Ervaringen met AAA Auto?

Dave R1517

Kilometervreter
Is er iemand hier die ervaringen heeft met AAA Auto uit Tsjechië? Ik overweeg een auto daar te kopen maar ik lees op trustpilot wel een aantal slechte ervaringen. Aan de andere kant leveren ze elke maand 60-80 auto's naar Nederland. Het telefonisch contact wat ik had, klonk ook wel vertrouwd.

Ik heb twee keuzes / mogelijkheden:
- Naar Praag vliegen, auto bekijken en als het oké is, terugrijden. Verzekering is voor € 25,- geregeld voor de terugweg. En pechhulp heb ik Europadekking via mijn eigen autoverzekeringen (gecheckt via de KNAC dat ik ook geholpen wordt als er op de terugweg iets onverhoopt mis zou gaan. Deze optie heeft mijn voorkeur, maar er zit een kleine maar aan. Het geregistreerde onderhoud van de auto die ik op het oog heb, stopt in 2019. Wat is er daarna mee gebeurd? Is de distributie nog gedaan en zo niet, overleefd die de 850 km naar huis?

- de tweede optie is om de auto door AAA auto in Nederland te laten afleveren. Dat kost ca. € 350,- en dat is erg voordelig. Dan loop ik geen risico voor wat het terugrijden betreft, maar dan moet ik de auto "ongezien" kopen. En er speelt dan natuurlijk ook het issue hoe regelen we betaling en overdracht? Daar komt een heleboel vertrouwen bij kijken. AAA zal de auto betaald willen hebben en ik wil garanties dat ik krijg wat ik koop. Als ik via de creditcard betaal heb ik misschien nog wat zekerstelling, kan ik dan de betaling terugvorderen als ik binnen zeg 10 dagen nog geen auto heb?

Wat zouden jullie doen?

Voor diegene die zich afvragen waarom een auto zo ver halen? Omdat het specifieke model / kleurstelling zoals AAA auto die aanbiedt nergens anders in Europa te vinden is. Al een aantal maanden niet. .

Laatst bewerkt:
Ik zou een retourtje boeken, gaan kijken en dan besluiten of je 'm meeneemt of terug vliegt en 'm thuis laat afleveren. Misschien is er dan ook nog iets te onderhandelen. Regelen zij een exportkenteken?
Mooie auto idd! ;)

Aan de andere kant leveren ze elke maand 60-80 auto's naar Nederland.
Leveren ze direct aan de eindgebruikers of (ook) naar een garage/dealer/handelaar? In dat laatste geval zou je met hen contact op kunnen nemen om te helpen bij de import. Dan heb je gelijk een Nederlands contact. Kan duurder zijn maar wellicht ook zekerder en minder rompslomp.

Er zijn genoeg bedrijfjes die kunnen helpen met import, en zelfs technisch kunnen keuren voor je, maar dat kost wel geld natuurlijk.

Ik zou een retourtje boeken, gaan kijken en dan besluiten of je 'm meeneemt of terug vliegt en 'm thuis laat afleveren. Misschien is er dan ook nog iets te onderhandelen. Regelen zij een exportkenteken?
Mooie auto idd! ;)
Ik had al bijna een vliegticket voor as zaterdag gekocht, maar mijn contactpersoon bij AAA laat weten dat de export afdeling alleen door de weeks werkt. En dan wordt het voor mij al weer lastiger. Week 12 zie ik dan pas de eerste gelegenheid.

Leveren ze direct aan de eindgebruikers of (ook) naar een garage/dealer/handelaar? In dat laatste geval zou je met hen contact op kunnen nemen om te helpen bij de import. Dan heb je gelijk een Nederlands contact. Kan duurder zijn maar wellicht ook zekerder en minder rompslomp.
Aan wie ze precies allemaal leveren weet ik niet, eens kijken of ik dat kan achterhalen. Dank voor de tip.
Hulp bij import an sich is niet nodig daar heb ik zelf genoeg ervaring mee.

maar mijn contactpersoon bij AAA laat weten dat de export afdeling alleen door de weeks werkt.

Je zou de auto wel kunnen bekijken en proefrijden op een zaterdag?
Als je dan de details helder hebt en je wilt kopen, dan zou die export afdeling de week erop toch de documentatie in orde kunnen maken?

De volgende zaterdag weer ff naar Praag vliegen, auto betalen en terug rijden is misschien de meest werkbare oplossing die wel wat geld kost, natuurlijk.

Tja, de timing is ook heel slecht. Komend weekend een retourtje komt eigenlijk niet goed uit, volgende week zit ik twee dagen voor het werk in Duitsland en in week 10 gaan we een weekje op vakantie. Maar ik heb wel mijn zinnen gezet op deze auto. Dus ik heb nu (toch) mijn contactpersoon daar gevraagd hoe het in zijn werk zou gaan als ik de auto zo online koop inclusief levering naar Nederland.

