Zuinige, grote auto, 35K, elektrisch, benzine of toch diesel?

Brabander

Startmotor
Ik heb een grote auto nodig. Met 30.000 km per jaar is het echter wel prettig als deze een beetje zuinig rijdt. Ik zit van alles te bekijken en te rekenen, maar kom er niet echt uit. Ik heb een eigen laadpaal, dus alles kan. Ik kan een, duurdere, EV kopen en “gratis” laden, of een goedkopere benzine of diesel en dan iedere maand geld kwijt aan tanken. Ik kijk naar auto’s als een Enyaq, Q5, A6, V60/90, Terraco phev, etc. Budget is 35K, maar het gaat mij meer om de totale kosten per maand. Wie heeft de gouden tip?

Ik heb niet echt de gouden tip. Maar ik zou sowieso gaan voor Diesel. Omdat Diesel minder verbruikt en omdat het goedkoper is aan de pomp. Helaas is diesel wel slechter voor het milieu dan bezine. Zeker E10 is milieu vriendelijker dan Diesel. Zelfs als je een diesel auto rijdt met een roetfilter. Dan nog is E10 milieu vriendelijker.

Met m'n Teslaatje verbruik ik ongeveer 5 a 6 cent per kilometer aan stroom. Zo'n € 1.800 bij 30.000 km. Zal bij benzine (1 op 15 en € 1.90 per liter) € 3.800 zijn

Ik heb niet echt de gouden tip. Maar ik zou sowieso gaan voor Diesel. Omdat Diesel minder verbruikt en omdat het goedkoper is aan de pomp. Helaas is diesel wel slechter voor het milieu dan bezine. Zeker E10 is milieu vriendelijker dan Diesel. Zelfs als je een diesel auto rijdt met een roetfilter. Dan nog is E10 milieu vriendelijker.
Vandaag de dag moeten diesels en benzine motoren aan dezelfde uitstootnormen voldoen. Dus als je nu een nieuwe dieselauto koopt, dan is die niet méér milieubelastend, dan een nieuwe benzineauto. Ook het voordeel van E10 benzine t.v.o. E5 is verwaarloosbaar.

Vandaag de dag moeten diesels en benzine motoren aan dezelfde uitstootnormen voldoen. Dus als je nu een nieuwe dieselauto koopt, dan is die niet méér milieubelastend, dan een nieuwe benzineauto. Ook het voordeel van E10 benzine t.v.o. E5 is verwaarloosbaar.

Heb je daar misschien een linkje van?

Ik zou denken een goedkopere diesel, zeker de komende paar jaar nog wel een optie.

Als voorbeeldje hieronder. Grootste afschrijving is er al af en je bespaart hier 15k op alleen al de aanschaf. Kan je flinke tijd voor tanken. Dan over een jaar of 3 - 4 weer opnieuw bekijken.

Je noemt wel een paar auto’s op met duurder onderhoud, zoals bijv de Q5 en A6, bij Duitse premium auto’s moet je dan rekening houden met een paar duizend euro per jaar bovenop je verbruikskosten. Idem bij de Volvo schat ik dat in.

Persoonlijk zou ik niet voor diesel gaan, die kun je binnen nu en een paar jaar tot 0 afschrijving en de helft van de Europese steden kom je over een aantal jaren niet meer in.

Als je thuis makkelijk kunt laden dan iets met een stekker, dan rijdt je het voordeligste, een grote benzine auto zal namelijk nooit zuinig zijn.

Ik kijk naar auto’s als een Enyaq, Q5, A6, V60/90, Terraco phev, etc. Budget is 35K, maar het gaat mij meer om de totale kosten per maand. Wie heeft de gouden tip?
Ik vind een Enyaq, Q5, V60 e.d. eerlijk gezegd geen echt grote auto's. De binnenruimte is niet meer dan "aardig".

Met een eigen laadpaal zou ik voor een volledig elektrische auto gaan, vanwege de lagere kosten, en het gemak van thuis opladen. (Op je lijstje staan een aantal auto's die duur zijn om te rijden.)
Goede elektrische opties zijn de genoemde Skoda Enyag, of een Kia EV6, Tesla Model 3, of Y.
En voor iets meer koop ook een nieuwe of vrijwel nieuwe Renault Scenic, Skoda Elroq, of Kia EV3.

