Tja ik roep vooral dat ik bezig moet zijn met wat ik heb en vooral niet de verzameling maar blijven uitbreiden. Tot zover de goede voornemens... Er is vorig jaar namelijk nog een tweede Sierra bijgekomen en dat heb ik nog helemaal niet verteld zag ik net

Wederom een bijzondere Sierra en met een bijzonder verhaal. Zowel de auto zelf als hoe ik er aan ben gekomen. Dat is namelijk naar aanleiding van de reportage vorig jaar. Het gaat om het prototype voor de Sierra Cup die midden jaren 90 werd verreden. Deze auto is sinds het begin van dat project in eigendom geweest van dezelfde eigenaren. Maar zij vonden deze Sierra niet meer in hun verzameling passen en zochten er een goed tehuis voor. Via het artikel hebben ze de auto aan mij aangeboden. Of eigenlijk gegund, want ze wilden de auto niet aan zomaar iemand kwijt. Ik ben vorig jaar bij ze langsgeweest en toen alles rond was, hebben ze de auto in oktober bij mij thuis afgeleverd.
De betreffende auto begon zijn leven als een witte driedeurs 2.0 Laser die in februari 1986 op kenteken is gezet. Ofwel, precies een uitvoering die ik nog mis. Details heb ik even niet scherp, maar in hoofdlijnen is het verhaal als volgt. Begin jaren 90 werd besloten om een nieuwe Nederlandse autoraceklasse op te tuigen. Een betaalbare klasse ook, maar wel professioneel. De keuze viel op de driedeurs Sierra van de eerste generatie. De in keurige staat verkerende PF-37-GL werd aangeschaft als prototype. De motor is door specialist VEGE flink aangepast en uiteraard werd de auto volledig gestript en voorzien van een rolkooi, racetank en nog wat modificaties om op het circuit uit de voeten te kunnen. Ook werd de auto in een gele kleur van Porsche gespoten. Na testwerk in 1994 werden de definitieve specificaties vastgesteld voor de cupauto's en daaruit volgde de conclusie dat deze auto daar niet aan aangepast kon worden. Dat gold met name voor de uitvoering van de rolkooi. De auto heeft dus niet deelgenomen aan de Sierra Cup.
De PF-37-GL is evengoed wel op circuits gebruikt, maar slechts hobbymatig op trackdays en dergelijke. De auto staat inmiddels zo'n 20 jaar stil. Het leuke is dat er van alles bewaard is gebleven, zoals artikelen uit 1994 en een stapel foto's. Hoewel ik niet echt interesse heb ik deze Nederlandse autosport, is het verhaal en de auto dusdanig interessant dat ik er geen nee tegen kon zeggen. En dus heb ik er weer iets bijzonders bij
Ik heb meer foto's van de auto in originele staat maar dit even als eerste indruk
Boenderen op Zandvoort in 1994
En een deel van een van de artikelen uit die tijd
En 28 jaar later in Roosendaal
Ach zo blijf je lekker bezig
