Dure olie langs autobahn

Jan 7196151

Net ingestapt
Afgelopen week naar wintersport in Duitsland 1 liter mobil One 5-W30 gekocht bij een ESSO tankstation op een Autohof op de A 61.
Prijs maar liefst 38.- euro.
Later wat gegoogeld en zag deze olie in 1 liter verpakking voor 10,- tot 12.- euro staan.

Wat ern prijsverschil, dat is toch gewoon oplichting om bijna 4x meer te vragen dan bijveen gewone olie leverancier.
Voel me bestolen.

Ik snap het wel: als je het daar koopt heb je het écht direct nodig. Dan zou ik ook zulke prijzen vragen. Het is net zo hufterig als de prijs van een flesje water op Schiphol :)

Man toch, Google had je een prijs indicatie kunnen geven dus waarom hier komen uithuilen over “oplichting”. Dure locatie langs de snelweg en daar betaal je dus voor met je busje olie..
Les geleerd? Neem zelf een busje 5w30 mee of nog beter koop een auto die geen olie verbruikt…
Haha, leuke reactie. Ik had nog nooit olie zelf hoeven kopen….voortaan litertje mee hier in NL gekocht.

Wat ern prijsverschil, dat is toch gewoon oplichting om bijna 4x meer te vragen dan bijveen gewone olie leverancier.

Iets met open deur? het is geen liefdadigheidsinstelling he. wat denk je wat de eigenaar moet betalen om daar een tankstation te exploiteren?

Broodje hotdog kost als ik het thuis maak ook maar 1 euro, bij de Efteling betaal is 7,50 euro. Tjah...
Is geen oplichting of bestolen, je wist van te voren wat het zou kosten. En anders even van de snelweg af naar een autohof of grote bouwmarkt. Maar je koos voor gemak, (of de pech dat je echt niet verder kon) dat word duur betaald.

Is dat met ruitensproeiervloeistof ook niet het geval? Dat die bij een tankstation langs de snelweg bijna duurder is dan de brandstof zelf.

Zelfs met de koffie is dat het geval!

Vaak niet te drinken en de prijs is ongeveer x70 tov thuis een thermosje te zetten.

Overigens is olie in 1L verpakkingen altijd idioot duur, als je een vaatje van 205l besteld is de prijs/l vaak nog geen 20% van een 1L verpakking. Moet je wel wat kunnen aanvangen met zo een vat.

In Duitsland langs de Autobahn iets kopen, m.u.v. brandstof, is ook gewoon vragen om dit soort prijzen. Ook voor eten kun je beter naar een Autohof gaan, waar de truckers parkeren. Beter eten voor minder geld; in het gemiddelde Duitse restaurant is het dan nog beter én goedkoper, maar dat past natuurlijk qua moeite en tijd niet altijd.....

Dat 4x meer vragen valt nog best mee. Koop maar eens een flesje mineraalwater van 0,5 ltr, dat gaat veel meer als 4x over de kop.

In Duitsland langs de Autobahn iets kopen, m.u.v. brandstof, is ook gewoon vragen om dit soort prijzen. Ook voor eten kun je beter naar een Autohof gaan, waar de truckers parkeren. Beter eten voor minder geld; in het gemiddelde Duitse restaurant is het dan nog beter én goedkoper, maar dat past natuurlijk qua moeite en tijd niet altijd.....
Het ging hier over een Autohof, maar ook daar zijn ze dus niet goedkoop.

Afgelopen week naar wintersport in Duitsland 1 liter mobil One 5-W30 gekocht bij een ESSO tankstation op een Autohof op de A 61.
Prijs maar liefst 38.- euro.
Later wat gegoogeld en zag deze olie in 1 liter verpakking voor 10,- tot 12.- euro staan.

Voel me bestolen.
Dan koop je het toch niet? Wat een probleem...

Verder heeft Niseko natuurlijk al de spijker op z'n kop geslagen.

Ik snap het gevoel wel, alles is bij de pomp meer dan stervensduur. Zeker in Duistand gaat het nergens meer over.

Maar dat is wel een bekend gegeven, er zit geen prijsplafond op en er is geen wet die je dwingt het te kopen dus oplichting is een onterechte beschuldiging.

Ik snap het gevoel wel, alles is bij de pomp meer dan stervensduur. Zeker in Duistand gaat het nergens meer over.

Maar dat is wel een bekend gegeven, er zit geen prijsplafond op en er is geen wet die je dwingt het te kopen dus oplichting is een onterechte beschuldiging.
Ik heb zelf jaren in Duitsland gewerkt, maar als je hoort wat de pacht is voor zo'n Raststätte met tankstation is, dan begrijp je die prijzen al wat beter.

Maar terwijl je in Duitsland over het algemeen goed en betaalbaar kunt eten, is langs de Autobahn vaak het tegenovergestelde het geval en in de shop gaat het ook nergens over. Maar natuurlijk is het geen oplichting, want de prijs staat er gewoon op, toch?

Ik heb zelf jaren in Duitsland gewerkt, maar als je hoort wat de pacht is voor zo'n Raststätte met tankstation is, dan begrijp je die prijzen al wat beter.

Maar terwijl je in Duitsland over het algemeen goed en betaalbaar kunt eten, is langs de Autobahn vaak het tegenovergestelde het geval en in de shop gaat het ook nergens over. Maar natuurlijk is het geen oplichting, want de prijs staat er gewoon op, toch?
Dan nog is de prijs niet te begrijpen, maar in Nederland niet anders. Je koopt het alleen maar daar omdat je het echt moet hebben en dan zijn zij de enige aanbieder en kunnen ze vragen wat ze willen je koopt het toch wel. Want ook al kost een liter 10 euro, motorschade wil je zeker niet.

Geen idee hoe het in duitsland is, maar hier in NL, zeker op bepaalde locaties zijn de kosten heel hoog. Alleen met brandstof halen ze het niet of nauwelijks en moeten het echt hebben van de broodjes en allerlei andere zaken. Ja, dat ze dan relatief veel geld vragen is dan niet gek.

Maar de topicstarter vergelijkt het met een online winkel / groothandel, dan gaat de vergelijking al helemaal mank. Als ik bij de halfords kijk kost zo'n flesje 25 euro , dan is 38 euro langs de snelweg zeker flink wat meer, maar niet schrikbarend meer.

Ik snap wel waar het vandaan komt, het gaat nergens meer over. Maar goed, torenhoge pacht, een parkeerplaats die volstaat met ezeldrijvers uit weet ik niet waar die helemaal niets kopen of eten buiten de kist. Met als gevolg dat alles nog duurder wordt, de basis voor de maaltijd steeds goedkoper. Lijkt mij een weg die doodloopt.

Maar goed, bekend verhaal verder, alles bij de pomp is duur. Dat is in zowat heel West Europa zo.

Dan nog is de prijs niet te begrijpen, maar in Nederland niet anders. Je koopt het alleen maar daar omdat je het echt moet hebben en dan zijn zij de enige aanbieder en kunnen ze vragen wat ze willen je koopt het toch wel. Want ook al kost een liter 10 euro, motorschade wil je zeker niet.
Een goede ondernemer doet aan value based pricing en niet aan kosten plus marge. En de value van olie langs de snelweg is hoger dan elders. Je gaat het daar immers niet kopen omdat het handig is om wat op voorraad te houden.

Waarom zou je eigenlijk olie kopen langs de snelweg. Olieverbruik komt nooit plotseling langs de snelweg, dus als je regelmatig olie peilt weet je precies het olieverbruik van je auto en heb je nooit opeens olie nodig. Bij hoog verbruik neem je gewoon een litertje van huis mee. Behalve als je natuurlijk doorrijdt totdat het lampje brandt, maar dat is op zichzelf al niet zo verstandig.

