Aankoopadvies: betrouwbare bak voor 5000,-

Abe f2491680

Net ingestapt
Dag allemaal, wij zijn op zoek naar een nieuwe, iets grotere occasion voor zo'n 5000 euro. We rijden momenteel een 107 uit 2013, en rijden best veel (30-40k per jaar). Met 'we' bedoel ik ons jonge gezin van 3,
Wat is aan te raden? Ik neig naar een station, wellicht een Peugeot 308, Renault Clio, Ford Focus oid.
Ik ben benieuwd wat jullie zoal denken

Een Peugeot 308 met de bekende / beruchte 1.2 Puretech of 1.6 THP motor, of een Ford Focus met een 1.0 Ecoboost motor zijn in eerste instantie geen auto's die als meest betrouwbaar te boek staan.

Er zijn mensen die menen dat deze auto's met zeer nauwkeurig onderhoud gewoon betrouwbaar zijn maar ik zou zelf het risico niet durven nemen met dit budget.

Voor 5000 euro koop je denk ik ook weinig jongers dan je huidige auto. Maar eventuele goede opties zijn een Hyundai i20 of Hyundai i30, een Renault Clio of Renault Megane zijn inderdaad over het algemeen ook behoorlijk betrouwbaar tegenwoordig, al kun je met de 1.2 TCE motor wel distributieketting problemen krijgen.

Een oude Toyota Corolla, Auris of Avensis is misschien ook nog een optie.

Ga op Marktplaats, Gaspedaal of hier op AW eens zoeken tot € 5.000, bouwjaar vanaf 2013.... Het aantal hits met een auto dat je er op vooruit gaat is helaas niet zo groot, zeker als het nog betrouwbaar moet zijn ook.

Het budget is beperkt.

Bij 30.000-40.000 km per jaar zou ik gewoon een diesel kiezen of een goede, en degelijke lpg auto.

Goede opties zijn de Renault Clio en Megane met 1.5 DCI, of een
1.6 16V of ( Clio)1.4 16V op LPG

Een Citroën C3 1.6 e-HDI ( wij hebben zelf al meer dan 10 jaar een uit 2011), of C4 1.6 e-HDI.
Bij de Peugeot 308 generatie 1 zou ik de facelift uitvoering kiezen vanaf 2011, de 1.6 e-HDI is van 2e generatie, en veel betrouwbaarder, dan de 1e versie. Of de 2e generatie 308, deze is vaak zakelijk gebruikt.

Misschien is de hybride Honda Insight nog een goede optie.

Kies er een waar goed voor gezorgd is, die goed onderhouden is,
en waar netjes mee om is gegaan.

Succes

Laag budget en zoveel kilometer per jaar? Diesel inderdaad. Alleen even kijken of je plannen hebt ermee op vakantie te gaan, want er zijn steeds meer Europese steden waar je moet een oude diesel niet meer mag komen. Dus zorgen dat het in ieder geval een Euro 5 diesel is en het liefst Euro 6 (maar dat valt buiten budget vermoed ik).

Even ter verduidelijking; met 'nieuwe' bedoel ik nieuw voor ons, ik hoef zeker niet iets nieuwers dan 2013, ik zoek juist saai en betrouwbaar zoals een 107, maar dan groter :)
Als het niet veel uitmaakt ga dan voor een mpv in het b segment, compact van buiten en ruim van binnen ivm verschuifbare achterbank. Renault grand modus bijvoorbeeld

Even ter verduidelijking; met 'nieuwe' bedoel ik nieuw voor ons, ik hoef zeker niet iets nieuwers dan 2013, ik zoek juist saai en betrouwbaar zoals een 107, maar dan groter :)
Ah ok, dus geen plannen om naar het buitenland mee op vakantie te gaan dus?

Ik zou zelf ook kijken naar bijvoorbeeld een Clio. Station is natuurlijk super handig met kind. Hatchback kan ook. Zeker als je uit een 107 komt is dat ook al flink groter. Met deze kilometers zou ik zeker ook even kijken of diesel een optie is.

Ik begrijp uit je post dat het niet nieuwer hoeft te zijn dan de 107, maar vooral ruimer, betrouwbaar en wellicht wat comfortabeler.

Toyota Avensis:
(Ik zou met een grote boog om de D4-D diesel heen lopen overigens).

Mazda 6:

Mazda 6 (diesel):

Fiat Tipo (Leuke wildcard, is wat nieuwer)

Mijn zwager zocht zo'n twee jaar geleden ook naar een stationwagen die niet al te duur was. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een Hyundai i30 omdat deze betaalbaar zijn en best betrouwbaar volgens vele gebruikerservaringen. Hij rijd ook zo'n 45.000 kilometer per jaar en wilde geen diesel meer (we wonen in de grensregio, diesel is daar vrijwel net zo duur als benzine). Gekocht met 199.000 kilometer op het klokje en nu tikt ie bijna de 3 ton aan en afgezien van een wiellagertje, bandjes en beurtjes geen kosten aan geweest en het olieverbruik is ook 0. En dit ook nog allemaal met de lichtste motor (1.4 met 109pk) die er dus redelijk hard aan moet trekken. Zoals ik nu ff kijk op verkoopplatforms kun je een i30 uit 2011 met 'slechts' 150.000 kilometer op de klok al kopen voor zo'n 4500 euro. Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.

Terug
Bovenaan