Advies nodig: Revisie of nieuw blok

GertGTJ

Startmotor
Sinds een tijdje begon mijn Ford Fiesta Ecoboost 1.0 (100 PK) uit 2019 een tikkend geluid te geven. Het probleem is pas duidelijk wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en je boven de 2000 toeren komt.
Als check recent naar de Ford Dealer gegaan die aangaf dat het hoogstwaarschijnlijk niets groots was en ik maar en afspraak moest maken om het echt uit te laten zoeken. Eerst is men een halve dag bezig geweest, (kosten bijna 500 euro aan arbeidsloon) en had nog niets gevonden. Wel had men alles los gehaald in de zin van slangen en andere koppelingen aan de motor om te kijken of er iets was wat het geluid zou resoneren. De 2e dag is men verder gaan zoeken, olie uit de motor gehaald en nu zijn er metaal deeltjes in de olie aangetroffen.
De dealer geeft aan dat men niet weet wat nu het probleem is, maar dat het , gezien het metaal in de olie niet slim is om nog langer door te rijden. Zij geven aan dat een revisie van de motor een optie is, of een vervangend blok wat , zonder toebehoren en montage al bijna 5500 euro gaat kosten. Als ze verder willen gaan zoeken om echt tot het defecte onderdeel te komen dan worden de arbeidskosten overigens nog hoger.
Uiteraard baal ik hier flink van, zeker omdat het een auto is die nog geen 6 jaar oud is en net 130.000 gelopen heeft. Daarbij altijd bij een Ford Dealer onderhouden geweest en verder nooit problemen gehad. Ik heb overigens ook de importeur benaderd met dit probleem, daar hoop ik binnenkort een reactie van te krijgen.

Wat zouden jullie adviseren om te doen?
 
Laatst bewerkt:
Je zult hem moeten repareren waarschijnlijk. Ik zou toch wel willen weten wat er nu precies stuk is. Zit het in de kop, zijn het de drijfstanglagers of de zuigers.

Maar dat ben ik, leuk zelf een motor uit elkaar halen. Kosten baten lijkt een nieuwe motor mij een prima deal. Revisie zal niet veel goedkoper zijn en ben je de auto langer kwijt. Plus het geeft kans op montage fouten.
 
De Ford dealer zal logischerwijs een originele via Ford geleverde motor monteren. Revisieblokken zijn goedkoper of een blok uit een schadeauto met weinig kilometers kan een optie zijn. Het overbouwen vergt ook de nodige uren arbeidsloon en er komen nog wel wat onderdelen bij... Vaak wordt, als alles toch uit elkaar ligt, een nieuwe koppelingset gemonteerd.

 
Een revisieblok zou dan inderdaad wel wat logischer klinken omdat daar de kosten vermoedelijk wat lager van zijn. Zijn er partijen die én een blok aan bieden en deze kunnen monteren?
Verder blijf ik het vreemd vinden dat ik niet echt weet wat er nou precies aan de hand is, maar ik wel voor deze kosten kom te staan. Een blok van deze leeftijd zou toch nooit dusdanige schade mogen oplopen dat het einde verhaal is?
 
Een revisieblok zou dan inderdaad wel wat logischer klinken omdat daar de kosten vermoedelijk wat lager van zijn. Zijn er partijen die én een blok aan bieden en deze kunnen monteren?
Verder blijf ik het vreemd vinden dat ik niet echt weet wat er nou precies aan de hand is, maar ik wel voor deze kosten kom te staan. Een blok van deze leeftijd zou toch nooit dusdanige schade mogen oplopen dat het einde verhaal is?
Heel simpel,

Die distributie loopt in olie. Dus onderhoud is extreem belangrijk anders brokkelt de riem af. Dus hier moet echt de juiste olie in en geen generieke 5W40.

Dan moet je bij vervanging of als je ziet dat hij begint te korrelen even het carter eraf halen om de olie zeef schoon te maken. Er zit nog ergens een olie leiding die je schoon moet maken. Dan moet je uiteraard alles goed monteren anders zit er overal vloeibare pakking.

Je begrijpt, dit luistert erg nauw en vraagt dus om echt goed gekwalificeerde monteurs die hier even goed de tijd voor nemen.

Geen olie = motor kapot. En dat kost niet meer dan 3 seconden....
 
Heel simpel,

Die distributie loopt in olie. Dus onderhoud is extreem belangrijk anders brokkelt de riem af. Dus hier moet echt de juiste olie in en geen generieke 5W40.

