Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

uwbuurman zei:
Kan je er (relatief) makkelijk onderdelen bij vinden? Zoals die aanzuigbuizen van de inlaat of eventueel een goede grille? Voor de motor kan ik me voorstellen dat het vrij makkelijk is, mustangs genoeg op de bult, in de USA.

Specifieke XR8-delen zullen heel lastig zijn, zoals de grille, naafkapjes of de modelnaamsticker achterop. Misschien kan ik de grille laten reproduceren met een 3D-printer? Ik heb gelukkig redelijk dichtbij een connectie naar Zuid-Afrika mocht het nodig zijn. Technisch zou het relatief makkelijk moeten zijn, maar ik heb vorige week gezocht naar de snorkels en dat viel tegen. Vooralsnog in NL niks gevonden en een goed setje in Amerika voor 400 dollar bij een aanbieder die niet internationaal verzendt.
 
Wat een gave opstelling zo! Idd grappig om de basis Sierra naast de meest dikke ooit te zien. Ook opvallend dat de XR8 het meest smal lijkt tov de 1,3 en de XR4i. Is mijn mening. Lekker bezig met het opknappen!! :)
 
Ik heb een Van maar inderdaad nog geen benzine-Van en überhaupt nog geen Sierra 1.8 :D Maar deze heeft volgens mij een hele tijd geleden ook te koop gestaan, in Friesland dacht ik.
 
Ik moest echt eerst even googlen om erachter te komen wat XR8 precies betekende.
Tot mijn vreugde stond die 8 idd voor wat ik in de verte al vermoede, echt geen idee dat die dingen bestonden! (y)
 
Mooi artikel in de Classics! Niet alleen over de Sierra, maar ook over waarom jij er zo in gerold bent. Erg leuk!
 
Ja het is een mooi artikel geworden! Lekker uitgebreid ook :)

3EwtZdj.jpg


The making of

JLWbzw4.jpg
 
Leuk artikel inderdaad, zowel het stukje specifiek op jouw verzameling als ook om de Sierra uit te lichten.
 
@ Jay DoubleYou: ja die zou er heel mooi bij passen, maar ik heb helaas geen geldboom in de tuin staan :(

@ MWH: dat is wel een hele aparte :confused: ziet er erg netjes uit voor een hobbyproject, want dat moet het toch wel zijn. Ik weet wel dat je in Zuid-Afrika aftermarktetbumpers kan kopen met kentekenuitsparing maar die zien er heel anders uit. Maar waarom je Mk2-lampen in een Mk1 zou willen knutselen? Heel bijzonder!
 
Er zijn wel wat filmpjes te vinden van enthousiast plamurende Russen, dus dat gebeurt in Oekraïne ongetwijfeld ook. Die lampen: omdat dat na een schade het enige was wat er op de plaatselijke sloop te vinden was?
Op Malta kwam je vroeger ook veel van dit soort creaties tegen, zeer kundig in elkaar geknutseld.
 
Tja ik roep vooral dat ik bezig moet zijn met wat ik heb en vooral niet de verzameling maar blijven uitbreiden. Tot zover de goede voornemens... Er is vorig jaar namelijk nog een tweede Sierra bijgekomen en dat heb ik nog helemaal niet verteld zag ik net :eek: Wederom een bijzondere Sierra en met een bijzonder verhaal. Zowel de auto zelf als hoe ik er aan ben gekomen. Dat is namelijk naar aanleiding van de reportage vorig jaar. Het gaat om het prototype voor de Sierra Cup die midden jaren 90 werd verreden. Deze auto is sinds het begin van dat project in eigendom geweest van dezelfde eigenaren. Maar zij vonden deze Sierra niet meer in hun verzameling passen en zochten er een goed tehuis voor. Via het artikel hebben ze de auto aan mij aangeboden. Of eigenlijk gegund, want ze wilden de auto niet aan zomaar iemand kwijt. Ik ben vorig jaar bij ze langsgeweest en toen alles rond was, hebben ze de auto in oktober bij mij thuis afgeleverd.

De betreffende auto begon zijn leven als een witte driedeurs 2.0 Laser die in februari 1986 op kenteken is gezet. Ofwel, precies een uitvoering die ik nog mis. Details heb ik even niet scherp, maar in hoofdlijnen is het verhaal als volgt. Begin jaren 90 werd besloten om een nieuwe Nederlandse autoraceklasse op te tuigen. Een betaalbare klasse ook, maar wel professioneel. De keuze viel op de driedeurs Sierra van de eerste generatie. De in keurige staat verkerende PF-37-GL werd aangeschaft als prototype. De motor is door specialist VEGE flink aangepast en uiteraard werd de auto volledig gestript en voorzien van een rolkooi, racetank en nog wat modificaties om op het circuit uit de voeten te kunnen. Ook werd de auto in een gele kleur van Porsche gespoten. Na testwerk in 1994 werden de definitieve specificaties vastgesteld voor de cupauto's en daaruit volgde de conclusie dat deze auto daar niet aan aangepast kon worden. Dat gold met name voor de uitvoering van de rolkooi. De auto heeft dus niet deelgenomen aan de Sierra Cup.

