L Breevoort
Wegverkenner
Als er ooit een overduidelijk voorbeeld van marktmanipulatie is geweest, dan zijn het wel de Amerikaanse sancties tegen het Chinese bedrijf Huawei. Wat begon als een zaak over nationale veiligheid, eindigde in verbanning van het bedrijf uit de Amerikaanse markt en een verbod voor andere bedrijven om zaken te doen met Huawei. Het ging toen niet meer veiligheid, maar om economische belangen.
Huawei is opgericht in 1987 door Ren Zhengfei met een startkapitaal van zo'n $5.000. Het bedrijf richtte zich in eerste instantie op netwerkapparatuur, zoals routers en switches. Ze begonnen met het kopiëren van spullen van gevestigde concurrenten, maar begonnen daarna al snel hun eigen spullen te ontwikkelen. Een belangrijke doorbraak kwam midden jaren '90, toen ze de krachtigste switch voor telefonie in China ontwikkelden en daarmee gestaag de lokale markt veroverden.
Eind jaren '90 wierp Huawei zich ook op draadloze netwerkapparaten (deze ontwikkeling werd ingezet door whizzkid Li Yinan, die later het automerk Niutron probeerde op te zetten). Begin deze eeuw verschenen zo de eerste Huawei mobieltjes, die ook in Nederland zeer populair werden. Huawei groeide uit tot een wereldwijd opererende, essentiële speler in netwerkapparatuur en ontwikkelde zich tot leidende pionier in de ontwikkeling van 5G-technologie.
En daar begon de schoen te wringen. Ook het Amerikaanse Cisco en het Europese Ericsson (en nog een paar anderen) hielden zich bezig met 5G, maar Huawei was duidelijk de koploper. En het is duidelijk dat het bij 5G om essentiële infrastructuur gaat. De Amerikanen vreesden de Chinese invloed en de potentie om malafide dingen mee te doen. En dus verboden ze Huawei 5G-apparatuur in de VS, op de verdachtmaking van spionage door de Chinese overheid. Laten we duidelijk stellen: in Huawei-spullen zijn nooit moedwillige achterdeurtjes aangetroffen, terwijl in sommige Cisco-apparaten wel een geheime toegang voor de NSA is vastgesteld.
Niet veel later werd dit door gevolgd door zwarte lijst voor Chinese bedrijven in verband met de levering van microchips. Ook daarop kwam Huawei te staan, waardoor ze geen toegang meer hadden tot de meest geavanceerde Amerikaanse chips. Ook dit werd uitgelegd als veiligheidsissue, maar hier ging het maar om een ding: economische belangen. Amerikaanse chips worden namelijk nogal eens gemaakt in Taiwan, dat een moeizame relatie onderhoudt met China.
De restricties verboden Amerikaanse bedrijven zaken te doen met de bedrijven op de zwarte lijst. Huawei's telefoons draaiden op een eigen besturingsprogramma, HarmonyOS, maar onder de oppervlakte was dat een versie van Google Android. Zonder Google geen mobieltjes, en zo verdwenen de Huawei telefoons van de markt.
Hoe ver de VS wenste te gaan met het tegenwerken van Huawei, bleek in 2018. Toen werd in Canada de dochter van Huawei-oprichter Ren Zhengfei en vice-president van het bedrijf Meng Wanzhou opgepakt. De reden was een onofficieel uitleveringsverzoek van de Amerikanen, op basis van claims over bankfraude. Drie jaar lang zat mevrouw Meng vast in Canada, onder huisarrest, terwijl een rechtszaak voortduurde. Uiteindelijk werd ze vrijgesproken, omdat de Amerikanen onvoldoende en zelfs gemanipuleerd bewijs voor hun uitleveringszaak hadden geleverd.
Deze bully-praktijken zijn niets nieuws. In 2018 beëindigde Peugeot twee joint ventures in Iran (met Iran Khodro en Saipa), Peugeot was toen de absolute marktleider in Iran en verkocht er bijna een half miljoen auto's per jaar. Ze moesten stoppen, omdat de VS zich eenzijdig uit het nucleaire verdrag met Iran had teruggetrokken. Europa niet, maar Peugeot had ook belangen in de VS en de Amerikanen dreigden hen leven extreem zuur te maken (wereldwijd).