Dan moet je bij vervanging of als je ziet dat hij begint te korrelen even het carter eraf halen om de olie zeef schoon te maken. Er zit nog ergens een olie leiding die je schoon moet maken. Dan moet je uiteraard alles goed monteren anders zit er overal vloeibare pakking.

Je begrijpt, dit luistert erg nauw en vraagt dus om echt goed gekwalificeerde monteurs die hier even goed de tijd voor nemen.

Geen olie = motor kapot. En dat kost niet meer dan 3 seconden....
Jij weet er ongetwijfeld meer vanaf dan ik, laat dat even duidelijk zijn. Maar waar eerdere Ecoboost motoren een natte riem hadden, heeft het blok van 2019 niet een ketting? En alleen nog een riem voor oliepomp?
 
Heel simpel,

Die distributie loopt in olie. Dus onderhoud is extreem belangrijk anders brokkelt de riem af. Dus hier moet echt de juiste olie in en geen generieke 5W40.

Dan moet je bij vervanging of als je ziet dat hij begint te korrelen even het carter eraf halen om de olie zeef schoon te maken. Er zit nog ergens een olie leiding die je schoon moet maken. Dan moet je uiteraard alles goed monteren anders zit er overal vloeibare pakking.

Je begrijpt, dit luistert erg nauw en vraagt dus om echt goed gekwalificeerde monteurs die hier even goed de tijd voor nemen.

Geen olie = motor kapot. En dat kost niet meer dan 3 seconden....
Dat de juiste olie er in moet gaan , vanwege de gevoeligheid is mij inmiddels bekend. Maar ik heb zelf nooit olie bijgevuld, wel regelmatig olie niveau gecontroleerd en hier nooit wat vreemds gezien. Verder kan ik in de historie terugzien dat hij inderdaad elke 30.000 nieuwe olie heeft gehad en bij de laatste beurt begin van dit jaar zelfs 14.000 kilometer eerder dan gepland. Onderhoudsbeurten (en dus vernieuwen van de olie) zijn altijd uitgevoerd door de Ford merk Dealer. Daar zou dan toch niets mis mee mogen gaan?
 
Laatst bewerkt:
Jij weet er ongetwijfeld meer vanaf dan ik, laat dat even duidelijk zijn. Maar waar eerdere Ecoboost motoren een natte riem hadden, heeft het blok van 2019 niet een ketting? En alleen nog een riem voor oliepomp?
Dat kan wel hoor, precieze details van de TS zou ik ook even moeten opzoeken. Ze zijn sowieso tegenwoordig idd met een distributieketting. Waarom er dan wel een 6 uur durend onderhoud voor een oliepomp riempje in zit....240k km of 10 jaar, over wegwerp economie gesproken.

Het zijn hoe dan ook gevoelige blokjes. Geweldig bedacht maar ze hebben goed en specialistisch onderhoud nodig.

30.000 km is wel een lange interval, ik raad altijd aan om elke 15000 km of jaarlijks olie te verversen. Al naargelang welke eerder komt.
Ik weet niet waar je woont maar ik wil best naderhand even bepalen wat er fout is gegaan bij jouw motor als je daar interesse in hebt.
 
Dat kan wel hoor, precieze details van de TS zou ik ook even moeten opzoeken. Ze zijn sowieso tegenwoordig idd met een distributieketting. Waarom er dan wel een 6 uur durend onderhoud voor een oliepomp riempje in zit....240k km of 10 jaar, over wegwerp economie gesproken.

Het zijn hoe dan ook gevoelige blokjes. Geweldig bedacht maar ze hebben goed en specialistisch onderhoud nodig.

30.000 km is wel een lange interval, ik raad altijd aan om elke 15000 km of jaarlijks olie te verversen. Al naargelang welke eerder komt.
Ik weet niet waar je woont maar ik wil best naderhand even bepalen wat er fout is gegaan bij jouw motor als je daar interesse in hebt.
Mijn 2020 Focus is vergelijkbaar (het blok) denk ik. Ook dealer onderhouden maar hoe meer ik leer, hoe minder prettig ik het 30k km beleid vind. Nu heb ik 5 jaar garantie, welke in maart verloopt. Heb nu af en toe een hapering bij een bepaalde manier van hard optrekken, bij een warm blok. Binnenkort rit maken met een monteur, hopelijk niks ernstigs. Tot die tijd rustig rijden.
 
Sowieso vergelijkbaar inderdaad. Heb jij dan een distributieketting?

Ff logje draaien inderdaad, in ieder geval even kijken naar de nokkenas positie ten opzichte van de krukas.
 
