Dag allen!

Zoals de titel al aangeeft zoek ik op het moment inspiratie voor een (relatief) betaalbare/betrouwbare auto waar ik tegelijkertijd nog een beetje plezier aan kan beleven. Ik lease momenteel een e-208 en ondanks dat het een ontzettend comfortabele wagen is, past het elektrisch rijden niet bij mij. Onder andere vanwege het feit dat de praktijkrange niet om over naar huis te schrijven is en ik regelmatig afstanden forens die niet met één volle lading te overbruggen zijn. Daarnaast mis ik een beetje ziel en passie in de auto (voormalig Golf 6 GTI rijder).

Ik rijd op het moment pak 'em beet 25.000km per jaar, waarvan het grootste gedeelte snelweg-kilometers (1/3e op de Autobahn). Wat ik zoek? Comfort, een beetje prestatie en vooral een auto waar ik wat meer plezier aan kan beleven, zonder dat dat mijn persoonlijke faillissement betekent (verbruik X onderhoud). Een Mercedes S500 uit 2002 zou heel erg leuk zijn, maar dat gaat hem dus niet worden.

Iets concreter:

• 9.000 - 14.000 EUR
  • Bouwjaar en merk is me om het even
  • Carrosserievorm sedan, coupé of hatchback, dat laatste alleen als het fatsoenlijk vertoeven is met een lichaamslengte van ruim 2m
  • Benzine/Diesel (?)/Hybride
  • Beoogde gebruiksduur is ongeveer 3-4 jaar / max 100.000km. Een auto met een km-stand van 280.000 durf ik daarom niet aan. Ruim onder de 200.000 zou mooi zijn.
  • Maximaal 8,5 sec voor 0-100km/h
  • Topsnelheid ten minste 200km/h (ga regelmatig de autobahn op dus wil een beetje vooruit kunnen komen
Waar heb ik zelf al aan gedacht? Een aantal opties;

Mercedes CXXX W204 (of misschien net een vroege W205)
F30 320/325i
Skoda Octavia 1.4TSI (wellicht de meest verstandige van de lijst)
Ford Focus 1.5 EcoBoost en deze meteen naar een chiptuner brengen om aan de 8,5s eis te voldoen
Kia Cee'd GT (1.6 met 204pk)

Ben benieuwd naar de suggesties!

Laatst bewerkt:
Als je de Skoda Octavia met 1.4TSI er tussen hebt staan, zou ik zeker ook eens bij SEAT kijken voor de Leon met dezelfde motorisering. Zelf enkele jaren in de voorlaatste Leon gereden. Was een prima auto voor mij (met mijn 2.00m).

Zoiets bijvoorbeeld:

0-2df195bd703887cf71ee659849df93ef.jpg

En ik weet niet of je de Opel Astra K zelf al op het netvlies had?
Leuk is persoonlijk. Wel goede auto. Goed uitgerust ook.

Dit is wel een mooi exemplaar:

0-3de9cd4e25ca07d6d096bb0c3f09a85c.jpg

Of waarom niet gewoon weer een Golf, maar dan de Golf 7?

Laatst bewerkt:
Lexus IS/GS hybride?

Lexus IS benzine!

Leuke optie, nog niet aan gedacht. Hoe zit het met de levensduur van dergelijke blokken en de onderhoudskosten van Lexus? Ik ga me er in ieder geval eens in verdiepen!

Als je de Skoda Octavia met 1.4TSI er tussen hebt staan, zou ik zeker ook eens bij SEAT kijken voor de Leon met dezelfde motorisering. Zelf enkele jaren in de voorlaatste Leon gereden. Was een prima auto voor mij (met mijn 2.00m).

Zoiets bijvoorbeeld:

<SNIP>

En ik weet niet of je de Opel Astra K zelf al op het netvlies had?
Leuk is persoonlijk. Wel goede auto. Goed uitgerust ook.

Dit is wel een mooi exemplaar:

<SNIP>
Of waarom niet gewoon weer een Golf, maar dan de Golf 7?
Leon is een goede optie, die ga ik ook in het achterhoofd houden.
Die generatie Astra oogt mij net wat te gedateerd, spreekt mij niet aan :).

Golf 7 ook wel aan gedacht, dat zou dan een 1.5 TSI moeten worden. Ik vind het aanbod daar alleen best krap als je een leuke uitrusting wil (en alle import-bakken weg filtert). Het stikt wel van de GTE'tjes voor rond de 12k, alleen dat leek me met mijn gebruik (vooral snelweg) niet helemaal passend. Met een lege accu rijd je eigenlijk gewoon een te zware 1.4 TSI. Ondanks dat ik de 7(.5) GTI/E wel een bijzonder mooie verschijning vind.

Ik vind die Leon wel een goede optie. Ik rij een Golf 7,5 1.4 TSI maar zo’n Leon komt net ff wat sportiever over. En als FR ook altijd wel goed uitgerust. Bij de Golf zie je veel exemplaren die fijne opties missen (led koplampen, ergo active stoelen) maar ze hebben wel altijd adaptieve cruise control.
Ik zou me overigens niet laten afschrikken door import. Die van mij komt uit Polen maar heb ik juist gekocht vanwege de kleur en uitrusting.

