialencentrum op de kop getikt.

Olie volgens voorschrift en van de door de fabrikant aanbevolen soort, en meteen een mooi Purflux filter gemonteerd.
En dan denk je dat alle olie eruit is als je het oliefilter eraf pakt... uhm... mijn arm is weer gehydrateerd xD

Het was wel nodig: het motortje loopt een stúk mooier dan met de oude olie. Het interval is 20.000 kilometer, en daar zaten we wel wat overheen...
Past de deurhendel van de WC niet dan??

Kek ding! Hoe reed de auto? Deze staat bovenaan het lijstje als opvolger van de Peugeot e-208 van mijn vrouw.

@Nico, nee, hij is net kleiner dan de stift van een deurhendel.

@Blox
ja, het is echt wel leuk. Als ik hem vergelijk met mijn Ampera-e is hij vooral minder snel, naar mijn idee minder zijwindgevoelig en stuurt hij scherper/directer. Remmen gaan goed gedoseerd, helaas is one pedal drive niet mogelijk, je moet altijd zelf het laatste stukje remmen. Dat vind ik wel wat jammer.

Verder vind ik het een comfortabel autootje. Ik wil binnenkort nog eens in de Grande Panda gaan zitten om te voelen hoe dat ding zich gedraagt.

Mijn vrouw heeft niet heel veel met auto's, maar van deze 5 werd ze wel enthousiast! Zie dit zomaar ooit als opvolger van de twingo.. Maar bij het horen van de prijs zei ze gelijk; ik rij de komende jaren nog wel door. Maar wie weet ooit...

Mijn vrouw heeft niet heel veel met auto's, maar van deze 5 werd ze wel enthousiast! Zie dit zomaar ooit als opvolger van de twingo.. Maar bij het horen van de prijs zei ze gelijk; ik rij de komende jaren nog wel door. Maar wie weet ooit...
Haha, hier exact hetzelfde!

Mojn collega hreft er sinds een paar weken eentje, in het knalgeel. Toch, met de zwarte accenten vind ik het een mooie auto die niet te opvallend "ik ben een EV" uitstraalt.

Wel een mislukte start omdat na 1 dag de auto hem al liet staan. Blijkbaar draaiden er onderhuids nog een paar apps die de 12 volt accu leegtrokken en dan doet de rest ook niks meer. Met wat updates was het verholpen maar je verwacht toch dat ze dat voor aflevering fiksen

^^ of ze beveiligen de 12V batterij tegen verbruikers die 'm leegtrekken?
Dat lijkt mij tegenwoordig niet zo moeilijk meer én het is toch al wel een 'gekend' probleem aan het worden, een uitvallende 12V batterij die een hoop ergernis opwekt.

Hoe gaat de R5 met jouw been Michiel?
Ik heb er zelf ook mee gereden hoewel ik de auto zelf erg leuk vond rijden vond ik de zithouding nogal vreemd en waren mijn dijen geen fan van de stoel.

Hoe gaat de R5 met jouw been Michiel?
Ik heb er zelf ook mee gereden hoewel ik de auto zelf erg leuk vond rijden vond ik de zithouding nogal vreemd en waren mijn dijen geen fan van de stoel.
tijdens de proefrit ging het prima, ik heb kennelijk baat bij een smalle stoel waarbij ik als het ware goed 'klem' zit.
De Ampera heeft dat ook. Overigens heb ik er in de Twingo ook geen last van, en dat zijn keiharde en ook vrij vlakke stoelen.

Vorige week heb ik de Trans uit de garage gevist. Hij moet in mei voor de APK maar in juni staat er een trip naar Noord-Italië gepland ivm 45 jaar Fiat Panda. Ik wil er dus wel eerst wat kilometers mee maken voordat er ineens 10% van de totale km stand (25.000 km!) bij komt :)

IMG-3729.jpg

IMG-3730.jpg

IMG-3763.jpg

Ook heb ik eindelijk een achterlicht van Forès gevonden. Er zat een Terra-Yorka lamp op, maar die paste niet lekker op de Trans fitting. Dat is ook opgelost nu!
IMG-3769.jpg

IMG-3771.jpg

IMG-3772.jpg

Toch ziet dat er wel een stuk beter uit. Dat de pasvorm beter is maakt het wel fijner voor het oog. Mooie vondst!

Beste rit, met deze naar Italië! Kruissnelheid zo tegen de 100 denk ik?
Z'n top is ongeveer 125 km/h, maar inderdaad 90 à 100 km/h is wel het meest comfortabel.
Inderdaad is het een beste rit, maar in 2013 reed ik die route ook met mijn Panda 34. Oké, die was toen 31 jaar oud, tegen bijna 40 jaar oud voor de Trans, maar ik denk dat het wel moet lukken. Ik vind het wél spannend... Daarom nu eerst maar eens even mee rijden. Morgen mee naar de ALV van de Pandaclub, komen er toch weer de nodige km's bij :)

Nou, de trip naar Dieren en terug à 175km zijn zonder probleem verlopen. Het enige is dat één van de remklauwen net niet helemaal vrijkomt. Binnenkort even controleren welke het is, en dan hem even schoonmaken. Als je nu fel afremt merk je dat er een trilling in de auto zit. Die gaat dan wel weer langzaam weg, dus ik denk dat de remzuiger ergens een beetje blijft hangen.

5362603c-7581-407c-82e4-75af97ff29bd.jpg

Heeft die Panda in zijn hele leven maar 25.000 KM gereden? Wat bijzonder zeg, vooral omdat 'ie een bedrijfswagen lijkt te zijn geweest. Maar mooi dat 'ie over een tijdje weer wat van de wereld gaat zien!

@BleuZ NL
Dat klopt. Hij is van 1987 tot 1992 van de Postbank geweest, als reclame- en serviceauto voor Girotel. In 92 is hij verkocht aan een verzamelaar en due heeft hem tot 2012 in zijn collectie gehad. Al die tijd heeft hij stilgestaan. In 2012 heb ik hem gekocht. Maar eigenlijk rijd ik er ook veel te weinig mee. Ik heb de inschrijving voor Italië wel rond, dus als alles mee zit ga ik daar over een paar maandjes met de Trans naartoe.

Terug
Bovenaan