Hoog verbruik Dacia Sandero 2020

Large Cars Matter

Startmotor
Vorige maand heb ik als tweede auto een Sandero uit 2020 gekocht. Er stond 1994 kilometer op de teller toen ik hem ophaalde.

Het is een 0.9 met een semi-automaat.

Tot mijn grote verbazing blijkt de auto na twee keer tanken iets meer dan 1 op 13 (1 op 13,35) te halen. Terwijl de boordcomputer ruim 6 liter per 100 km aangeeft.

Ik ben een hele rustige rijder en er zaten ook echt wel ritten bij van 80 km op de cruise control, dus niet alleen 30 of 50 binnen de bebouwde kom.

Iemand een idee?

Dus hij moet nog ff wakker worden... Er liggen nieuwe all season-banden onder.
De auto reed jaarlijks zo'n 400 km maar kreeg elk jaar een beurt...

Ik ben een hele rustige rijder

Dat helpt nu ff niet om die motor los te krijgen. 400 kilometer per jaar.. da's toch niks (goeds)? Korte ritten waarschijnlijk, motorblok nooit goed warm geweest. Zal wel vervuild zijn (verouderde benzine, vermoedelijk E10 natuurlijk, in de brandstoftank..:rolleyes:).

Ga RON98 E5 benzine tanken, enkele keren vanaf nu. Ga dan een paar lange ritten op snelwegtempo maken zodat de motor goed warm wordt, rij een stuk op de snelweg in de één na hoogste versnelling. Ja, dat kost ook brandstof maar denk dat je nu beter ff niet voor een scherp verbruik moet gaan maar een gezond motorblok krijgen.

Natuurlijk speelt het jaargetijde ook een rol.

Kijk bij de verbruiksmonitor wat andere Dacia's met deze motor en (semi) automaat doen. Volgens mij was het nooit écht een zuinigheidswonder, deze modellen.

Kijk, daar kan ik wat mee, Durashift. Deze week moet ik 400 km rijden, bijna allemaal snelweg. Tegen de tijd dat de tank leeg is, zal ik voortaan E5 tanken. Ik tank altijd in Duitsland (Duits tankstation is dichterbij dan Nederlands) dus ik ben toch al goedkoper uit.
Is er in de tussentijd een additief dat ik aan de huidige tank kan toevoegen?

E5 Octaan 98 tanken kan zeker een lager vebruik opleveren, bij kleine 3 cilinder turbo motoren. Zelf heb ik een 2016 Astra 1,0 T ST gehad. Op E10 reed ik 1 op 16,7. Toen ik eens V-Power tankte ( vanwege 2x zoveel airmiles) zakte het verbruik naar 1 op 19. De meerprijs per liter werd zo geheel gecompenseerd.

Ik deel het advies van Durashift hierboven. Controleer dan wél eerst het oliepeil. De motor flink belasten met onvoldoende olie, is niet zo'n goed idee. ( open deur, maar toch)

Auto heeft een afleverbeurt gehad bij de Dacia-dealer, dus olie zal wel goed zitten. Zal het in ieder geval checken. En een additief? Bijvoorbeeld om de injectoren te reinigen.

Helemaal eens met bovenstaande, mijn Dacia werd pas zuinig na 10.000, en niet alleen zuiniger maar ook vlotter en rustiger gestationeerd, ik zou er niets aan toevoegen maar puur km maken..

Vorige maand heb ik als tweede auto een Sandero uit 2020 gekocht. Er stond 1994 kilometer op de teller toen ik hem ophaalde.

Het is een 0.9 met een semi-automaat.

Tot mijn grote verbazing blijkt de auto na twee keer tanken iets meer dan 1 op 13 (1 op 13,35) te halen. Terwijl de boordcomputer ruim 6 liter per 100 km aangeeft.

Ik ben een hele rustige rijder en er zaten ook echt wel ritten bij van 80 km op de cruise control, dus niet alleen 30 of 50 binnen de bebouwde kom.

Iemand een idee?
Het verschil tussen die boordcomputer en je eigen berekening is best wel groot. Hoe heb je die 1 op 13 berekend? Als je dat doet op basis van 2x tanken zou ik even kijken hoeveel het is na 5x tanken.

Eigenlijk is ie nog niet eens ingereden. Het zal de komende tijd wel beter worden. Winter/kou en korte stukjes rijden helpen ook niet mee.

Vriend van me heeft vorig jaar een Renault Captur 2013 gekocht, zelfde 0.9 motor met 4500km.

Pas rond de 20.000km (woonwerk, snelweg 45km enkele reis) en 2 vakanties werd het verbruik bij hem 1 op 16. Hij heeft voornamelijk e5 (euro 98) getankt en volgens hem loopt de motor nu veel beter. Verbruik voorheen was 1.11/12 gemeten aan de pomp.

Wat hij ook had gedaan is een motorflush voor de oliewissel en carbon cleaning (weinig km iets met vervuiling werd hem verteld door de garage) en heeft 2x injector cleaning gedaan (tank bijna leeg rijden, injector cleaner erin en 15/20 liter benzine) voordat hij op vakantie ging (lange rit).

In hoeverre de flush en carbon cleaning etc hebben geholpen kan ik niet zeggen maar lange ritten, motor goed warm laten worden en af en toe hoger in toeren rijden was zijn tip iig.

Verbruik was inderdaad op basis van twee keer tanken. Ik heb er nu motorsysteemreiniger ingegooid en ga deze week 400 km rijden op een dag, dus wordt ie goed warm

^^ als je het verbruik goed wilt meten zal je toch enkele keren de tank vol moeten gooien.
Dan kan je ook testen of je boardcomputer dichtbij de werkelijkheid zit of er wat ver vanaf, qua verbruikscijfer.

Zo'n flesje 'cleaner' is, voor mij, een kwestie van baat het niet, dan schaadt het niet. maar verwacht er niet veel van.

Als je in Duitsland tankt kan je misschien ook kijken of ze bij jouw pomp de E5 Euro RON95 hebben. Die schijnt in Duitsland bij (veel) meer tankstations aangeboden te worden dan hier in NL. Dan heb je ook de (max.) E5 maar ietsje voordeliger. Natuurlijk, ook een lager octaangetal maar in principe is de motor daar okay mee. Je kan 95 en 98 ook afwisselen, natuurlijk, tenzij het prijsverschil in DLD te verwaarlozen is.

Om het overzichtelijk te houden noemt men in Duitsland zowel E5 als E10 vaak beide "SUPER".

Tijdens de rit (twee keer 190 km) lange stukken 102 op de cruise control gereden. De boordcomputer gaf dan meestal 5.2 of 5.4 op 100 aan.

Wat is het probleem precies? Het is koud, het is een semi-automaat... Autorijden kost nou eenmaal brandstof, so be it :)

Er zit nu "winterbenzine" in de tanks bij de tankstations, die bevat meer lichtere fracties om makkelijker te starten bij lage temperaturen. De soortelijke massa van 1 liter winterbenzine is lager en bevat iets minder calorische verbrandingswaarde. Samen met de brandstofverrijking bij een koude start, de langere periode voordat alles een beetje op temperatuur is én de hogere weerstand van de koude olie in de motor en de transmissie etc. maakt dat het verbruik fors hoger kan zijn dan zomers, bij gelijke snelheden.

Heel interessant, Pietzoveel!

Hiervoor hadden we ook een private lease Polo DSG modeljaar 2019. In de zomer ongeveer 1 op 19,5, in de winter een kilometer minder. Vandaar ook mijn verbazing over de dip van de Dacia.

Terug
Bovenaan