Jeroen Octavia

Wegverkenner
Eerder heb ik hier al eens een hulp gevraagd omdat ik iets anders wilde.
Toen besloten om de Octavia toch te houden, maar ik merk meer en meer dat ik er niet meer blij van wordt.
Ook de bekende problemen met de DQ200 DSG zitten me niet lekker voor de toekomst.
Was niet erg als ik de auto verder nog super zou zijn, maar ik ga toch eens rustig kijken naar iets anders.

Graag iets in C segment of eventueel D.
Hatchback, of station heb ik geen duidelijke voorkeur in. Heb de ruimte niet hard nodig.
Een echte sedan vind ik te lastig qua toegang tot de kofferbak.

Ik rijd tegenwoordig minder, maar nog altijd 25.000 per jaar denk ik.
Heb de laatste jaren altijd auto's van 4-5 jaar oud gekocht, maar aangezien ik toch vaak na 2 jaar weer iets anders wil is ouder kopen misschien verstandiger?

Hybride sta ik voor open. Diesel niet meer.
Een VAG auto met dezelfde DQ200 DSG valt af.

Wat de auto moet hebben;

Betrouwbare automaat!
Minimaal 1300Kg trekgewicht en 150pk of meer.
Adaptieve cruise control
Stoelverwarming
Android auto
Climate control
Goede audio zou leuk zijn.
Stille auto.

Prijs tot 23000 euro. Dat is inclusief inruil van de Octavia die ca 14.000 oplevert.

Wat ik zelf heb gevonden;
Ford Focus. - interieur echt niet mooi
Kia ProCeed. - gave auto, maar lees veel klachten over rijgeluiden
Renault Megane. - beetje gedateerd voor de prijs
Peugeot 508. - gave auto, maar wel duur in vaste lasten en niet probleemloos
BMW 1 serie. - nooit gedacht BMW te overwegen vanwege reputatie en mogelijk duur onderhoud

Hebben jullie nog mooie tips?

Kia ProCeed. - gave auto, maar lees veel klachten over rijgeluiden
Volgens mij is de grootste klacht qua geluid het bandenlawaai. Sinds ik een nieuwe set eronder heb liggen is dit behoorlijk afgenomen. Ik vind het een stille auto, maar dat is natuurlijk ook een stukje referentiekader.

De audio vind ik ook helemaal prima, maar wederom persoonlijk natuurlijk. Er ligt geen B&O in of zo en ik weet ook niet of een upgrade als optie leverbaar was.

Gewoon eens eentje rijden raad ik je aan, dan weet je het snel genoeg of het voldoet aan je wensen.

Je wil een oudere auto kopen dan 5 jaar oud maar de auto moet wel een: Betrouwbare automaat, Minimaal 1300Kg trekgewicht en 150pk of meer, Adaptieve cruise control, Stoelverwarming, Stoelverwarming, Android auto, Climate control, Goede audio zou leuk zijn, Stilte hebben?
Hmmmm veel succes.

Je wil een oudere auto kopen dan 5 jaar oud maar de auto moet wel een: Betrouwbare automaat, Minimaal 1300Kg trekgewicht en 150pk of meer, Adaptieve cruise control, Stoelverwarming, Stoelverwarming, Android auto, Climate control, Goede audio zou leuk zijn, Stilte hebben?
Hmmmm veel succes.
Niet zo heel moeilijk.

Uit je lijstje zou ik by far kiezen voor de 508, maar skip dan wel de 1.2 motor. Is ook geleverd met de 1.6.

Zou ook ff kijken voor een Mazda 6 (heb die heel toevallig zelf ook, 2019, automaat met alle toeters en bellen, leren bekleding , stoelverwarming en ventilatie, was 23K kwijt een half jaar geleden, met een ton op de teller).

En en waarom geen BMW 3 touring? Vind die samen met de Mazda nog steeds de mooiste interieurs hebben.

Vind een Volvo V60 trouwens ook mooi maar wel heel erg de veilige keuze.

Een Pro ceed, Megane of Focus kan je qua kwaliteitsbeleving gewoon niet met Mazda of BMW vergelijken. Voor ons gaf dat de doorslag. Destijds proefgereden met ook een jonge Megane, Insignia, Talisman, 3 serie, A4, Mazda 6 en Passat.

Succes met je zoektocht , veel moois te koop voor je budget.

Ik ga inderdaad binnenkort eens kijken bij de ProCeed, maar ook de 508 kan ik niet helemaal loslaten. Dat vind ik toch wel echt mooi. Uiteraard de 1.6 dan.
Mazda 6 zal ik ook eens naar kijken.
Heb ook een paar Focussen op de lijst gezet om toch nog eens in te zitten. Vind die op de foto's niet mooi qua interieur, maar wellicht valt het mee in het echt.

Ik heb geen haast met de zoektocht

Voor 23K heb je echt heel veel keuze. Zeker als de ruimte of model van de auto niet veel uitmaakt. Maar waarom geen VW technologie meer? Heb je grote problemen gehad?

En in plaats van de ProCeed een "gewone" Ceed? Ik vind die steeds mooier worden, zeker het laatste model.
Focus zou je nog naar een Vignale kunnen kijken, luxe uitvoering. Of een Talisman Initiale Paris, vind ik persoonlijk ook erg mooi.

De topicstarter rijdt minstens 25k per jaar. Hoe mooi de vignale ook is, ik zou met deze afstanden nooit kiezen voor een 1.0 (wellicht ten onrechte maar te weinig vertrouwen in de techniek).

De topicstarter rijdt minstens 25k per jaar. Hoe mooi de vignale ook is, ik zou met deze afstanden nooit kiezen voor een 1.0 (wellicht ten onrechte maar te weinig vertrouwen in de techniek).
Snap ik ergens wel, al heeft mijn 1.0 in 5 jaar tijd nu 180k op de teller (Ford Focus 2020) waarvan 50k door mij gereden sinds de aanschaf 2 jaar geleden. Dat is natuurlijk n=1, maar het kan wel.
Voornaamste reden voor mij om na deze auto terug te gaan naar een 4-cilinder is dat die mooier loopt. Maar kans is ook groot dat het een elektrische wordt, we gaan het zien.

Wat TS betreft, vooral benieuwd wat je gevoel zegt nadat je wat hebt gezeten in verschillende auto's. Ik vind de 508 ook erg mooi!

Ik heb een selectie gemaakt met jouw criteria en er zitten wel een aantal opvallende zaken tussen: veel Lynk & Co en MG EHS, maar ook een enkele Ford Kuga. Maar de finishing touch van de selectie is redelijk willekeurig en kun je zelf verder aanpassen. Ook Volkswagen en -groep zit er het nodige tussen, die kon ik niet 'negatief wegselecteren'.

Ik heb een selectie gemaakt met jouw criteria en er zitten wel een aantal opvallende zaken tussen: veel Lynk & Co en MG EHS, maar ook een enkele Ford Kuga. Maar de finishing touch van de selectie is redelijk willekeurig en kun je zelf verder aanpassen. Ook Volkswagen en -groep zit er het nodige tussen, die kon ik niet 'negatief wegselecteren'.
Maar zoekt TS niet een lage(re) auto? Station of hatchback in C-/D-segment. Maar goed, carrosseriesausje erover en klaar natuurlijk!

Ik wil geen VAG meer omdat de meeste modellen me niet aanspreken. Huidige model Octavia vind ik wel mooi, maar heeft nog altijd software issues en dezelfde DSG als de mijne die niet geheel probleemloos is.

De andere opties ga ik nog eens goed bekijken.
Probeer komend weekend eens bij de 508 te gaan kijken om te ervaren hoe dat zit, aanvoelt en natuurlijk rijdt.

Een 1.0 had ik in de vorige Octavia, maar nu ik meer gewend bent wil ik niet meer terug.

Kia Ceed heb ik ook aan gedacht. Het zijn vooral de klachten over gebrek aan geluidsisolatie die me tegenhouden

Yes, heel mooi die Talisman. Renault vind ik altijd toch net wat meer hebben dan Peugeot en Citroen. Is puur een kwestie van smaak hoor.

Yes, heel mooi die Talisman. Renault vind ik altijd toch net wat meer hebben dan Peugeot en Citroen. Is puur een kwestie van smaak hoor.
Ja idem voor mij qua uiterlijk en interieur.

