Advies gevraagd Hyundai Kona Electric

gast 8739704

Net ingestapt
Vandaag een proefrit gemaakt, erg enthousiast.
maar 1 ding, de auto was volledig opgeladen en gaf maar 360 km actieradius aan.
449 km volgens de fabriek, dus dit is nog maar 80 procent. Ik vind dit weinig.
Is dat normaal 80 procent?
auto had 100.000 gelopen.
temperatuur was 7 graden.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
De meeste elektrische auto's hebben een GOM (guess-o-meter), deze geeft een voorspelling hoever je kan rijden op de huidige lading. Daarbij wordt o.a. rekening gehouden met hoe efficiënt er de afgelopen tijd mee gereden is.

De meeste elektrische auto's hebben een GOM (guess-o-meter), deze geeft een voorspelling hoever je kan rijden op de huidige lading. Daarbij wordt o.a. rekening gehouden met hoe efficiënt er de afgelopen tijd mee gereden is.
Dus die 360 wil niet meteen iets zeggen over de batterij capaciteit?

Precies wat @Volt zegt, het is een voorspelling. Wanneer ik bij mijn EV de dagteller/ritrapport reset, gaat hij naar een meer standaard waarde. Is dat bijvoorbeeld gebeurd?
Verder zou ik dan tijdens een proefrit kijken of de gereden afstand overeenkomt met de verbruikte kilometers. En een accutest lijkt mij verstandig, SoH.

Nu de temperaturen wat schommelen, merk ik het duidelijk dat de actieradius niet "klopt".
Gisteren 50 km gereden (2 ritten) en bij thuiskomst was er 35 km van de radius af t.o.v. het vertrek in de ochtend. Was dus positief, maar kan ook andersom.
Maar bij mijn ICE zie ik dat ook. Actieradius op de tank neemt af wanneer ik 130 rijd, t.o.v. wanneer ik 80 rijd bijvoorbeeld. Lijkt mij logisch, vergelijk het dus daarmee.

En op welk percentage is de accu geladen? Er wordt geadviseerd normaliter 80% te laden en die grens is instelbaar,

Volgens de fabriek krijg je altijd een WLTP-waarde. Die komt niet overeen met de praktijk. Voor een realistische waarde/actieradius reken ik zelf altijd met 2/3 ervan maar Hyundai lijkt minder dramatisch af te wijken. De guess-o-meter is meestal nog steeds aan de optimistische kant.

Volgens de fabriek krijg je altijd een WLTP-waarde. Die komt niet overeen met de praktijk. Voor een realistische waarde/actieradius reken ik zelf altijd met 2/3 ervan maar Hyundai lijkt minder dramatisch af te wijken. De guess-o-meter is meestal nog steeds aan de optimistische kant.
Bedoel je dan op één accu zonder echt leeg te rijden, of echt van 100% naar 0%
WLTP van onze ZOE is 317 km. Met 2/3 wordt dat 212 km in de praktijk. Dat is dan pessimistisch wanneer je kijkt naar 100%. Maar stel, je hebt het over 90-10 oftewel 80% van de accu gebruiken, dan komt het redelijk uit denk ik. Hangt natuurlijk wel af van de omstandigheden. Met 20 °C, geen wind en veel 50-80 rijden verwacht ik 200+ makkelijk te halen. In het voorjaar maar eens goed bijhouden.

In de zomer zal de actieradius van de Kona bij volle lading over de 500 km gaan (afhankelijk van het soort ritten die je maakt). Zit je op 111% ;-)

Hyundai / Kia geven vrij goed aan wat mogelijk is aan bereik bij gelijkblijvende omstandigheden.

Mijn ervaring na 4 jaar en 180.000 kilometer Kona (64kwh) in het gezin: uitstekend.

-wij laden altijd tot 100% en merken nauwelijks accudegradatie (hooguit enkele procenten);

-de aangegeven actieradius is sterk afhankelijk van de temperatuur en je rijstijl van de laatste ritten. Als je veel in de stad rijdt of 100 km/h op de snelweg aanhoudt (wat wij allebei niet doen), krijg je een heel ander getal te zien. Ik zie in de winter max. 340 km en in de zomer max 400, collega’s met een ‘opa-rijstijl’ zien tot 500+;

-als de laatste rit een nachtrit was met 150 km/h en de volgende dag doe je een rit met 100 km/h, dan gaat er inderdaad maar +- 80 kilometer actieradius af voor een rit van 100 kilometer. De aangegeven actieradius is vaak conservatief, je kan eerder méér kilometers rijden dan minder. Positief dus.

Dat is wel heel pessimistisch
Voor onze ë-C4 houd ik dat wel aan maar de guess-o-meter is optimistisch. En ergens rekent het wel gemakkelijk. Ik heb geloof ik al eerder gezegd dat Hyundai in de praktijk een redelijk goede voorspelling geeft en van (in ieder geval de eerste) ë-C4 (en Stellantis-genoten) kan de betrouwbaarheid daarvan beter om het zo maar uit te drukken.

Mijn ervaring na 4 jaar en 180.000 kilometer Kona (64kwh) in het gezin: uitstekend.