Leuke optie, nog niet aan gedacht. Hoe zit het met de levensduur van dergelijke blokken en de onderhoudskosten van Lexus? Ik ga me er in ieder geval eens in verdiepen!
Toyota/Lexus staan bekend om hun lange levensduur! Een tonnetje meer of minder moet geen probleem zijn voor een goede occasion! Het zijn ook geen downsize blokken.

Laatst bewerkt:
Wat suggesties: De Opel Astra GTC 1.6 Turbo, Renault Megane TCe 205, Peugeot 308 GT 1.6 E- THP 205, de al genoemde Kia Ceed is ook een leuke optie.
308 GT is wel een mooie, ziet er van binnen nog erg modern uit (facelift model in ieder geval).

Ik vind die Leon wel een goede optie. Ik rij een Golf 7,5 1.4 TSI maar zo’n Leon komt net ff wat sportiever over. En als FR ook altijd wel goed uitgerust. Bij de Golf zie je veel exemplaren die fijne opties missen (led koplampen, ergo active stoelen) maar ze hebben wel altijd adaptieve cruise control.
Ik zou me overigens niet laten afschrikken door import. Die van mij komt uit Polen maar heb ik juist gekocht vanwege de kleur en uitrusting.
Prijzen vallen me ook erg mee van de Leon FR, helemaal als je het afzet tegen de uitrusting. Neig nu wel erg die kant op!

Een paar google zoekopdrachten met de woorden "import" en iets met "kilometerstand" + "Duitsland" zorgt er toch voor dat ik mijn vingers daar eigenlijk niet aan wil branden. Dan betaal ik zelf liever iets meer voor (meer) zekerheid.

Een knappe W204 C280 klinkt als een perfecte auto voor jou. Heerlijke autobahncruiser, prima betrouwbaar (juist de 280 heeft een betrouwbaar blok). En ze lopen makkelijk 1:12, heb er zelfs een keer 1:14 mee gereden op een tank.

In een Benz zit je ook heerlijk.

Voor jouw budget kan je er ook wel 1 vinden met een mooie stand en leuke opties in Duitsland.

Een knappe W204 C280 klinkt als een perfecte auto voor jou. Heerlijke autobahncruiser, prima betrouwbaar (juist de 280 heeft een betrouwbaar blok). En ze lopen makkelijk 1:12, heb er zelfs een keer 1:14 mee gereden op een tank.

In een Benz zit je ook heerlijk.

Voor jouw budget kan je er ook wel 1 vinden met een mooie stand en leuke opties in Duitsland.
De W204 is wel een auto naar mijn hart, ik vraag me alleen sterk af of het de juiste keuze is om voor dit geld een dikke 6 cilinder met 2 ton op de teller te halen. 1:12 valt me overigens heel erg mee! Dat haalde ik met m'n golf bij lange na niet, maar ik heb ook een vrij zware rechtervoet, dus dat helpt niet mee.

Zou je, gezien het budget, niet eerder naar een 4 cil / c200 neigen?

Lijkt me overigens echt heerlijk om zo een wagen te rijden, maar ik weet niet of ik het aandurf. Zelf importeren lijkt me sowieso geen optie, te weinig kennis voor.

De W204 is wel een auto naar mijn hart, ik vraag me alleen sterk af of het de juiste keuze is om voor dit geld een dikke 6 cilinder met 2 ton op de teller te halen. 1:12 valt me overigens heel erg mee! Dat haalde ik met m'n golf bij lange na niet, maar ik heb ook een vrij zware rechtervoet, dus dat helpt niet mee.

Lijkt me overigens echt heerlijk om zo een wagen te rijden, maar ik weet niet of ik het aandurf. Zelf importeren lijkt me sowieso geen optie, te weinig kennis voor.
Dat is nu precies de gedachte waar ik ook mee zit. Ikzelf kijk met een schuin oog naar een MB e-klasse (of c-klasse) Mooie ruime fijne auto's maar ik heb wat schrik voor de kosten. Hoe groter de motor, hoe meer onderhoud, zjn ze wel zuinig? 1 op 12 valt dan niet tegen maar lees ook andere verhalen. De 1 zegt dat ze heel betrouwbaar zijn terwijl de ander er nooit meer 1 wil aanraken. Overigens lees ik best goede verhalen over de e/c 200 motoren. Behalve dan oprekkende kettingen aardig betrouwbaar. Moeilijk moeilijk :)

Dat is nu precies de gedachte waar ik ook mee zit. Ikzelf kijk met een schuin oog naar een MB e-klasse (of c-klasse) Mooie ruime fijne auto's maar ik heb wat schrik voor de kosten. Hoe groter de motor, hoe meer onderhoud, zjn ze wel zuinig? 1 op 12 valt dan niet tegen maar lees ook andere verhalen. De 1 zegt dat ze heel betrouwbaar zijn terwijl de ander er nooit meer 1 wil aanraken. Overigens lees ik best goede verhalen over de e/c 200 motoren. Behalve dan oprekkende kettingen aardig betrouwbaar. Moeilijk moeilijk :)
Blijft lastig om te bepalen waar in dat spectrum je gaat eindigen.... Ik heb "gelukkig" nog een aantal maandjes op contract met de e208, dus kan nog rustig oriënteren... Wat ga jij ervoor inleveren?