De PF-37-GL is evengoed wel op circuits gebruikt, maar slechts hobbymatig op trackdays en dergelijke. De auto staat inmiddels zo'n 20 jaar stil. Het leuke is dat er van alles bewaard is gebleven, zoals artikelen uit 1994 en een stapel foto's. Hoewel ik niet echt interesse heb ik deze Nederlandse autosport, is het verhaal en de auto dusdanig interessant dat ik er geen nee tegen kon zeggen. En dus heb ik er weer iets bijzonders bij :giggle:

Ik heb meer foto's van de auto in originele staat maar dit even als eerste indruk
CWfatly.jpg


Boenderen op Zandvoort in 1994
9M4rO5S.jpg


kDgTslk.jpg


s7T02E2.jpg


En een deel van een van de artikelen uit die tijd
D2pXCtV.jpg


En 28 jaar later in Roosendaal :D
w2GbE2d.jpg


qCPxp1V.jpg


Ach zo blijf je lekker bezig :p
 
Tof verhaal!
Door die gaten in de neus ziet hij er wel heel afgeleefd uit, blijft dat zo omdat het patina bij het verhaal hoort of was het plan om hem wat netter te maken?
 
De neus is open gemaakt voor betere koeling, ik weet nog niet wat ik er mee ga doen :)
De auto heeft nog gewoon zijn kenteken dus met werkende verlichting en apk is hij straatlegaal.
 
Dank je! Bij de auto zit nog een origineel frontpaneel maar ik heb volgens mij geen passende koplampen. Zorgen voor later :)
 
Lelijk ding maar wel een mooi verhaal en daarom een mooie aanvulling op de collectie!
Exact!
Wel mooi, en daarom verdedigbaar, dat het in de basis exact de uitvoering was die nog in jouw collectie ontbrak: 2 liter 4 cilinder, Laser- uitvoering en een driedeurs.
 
Trouwens, een 1.8, is die ook als mk1 geleverd? En waren er naast de Laser nog andere actiemodellen?
 
Trouwens, een 1.8, is die ook als mk1 geleverd? En waren er naast de Laser nog andere actiemodellen?
Ja de 1.8 kwam dacht ik eind 1984, deels als vervanging van de 2.0 V6. Andere (officiële) actiemodellen zijn er volgens mij niet geweest. Maar het is misschien zelfs de vraag in hoeverre de Laser een actiemodel was, want hij stond dacht ik gewoon in de folder. Kan ik nog eens naar kijken :)
 
Maar het is misschien zelfs de vraag in hoeverre de Laser een actiemodel was, want hij stond dacht ik gewoon in de folder. Kan ik nog eens naar kijken :)
Als oud-bezitter van een nieuwe Sierra Laser kan ik melden dat het in de basis wel een actiemodel was en zo werd neergezet; in die zin dat Ford het eerdere succes met de Bravo modellen wilde herhalen. Met de komst van de Laser kocht niemand natuurlijk meer een "L" en zo raakte die Laser eigenlijk actiemodel-af en werd het het belangrijkste model. Er was ook een apart dun foldertje folder van; ik zou dat denk ik nog moeten hebben, maar dan moet ik heel diep zoeken ... Ik had de mijne in de zomer van 1984 besteld en toen was er nog geen 1.8. Maar het prijsverschil tussen de 1.6 en de 2.0 was zo klein (uit mijn hoofd z'n 600 gulden) dat ik de 2.0 koos (viercilinder dan).


Argeles047 by Marc Noordink, on Flickr
 
Als je heel diep zoekt, dan vind je het soms nog: de folder die ik in de zomer van 1984 kreeg :giggle:. Vier bladen plus een uitklapflap. Met alle plezier plaats ik hem hier volledig, maar dan vervuil ik ook het topic. Dus voorlopig het voorblad, maar op verzoek meer ;)


TND021 by Marc Noordink, on Flickr
 
Wouter, ik kom een carrosserievariant van de Sierra tegen die je nog niet hebt. Hoop ook dat je 'm nog niet snel nodig hebt! :)
Het is misschien toch wel handig om te hebben. Als het nodig is wil je juist dit, gok ik… soms is het voorbij voor je er erg in hebt.
 
De link werkt voor mij niet maar klinkt als een lijkwagen? Zo ja dan past het in ieder geval heel goed ivm de vorige functie van zijn garage.
 
Link werkt alleen als je de mobile.de app hebt. Idd een lijkwagen, wel cool, nooit in een sierravariant gezien. Wel eens een scorpio destijds.
 
Link werkt bij mij op de iPhone ook gewoon zonder mobile-app. Kan natuurlijk wel zijn dat het op een laptop of desktop niet werkt.
 
Terug
Bovenaan