HarmenA's Mercedes-Benz A45 AMG - Terug uit Engeland en Wales

Ik vind het nog steeds grappig dat je die Mercedes vrij snel kocht en nu eigenlijk niks kan vinden wat m kan vervangen!
Wat nog grappiger was dat een meeting in Zwolle daarvoor de aanleiding was….weg met die Corsa :ROFLMAO:
 
Wat nog grappiger was dat een meeting in Zwolle daarvoor de aanleiding was….weg met die Corsa :ROFLMAO:
Haha, dat was wel de druppel toen ja. En achteraf een goede beslissing geweest als je ziet hoe de prijzen van elektrische auto's zijn gedaald sindsdien en hoe goed de Mercedes bevalt.

Geen meetings meer voor mij, dan rij ik zo weer wat anders. :D
 
Wat nog grappiger was dat een meeting in Zwolle daarvoor de aanleiding was….weg met die Corsa :ROFLMAO:

Precies, dat oranje ding was niet wat voor bij de meeting hahahaha. Fijn dta de A bevalt! Maar onze uitlaatsnuiver hebben we al lang niet meer gezien hier, met zn AX en Visa. Jammer...
 
Supergaaf ding die Mini.
Een goede vergelijkbare vervanger van de Mercedes is vrijwel onmogelijk denk ik.
Zal dan wel een nieuwer type A45 AMG worden.
 
Tijdje geleden alweer, ook weinig foto's gemaakt van de A45 in de tussentijd. Voor mijn doen aardig wat ritjes gemaakt, meestal in het weekend en vorige week Eindhoven op en neer voor een stedentrip naar Sevilla en Cordoba. Dat was heerlijk! :D
IMG-20250218-142842663-HDR.jpg

IMG-20250220-152122487-HDR-2.jpg

IMG-20250220-123800953-HDR.jpg


Wat minder goed nieuws, de laatste paar keer is er bij het starten een geel motorlampje verschenen op het dashboard. De eerste keer mee naar Wensink geweest en is die uitgelezen. Ik kon er daarna wel weer mee rijden werd er aangegeven. De laatste keer was vorige week maandag, toen ik naar Eindhoven zou rijden. De auto startte ook niet en er kwam een melding dat het 4matic-systeem niet werkte. Na een keer uitstappen en de auto op en van het slot zetten startte de auto gelukkig wel weer, maar het gele motorlampje bleef branden. Ik ben er wel mee naar Eindhoven op en neer gereden, een andere mogelijkheid had ik niet echt, maar echt fijn voelde het niet. Gelukkig startte de auto later in Eindhoven wel weer gewoon. Dus dat wordt een nieuwe afspraak maken met de dealer om de melding verder uit te laten zoeken.

Voor een mogelijke opvolger gaat het nog steeds alle kanten op, van een hele dikke V8 tot een leuke kleine elektrische auto. De Mercedes bevalt "gelukkig" nog veel te goed, afgezien dan even van de melding nu.
 
Laatst bewerkt:
Op een mini of een R5 kan ik geen kleine elektrische EV bedenken. Dan moet het wel 1 van die 2 zijn haast. Maar natuurlijk totaal niet te vergelijken met een A45.
Die types gaat het dan wel op ja, maar kans is groter dat het iets heel anders wordt. :)Ik vind dit type RS4 Avant B8.5 heel gaaf, maar durf het eigenlijk niet aan en ben bang een enorme kat in de zak te kopen. En dan nog de wegenbelasting, verzekering etc.
audi-a4-avant-4-2-fsi-rs-4-quattro-panoramadak-navigatie-carbon.jpg


leuke stad he? Ik moest altijd een bootje huren als ik daar met mn kinderen was, en dan in de hitte heen en terug :)

hopelijk valt het mee, vervuilde sensor oid.
Ja, echt een heerlijke stad, zou er zo kunnen wonen. Inderdaad een mooi gezicht, de mannen in de bootjes ploeterend met de riemen en de dames zittend erbij beetje foto's makend. :p
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je zorgen, maar bij een A 45 is de kat-in-de-zak-factor toch niet veel minder groot? Die generatie RS 4 is in ieder geval geweldig.
 