De hogere vaste lasten (verzekering/mrb) zijn het probleem nog niet zo zeer. Verbruik is tot op zekere hoogte ook nog wel overheen te stappen, mits het binnen de perken blijft, als zo een wagen 1 op 7 gaat rijden wordt het met 20-30k per jaar ook echt niet leuk meer. En het onderhoud, dat vind ik zo lastig in te schatten, zou het om een paar honderd euro extra per jaar gaan dan hoor je mij niet klagen. Moet je er 4-5x meer voor neerleggen dan voor een jonge downsize motor, tja, dan is de keuze wel snel gemaakt.

Ik rijd nu zo'n 7,5 jaar in een golf 5 gti van 2005. Een oude auto rijden en het daarbij behorende onderhoud ben ik wel gewend, 1op10 rijden ook. Nu zou ik graag iets zuiniger willen rijden, maar wel met meer comfort. Downsize motoren ben ik geen fan van, zit mogelijk tussen de oren. Ik heb een jonge passat gereden in het verleden met een 1.4 dsg. Na een jaar ging er alles stuk aan wat je maar kon bedenken, mechatronic, opgerekte ketting en tweede koppelingsplaat versleten, alles tegelijk! Dan heb ik liever wat ouder spul wat met normaal onderhoud langer meegaat. Maar ja, al die horrorverhalen over BMW Mercedes en andere ' premium' merken. Die bovengenoemde C segmenters zijn misschoen goede auto's, maar qua comfort toch net ff een tandje minder dan k egenlijk naar op zoek ben.

Dan heb je net een verkeerde generatie Passat gehad. Vanaf 2015 zeg maar waren die TSI's een stuk beter. De DSG lees ik soms nog wel wat dingetjes over, dat wel. Maar de eerste generatie van een motorenfamilie is nooit echt een goed idee, ik denk dat dat een beetje de rode draad is.

Het is een beetje lastige zoek tocht.

Binnen het budget, vrij jong, en veel comfort vind je vaak bij minder krachtige D segment auto's zoals de Renault Talisman, Opel insignia, Kia Optima, Peugeot 508, of iets dergelijks. Die waren populair in de lease, en nu relatief goedkoop.

De Talisman ken ik goed heb ik een aantal keren in gereden, en mijn broer heeft er jaren lang een gehad. Was er bijzonder tevreden over.
Erg degelijke, zeer comfortabele, en zeer betrouwbare auto, met zeer degelijke motoren. Die relatief goedkoop is om te rijden.

Wat tegenwoordig fijn is bij Renault is de grote betrouwbaarheid, en de lage kosten. Mijn Clio 5 en Laguna 3 waren bijzonder betrouwbaar en erg degelijke auto's.

Succes.

Dan heb je net een verkeerde generatie Passat gehad. Vanaf 2015 zeg maar waren die TSI's een stuk beter. De DSG lees ik soms nog wel wat dingetjes over, dat wel. Maar de eerste generatie van een motorenfamilie is nooit echt een goed idee, ik denk dat dat een beetje de rode draad is.
Zou je dat kunnen generaliseren voor het gemiddelde VAG blok van rond/vanaf die periode? Ik kwam in het zoeken ook op de Focus ST-Line wat in de juiste kleur en uitvoering ook een plaatje is, alleen over de 1.5 EcoBoost lees ik ontzettend veel horrorverhalen.

Een maat van me heeft een Tiguan 2.0 tsi van 2017 en die stond van de week bij de garage voor een nieuwe ketting. Net 120dkm op de teller. Dus ook na de probleem jaren van de tsi is dit nog steeds een issue. Voor mij toch maar niet meer zo'n blok. De EcoBoost motoren hebben veel problemen met de natte distributieriem. Bij verkeerd onderhoud of gebruik kan het zo maar goed mis gaan.

Ik wist niet dat die 2.0 TSI nog een ketting had. De 1.0, 1.4 en 1.5 TSI hebben een riem, dus die kennen die kettingproblemen niet meer.
De 1.5 Ecoboost van Ford ken ik zelf eigenlijk weinig issues mee. De 1.0 Ecoboost was wel wat gevoelig, voornamelijk het koelsysteem en natuurlijk de riem die door de olie loopt.

Zou je dat kunnen generaliseren voor het gemiddelde VAG blok van rond/vanaf die periode? Ik kwam in het zoeken ook op de Focus ST-Line wat in de juiste kleur en uitvoering ook een plaatje is, alleen over de 1.5 EcoBoost lees ik ontzettend veel horrorverhalen.
Let op dat er twee 1.5 EcoBoost motoren zijn. Een viercilinder en een driecilinder die later kwam. De horrorverhalen gaan over de viercilinder omdat bij dat type er nog weleens een cilinderwand wil scheuren. Iets dat je over oudere 1.6 waar hij van is afgeleid, bijna niet hoort. Beide hebben overigens geen natte riem. De viercilinder heeft een droge riem en de driecilinder een ketting.

Let op dat er twee 1.5 EcoBoost motoren zijn. Een viercilinder en een driecilinder die later kwam. De horrorverhalen gaan over de viercilinder omdat bij dat type er nog weleens een cilinderwand wil scheuren. Iets dat je over oudere 1.6 waar hij van is afgeleid, bijna niet hoort. Beide hebben overigens geen natte riem. De viercilinder heeft een droge riem en de driecilinder een ketting.
Oké, interessant, dan sluit ik deze niet meteen uit.

Ik denk dat de Focus 1.5 en de Leon 1.4/1.5 op het lijstje blijven staan. Beide in de juiste uitvoering mooie wagens en nog redelijk betaalbaar. Voldoen echter net niet aan de "sportiviteits"-eis, maar dat is met een Stage 1 chipje wel opgelost :).

Focus 1.5 EcoBoost met 150pk (vanaf 2018).
Leon 5F Facelift 1.4/1.5TSI (vanaf 2017)

Mocht er toevallig nog een Golf 7 1.5 TSI in een sportievere uitvoering voor de juiste prijs naar voren komen dan sta ik daar ook altijd voor open, maar ik acht de kans erg klein, ondanks dat ik nog wat lang te tijd heb om te zoeken.

Laatst bewerkt:
Kwam deze tegen, ik weet het is een station, wat niet op je lijst stond, en je betitelde de Astra als gedateerd ( apart want recenter dan de Golf VII bijvoorbeeld ;) )

Maar dit is zo'n lekkere uitvoering. Sprekende kleur, zeer goede uitrusting, 200 pk en ruim binnen budget en voldoet aan andere wensen/voorkeuren.

Kwam deze tegen, ik weet het is een station, wat niet op je lijst stond, en je betitelde de Astra als gedateerd ( apart want recenter dan de Golf VII bijvoorbeeld ;) )

Maar dit is zo'n lekkere uitvoering. Sprekende kleur, zeer goede uitrusting, 200 pk en ruim binnen budget en voldoet aan andere wensen/voorkeuren.
Value for money zit je met de Astra op het eerste gezicht heel erg goed. Rijdt overigens ook heel erg fijn naar mijn mening. Het uiterlijk van die generatie staat me alleen zo tegen dat ik mezelf hier niet in zie rijden.

Naar mijn ervaring is de motor uit de 280 betrouwbaarder dan de 200 CGI. De 200k is dan wel weer goed, maar dan zit je wel met een oudere pre facelift. De 200 CGI is dan weer wel echt zuiniger dan de 200k/c280.

Maar als ik naar jouw km's kijk en je zoekt betrouwbaarheid...

heerlijke auto's wel

ik zou dit kopen

maar ik heb een tijd in hele knappe E250 W212 gereden dus ik ben lichtelijk biased

ik zou dit kopen

Verrassend!

Ik sta echt te kijken van die prijs voor zo'n 2e hands E klasse twee liter automaat uit 2012 met minder dan 100k op de teller. Dat is echt niet duur zég. Hij zal wel wat duurder zijn in onderhoud en mrb dan de c klasse. Overigens zou ik persoonlijk ook een C of E verkiezen boven de A klasse want ik vind die van de derde generatie en daarna vreselijk.
Ook een zwarte auto zou ik persoonlijk niet kiezen dat vind ik gewoon te somber.

Ik was gemiddeld 1500,- per jaar kwijt aan onderhoud en de auto met iets meer dan 2 ton op de klok weggedaan. Soms zit er wat tussen wat iets duurder is, ik had distronic en een sensor was 1200,- om te vervangen daarvan. Voor de rest viel het het echt reuze mee, heel goed gebouwde auto en het reed geweldig. Niveau van comfort vind je echt niet snel voor dit prijspunt.

Vandaag een dagje vrij, iets te lang op Autoscout gekeken en ook "per ongeluk" het schuifje van de maximumprijs wat omhoog gezet. Ik zie nu voor rond de 15-16k ook ineens Golf 7 (pre-facelift) GTi'tjes voorbij komen met een schappelijke (<180.000) kilometerstand..... Begint dan toch ineens wel weer te kriebelen.

Daarnaast ook een Leon 1.5 voor een mooie prijs in de buurt tegengekomen. Wil hier toch ook eens in gaan proefrijden. Lijkt me echt wel wat.

ik zou dit kopen

maar ik heb een tijd in hele knappe E250 W212 gereden dus ik ben lichtelijk biased
Bij dit soort auto's denk ik altijd: een Duitser die een E klasse koopt voor nog geen 10.000km per jaar? Bijzonder ;).

Wel een ontzettend fraaie auto.

Vandaag een dagje vrij, iets te lang op Autoscout gekeken en ook "per ongeluk" het schuifje van de maximumprijs wat omhoog gezet. Ik zie nu voor rond de 15-16k ook ineens Golf 7 (pre-facelift) GTi'tjes voorbij komen met een schappelijke (<180.000) kilometerstand..... Begint dan toch ineens wel weer te kriebelen.

Daarnaast ook een Leon 1.5 voor een mooie prijs in de buurt tegengekomen. Wil hier toch ook eens in gaan proefrijden. Lijkt me echt wel wat.

Bij dit soort auto's denk ik altijd: een Duitser die een E klasse koopt voor nog geen 10.000km per jaar? Bijzonder ;).