Een Toyota RAV4 hybride zou een goede optie kunnen zijn. Zuinig, enorm betrouwbaar en (naar verwachting) relatief lage afschrijving. De plug-in variant is misschien boven budget, afhankelijk van je wensen qua uitvoering en km-stand.
Ik rijd zelf elektrisch, wat ik fantastisch vind. Maar de afschrijving is enorm…

Ik heb een grote auto nodig. Met 30.000 km per jaar is het echter wel prettig als deze een beetje zuinig rijdt. Ik zit van alles te bekijken en te rekenen, maar kom er niet echt uit. Ik heb een eigen laadpaal, dus alles kan. Ik kan een, duurdere, EV kopen en “gratis” laden, of een goedkopere benzine of diesel en dan iedere maand geld kwijt aan tanken. Ik kijk naar auto’s als een Enyaq, Q5, A6, V60/90, Terraco phev, etc. Budget is 35K, maar het gaat mij meer om de totale kosten per maand. Wie heeft de gouden tip?
Als je niks wil trekken zou je kunnen denken aan een Suzuki Swace....

Wow, veel reacties! Dank. Ik heb m’n vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Het rekensommetje kan ik maken en het resultaat is als gezegd: elektrisch rijdt goedkoper, dus meer budget voor aanschaf. Omslagpunt benzine/diesel ligt ongeveer bij 30.000 km, dus dat maakt niet uit. Ik kan dus voor 35K iets elektrisch kopen, maar iets anders dan een Enyaq is er dan eigenlijk niet? Of voor ergens rond de 20K een benzine/diesel of een phev ergens daartussen. Maar welke dan?

Rij nu Niro EV. Moet dus groter en als het kan ook wat leuker.

Met een eigen laadpaal zou ik voor een volledig elektrische auto gaan, vanwege de lagere kosten, en het gemak van thuis opladen. (Op je lijstje staan een aantal auto's die duur zijn om te rijden.)
Goede elektrische opties zijn de genoemde Skoda Enyag, of een Kia EV6, Tesla Model 3, of Y.
En voor iets meer koop ook een nieuwe of vrijwel nieuwe Renault Scenic, Skoda Elroq, of Kia EV3.
Tesla weiger ik principieel. EV3 en 6, Scenic en Elroq hebben te kleine kofferruimte. Eigenlijk blijft elektrisch alleen de Enyaq over. ID4 en Q4 hebben wat schuiner aflopende daklijn en da’s niet prettig voor de ruimte achterin. Of vergeet ik nou nog een alternatief?

Diesel zal mogelijk wel snel nóg minder gewild worden. Ik wissel vrij snel van auto, dus hij moet ook een beetje courant zijn. Vergeet overigens niet de mrb mee te tellen.

Dat is niet waar, in de EU zijn er iets andere eisen. In China hebben ze wel gelijke uitstooteisen voor benzine en diesel.

iets boven budget, een EQB?

0-0eda8bd22cc719cba5dcd0d98025f7fe.jpg

0-003d6883f893e6a99fb493db11e443b7.jpg

Die Enyaq is zéker interessant. Heb ook al contact gehad, km-stand is relatief best fors en dealer kon/wil niets meer over de SoH zeggen dan “u heeft daar garantie op”. Ja, tot 70%…

Die Enyaq is zéker interessant. Heb ook al contact gehad, km-stand is relatief best fors en dealer kon/wil niets meer over de SoH zeggen dan “u heeft daar garantie op”. Ja, tot 70%…
De Skoda is wel een 'spannender' optie! De Toyota is voordelig, degelijk en heeft 581L bagageruimte maar is een stuk lager en een zuinige hybride.

Dat is wel belabberd dat ze daar geen andere uitspraak over doen. Het lijkt een officiele skoda dealer. Heb je inmiddels meer ervaring met een SoH opvragen? Ik ben met een vergelijkbare zoekactie bezig en ben benieuwd hoe garages hier mee omgaan. Heb hiervoor alleen maar ICE auto's gekocht.

Mijn tip is wel om zelf te kijken hoe groot en praktisch de kofferruimte werkelijk is.
Aan de opgaves van de fabrikant blijk je in de praktijk niet veel te hebben.
Serveer modellen dus niet te snel af op opgegeven kofferruimte.

De ADAC heeft een onderzoek gedaan naar opgegeven door de fabrikant en werkelijke kofferruimte, de uitslagen waren schokkend.
De grootste sjoemelaars waren VW en Volvo, Dacia zat het dichtste bij de opgave. Bij een VW (de Sharan) was de kofferruimte zelfs 325 liter kleiner dan de opgave.

De Hyundai Ioniq 5 is misschien ook nog een optie.

Laatst bewerkt:
Met zoveel jaarlijkse kilometers een eigen laadpaal (en waarschijnlijk ook zonnepanelen), zou een consument in Nederland niet moeten twijfelen en zeker een elektrische auto moeten overwegen. Het belastingbeleid van onze huidige regering is echter dermate anti-groen dat ook ik als milieu-liefhebber aan het twijfelen raak. En dat is een trieste constatering. Want dat betekend, dat onze door de NL-belastingbetaler zwaar gesubsidieerde voornamelijk zakelijke elektrische lease-autopark massaal naar het buitenland gaat. We hebben dus wederom de vergroening van het wagenpark in een ver buitenland lopen te subsidiëren. Ik zou een plug-in hybride met ca. 130 km. actieradius overwegen: Audi A3, T-Roc, Tiguan afhankelijk van hoeveel luxe en ruimte is gewenst. Kun je toch veel km. goedkope electrisch km. rijden, zonder beperkingen te voelen van actieradius en bij laadpalen in de file te moeten staan.