Ja, echt een heerlijke stad, zou er zo kunnen wonen. Inderdaad een mooi gezicht, de mannen in de bootjes ploeterend met de riemen en de dames zittend erbij beetje foto's makend. :p
in de zomer alleen veel te heet, geregeld boven de 42 graden.

een oude rs4 zou ik ook niet aandurven, je hoort toch geregeld over reparaties van 10+k, maar het blijven mooie modellen
 
Je hebt nogal kans om je auto uit te moeten lenen aan de ramkrakers of plofkrakers, als je die A4 niet binnen kunt stallen. Dus de premie is inderdaad vermoedelijk stevig op zo'n avant. Hoop dat de ellende aan de MBAAMG meevalt.
 
Jup, je topictitel is nu een beetje verwarrend.

Had jij die Viper gereden?
Ik heb geen Viper gereden, hoezo?

Ik begrijp je zorgen, maar bij een A 45 is de kat-in-de-zak-factor toch niet veel minder groot? Die generatie RS 4 is in ieder geval geweldig.
Omdat bij de RS4 alles groter, zwaarder en complexer is qua techniek.

Je hebt nogal kans om je auto uit te moeten lenen aan de ramkrakers of plofkrakers, als je die A4 niet binnen kunt stallen. Dus de premie is inderdaad vermoedelijk stevig op zo'n avant. Hoop dat de ellende aan de MBAAMG meevalt.
Ja, die diefstal gevoeligheid is ook wel een punt en zou daarom ook geen donkergrijze of zwarte willen. Ik denk dat een blauwe al veel minder aantrekkelijk is.

Vandaag bij starten stond het gele motorlampje wel op het dashboard, maar later na het tanken was die ineens weg, dus wellicht iets van een vervuilde sensor. 14 maart weten we meer. :)
 
Omdat bij de RS4 alles groter, zwaarder en complexer is qua techniek
Vrij boud gesteld. Bij dat ding is alles nog redelijk in verhouding, zo'n A 45 met 2,0-liter zoekt pas echt de grenzen op. In beide gevallen staat of valt het met goed (vorig) onderhoud en dito eigenaarschap, al kun je natuurlijk pech hebben. Je had toch ooit een C 55, dat ging ook goed?
 
Vrij boud gesteld. Bij dat ding is alles nog redelijk in verhouding, zo'n A 45 met 2,0-liter zoekt pas echt de grenzen op. In beide gevallen staat of valt het met goed (vorig) onderhoud en dito eigenaarschap, al kun je natuurlijk pech hebben. Je had toch ooit een C 55, dat ging ook goed?
Ik weet dat het ook niet heel objectief is, het is ook meer het gevoel dat ik heb bij VAG-producten, ook met wat ik er zoal over heb gelezen de laatste jaren.

Het motorlampje is als sneeuw voor de zon ook weer verdwenen, maar ik laat hem vrijdag wel uitlezen. Heel misschien volgend weekend kijken bij een soort van "oude bekende", spannend! :D
 
Nou, de diagnose is gesteld, het motorlampje komt voort uit een storing in het hydraulisch brein van de automaatbak.

Het goede nieuws: Het is niet iets wat direct verholpen hoeft te worden en voorlopig kan ik er mee blijven rijden. Het motorlampje is nu ook weer weg en ik merk ook niets raars tijdens het rijden.

Het slechte nieuws: Wanneer het motorlampje terugkomt en/of ik de storing wil verhelpen moet het hydraulische brein vervangen worden, met een kostenplaatje van zo'n 2400 euro. Dit is dan inclusief vervangen, opnieuw instellen/coderen, nieuwe transmissie olie, filters etcetera. Iets om over na te denken voor het onderhoud richting de zomervakantie. Het lijkt een bekend probleem te zijn bij de 7G transmissie van ZF: https://www.woutbouman.nl/blog/7g-versnellingsbak-van-mercedes

Wel een reden voor mij om nog wat langer door te blijven rijden in de Mercedes, al zag ik sowieso nog geen reden om hem weg te doen op korte termijn. :)

Wel altijd weer gaaf spul bij Wensink, zoals deze Maybach S-klasse S680. Ik weet nu waar het geld vandaan komt ha-ha.
1000021290-edited.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou, de diagnose is gesteld, het motorlampje komt voort uit een storing in het hydraulisch brein van de automaatbak.