Of dichter bij huis. Veldhoven ligt niet in de VS en ASML is een Nederlands bedrijf. Maar toch worden zij beperkt door de Amerikaanse microchip wet. Formeel hoeven ze zich niet te houden aan Amerikaanse sancties tegen China, maar de VS doet hetzelfde als bij Peugeot: chanteren met wereldwijde tegenwerking, die het voortbestaan van ASML in gevaar brengt. En die chantage is geen grootspraak. We weten dat de VS bereid is alle middelen, inclusief militaire, in te zetten om hun eigenbelang te dienen.
Terug naar Huawei, want de Amerikaanse sancties troffen niet alleen de Amerikaanse markt, maar het wereldwijde opereren van het bedrijf. De Amerikanen weigerden samenwerking op welke manier dan ook, als de andere partij banden had met Huawei. En dat had natuurlijk grote gevolgen voor het Chinese bedrijf. Hun commerciële kant had er natuurlijk flink onder te lijden. De grootste markten namen opeens veel van hun producten niet meer af. In de periode 2021-2022 daalde hun omzet met bijna 50%.
En nu wordt het echt interessant.
Voor veel bedrijven zou zo'n terugval het einde betekenen, maar Huawei overleefde. Ze deden door een combinatie van innovatie, pragmatisme en cultuur. En het dient als voorbeeld van wat kan gaan gebeuren, nu de Amerikanen (en inmiddels ook de Europeanen) zich in toenemende mate bedienen van sancties en importtarieven. Sinds 2024 groeit Huawei weer spectaculair snel.
Pragmatisme eerst, want daar kan ik kort over zijn. In recordtijd werd de internationale supply chain vervangen door een grotendeels geheel Chinese toeleverketen. En HarmonyOS werd opnieuw geprogrammeerd, waarbij alle Android code werd verwijderd. Het is beschikbaar voor een groot aantal toepassingen, waaronder auto's, en is inmiddels het no.2 OS in China, na Android maar voor Apple iOS.
Bij innovatie gaat het vooral om nieuwe product gebieden. Essentieel voor Huawei zijn chips en daarom zijn ze begonnen hun eigen processors te ontwikkelen. Er zijn inmiddels geavanceerde Huawei chips, die in China worden gemaakt. Maar ze begeven zich ook op het werkgebied van ASML: de machines die chips maken. Huawei is het eerste bedrijf na ASML, dat een patent op een EUV-techniek heeft verworven. EUV is de techniek waarmee ASML haar meest geavanceerde machines bouwt.
Voor deze website is het interessantst dat Huawei de autoindustrie als nieuw werkgebied identificeerde. Ze hebben in hele korte tijd een uitgebreide supply chain voor autofabrikanten opgezet, waarin hun aanbod uit HarmonyOS, smart cockpits, ADAS-systemen en electromotoren bestaat. Fabrikanten kunnen kiezen uit drie modellen: losse onderdelen, 'Huawei Inside' of een volledige branding deal. Huawei Inside betekent dat Huawei het gehele digitale systeem levert en de fabrikant HI-badges op de auto mag plakken.
Het derde model heeft inmiddels vier automerken opgeleverd. Huawei begon met Seres. Die leverde de mechanische techniek en productielijn, Huawei alle digitale spullen en motoren, had invloed op het design en zorgde voor het verkoopkanaal. En dat laatste is niet onbelangrijk. Huawei had natuurlijk al duizenden winkels in China en veel daarvan verkopen nu ook auto's. De Huawei-Seres auto's worden verkocht onder de merknaam Aito (Wenjie) en zijn een doorslaand succes.