Nou het spijt me heel erg maar ik vind dit geen goede back up voor de claim die je maakte. Voor mij verklaard dit niks.
Ja dat zal wel weer, ik snap het wel. Dit is hele moeilijke materie. Toch is dit de back up voor de claim.
In de euro normen wordt afgesproken wat een auto mag uitstoten daar zit in euro 7 nu ook een kilometer en leeftijdscomponent aan. Over (ik dacht 160.000km) en 10 jaar moet de uitstoot net als nieuw zijn. Das in een lab al lastig laat staan in de echte wereld. Dus deze normen zijn echt streng.

Dat een Volkswagen daarmee heeft gesjoemeld wil niet per definitie zeggen dat dan elke auto dat probleem heeft. Het laat tegelijkertijd ook zien dat er daadwerkelijk handhaving op staan.

Mijn oude Twingo had met 300.000 km zijn originele roetfilter en die kwam netjes door de test. 300 deeltjes. Euro5 eerste keer roetfilter verplicht. Een moderne euro6 direct ingespoten benzinemotor stoot meer roet deeltjes uit dan een euro6 diesel. In euro6 D-temp is het roetfilter ook verplicht gesteld voor de benzine en zijn de uitstoot waarden op roet weer gelijk.

Diesel heeft meer calorische inhoud dan benzine dus zal met gelijk vermogen minder verbruiken en dus minder CO2 uitstoten. Etc. etc.

Dat is wel belabberd dat ze daar geen andere uitspraak over doen. Het lijkt een officiele skoda dealer. Heb je inmiddels meer ervaring met een SoH opvragen? Ik ben met een vergelijkbare zoekactie bezig en ben benieuwd hoe garages hier mee omgaan. Heb hiervoor alleen maar ICE auto's gekocht.
Vrij laks. Sommigen willen m eerst verkopen en dan daarna een test. Maar de psychologie snap ik, dat doe ik niet.

Met zoveel jaarlijkse kilometers een eigen laadpaal (en waarschijnlijk ook zonnepanelen), zou een consument in Nederland niet moeten twijfelen en zeker een elektrische auto moeten overwegen. Het belastingbeleid van onze huidige regering is echter dermate anti-groen dat ook ik als milieu-liefhebber aan het twijfelen raak. En dat is een trieste constatering. Want dat betekend, dat onze door de NL-belastingbetaler zwaar gesubsidieerde voornamelijk zakelijke elektrische lease-autopark massaal naar het buitenland gaat. We hebben dus wederom de vergroening van het wagenpark in een ver buitenland lopen te subsidiëren. Ik zou een plug-in hybride met ca. 130 km. actieradius overwegen: Audi A3, T-Roc, Tiguan afhankelijk van hoeveel luxe en ruimte is gewenst. Kun je toch veel km. goedkope electrisch km. rijden, zonder beperkingen te voelen van actieradius en bij laadpalen in de file te moeten staan.
Zeker overwogen, maar die zijn dan weer te duur. Zeker in combinatie met de ruimte die ik zoek.

Weet niet of je perse een grote actieradius zoekt, maar anders zou een Skoda Enyaq 60 ook nog een optie zijn. Die zijn gelijk alweer een stuk voordeliger in aanschaf (en dus afschrijving). Hier ook een fraaie blauwe:

Of als je wel een 80 wil, import geen probleem vindt, maar wel graag wat minder geld uitgeeft dan bij de blauwe:

Zolang de MRB nog wordt gesubsidieerd zou ik de komende drie jaar een EV nemen. Daarna verder kijken wat interessant is. Een Enyaq concurrent is reeds benoemd, is de EV6 een optie? Mocht je onderweg willen laden, zeker op vakantie, is de snellere laadsnelheid een plus.

Zolang de MRB nog wordt gesubsidieerd zou ik de komende drie jaar een EV nemen. Daarna verder kijken wat interessant is. Een Enyaq concurrent is reeds benoemd, is de EV6 een optie? Mocht je onderweg willen laden, zeker op vakantie, is de snellere laadsnelheid een plus.
Die laadsnelheid is absoluut een plus, maar de kofferbak is te klein. Anders had ie er al gestaan. Gaat een Enyaq worden, de besparing op brandstof maakt dat er geen alternatief is.

Terug
Bovenaan