Het goede nieuws: Het is niet iets wat direct verholpen hoeft te worden en voorlopig kan ik er mee blijven rijden. Het motorlampje is nu ook weer weg en ik merk ook niets raars tijdens het rijden.

Het slechte nieuws: Wanneer het motorlampje terugkomt en/of ik de storing wil verhelpen moet het hydraulische brein vervangen worden, met een kostenplaatje van zo'n 2400 euro. Dit is dan inclusief vervangen, opnieuw instellen/coderen, nieuwe transmissie olie, filters etcetera.
Zelf zou ik dan juist wel nadenken over nu inruilen/verkopen. Die 2400 kun je dan bij een volgende auto leggen. Desnoods koop je tijdelijk iets wat misschien saaier en goedkoper is, en dan wacht je gewoon totdat de juiste opvolger voorbij komt.
 
Zelf zou ik dan juist wel nadenken over nu inruilen/verkopen. Die 2400 kun je dan bij een volgende auto leggen. Desnoods koop je tijdelijk iets wat misschien saaier en goedkoper is, en dan wacht je gewoon totdat de juiste opvolger voorbij komt.
Nee, dat zie ik niet zo zitten. Mijn ervaring is dat even een andere auto tussendoor ook al snel meer dan 2400 euro kost met inruil. Een auto staat wat dat betreft ook te dichtbij me en dan weg doen met een mankement zou me geen goed gevoel geven.

Klinkt misschien raar, maar het weer goed laten maken geeft me juist voldoening om te doen wat de auto "verdient". De auto dan maar weg doen voelt ook een beetje als de makkelijkste uitweg.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat zie ik niet zo zitten. Mijn ervaring is dat even een andere auto tussendoor ook al snel meer dan 2400 euro kost met inruil. Een auto staat wat dat betreft ook te dichtbij me, dus dan weg doen met een mankement zou me geen goed gevoel geven.

Klinkt misschien raar, maar het weer goed laten maken geeft me juist voldoening om te doen wat de auto "verdient". De auto dan maar weg doen voelt ook een beetje als de makkelijkste uitweg.
Dat kan, en dat mag. ;)
 
Die maybach doet met niet zoveel, dan heb ik liever een gewone s

420x315_white-background.jpg

daar heb ik wel een zwak voor, mijn moeder had een gewone 270cdi, heerlijke auto, maar de amg had dat blauwe glas en was wat breder, prachtig ding
 
Nee, dat zie ik niet zo zitten. Mijn ervaring is dat even een andere auto tussendoor ook al snel meer dan 2400 euro kost met inruil. Een auto staat wat dat betreft ook te dichtbij me, dus dan weg doen met een mankement zou me geen goed gevoel geven.

Klinkt misschien raar, maar het weer goed laten maken geeft me juist voldoening om te doen wat de auto "verdient". De auto dan maar weg doen voelt ook een beetje als de makkelijkste uitweg.
Doe je goed. Vaak is dat een reden voor verkoop. Koop je andermans ellende.
 
Doorrijden en dus onderhouden / fixen als je nog blij bent met de auto.

Helaas zit het soms tegen. Je krijgt er wel veel rijplezier voor terug.

Eens dat het voelt als de makkelijke uitweg, dat siert je !
 
Kun je alvast een beetje wennen aan het onderhoud van een RS 4

Zonder dollen, ik zou het zo snel mogelijk laten vervangen. Hoe eerder het achter de rug is, hoe langer je er zelf van geniet in plaats van de volgende eigenaar. En het lijkt me dat je je nu bij elke rit toch afvraagt wanneer lampje weer gaat branden.
 
Kun je alvast een beetje wennen aan het onderhoud van een RS 4

Zonder dollen, ik zou het zo snel mogelijk laten vervangen. Hoe eerder het achter de rug is, hoe langer je er zelf van geniet in plaats van de volgende eigenaar. En het lijkt me dat je je nu bij elke rit toch afvraagt wanneer lampje weer gaat branden.
Ja, denk ook wel dat ik dat ga doen, zit nu nog even in de ontkenningsfase denk ik. ;)

De Mercedes vanmiddag nog eens goed aan de tand gevoeld, de automaat doet in alle standen uitstekend z'n werk en geen motorlampje te bekennen. Ook veel handmatig geflipperd, maar alles lijkt nog net zo soepel te werken. En waarom zou je zo'n fijne en snelle auto ook zomaar weg doen? :)
IMG-20250315-144414530-HDR-2.jpg
 
Laten maken, en wie weet is er een specialist welke een ander tarief hanteert. Ik kijk we eens naar de “diagnosed dan” video’s, die heeft een goede automaten specialist.
 