Sowieso vergelijkbaar inderdaad. Heb jij dan een distributieketting?
Ja, zover ik het goed begrijp wel.
Ff logje draaien inderdaad, in ieder geval even kijken naar de nokkenas positie ten opzichte van de krukas.
Ja precies dat. Ben al een keer langsgeweest bij de dealer, monteur gaf toen aan niks te vinden, op het eerste gezicht. Krijg ook geen meldingen dus ook niks uit te lezen. Jongen die de banden voor mij doet zei dat hij eens een Mercedes had met een vergelijkbaar probleem. Dat was uiteindelijk een bobine, kwam hij pas achter na life data. Ben benieuwd. Staat 175k op de teller, dus draait al even!
Vermoeden ligt ook bij de nokkenasversteller. Gebeurt alleen op heel specifieke momenten, dat is wel bijzonder mijns inziens.

Maar goed, zo wordt het wel mijn topic, oeps...
Super zuur die situatie van TS. Dure grap, maar is er een alternatief? Je kan daarna wel weer jaren vooruit, al is het vertrouwen wellicht weg...
 
Dat kan wel hoor, precieze details van de TS zou ik ook even moeten opzoeken. Ze zijn sowieso tegenwoordig idd met een distributieketting. Waarom er dan wel een 6 uur durend onderhoud voor een oliepomp riempje in zit....240k km of 10 jaar, over wegwerp economie gesproken.

Het zijn hoe dan ook gevoelige blokjes. Geweldig bedacht maar ze hebben goed en specialistisch onderhoud nodig.

30.000 km is wel een lange interval, ik raad altijd aan om elke 15000 km of jaarlijks olie te verversen. Al naargelang welke eerder komt.
Ik weet niet waar je woont maar ik wil best naderhand even bepalen wat er fout is gegaan bij jouw motor als je daar interesse in hebt.
Als die motoren zo gevoelig zijn dan snap ik dat die 30.000 misschien aan de hoge kant is ja. Anderzijds, als consument die niet zoveel verstand heeft van motoren mag je er vanuit gaan dat als je de aanbevelingen van de fabrikant volgt het goed zou moeten zijn toch?
 
Ik begrijp niet zo goed dat men geen diagnose kan stellen en dan maar een nieuwe motor adviseert. Ik zou haast eens een tweede opinie vragen bij een specialist.
 
Er zit een tik in de motor en je komt een berg metaaldeeltjes tegen in het carter of oliefilter, dan weet je dat er wat mis is.... En je kan natuurlijk voor € 90 - € 110 per uur (exclusief BTW) blijven zoeken. Ergens kom je economisch op het punt dat ook zoeken duur wordt, terwijl het resultaat het zelfde blijft...
 
Er zit een tik in de motor en je komt een berg metaaldeeltjes tegen in het carter of oliefilter, dan weet je dat er wat mis is.... En je kan natuurlijk voor € 90 - € 110 per uur (exclusief BTW) blijven zoeken. Ergens kom je economisch op het punt dat ook zoeken duur wordt, terwijl het resultaat het zelfde blijft...
Dat is inderdaad ook de reden dat dealer aangeeft dat ze ergens een grens moeten trekken. Er is nu al bijna 1000 euro arbeidsloon doorheen omdat ze eerst hebben gezocht of er iets los zat wat voor de tik zorgde. Daarna zijn ze er pas de olie uit gaan trekken. Ik zou ook graag weten wat er nu echt mis is, maar dat is een lastige afweging.
 
Jij weet er ongetwijfeld meer vanaf dan ik, laat dat even duidelijk zijn. Maar waar eerdere Ecoboost motoren een natte riem hadden, heeft het blok van 2019 niet een ketting? En alleen nog een riem voor oliepomp?
Dat kan de dealer c.q. monteurs toch direct kunnen vertellen ? Of het een natte riem of ketting is. Natte riem is in 2021 al vervangen door een ketting. Dus hoogstwaarschijnlijk zal dit model nog een natte riem hebben.
Zolang je op tijd de JUISTE olie gebruikt, wat wordt aanbevolen, kan je daar jaren mee rond kunnen rijden.

De gevonden metaaldeeltjes, kan van alles zijn. Zal in totaal een dure grap worden...(wat het al is).
 
Een auto met een kapotte motor is nog maar weinig waard.

Bij een slechts 5 jaar oude auto, met slechts 130.000 km verwacht je zeker niet dat de motor stuk gaat, of dat er dure reparaties zijn.

Kijk wat de rechtsbijstandverzekering voor je kan betekenen, en wat realistisch is, als je kijkt naar leeftijd en kilometerstand.