Welke generatie Leon is het dan? De laatste generatie? Of die ervoor? Linkje toevallig naar de advertentie van deze auto? Denk echt dat zo'n Leon je positief gaat verrassen.

Als ik de laatste kijk naar de Golfjes 7 GTi die ik zie rond rijden, dan heb ik zoiets lekker laten staan.
Zie ze alleen met foute figuren, aso rijden en knetterende uitlaten.
Ze zullen echt niet allemaal zo zijn, maar het is voor mij een reden om er met een grote boog omheen te lopen.

Welke generatie Leon is het dan? De laatste generatie? Of die ervoor? Linkje toevallig naar de advertentie van deze auto? Denk echt dat zo'n Leon je positief gaat verrassen.
5F post-facelift: Zie deze link

Als ik de laatste kijk naar de Golfjes 7 GTi die ik zie rond rijden, dan heb ik zoiets lekker laten staan.
Zie ze alleen met foute figuren, aso rijden en knetterende uitlaten.
Ze zullen echt niet allemaal zo zijn, maar het is voor mij een reden om er met een grote boog omheen te lopen.
Ik breng het gemiddelde imago weer wat de andere kant op met mijn burgerlijke kantoorbaan en puntschoenen. Daarnaast kun je tegenwoordig mijns inziens echt niet peilen hoe er met een auto is omgegaan als je naar de gebruiker kijkt (maar ik begrijp je punt!). Ik denk dat bij wijze van spreken een 1.0 Skoda Fabia die net uit de lease komt er misschien nog wel eens beroerder bij kon staan dan zo'n GTI.

Een oude Golf GTi is naar mijn mening een enorm risico.

Genoeg Duitsers die E klasses (en eigenlijk elke klasse Benz) in hun garage hebben staan voor weinig km per jaar. In NL doe je dat niet, maar daar kost het je kop niet om een E te hebben/rijden. Heb een keer een CLK320 youngtimer gekocht met 23.000km op de klok. Zelf heen geweest om op te halen. Auto was als nieuw..! Dat kunnen ze hier niet zo goed in NL.

Mijn Pa had een 320i van 1979 gekocht, was toen iets van 20 jaar oud en had 30skm op de teller

Ik kom tijdens de huidige zoekopdracht(en) een aantal blokken tegen, namelijk;

1.4 (eco)TSI (Golf 7/Leon)
1.5 TSI (Golf 7/Leon)

Ik doe de aanname dat er geen verschil zit tussen de Golf en de Leon op dit vlak (correct me if I'm wrong).
Ik vraag me wel af hoe deze 4 cilinder blokken met wat meer vermogen zich verhouden tot de (opvolgende) 3 cilinders in de kleinere modellen (Polo, Ibiza). Reden van de vraag is dat ik de Polo/Ibiza van de huidige generatie ook wel zie zitten. Voor hetzelfde geld heb je toch een exemplaar die een paar jaar jonger is, met minder op de teller. Wat natuurlijk erg logisch is.

De 1.0 TSI is wel wat zuiniger, zeker in zo'n kleiner model tov een groter model. En ik vind dat sowieso wel een fijn blokje. Maar je voelt een beetje dat het een driecilinder is; hij loopt iets onrustiger dan een viercilinder.
De Golf en Leon zijn technisch nagenoeg gelijk inderdaad.

De 1.0 TSI is wel wat zuiniger, zeker in zo'n kleiner model tov een groter model. En ik vind dat sowieso wel een fijn blokje. Maar je voelt een beetje dat het een driecilinder is; hij loopt iets onrustiger dan een viercilinder.
De Golf en Leon zijn technisch nagenoeg gelijk inderdaad.
Als berijder van een 2017 Ibiza met 1.0 TSI (115 pk versie) kan ik beamen dat het een fijn blok is. In een Ibiza is de 95pk versie gewoon genoeg. De 115pk versie heeft net wat meer over. Wel zijn het als je ze hoort lopen net een naaimachientje en ik herken ook wel dat wat onrustige. Maar verder niks mis mee tot nu toe (130.000km).

Als berijder van een 2017 Ibiza met 1.0 TSI (115 pk versie) kan ik beamen dat het een fijn blok is. In een Ibiza is de 95pk versie gewoon genoeg. De 115pk versie heeft net wat meer over. Wel zijn het als je ze hoort lopen net een naaimachientje en ik herken ook wel dat wat onrustige. Maar verder niks mis mee tot nu toe (130.000km).
Ik ben wel voornemens om te gaan chippen, dus dan maakt het verder niet uit of het de 95pk of de 115pk variant is, al zal ik (indien het een Ibiza/Polo wordt) vast wel op een 115pk uitkomen, aangezien die vaak wat rijker zijn uitgerust en wat sportiever zijn aangekleed.

In de juiste uitvoering ook wel een plaatje.

Ik ben wel voornemens om te gaan chippen, dus dan maakt het verder niet uit of het de 95pk of de 115pk variant is, al zal ik (indien het een Ibiza/Polo wordt) vast wel op een 115pk uitkomen, aangezien die vaak wat rijker zijn uitgerust en wat sportiever zijn aangekleed.

In de juiste uitvoering ook wel een plaatje.
Ik zelf vind de Ibiza V tot nu toe nog altijd een zeer geslaagd model. Sportiever dan een Polo. Daarom dat ik er ook al 6,5 jaar naar tevredenheid in eentje rondrij, die bijna gelijk is aan het plaatje wat jij nu hebt gevonden. Maar dan ook nog met panodak. Heb voor deze Ibiza een Leon gehad van de vorige generatie (2012-2019), waarnaast de Ibiza echt een goede indruk maakt, ondanks dat dit een B-segmenter is en de Leon een C-segmenter. Rijdt nagenoeg hetzelfde. Voelt nagenoeg even degelijk aan. En wat ik in mijn Ibiza echt een vooruitgang vond t.o.v. mijn Leon was de middenconsole (navigatiesysteem e.d.). Die is echt veel gelikter dan in de vorige Leon.

Laatst bewerkt:
Ik zelf vind de Ibiza IV tot nu toe nog altijd een zeer geslaagd model. Sportiever dan een Polo. Daarom dat ik er ook al 6,5 jaar naar tevredenheid in eentje rondrij, die bijna gelijk is aan het plaatje wat jij nu hebt gevonden. Maar dan ook nog met panodak. Heb voor deze Ibiza een Leon gehad van de vorige generatie (2012-2019), waarnaast de Ibiza echt een goede indruk maakt, ondanks dat dit een B-segmenter is en de Leon een C-segmenter. Rijdt nagenoeg hetzelfde. Voelt nagenoeg even degelijk aan. En wat ik in mijn Ibiza echt een vooruitgang vond t.o.v. mijn Leon was de middenconsole (navigatiesysteem e.d.). Die is echt veel gelikter dan in de vorige Leon.
Dat idee kreeg ik, puur o.b.v. uiterlijk van de Leon/Ibiza ook al een beetje. Binnenkort eens een proefrit om het in de praktijk te ervaren.

Zo! Voor de geïnteresseerden hier ook even een update.

Ondanks dat ik nog even te gaan heb met de e208 ben ik de afgelopen tijd volop bezig met verdiepen in de beschikbare opties, ook heb ik een aantal (proef)ritten gemaakt. Qua gebruik is er nog het e.e.a. gewijzigd, dus de voorkeuren veranderen mee.

Vanwege o.a. een promotie ziet het forenzen er iets anders uit. Ik reis nu overwegend meer kleine stukken (20-50km). Vermoedelijk nog maar één keer per week een rit naar het buitenland, waardoor de gewenste topsnelheid me eigenlijk een stuk minder uitmaakt, voorheen centreerde het zich vooral in DE (Autobahn!), nu komt BE er ook bij. Met alle trajectcontroles kom ik op de kortere stukken nauwelijks boven de 100 uit. Dit heeft mij tevens laten twijfelen of een plug-in hybride niet iets is. Ik kan regelmatig (50% van de tijd) namelijk gratis laden (zakelijk), en met mijn vaste energiecontract betaal ik thuis ook niet de hoofdprijs.

Resumé: ik ga me wat meer verdiepen in de duurzaamheid (voor de portemonnee) van de Golf 7 GTE. De Golf blijft toch een auto naar mijn hart en met het grote aanbod occasions voor 13-14.000 euro komt deze zeker weer in het vizier.

Verder: Seat Ibiza FR gereden met 116pk; verrassend fijne auto. Stuurde goed, lekker lichtjes en kwam nog aardig vooruit, ik denk dat dit met een Stage 1 helemaal een klein beest kan worden! Aanbod voor het budget valt me ook alleszins mee (veel relatief jonge modellen te krijgen voor dat geld).

Fiesta (laatste generatie) gereden (van een collega). Weet niet precies wat voor motorisering hier in zat, geloof de 125pk EcoBoost. Fijne auto, niks mis mee. Alleen totaal geen vertrouwen in die blokken, dus valt wel af.

Resumé resumé: Ibiza FR/Polo blijft nr. 1. Golf 7 GTE verdiep ik me in.

Verder: Seat Ibiza FR gereden met 116pk; verrassend fijne auto. Stuurde goed, lekker lichtjes en kwam nog aardig vooruit, ik denk dat dit met een Stage 1 helemaal een klein beest kan worden! Aanbod voor het budget valt me ook alleszins mee (veel relatief jonge modellen te krijgen voor dat geld).

Resumé resumé: Ibiza FR/Polo blijft nr. 1. Golf 7 GTE verdiep ik me in.

Top dat je de Ibiza met 116pk zelf ook als verrassend fijn hebt ervaren. Het blijft gewoon een heel volwassen aanbieding binnen het b-segment. Zoek er eentje met een goede uitrusting en de juiste extra opties en je hebt er echt een mooie en complete auto aan. Ik rij zelf een Ibiza 1.0 116pk FR business intense inclusief zo'n beetje alle extra pakketten en opties die er toen aangevinkt konden worden, dat is echt nog elke dag een genot om mee te rijden. Dan kom je ook echt niks tekort (het is eerder dat ik bepaalde opties die er wel op zitten niet gebruik -> bv. stoelverwarming, draadloos laden).

Leuke zoektocht en mooi om te zien dat je van een C klasse naar een Ibiza kan gaan :)
Ik ben zelf niet enorm technisch onderlegd, maar zou je een 1.0 3 cilinder echt willen chippen naar bijvoorbeeld 160pk? Persoonlijk zou ik dan meer vertrouwen hebben in een 1.4 of 1.5 die vanuit fabriek ook al met hogere aantal pk worden geleverd.

Leuke zoektocht en mooi om te zien dat je van een C klasse naar een Ibiza kan gaan :)
Ik ben zelf niet enorm technisch onderlegd, maar zou je een 1.0 3 cilinder echt willen chippen naar bijvoorbeeld 160pk? Persoonlijk zou ik dan meer vertrouwen hebben in een 1.4 of 1.5 die vanuit fabriek ook al met hogere aantal pk worden geleverd.
Ik had het zelf ook niet verwacht, maar ben nog steeds positief over de Seat!
Ik ben verreweg van technisch onderlegd, dus ik kan daar geen technisch onderbouwd antwoord op geven ;). De Ibiza wordt verkocht met 95pk of 116pk uit de 1.0 TSI. De stage 1 tune brengt het in beide gevallen naar 130pk (blokken vanaf 2019 in ieder geval, 2017-2019 gaat naar 140 uit m'n hoofd). Voordeel hiervan is dat ik niet specifiek hoef te zoeken op een 115pk variant (immers levert de 95pk hetzelfde vermogen na tune). Ik denk dat ik het in die zin wel aandurf om dat blok nog wat op te rekken naar 130, was het 150+ geweest dan zou ik meer twijfels hebben.

Top dat je de Ibiza met 116pk zelf ook als verrassend fijn hebt ervaren. Het blijft gewoon een heel volwassen aanbieding binnen het b-segment. Zoek er eentje met een goede uitrusting en de juiste extra opties en je hebt er echt een mooie en complete auto aan. Ik rij zelf een Ibiza 1.0 116pk FR business intense inclusief zo'n beetje alle extra pakketten en opties die er toen aangevinkt konden worden, dat is echt nog elke dag een genot om mee te rijden. Dan kom je ook echt niks tekort (het is eerder dat ik bepaalde opties die er wel op zitten niet gebruik -> bv. stoelverwarming, draadloos laden).
Eens! De Business Intense is vaak optisch ook veel sportiever uitgerust. Zie er redelijk wat voorbij komen met stoelverwarming e.d. Altijd mooi meegenomen. Voor deze prijs ook weinig concurrenten (Fabia/Scala, Polo, Franse meuk) die zo een waslijst aan opties aan kunnen bieden.

Een Seat Ibiza is natuurlijk een prima keus , maar je begint toch wel te merken dat het model al sinds 2017 op de markt is.
Ben er onlangs nog in meegereden.

Ik heb zelf een Renault Clio 130 TC R.S.Line uit 2020, dus met de zelfde 1.330 CC 4 cilinder motor en automaat, die in veel modellen van Mercedes en Nissan zitten. De automaat zit ook in veel modellen van BMW en Mini.

Dan merk je dat de Clio duidelijk moderner en stiller is, en dat het materiaalgebruik, afwerking en kwaliteit beleving op een aanzienlijk hoger niveau liggen, vergeleken met de Seat Ibiza.
De aandrijflijn van de Clio is erg fijn, en krachtig.

Volgens de experts van o.a. The Carexepert scoort de Renault Clio een A rating op betrouwbaarheid. Dat is ook mijn ervaring, sinds de aankoop in juni 2020 heb ik geen enkele storing of reparatie gehad, zelfs geen lampje.
Zeker geen "Franse meuk", maar echt een hele goede en hele betrouwbare auto, die bijzonder fijn rijdt.
Een mooi exemplaar kost wel (duidelijk) meer dan € 14.000.

In deze Prijsklasse is het laatste model Nissan Micra ook een goede en leuke keus, die veel auto voor het geld biedt, maar is wel wat ouder dan de Renault Clio 5.

Succes met de proefritten.

Overigens ben ik zelf wel gecharmeerd van de Peugeot 208, zeker de elektrische versie die je nu rijdt, vanwege het mooie en luxe interieur, royale uitrusting, en plezierige rijeigenschappen.

Laatst bewerkt:
Eens! De Business Intense is vaak optisch ook veel sportiever uitgerust. Zie er redelijk wat voorbij komen met stoelverwarming e.d. Altijd mooi meegenomen. Voor deze prijs ook weinig concurrenten (Fabia/Scala, Polo, Franse meuk) die zo een waslijst aan opties aan kunnen bieden.
De FR Business Intense bedoel je, want de Style Business Intense heeft geen 'sportieve' aankleding.

De FR Business Intense bedoel je, want de Style Business Intense heeft geen 'sportieve' aankleding.
Correct.

Een Seat Ibiza is natuurlijk een prima keus , maar je begint toch wel te merken dat het model al sinds 2017 op de markt is.
Ben er onlangs nog in meegereden.

Ik heb zelf een Renault Clio 130 TC R.S.Line uit 2020, dus met de zelfde 1.330 CC 4 cilinder motor en automaat, die in veel modellen van Mercedes en Nissan zitten. De automaat zit ook in veel modellen van BMW en Mini.