Het moet wel een heel bijzondere auto zijn wil ik dit risico nemen. Ik zou nooit ongezien een auto kopen.

Waar hebben we het precies over?

Nadat er ongevraagd nog een 20-tal (detail) foto's werden toegestuurd, heb ik vanavond in overleg met mijn vrouw een bod gestuurd. Nu afwachten of dat geaccepteerd wordt.

En tja, ongezien een auto kopen. Het is een risico natuurlijk maar ik zoek altijd wel modellen die niet heel gangbaar zijn en dus maak je in Nederland niet zo heel veel kans. Ik heb al twee auto's uit Belgie, twee uit Frankrijk en een uit Italie gehaald en gereden. Eentje daarvan heb ik nog steeds en uit het feit dat ik er ook twee weer internationaal verkocht heb, blijkt wel dat het liefhebber auto's zijn.

Nu gaat het om een 2013 Laguna coupé.

ede37e43-d87a-4822-90d8-64d5528b379c.jpg

^^ toch lijkt er een soort waas (filter?) over de foto's te zitten, vind ik. Nu is deze hierboven al iets beter, naar mijn mening, maar de achtergrond (heg) lijkt iets onnatuurlijks te hebben.

De foto in Dave zijn eigen topic vind ik ook flauwtjes. Zou daar niet warm van worden.

De verkoper van AAA zegt dat. Ik heb het nog niet kunnen verifiëren. Maar een transportprijs van € 350,- wil wel zeggen dat ze niet apart rijden, dat kan alleen als er een volle trailer deze kant op komt.
Klopt, of het zijn oplichters en er komt helemaal niets deze kant op. Moeilijk te zeggen.

Is de distributie nog gedaan en zo niet, overleefd die de 850 km naar huis?

Die laguna heeft volgens mij een ketting. Nissan blokje. (170 pk). Vind die nogal loom , wat ook door de automaat komt volgens mij.
Ik had uiteindelijk de Laguna met 205 pk gekocht, die is van Renault zelf en heeft een riem. Veel sportiever blok maar wel alleen met handbak.

Dank Durashift. Ik had wel een jaarrekening van 2009 online gevonden maar deze documenten vond ik niet. Ik geloof inmiddels wel dat het een serieuze partij is, nu nog de vraag of de auto ook oké is.

Zoals jullie in mijn onderwerp hebben kunnen lezen, staat de Laguna inmiddels bij mijn hobbyloods. En ik kan niet anders zeggen dat het zakendoen met AAA prima is verlopen. Je hebt een vaste contactpersoon die via telefoon, email en whatsapp bereikbaar is en alle vragen eigenlijk binnen een paar uur beantwoord. De voertaal is Engels (Duits kan ook), de communicatie is helder, de auto voor zover ik nu heb kunnen beoordelen zoals beschreven.
Nu op naar de importkeuring. :giggle:

Leuk zo'n ervaring met een (verder weg gelegen) buitenlands bedrijf. Bedankt voor het delen van je vraag en iedereen voor de antwoorden!

Terug rijden met een auto waar je praktisch nog niks van weet en welke mankementen de auto mogelijk onder de leden heeft?? Nou veel succes. Zorg dat je de ANWB pechhulp op je mobiel hebt. Want het risico dat je onderweg autopech kan krijgen is aanwezig.
En zeker in een onbekent land als Tsjechië is dat gewoon erg vervelend als dat gebeurd. Zeker als je je in een gebied bevind waar het erg afgelegen is. Dat zal je net zien natuurlijk Geen idee verder of Tsjechië veel van zulke gebieden heeft hoor. Ik hoop het in ieder geval niet voor je.
Veel succes in ieder geval.

Terug rijden met een auto waar je praktisch nog niks van weet en welke mankementen de auto mogelijk onder de leden heeft?? Nou veel succes. Zorg dat je de ANWB pechhulp op je mobiel hebt. Want het risico dat je onderweg autopech kan krijgen is aanwezig.
En zeker in een onbekent land als Tsjechië is dat gewoon erg vervelend als dat gebeurd. Zeker als je je in een gebied bevind waar het erg afgelegen is. Dat zal je net zien natuurlijk Geen idee verder of Tsjechië veel van zulke gebieden heeft hoor. Ik hoop het in ieder geval niet voor je.
Je hebt het topic zeker niet gelezen?

Een mooie opsomming van vooroordelen. Besef wel dat menigeen juist in is voor zo'n avontuur. Denk aan de talloze garbage runs.

Ach, als je stil komt te staan in het buitenland levert het vaak wel mooie verhalen op

Terug
Bovenaan