Zolang het storingslampje niet meer gaat branden zou ik niets aan doen.
Wie weet is het bug in de software en lag een meetwaarde net buiten bereik waardoor het lampje ging branden en vervang je het brein voor niets omdat er gewoonweg niets mee aan de hand is.
 
Mijn gevoel hierbij is samen te vatten in onderstaande quotes.
Zonder dollen, ik zou het zo snel mogelijk laten vervangen. Hoe eerder het achter de rug is, hoe langer je er zelf van geniet in plaats van de volgende eigenaar. En het lijkt me dat je je nu bij elke rit toch afvraagt wanneer lampje weer gaat branden.
Zolang het storingslampje niet meer gaat branden zou ik niets aan doen.
Wie weet is het bug in de software en lag een meetwaarde net buiten bereik waardoor het lampje ging branden en vervang je het brein voor niets omdat er gewoonweg niets mee aan de hand is.
Ik zou het niet weten. Aan de ene kant wachten, aan de andere kant graag repareren. Misschien het even aankijken en zodra het terugkomt meteen laten repareren.
 
Zou mij ook totaal geen fijn gevoel geven als ik een (verder goeie) auto weg doe en de volgende eigenaar stiekem met een probleem opzadel.
 
^^ Als je er melding van maakt en je dus bereid bent er iets op in te leveren op de verkoopprijs, lijkt mij er niets mis mee te zijn bij verkoop.

Ik zou ook eens verder kijken, misschien wel die Wout Bouman contacteren die je linkte. Aangezien je niks merkt qua schakelen tijdens brandend lampje lijkt mij de fysieke werking van het brein niet het probleem te zijn.
 
Wie weet is het bug in de software en lag een meetwaarde net buiten bereik waardoor het lampje ging branden en vervang je het brein voor niets omdat er gewoonweg niets mee aan de hand is.
Nee, dat zal niet aan de hand zijn. Dit is een gekend probleem en bij veel 7G-Tronic / 7G-Tronic Plus bakken gaat dit onderdeel er simpelweg aan. Nu is het wel zo dat dit onderdeel in veel gevallen niet in zijn geheel moet worden vervangen maar alleen een of twee sensors, en dat doet een dealer niet. Een dealer vervangt alles in zijn geheel en daarmee wordt het dan ook duur. Terwijl alleen de defecte onderdelen vervangen doorgaans minder duur is.
 
Nu is het wel zo dat dit onderdeel in veel gevallen niet in zijn geheel moet worden vervangen maar alleen een of twee sensors, en dat doet een dealer niet. Een dealer vervangt alles in zijn geheel en daarmee wordt het dan ook duur.

In de Audi-wereld is dit het verschil tussen de dealer of Coen Donkers / Audiparts Veghel. Heb met de ex-S4 een keer storinkje aan de cabrio-dakmodule gehad. Bij de dealer helemaal nieuwe elektronicaunit à € 1.150, bij Coen Donkers één nieuwe sensor en voor € 50 klaar.

Mooi Harmen dat je de auto koestert en verzorgt, als die zo lekker bevalt (y) Never change a winning team, en dan is het de uitgave sowieso waard in mijn ogen. Wel ff de tip van PauseBreak volgen en verder gaan met genieten :love:
 
Mijn gevoel hierbij is samen te vatten in onderstaande quotes.


Ik zou het niet weten. Aan de ene kant wachten, aan de andere kant graag repareren. Misschien het even aankijken en zodra het terugkomt meteen laten repareren.
Zo zit ik er nu zelf inderdaad ook in. Aan de ene kant wil ik het graag laten maken, maar aan de andere kant zolang de storing niet terugkomt kijk ik het eerst nog even aan. Omdat ik er verder niets aan merk of hoor vind ik het ook niet raar om er gewoon mee te rijden.