Daarnaast zijn er drie merken bijgekomen. Met Chery voeren ze Luxeed (Zhijie), met BAIC Group is er Stelato (Xiangjie) en net nieuw is de Maybach-achtige sedan in samenwerking met JAC, genaamd Maextro (Zunjie). De vier merken samen opereren onder het HIMA-label (Huawei Intelligent Mobility Alliance) en worden verkocht door Huawei.
Dan cultuur, en dat is waar wij Europeanen vaak niet begrijpen wat we zien gebeuren. Want als China ergens goed in is, dan is het wel het verenigen van de bevolking achter gedeeld doel. Wij verwarren dat vaak met nationalisme of patriottisme, maar het is veel meer een zaak van gedeelde trots en capaciteiten. Iets dat z'n wortels heeft in de eeuwenlange invloed van het Confusianisme, waarin het algemeen belang nog geen vies woord is.
En China is als land natuurlijk eeuwenlang bedreigd door buitenlandse krachten. Hun reactie was altijd hetzelfde: we verenigen onszelf en verdedigen ons algemeen belang. En dat is precies wat er bij Huawei gebeurde toen het extern bedreigd werd (door Amerikaanse sancties). Zoals Apple een sociaal-economisch icoon is voor Amerikanen, en ASML voor Nederlanders, zo werd Huawei een icoon voor Chinezen. In China is het inmiddels de meest waardevolle merknaam, voor Apple of Tesla of Coca Cola of Louis Vuitton.
De in China geboren, in de VS opgeleide en in het Verenigd Koninkrijk werkzame economie-professor Keyu Jin vatte het samen in een grap: "Kan de VS geen sancties uitvaardigen tegen ons nationale voetbalelftal?". De implicatie van die grap was, dat China dan bij het volgende WK probleemloos wereldkampioen zou worden. Vanwege de cultuur van nationale cohesie.
De VS en Europa proberen tijd te kopen voor hun eigen autoindustrie door de Chinezen met sancties en importheffingen buiten de deur te houden. Met Trump aan de macht zal de neiging tot isolationisme waarschijnlijk alleen maar toenemen. Maar het geval Huawei laat een glimp zien van wat we kunnen verwachten. Met innovatie, pragmatisme en een samenhorige cultuur zal de Chinese EV-industrie alleen maar sterker worden. De kans is aanzienlijk, dat we momenteel bezig zijn onszelf naar de rand van de afgrond te manipuleren.
Huawei is opgericht in 1987 door Ren Zhengfei met een startkapitaal van zo'n $5.000. Het bedrijf richtte zich in eerste instantie op netwerkapparatuur, zoals routers en switches. Ze begonnen met het kopiëren van spullen van gevestigde concurrenten, maar begonnen daarna al snel hun eigen spullen te ontwikkelen. Een belangrijke doorbraak kwam midden jaren '90, toen ze de krachtigste switch voor telefonie in China ontwikkelden en daarmee gestaag de lokale markt veroverden.
Eind jaren '90 wierp Huawei zich ook op draadloze netwerkapparaten (deze ontwikkeling werd ingezet door whizzkid Li Yinan, die later het automerk Niutron probeerde op te zetten). Begin deze eeuw verschenen zo de eerste Huawei mobieltjes, die ook in Nederland zeer populair werden. Huawei groeide uit tot een wereldwijd opererende, essentiële speler in netwerkapparatuur en ontwikkelde zich tot leidende pionier in de ontwikkeling van 5G-technologie.
En daar begon de schoen te wringen. Ook het Amerikaanse Cisco en het Europese Ericsson (en nog een paar anderen) hielden zich bezig met 5G, maar Huawei was duidelijk de koploper. En het is duidelijk dat het bij 5G om essentiële infrastructuur gaat. De Amerikanen vreesden de Chinese invloed en de potentie om malafide dingen mee te doen. En dus verboden ze Huawei 5G-apparatuur in de VS, op de verdachtmaking van spionage door de Chinese overheid. Laten we duidelijk stellen: in Huawei-spullen zijn nooit moedwillige achterdeurtjes aangetroffen, terwijl in sommige Cisco-apparaten wel een geheime toegang voor de NSA is vastgesteld.