De dealer moet instaan voor de kwaliteit van het product wat die heeft verkocht. Kijk met de dealer wat een nette en voordelige oplossing is.
 
Dat kan de dealer c.q. monteurs toch direct kunnen vertellen ? Of het een natte riem of ketting is. Natte riem is in 2021 al vervangen door een ketting. Dus hoogstwaarschijnlijk zal dit model nog een natte riem hebben.
Zolang je op tijd de JUISTE olie gebruikt, wat wordt aanbevolen, kan je daar jaren mee rond kunnen rijden.

De gevonden metaaldeeltjes, kan van alles zijn. Zal in totaal een dure grap worden...(wat het al is).
Ongetwijfeld kunnen ze dat vertellen. Heb het nooit direct gevraagd. Weet het interval van het onderhoud, maar lees verschillende verhalen over riem of ketting. Toen ik de auto kocht (2023) en "onderzoek" deed kwam ik uit op een ketting. 1.0 125pk Ecoboost in de Focus mark IV heeft een ketting (dus vanaf 2018). Maar dat wordt ook nog weleens tegengesproken online. 3 januari afspraak, zal ik het navragen.
 
Een auto met een kapotte motor is nog maar weinig waard.

Bij een slechts 5 jaar oude auto, met slechts 130.000 km verwacht je zeker niet dat de motor stuk gaat, of dat er dure reparaties zijn.

Kijk wat de rechtsbijstandverzekering voor je kan betekenen, en wat realistisch is, als je kijkt naar leeftijd en kilometerstand.

De dealer moet instaan voor de kwaliteit van het product wat die heeft verkocht. Kijk met de dealer wat een nette en voordelige oplossing is.
Rechtsbijstand wil ik inderdaad ook nog even bij aankloppen ja.
 
Een motor waar de olie altijd op tijd en door de dealer is ververst mag geen klachten hebben die gerelateerd zouden kunnen zijn aan olie (en bij deze motor zijn in 99,99% van de gevallen de horrorverhalen gelinkt aan de riem en daarmee aan de olie...).
Als de importeur/dealer dus geen goed aanbod doet (bv 50-50 kosten; of jij de ruilmotor en zij al het arbeidsloon) zou ik ook de rechtsbijstand in actie laten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rw54
Is het bekend of Ford alleen volledige nieuwe blokken aanbied of ook door henzelf gereviseerde motoren (ruil blok) ?
 
Sinds een tijdje begon mijn Ford Fiesta Ecoboost 1.0 (100 PK) uit 2019 een tikkend geluid te geven. Het probleem is pas duidelijk wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en je boven de 2000 toeren komt.
Als check recent naar de Ford Dealer gegaan die aangaf dat het hoogstwaarschijnlijk niets groots was en ik maar en afspraak moest maken om het echt uit te laten zoeken. Eerst is men een halve dag bezig geweest, (kosten bijna 500 euro aan arbeidsloon) en had nog niets gevonden. Wel had men alles los gehaald in de zin van slangen en andere koppelingen aan de motor om te kijken of er iets was wat het geluid zou resoneren. De 2e dag is men verder gaan zoeken, olie uit de motor gehaald en nu zijn er metaal deeltjes in de olie aangetroffen.
De dealer geeft aan dat men niet weet wat nu het probleem is, maar dat het , gezien het metaal in de olie niet slim is om nog langer door te rijden. Zij geven aan dat een revisie van de motor een optie is, of een vervangend blok wat , zonder toebehoren en montage al bijna 5500 euro gaat kosten. Als ze verder willen gaan zoeken om echt tot het defecte onderdeel te komen dan worden de arbeidskosten overigens nog hoger.
Uiteraard baal ik hier flink van, zeker omdat het een auto is die nog geen 6 jaar oud is en net 130.000 gelopen heeft. Daarbij altijd bij een Ford Dealer onderhouden geweest en verder nooit problemen gehad. Ik heb overigens ook de importeur benaderd met dit probleem, daar hoop ik binnenkort een reactie van te krijgen.

Wat zouden jullie adviseren om te doen?
Goedemorgen, ik heb helaas een vergelijkbaar probleem bij mijn fiesta van 6 jaar oud, weet iemand hoe dit uiteindelijk is opgelost?
 
Ik denk dat je het beste flink kan shoppen voor een andere (gebruikte) motor en zeker ook het auto volledig inruilen overwegen. Je hebt dan weer iets nieuws, eventueel geen turboblokje meer en garantie.
 
Terug
Bovenaan