Denk dat ik ook nog wel een prijsopgave bij een specialist laat maken, bedankt @uwbuurman voor het adres. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit in eenzelfde situatie. De koppelomvormer "klappert". De garage zei dat het na een flush nog niet verholpen was, maar na zo'n 1200 km concludeer ik dat het klapperen over is. Ik rijd dus nog even door, totdat het echt terug is. Ik kan die 4000 euro ook anders besteden.
 
Onderhoud en reparaties horen er ook gewoon bij. Zeker bij sportieve oudere auto’s zie je dat dit regelmatig niet wordt gedaan omdat de bestuurder er wel dik bij wil rijden maar geen geld (over)heeft om de auto in goede staat te houden. Meestal verraad het merk banden al een hoop. Mooi dat HarmenA niet voor evt. reparaties wegloopt. Zo blijft het een frisse A-klasse en wordt het nog geen (aldus Joep van Carrec) Frikandel’.

Als ik zie wat ik zelf afgelopen jaar heb geïnvesteerd in de Z4… Het is een oudere auto en als je die in topstaat wilt houden dan kost dat gewoon geld. Het rijplezier dat de auto geeft is niet in geld uit te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Precies, hoort er gewoon bij.

moet wel zeggen; onderhoud vind ik totaal geen probleem om geld aan uit te geven. Reparaties (hoort er natuurlijk ook gewoon bij) heb ik toch een dubbel gevoel bij, dat moet wel een beetje bij incidenten blijven en binnen de perken qua kosten.
 
Precies, hoort er gewoon bij.

moet wel zeggen; onderhoud vind ik totaal geen probleem om geld aan uit te geven. Reparaties (hoort er natuurlijk ook gewoon bij) heb ik toch een dubbel gevoel bij, dat moet wel een beetje bij incidenten blijven en binnen de perken qua kosten.
Als bij een jonge auto om de haverklap dingen stuk gaan ben ik er idd ook snel klaar mee. Maar voor een oudere liedhebbersauto heb ik heel wat over.
 
moet wel zeggen; onderhoud vind ik totaal geen probleem om geld aan uit te geven. Reparaties (hoort er natuurlijk ook gewoon bij) heb ik toch een dubbel gevoel bij, dat moet wel een beetje bij incidenten blijven en binnen de perken qua kosten.
Aan de andere kant, als het op leeftijd komt zul je veel zaken tegenkomen die je moet vervangen. Want het is gewoon technisch op. Als het daarbij blijft, en dus niet een saga van terugkerende identieke problemen verwordt, dan vind ik dat geen groot probleem.
 
Mwoh... je hebt natuurlijk auto's met motoren die een aaneenschakeling van ellende kennen. Die fameuze 3 pitter van Peugeot, de eerste N46 motoren van BMW, sommige 5 cilinders van Volvo.... Iedere keer net iets anders wat er kapot gaat, maar wel klauwen met geld kost, gaat ook snel vervelen.
 
Mwoh... je hebt natuurlijk auto's met motoren die een aaneenschakeling van ellende kennen. Die fameuze 3 pitter van Peugeot, de eerste N46 motoren van BMW, sommige 5 cilinders van Volvo.... Iedere keer net iets anders wat er kapot gaat, maar wel klauwen met geld kost, gaat ook snel vervelen.

Precies, onderhoud weet ik vaak dat er aan komt ook. Hoort er bij. repratie komt toch vaak onverwacht. En als het bij incidenten blijft en de kosten binnen de perken blijft nog wel oke.

Collega rijd een laatste generatie V70 cross country en daar zijn ook telkens aan de lopende band problemen terwijl de kilometerstand niet eens bizar hoog is. Tegen de 2 ton. soms kleine dingen, soms groot. De laatste was iets met de automaatbak (of misschien wel de hele automaatbak) en kon 4500 euro achterlaten. ja een auto word ouder maar dan heb ik de lol er toch wel vanaf.

In de tijd dat ik bij de Opel dealer werkte kwam de Insignia ( A ) net uit. er was 1 exemplaar in de lease die had altijd wel wat. elektrische storingen vanaf dag 1, motorische dingen. Echt een typisch maandagmorgen model. alle inspanningen ten spijt, het bleef een drama. Terwijl andere auto's, zelfde motor, zelfde bouwjaar met gemak 2 ton reden met alleen standaard onderhoud. Kunt altijd pech hebben, zelfs met jonge auto's
 
Terug
Bovenaan