Niet veel later werd dit door gevolgd door zwarte lijst voor Chinese bedrijven in verband met de levering van microchips. Ook daarop kwam Huawei te staan, waardoor ze geen toegang meer hadden tot de meest geavanceerde Amerikaanse chips. Ook dit werd uitgelegd als veiligheidsissue, maar hier ging het maar om een ding: economische belangen. Amerikaanse chips worden namelijk nogal eens gemaakt in Taiwan, dat een moeizame relatie onderhoudt met China.
De restricties verboden Amerikaanse bedrijven zaken te doen met de bedrijven op de zwarte lijst. Huawei's telefoons draaiden op een eigen besturingsprogramma, HarmonyOS, maar onder de oppervlakte was dat een versie van Google Android. Zonder Google geen mobieltjes, en zo verdwenen de Huawei telefoons van de markt.
Hoe ver de VS wenste te gaan met het tegenwerken van Huawei, bleek in 2018. Toen werd in Canada de dochter van Huawei-oprichter Ren Zhengfei en vice-president van het bedrijf Meng Wanzhou opgepakt. De reden was een onofficieel uitleveringsverzoek van de Amerikanen, op basis van claims over bankfraude. Drie jaar lang zat mevrouw Meng vast in Canada, onder huisarrest, terwijl een rechtszaak voortduurde. Uiteindelijk werd ze vrijgesproken, omdat de Amerikanen onvoldoende en zelfs gemanipuleerd bewijs voor hun uitleveringszaak hadden geleverd.
Deze bully-praktijken zijn niets nieuws. In 2018 beëindigde Peugeot twee joint ventures in Iran (met Iran Khodro en Saipa), Peugeot was toen de absolute marktleider in Iran en verkocht er bijna een half miljoen auto's per jaar. Ze moesten stoppen, omdat de VS zich eenzijdig uit het nucleaire verdrag met Iran had teruggetrokken. Europa niet, maar Peugeot had ook belangen in de VS en de Amerikanen dreigden hen leven extreem zuur te maken (wereldwijd).
Of dichter bij huis. Veldhoven ligt niet in de VS en ASML is een Nederlands bedrijf. Maar toch worden zij beperkt door de Amerikaanse microchip wet. Formeel hoeven ze zich niet te houden aan Amerikaanse sancties tegen China, maar de VS doet hetzelfde als bij Peugeot: chanteren met wereldwijde tegenwerking, die het voortbestaan van ASML in gevaar brengt. En die chantage is geen grootspraak. We weten dat de VS bereid is alle middelen, inclusief militaire, in te zetten om hun eigenbelang te dienen.
Terug naar Huawei, want de Amerikaanse sancties troffen niet alleen de Amerikaanse markt, maar het wereldwijde opereren van het bedrijf. De Amerikanen weigerden samenwerking op welke manier dan ook, als de andere partij banden had met Huawei. En dat had natuurlijk grote gevolgen voor het Chinese bedrijf. Hun commerciële kant had er natuurlijk flink onder te lijden. De grootste markten namen opeens veel van hun producten niet meer af. In de periode 2021-2022 daalde hun omzet met bijna 50%.
En nu wordt het echt interessant.
Voor veel bedrijven zou zo'n terugval het einde betekenen, maar Huawei overleefde. Ze deden door een combinatie van innovatie, pragmatisme en cultuur. En het dient als voorbeeld van wat kan gaan gebeuren, nu de Amerikanen (en inmiddels ook de Europeanen) zich in toenemende mate bedienen van sancties en importtarieven. Sinds 2024 groeit Huawei weer spectaculair snel.
Pragmatisme eerst, want daar kan ik kort over zijn. In recordtijd werd de internationale supply chain vervangen door een grotendeels geheel Chinese toeleverketen. En HarmonyOS werd opnieuw geprogrammeerd, waarbij alle Android code werd verwijderd. Het is beschikbaar voor een groot aantal toepassingen, waaronder auto's, en is inmiddels het no.2 OS in China, na Android maar voor Apple iOS.