Dan merk je dat de Clio duidelijk moderner en stiller is, en dat het materiaalgebruik, afwerking en kwaliteit beleving op een aanzienlijk hoger niveau liggen, vergeleken met de Seat Ibiza.
De aandrijflijn van de Clio is erg fijn, en krachtig.

Volgens de experts van o.a. The Carexepert scoort de Renault Clio een A rating op betrouwbaarheid. Dat is ook mijn ervaring, sinds de aankoop in juni 2020 heb ik geen enkele storing of reparatie gehad, zelfs geen lampje.
Zeker geen "Franse meuk", maar echt een hele goede en hele betrouwbare auto, die bijzonder fijn rijdt.
Een mooi exemplaar kost wel (duidelijk) meer dan € 14.000.

In deze Prijsklasse is het laatste model Nissan Micra ook een goede en leuke keus, die veel auto voor het geld biedt, maar is wel wat ouder dan de Renault Clio 5.

Succes met de proefritten.

Overigens ben ik zelf wel gecharmeerd van de Peugeot 208, zeker de elektrische versie die je nu rijdt, vanwege het mooie en luxe interieur, royale uitrusting, en plezierige rijeigenschappen.
Ben zelf geen fan van de clio (optisch), ook met een sportievere aankleding vind ik het niet passend. Smaken verschillen gelukkig! Qua rij-ervaring en intereur ben ik het wel met je eens, Clio is wat dat betreft een stuk moderner. Ik vind dat zelf niet per sé een pluspunt, hoewel ik het interieur van de 208 daadwerkelijk als prachtig ervaar, heeft het nog steeds niet mijn voorkeur.

Zo rijdt er hier een collega in een Golf 8, prachtige wagen, maar ik vind de Golf 7 van binnen (en van buiten) echt een veel mooiere auto, ondanks dat het interieur van de 8 een stuk verfijnder is.

• Leuk
Waarderingen: ak2
De 1.0 TSI is goed te chippen. Ik had een Octavia met die motor en gechipt naar 140pk. Trok er ook probleemloos de caravan mee.

Op zich een prima blok, maar het loopt gewoon niet zo mooi. Heb me er tijdens het bezit nooit aan gestoord overigens. Het viel pas weer echt op toen ik overstapte naar de 1.5TSI. Dat loopt veel rustiger.

De 1.0 is wel veel zuiniger en zal in een Ibiza ook zeker voor genoeg zijn.

De 1.0 TSI is goed te chippen. Ik had een Octavia met die motor en gechipt naar 140pk. Trok er ook probleemloos de caravan mee.

Op zich een prima blok, maar het loopt gewoon niet zo mooi. Heb me er tijdens het bezit nooit aan gestoord overigens. Het viel pas weer echt op toen ik overstapte naar de 1.5TSI. Dat loopt veel rustiger.

De 1.0 is wel veel zuiniger en zal in een Ibiza ook zeker voor genoeg zijn.
Mooi om te horen. Nog noemenswaardige problemen gehad n.a.v. het chippen?

Wat bedoel je precies met "het loopt niet zo mooi?" Mijn partner heeft een lange tijd een Fiesta 1.0 EcoBoost gereden (zakelijk, privé zou ik (we) dat niet aandurven), dus ik heb wel wat ervaring met kleine 3 cilinders, maar heb dat nooit als onprettig ervaren.

Verbruik van een 1.0 vond ik destijds nog wel tegenvallen, ze rijdt zelf heel rustig (i.t.t. mezelf) maar kreeg dat ding met geen mogelijkheid in de buurt van de fabrieksopgave. 1 op 17 rijden was wel een uitdaging. Wellicht dat dat met een TSI anders is.

Ik rijd met mijn Focus Wagon makkelijk 1 op 17. In de winter kom ik daar al amper onder. In de zomer gaat het richting 1 op 20. Zelfs afgelopen zomer, tijdens de vakantie naar Italië, was het met volle bepakking inclusief dakkoffer nog best zuinig. Iets van 1 op 16/17 meen ik.
Het is een 1.0 125 pk ecoboost. 2020, wellicht nieuwer blok dan in de Fiesta. Blok heeft nu bijna 180k gelopen.
Ik kan mij wel vinden in wat @Jeroen Octavia zegt. Ik weet niet of zo'n 1.5TSI een 4-cilinder is, maar eerder had ik 1.6 4-cilinder in een Ford. Die reed rustiger.

Mooi om te horen. Nog noemenswaardige problemen gehad n.a.v. het chippen?

Wat bedoel je precies met "het loopt niet zo mooi?" Mijn partner heeft een lange tijd een Fiesta 1.0 EcoBoost gereden (zakelijk, privé zou ik (we) dat niet aandurven), dus ik heb wel wat ervaring met kleine 3 cilinders, maar heb dat nooit als onprettig ervaren.

Verbruik van een 1.0 vond ik destijds nog wel tegenvallen, ze rijdt zelf heel rustig (i.t.t. mezelf) maar kreeg dat ding met geen mogelijkheid in de buurt van de fabrieksopgave. 1 op 17 rijden was wel een uitdaging. Wellicht dat dat met een TSI anders is.
Hoezo zou je Ecoboost prive niet aandurven?

Terug
Bovenaan