-wij laden altijd tot 100% en merken nauwelijks accudegradatie (hooguit enkele procenten);

-de aangegeven actieradius is sterk afhankelijk van de temperatuur en je rijstijl van de laatste ritten. Als je veel in de stad rijdt of 100 km/h op de snelweg aanhoudt (wat wij allebei niet doen), krijg je een heel ander getal te zien. Ik zie in de winter max. 340 km en in de zomer max 400, collega’s met een ‘opa-rijstijl’ zien tot 500+;

-als de laatste rit een nachtrit was met 150 km/h en de volgende dag doe je een rit met 100 km/h, dan gaat er inderdaad maar +- 80 kilometer actieradius af voor een rit van 100 kilometer. De aangegeven actieradius is vaak conservatief, je kan eerder méér kilometers rijden dan minder. Positief dus.
Hier een vergelijkbare ervaring met een Kona met kleine accu. Wij halen in de zomer vrijwel de opgegeven afstand van 300 km. In de winter blijft daar 250 km van over. Na 4 haar nog steeds dezelfde waarde. Ook na 6 jaar en veel kilometers blijken de EV’s van Hyundai en Kia erg weinig accudegradatie te hebben. 96% accucapaciteit is dan geen uitzondering. De Kona is niet voor niets al twee jaar de meestgezochte elektrische occasion. De Kona is net als de jas die je al jaren hebt en heerlijk zit: niet opzienbarend maar doet alles onopvallend goed en is erg betrouwbaar.

Met gewoon rijgedrag hier in de winter op de Kona inderdaad veelal 360 a 450 km. De eerste kilometers is de auto nog niet warm en vraagt de verwarming relatief veel stroom.. zodra dat is opgewarmd gaat het vaak goed.

Snelweg gebruik in de winter kom je op gemiddeld 16,5 kWh per km. Op 64 kWh zit je dan op 380 km. Dus eigenlijk is die accu nog best wel gezond als die 360 aangeeft.

Hier dezelfde ervaring met een e-Niro (zelfde accu en aandrijving als Kona). met 128.300km in 3,5 jaar. In mijn Verbruiksmonitor geef ik in de tekstvelden ook altijd op wat de GoM- kilometers zijn na de betreffende oplading. In mijn profiel ook een Excel-sheet met daarop de percentage opladen en de hoeveelheid rijbereik erbij komt en dat loopt vrij lineair. Maar zeker een SoH test doen.

Wij hebben nu ruim 39.000km in een nieuwe Kona EV zitten, in een jaar tijd absoluut geen problemen gehad - mijn Soul EV ingeruild op de nieuwe Kona, waarbij ik met de Soul EV al ruim over de WLPT ging, ga ik met de nieuwe Kona er ook ruimschoots overheen - in de winter een respectabele 430-450 km tov de zomer met uitschieters naar 580km voor een 65,4 kwh batterij - de vorige Kona's zijn ook qua efficienty super, de auto 'leert' ook van je zodra je er langer in rijdt, het kan dus met gemak zo zijn dat na 1 week je al verbetering ziet. Hyundai & Kia zit met hun WLPT erg 'safe' meestal is meer eruit halen zeker mogelijk. Succes!

Lekker doorgereden vandaag.

100% vertrokken, 8,5 kWh snel geladen onderweg. Terug met 5% 400 km in 4,5 uur. 110 en 120 op de cc.

Het is net als bij de meeste auto's op benzine of diesel. Als ik naar het opgegeven verbruik van mijn benzine auto kijk is dat 7 liter per 100km (oude NEDC methode). Met een tank van 50 liter is de actieradius daarmee 714km. Met heel veel provinciale wegen is dat nog wel ongeveer haalbaar als ik de tank tot de laatste druppel zou leegrijden.

Met veel stadsverkeer daalt de actieradius tot onder 600km. Met continue 130km/u tijdens een vakantie-rit in Duitsland of Frankrijk haal ik die 700km ook écht bij lange na niet.

De opgegeven actieradius is een theoretische waarde op basis van een bepaald test-model. De praktijk wijkt altijd af. Meestal in negatieve zin, omdat het test-model van een tamelijk voorzichtige rijstijl uitgaat en relatief veel "doorgaande weg buiten bebouwde kom" bevat met dus een gematigde, gelijkmatige en dus zeer zuinige snelheid.

Het is net als bij de meeste auto's op benzine of diesel. Als ik naar het opgegeven verbruik van mijn benzine auto kijk is dat 7 liter per 100km (oude NEDC methode). Met een tank van 50 liter is de actieradius daarmee 714km. Met heel veel provinciale wegen is dat nog wel ongeveer haalbaar als ik de tank tot de laatste druppel zou leegrijden.

Met veel stadsverkeer daalt de actieradius tot onder 600km. Met continue 130km/u tijdens een vakantie-rit in Duitsland of Frankrijk haal ik die 700km ook écht bij lange na niet.

De opgegeven actieradius is een theoretische waarde op basis van een bepaald test-model. De praktijk wijkt altijd af. Meestal in negatieve zin, omdat het test-model van een tamelijk voorzichtige rijstijl uitgaat en relatief veel "doorgaande weg buiten bebouwde kom" bevat met dus een gematigde, gelijkmatige en dus zeer zuinige snelheid.
In dit geval haalt de auto meestal de wltp in de zomer. Bij een EV werkt het namelijk anders. Hier hoeft de snelheid niet gelijkmatig te zijn en is de EV in de stad veel zuiniger dan een ICE. De EV verbruikt meer zodra je boven de 100 km/uur komt. Blijf je daar beneden dan kom je bij de Kona in de buurt van de wltp is mijn ervaring. En dat is inclusief af enbtoe fors optrekken bij het stoplicht.

Terug
Bovenaan