Bij innovatie gaat het vooral om nieuwe product gebieden. Essentieel voor Huawei zijn chips en daarom zijn ze begonnen hun eigen processors te ontwikkelen. Er zijn inmiddels geavanceerde Huawei chips, die in China worden gemaakt. Maar ze begeven zich ook op het werkgebied van ASML: de machines die chips maken. Huawei is het eerste bedrijf na ASML, dat een patent op een EUV-techniek heeft verworven. EUV is de techniek waarmee ASML haar meest geavanceerde machines bouwt.
Voor deze website is het interessantst dat Huawei de autoindustrie als nieuw werkgebied identificeerde. Ze hebben in hele korte tijd een uitgebreide supply chain voor autofabrikanten opgezet, waarin hun aanbod uit HarmonyOS, smart cockpits, ADAS-systemen en electromotoren bestaat. Fabrikanten kunnen kiezen uit drie modellen: losse onderdelen, 'Huawei Inside' of een volledige branding deal. Huawei Inside betekent dat Huawei het gehele digitale systeem levert en de fabrikant HI-badges op de auto mag plakken.
Het derde model heeft inmiddels vier automerken opgeleverd. Huawei begon met Seres. Die leverde de mechanische techniek en productielijn, Huawei alle digitale spullen en motoren, had invloed op het design en zorgde voor het verkoopkanaal. En dat laatste is niet onbelangrijk. Huawei had natuurlijk al duizenden winkels in China en veel daarvan verkopen nu ook auto's. De Huawei-Seres auto's worden verkocht onder de merknaam Aito (Wenjie) en zijn een doorslaand succes.
Daarnaast zijn er drie merken bijgekomen. Met Chery voeren ze Luxeed (Zhijie), met BAIC Group is er Stelato (Xiangjie) en net nieuw is de Maybach-achtige sedan in samenwerking met JAC, genaamd Maextro (Zunjie). De vier merken samen opereren onder het HIMA-label (Huawei Intelligent Mobility Alliance) en worden verkocht door Huawei.
Dan cultuur, en dat is waar wij Europeanen vaak niet begrijpen wat we zien gebeuren. Want als China ergens goed in is, dan is het wel het verenigen van de bevolking achter gedeeld doel. Wij verwarren dat vaak met nationalisme of patriottisme, maar het is veel meer een zaak van gedeelde trots en capaciteiten. Iets dat z'n wortels heeft in de eeuwenlange invloed van het Confusianisme, waarin het algemeen belang nog geen vies woord is.
En China is als land natuurlijk eeuwenlang bedreigd door buitenlandse krachten. Hun reactie was altijd hetzelfde: we verenigen onszelf en verdedigen ons algemeen belang. En dat is precies wat er bij Huawei gebeurde toen het extern bedreigd werd (door Amerikaanse sancties). Zoals Apple een sociaal-economisch icoon is voor Amerikanen, en ASML voor Nederlanders, zo werd Huawei een icoon voor Chinezen. In China is het inmiddels de meest waardevolle merknaam, voor Apple of Tesla of Coca Cola of Louis Vuitton.
De in China geboren, in de VS opgeleide en in het Verenigd Koninkrijk werkzame economie-professor Keyu Jin vatte het samen in een grap: "Kan de VS geen sancties uitvaardigen tegen ons nationale voetbalelftal?". De implicatie van die grap was, dat China dan bij het volgende WK probleemloos wereldkampioen zou worden. Vanwege de cultuur van nationale cohesie.
De VS en Europa proberen tijd te kopen voor hun eigen autoindustrie door de Chinezen met sancties en importheffingen buiten de deur te houden. Met Trump aan de macht zal de neiging tot isolationisme waarschijnlijk alleen maar toenemen. Maar het geval Huawei laat een glimp zien van wat we kunnen verwachten. Met innovatie, pragmatisme en een samenhorige cultuur zal de Chinese EV-industrie alleen maar sterker worden. De kans is aanzienlijk, dat we momenteel bezig zijn onszelf naar de rand van de afgrond te manipuleren.
Laatst bewerkt: