VB3 vind ik wel een geval apart
VB3: In de auto ga ik rechtdoor een rotonde over, met 1 auto voor mij en 2 achter mij. Direct na de rotonde is een kruisend fiets- en voetpad met duidelijk zichtbaar haaientanden. Kortom de auto mag voor. De automobilist voor mij stopt echter om meerdere fietsers voor te laten. Ik en de 2 auto's achter mij moeten dus ook stoppen.
In Nederland hebben we de basisregel dat binnen de bebouwde kom fietsers voorrang hebben op rotondes, en buiten de bbk niet.
Maar sommige gemeentes vinden het nodig willekeurig van die regel af te wijken.
Levensgevaarlijk! Als passagier al eens meegemaakt dat iemand uit zo'n gemeente waar fietsers buiten de voorrang worden gehouden in een andere gemeente bijna een fietser aanreed omdat ze niet gewend was dat die in normale gemeentes wel voorrang hebben.
De verkeersveiligheid is gebaat bij duidelijke, ondubbelzinnige regels zonder zulke absurde volkomen onnodige uitzonderingen.
Daarom geef ik ook in dat soort gemeentes fietsers op de rotonde altijd voorrang, ook al hebben ze die formeel niet.
Overigens, over rotondes en ergernissen gesproken, erger ik me aan rotondes met tweerichtingsverkeer voor fietsers. Dat is zoveel onoverzichtelijker en/want contra-intuïtief.
Het kenmerk en
het pluspunt vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid van rotondes is nou juist dat iedereen daar dezelfde kant op rijdt. Dat pluspunt uitgerekend voor een kwetsbare groep verkeersdeelnemers verkwanselen getuigt van verdomd weinig verkeersinzicht bij de plannenmakers.
Verder volledig eens met wat
@De Dude schrijft, als het kan zonder anderen te hinderen en je zelf niet echt haast hebt - waarom niet. Daarbij maak ik wel enigszins onderscheid tussen enerzijds
echte fietsers en anderzijds brom-, snor- en elektrische fietsers. Die laatsten hoeven minder moeite te doen om weer op gang te komen, dus zal ik minder vaak onverplicht voorlaten dan mensen die zich (volledig) op eigen kracht voortbewegen.