Bij automotoren die veel korte stukjes rijden komt veel condenswater in de olie. Dan lijkt het ook alsof er geen olieverbruik is. Als daarna een stuk snelweg wordt gereden (bijvoorbeeld Duitsland 30 km 140 km/u +) verdampt dit condens weer uit de olie en zakt het peil op 30km fors.... En kan een olieniveaumeter een signaal afgeven.

als je regelmatig olie peilt
Ik kan natuurlijk niet oordelen over de topicstarter, maar wie peilt er tegenwoordig nog zijn/haar olie? Net als banden oppompen, dat doet blijkbaar ook niemand meer, want is dat is een taak voor de garage.

En dan komen mensen vaak maar om de 2 jaar in een garage en rij je met veel te lage bandendruk en een te laag oliepeil rond.

Even olie peilen is nochtans maar heel weinig werk.

Buurvrouw reed jl. met haar Alfa op de parkeerplaats. Toen zag ik dat de band r/v zeker te weinig lucht had. Heb aangeboden het te controleren. Gemeten: r/v 0.8/l/v 2.3/l + r/a 1.5. Alle 4 gecorrigeerd en na 24h nog eens gemeten of de druk constant gebleven is. Haar commentaar: "was in november bij de garage voor wissel op winterbanden". Nou, dan zeg ik maar niets meer....
Olie peilen gaat bij mijn Volvo elektronisch, controleer elke 5000km. Maar hij verbruikt niets, ook niet met 245k.
Tevens komt er een melding als het niveau zou zakken om er dan een 1/2 ltr. bij te gooien.

Laatst bewerkt:
Buurvrouw reed jl. met haar Alfa op de parkeerplaats. Toen zag ik dat de band r/v zeker te weinig lucht had. Heb aangeboden het te controleren. Gemeten: r/v 0.8/l/v 2.3/l + r/a 1.5. Alle 4 gecorrigeerd en na 24h nog eens gemeten of de druk constant gebleven is. Haar commentaar: "was in november bij de garage voor wissel op winterbanden". Nou, dan zeg ik maar niets meer....
Olie peilen gaat bij mijn Volvo elektronisch, controleer elke 5000km. Maar hij verbruikt niets, ook niet met 245k.
Tevens komt er een melding als het niveau zou zakken om er dan een 1/2 ltr. bij te gooien.
Dat dus...

Ik was onlangs mijn banden aan het oppompen/checken voordat we op wintersport vertrokken. Mijn zwager ziet mij bezig en had iets van: hoezo je hebt ze in november toch pas geplaatst en opgepompt...

En ja mijn auto heeft tpms, en dat zijn heel mooie systemen, maar ik vertrouw liever een ouderwetse (goed gecalibreerde) manometer. Zelfde met oliepeil, ook al zit een een digitale meter in het dashboard, ik peil heel af en toe met de peilstok.

Echt olie verbruiken doet mijn auto niet, met uitzondering van de stint op de vorige olie, toen wou ik koppig als ik was toch eens de goedkope huismerkolie van een gekende auto-onderdelen site gebruiken. Onder het idee, ik ken de reputatie wel, maar wil het eens uittesten en dan liefst op mijn eigen auto.
Gevolg: op 15.000km iets meer dan een liter moeten bijvullen. Met MPM, TQX en Castrol olie was het steeds niet meer dan 0.4l tussen 2 beurten.

• Leuk
Waarderingen: rw54
En ja mijn auto heeft tpms, en dat zijn heel mooie systemen, maar ik vertrouw liever een ouderwetse (goed gecalibreerde) manometer. Zelfde met oliepeil, ook al zit een een digitale meter in het dashboard, ik peil heel af en toe met de peilstok.
Inderdaad; ik heb net winterbanden erop laten gooien (auto net gekocht) en moet als de banden erop liggen de bandenspanning in TPMS weer opnieuw vastleggen als correct; dat moet bij Volvo na elke bandenwissel.
Als de bandenboer dus verkeerde bandenspanning heeft toegepast is dat de referentie van TPMS geworden; dus vandaag buiten in de sneeuw toch even de manometer erbij gepakt om te checken. Gelukkig was alles ok en nu is de TPMS ook weer correct....

Terug
Bovenaan