Vind die 508 mooi maar begint nu al lichtelijk gedateerd aan te voelen m.i., het design is gewoon zo druk. De Talisman? Zo mooi wat ouder geworden. Zeker in deze kleuren!

Maar kwalitatief gezien staan ze overigens inmiddels al ook een tijdje boven wat Stellantis uitbrengt.

Zo'n Volvo is wel gaaf, maar erg zwaar
De Talisman vind ik vooral in Hatchback/Sedan erg mooi. Ga ik nog even verder uitzoeken.
Ben ook van een -overigens perfecte Octavia- enkele jaren geleden overgestapt op een Talisman sedan.
Heerlijke Stille Reiswagen! Review hier te lezen.

Het is geen Hatchback -zo ziet ie er wel een beetje uit-en daarmee heb je eigenlijk ook een klein nadeel te pakken. Opening van de kofferbak is klein, kofferruimte zelf is enorm. Een racefiets kan er absoluut makkelijk liggen als je de achterbank plat legt, alleen de opening blijft een beetje lastiger. Mijn volgende auto is daarom weer een break, net iets handiger.
Mocht je wat vaker grote dingen vervoeren heb je meer aan de Talisman Estate, helaas ziet die er imo wat minder fraai uit.
Als je budget toereikend is zou ik wel een phase 2 aanraden, zit net een tikkeltje beter in elkaar geschroefd. Ook besturingssysteem is net wat gebruiksvriendelijker. Zijn te herkennen aan een haaienvin-antenne achterop.

Ik heb destijds ook gekeken naar de 508, ook een prachtige wagen -wellicht nog mooier dan de Talisman- maar van binnen echt veeeeeeel krapper dan een Talisman. Ik ben 1.94 en lekker zitten deed ik niet in de Peugeot.
Ook dat kleine stuurtje is voor mij een reden om ze te laten staan. Heb voor de Octavia ook een Peugeot gehad met zo’n klein stuurwiel, kramp in je armen kreeg ik ervan en de deodorant werd veelvuldig gebruikt. Je armen zitten continu tegen je romp.

Daarnaast is een 508 kwalitatief niet helemaal op niveau als je pech hebt, je moet er geluk mee hebben zal ik maar zeggen ;)
Een paar collega’s hadden zo’n apparaat en continu malheur. Huidige Renaults zijn kwalitatief stukken beter dan Stellantis producten.

Laatst bewerkt:
Ik zag het ja, dat de Talisman een echte sedan is.
Dat is zeker jammer.
De reputatie van Peugeot maakt me ook wat onzeker of ik er verstandig aan doe om daarvoor te gaan. Lees ook wel wat nadelen in de reviews.
Dat kleine stuur zou voor mij juist een enorm pluspunt zijn. Heb ook een 308 gehad en vond het super fijn.

Goede tip van de phase 2 voor de Renault. Ga eens kijken of ik die kan vinden.
Had bij de Megane ook al gezien dat het multimedia dan fraaier oogt.

De V60 is weer zwaarder en dat wordt me echt te gek qua kosten t.o.v. wat ik nu betaal.

Mocht je voor een Talisman gaan zou ik je de Initiale Paris willen aanraden. Heeft alles wat je wenst!

Deze bijvoorbeeld!

Wellicht iets boven je budget… beetje afdingen :ROFLMAO:

Er stond er laatst eentje bij m’n dealer in het paars met wit lederen interieur…heurlijk!!

Net op pad geweest voor een 508 omdat ik die toch het mooiste vind qua looks.

Mooie 1.6 in GT line uitvoering met van alles er op.
Zag er op het eerste oog goed uit.

Proefrit gemaakt.
Ben nog niet 100% overtuigd.

- Stoelen zitten lekker, maar de wangen van de zitting voel je wel terwijl ik een normaal postuur heb
- Vond de motor vrij tam voor 180pk.
- automaat schakelt soms wat laat op, maar zal ook gewenning zijn.

- zitpositie is voor mijn lengte prima en instap ook geen probleem.
- fantastische cockpit. Lekker ingesloten en luxe gevoel.
- donkere hemel heel mooi.
- kofferbak kleiner dan ik nu heb, maar voldoende.

Ik zag op dit exemplaar kleurverschil op een handgreep dus even beter gekeken. Was slecht gespoten op het achterscherm en deur. Beetje vlekkerig als je heel goed keek.

Deze gaat het dus sowieso niet worden.

Ik heb ook nog een offerte liggen voor een Talisman, maar die bood erg weinig inruil.

Ik kijk rustig verder

Zoiets dan? Past wel-net niet-binnen je budget en zit iets onder je pk wensen.
Wel Bovag garantie en weinig kilometers.
Eentje met meer pk’s maar ook meer ervaring.

Laatst bewerkt:
CLA zou ik nooit zelf bedacht hebben.
Van binnen wel mooi, maar wordt er van de buitenkant niet enthousiast van.
Bagageruimte is niet echt nodig, maar wel handig als die een beetje ruim is.

CLA zou ik nooit zelf bedacht hebben.
Dat is ook de bedoeling van zo’n topic hè. Elkaar een beetje op ideeën brengen. (y)
Kia Stinger is ook zo’n model. Zal prijstechnisch nog wel iets hoger in de markt zitten. Super fraai in mijn ogen.

Edit: ja, zit te hoog in de boom nog. Staan er 3 te koop via gaspedaal.

Optima zou wel kunnen. Ook leuk een witte of een zwarte
Ik schrik overigens wel van die prijzen. Is toch al een ‘verouderd’ Bread & Butter model voor serieus geld.

Als ik in jouw schoenen zou staan ging ik voor iets youngtimer’igs….zoiets of deze
Leuke wagens voor hetzelfde geld, bij goed onderhoud brengen ze naar een paar jaar ook nog leuk geld op en in de tussentijd rij je gewoon in een ‘echte’ auto.

Laatst bewerkt:
De Stinger is heel gaaf, maar niet te vinden binnen budget.
Wat ik het nadeel van Kia vind is dat ik in bijna iedere review lees dat het bandengeluid zo aanwezig is.
Ik wil juist een stillere auto.
Moet het nog een keer gaan ervaren hoor, want vind een ProCeed wel erg gaaf en vaak heel compleet uitgerust.

Het idee van de 508 moet ik toch maar een beetje loslaten denk ik. Het valt me op dat de meeste auto's van 5-6 jaar oud vaak al 3-4 of meer eigenaren hebben gehad. Dat bij weinig kilometers.
Dat vind ik een beetje verdacht en doet me twijfelen aan de kwaliteit.

Youngtimer heb ik nog niet overwogen.

Er is weinig waar ik echt enthousiast van wordt momenteel qua aanbod van 5-6 jaar oud.

Misschien voorlopig toch maar doorrijden in de Octavia en verder sparen...

Afgelopen week toch weer bezig geweest met een 508.
Helaas was dit exemplaar verre van netjes behandeld bleek wel bij de proefrit.

Had nog wel 2 anderen op het oog, maar waar ik me aan stoor is dat Peugeot het echt slecht voor elkaar heeft qua kleurverschil tussen bumper en de rest van het plaatwerk. Lijkt soms echt een heel andere tint.
Ik werkte vlakbij een Peugeot dealer en zag het dagelijks al bij nieuwe auto's. De 508 heeft er ook in bijna alle kleuren last van.

Ook was bij de tweede proefrit de zit niet optimaal terwijl er andere stoelen in zaten dan in de eerste.

Ik moet toch die roze bril eens af gaan zetten en me beter gaan verdiepen in andere merken die jullie al aangehaald hebben.

Mooie auto, maar het voelt niet goed om er 90.000km op achteruit te gaan.
Deze kilometerstand zou normaal zo ongeveer het maximale zijn voordat ik een auto juist weg doe

Ga gewoon een middagje dealers af met vooraf geselecteerde auto’s .
Ik rij zelf 40 duizend kilometer per jaar in een Kia Ceed SW met 1.5 160 pk, automaat en 1410 kg trekgewicht. Ik kan mij niet vinden in het bandenlawaai. Wellicht komt het dat de dealer destijds op mijn verzoek A merk banden na keuze eronder heeft gezet.
Het zustermodel , de Hyundai I30 is eventueel ook een optie. Zelfde techniek.
Houdt er alleen rekening mee dat vanaf 2024 het trekgewicht ( nu 1210 kg, was 1410 kg) en pk’s ( was 160 pk, nu 140 pk) naar beneden is geschroefd ivm milieu geneuzel.

Terug
Bovenaan