Hallo allemaal!

Ik ben op het moment opzoek naar een nieuwe (eerste eigen) auto. Op het moment rij ik een 1.6 Golf (2005), geen klachten maar heb behoefte aan wat "meer modern/ luxe (cc, pano dak etc), kortom wat meer full-option. Mijn auto-kennis is dermate laag (van horen en zeggen) dat ik hierop graag informatie wil vergaren.
Ik zit momenteel te kijken naar de volgende modellen (of automaat of schakel, heb geen duidelijke voorkeur);

Seat Leon FR (1.4) 2014/2015/2016
Audi A3 (1.4) 2014/2015/2016

Over beide auto's heb ik verschillende verhalen gehoord, over de Seat minder wisselend dan de Audi, maar alsnog. Over beiden heb ik het volgende gehoord;

Seat;
Over algemeen mooie auto, zeker met full-option (panorama dak etc) wat mijn voorkeur heeft. Ik heb echter wisselende verhalen gehoord over de 1.4 122PK motor, dat deze minder betrouwbaar is dan de bijvoorbeeld 140PK motor. Zijn jullie het hier mee eens, of is dit puur voorkeur/ onderhoud? Daarnaast weet ik weinig over de automaat versie van deze uitvoering, is dit een DSG? Goede ervaringen mee?

Audi;
Over het algemeen betrouwbare auto, wat "saaier" dan de Seat wbt opties (voor mijn prijsklasse) maar mooier qua imago naar mijn mening (interieur/ look van buiten). Omdat dit een 1.4 is, en ook een 122PK uitvoering heeft, vroeg ik mij af of hiervoor hetzelfde geldt als voor de 122PK versie van de Seat (is dit ongeacht de auto altijd hetzelfde, of is dit afhankelijk van de producent van de auto?). Ik heb begrepen dat de DSG automaat fijn rijdt, goede ervaringen (mits goed onderhouden uiteraard). Heeft iemand ervaringen met deze auto? Zo ja, op- of aanmerkingen/ dingen waar ik rekening mee moet houden?

Over het algemeen krijg ik de indruk dat de auto's over het algemeen goede auto's zijn, echter weet ik niet of deze uitspraak terecht is en of ik bij aanschaf moet kijken naar specifieke "red-flags" en juist dingen met ontwijken. For the record, ik heb geen duidelijke voorkeur naar schakel of automaat maar een automaat spreekt mij wel aan.

Graag hoor ik jullie mening over beide auto's en of ik gelijk heb met wat ik hierboven zeg.

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!
smile2.gif

PS, andere aanraders zijn zeker welkom! Ik heb een budget van max 12.500,-.

Neem de versie met1.4 met 140 pk. Dat werd later overigens 150 pk en daarna kwam de 1.5 TSI EVO. Een schakelbak is altijd veel goedkoper te repareren dan een DSG. Zoals vervangen koppeling, drukgroep, druklager en dubbelmassa vliegwiel.

Die 122pk is opzich wel goed vanaf 2014, maar liever heb je een iets recentere met riemaandrijving in plaats van ketting. Kijk in verband met je budget ook eens naar een Leon Style of een Octavia.

Die 122pk is opzich wel goed vanaf 2014, maar liever heb je een iets recentere met riemaandrijving in plaats van ketting. Kijk in verband met je budget ook eens naar een Leon Style of een Octavia.
Is er geen riem vanaf 2014? De kettingversie kan je beter overslaan. De TSI met riem is een compleet andere motor.

Is er geen riem vanaf 2014? De kettingversie kan je beter overslaan. De TSI met riem is een compleet andere motor.
Ik weet dat de 125pk een riem heeft (die heb ik zelf). Bij mijn weten was de 122pk in 2014 ook al beter, maar ik weet niet of die ook al een riem heeft. Die met riem is inderdaad degene die je moet hebben.
De 1.5 kwam pas in 2017, een beetje rond de facelift van de A3/Golf/Leon/Octavia. Ik heb zelf een facelift Golf, maar nog wel met de 1.4.

Bij de 1.4 TSi kun je het beste de versie met riem hebben ( bv de 125 pk).
Je kijkt naar vrij oude auto's, ik zou zelf dan de handbak kiezen.
Reparaties aan de automaat kunnen erg duur zijn, en je kijkt naar vrij vroege jaren van de DSG.

Uit mijn directe omgeving ken ik 2 mensen die een kapotte DSG hebben gehad, waren hele dure reparaties.

Een Audi koop je niet vanwege de betrouwbaarheid, die is gemiddeld, of (aanzienlijk) slechter dan gemiddeld, afhankelijk van model en generatie.
Er zijn natuurlijk genoeg redenen om er wel een te kopen.

Kijk ook naar andere opties.

Op sites zoals the Carexpert, Whatcar, ANWB occasiontest, en osv.ltd.uk kun je veel vinden over betrouwbaarheid, en sterke en zwakke punten van bepaalde modellen.
(Let ook goed op de generaties)

Laatst bewerkt:
Bij de 1.4 TSi kun je het beste de versie met riem hebben ( bv de 125 pk).
Je kijkt naar vrij oude auto's, ik zou zelf dan de handbak kiezen.
Reparaties aan de automaat kunnen erg duur zijn, en je kijkt naar vrij vroege jaren van de DSG.

Uit mijn directe omgeving ken ik 2 mensen die een kapotte DSG hebben gehad, waren hele dure reparaties.

Een Audi koop je niet vanwege de betrouwbaarheid, die is gemiddeld, of (aanzienlijk) slechter dan gemiddeld, afhankelijk van model en generatie.
Er zijn natuurlijk genoeg redenen om er wel een te kopen.

Kijk ook naar andere opties.

Op sites zoals the Carexpert, Whatcar, ANWB occasiontest, en osv.ltd.uk kun je veel vinden over betrouwbaarheid, en sterke en zwakke punten van bepaalde modellen.
(Let ook goed op de generaties)
Heb je een voorstel voor "nieuwere" auto's met DSG?
Vanaf welke generatie en model zou je zeggen dat Audi's betrouwbaar/ goed zijn?
Ik zal de site even checken!

Heb je een voorstel voor "nieuwere" auto's met DSG?
Vanaf welke generatie en model zou je zeggen dat Audi's betrouwbaar/ goed zijn?
Ik zal de site even checken!
Das echt wel een zoekplaatje, dan krijgen vag modellen tegelijk nieuwe techniek en dan weer audi en vw de primeur en dan zit de oude techniek het model nog even uit en dan weer niet en soms heeft de ene motor van het zelfde model in dezelfde periode weer een andere dsg dan de ander en ga zo nog maar even door. De Engelstalige wikipedia biedt wellicht hulp. Wees je bewust dat anwb ocasion artikelen geen update krijgen, grote kans dat ze zijn ingehaald door de actualiteit, ook de autovisie ocasion artikelen zijn van een niet al te best niveau.

De beste Audi 3's van de derde generatie zijn van na de facelift in 2016. De meest betrouwbare motor is volgens mij de 1.0 TSI.
Je ziet dat er steeds meer kennis is bij fabrikanten om goede automaten met dubbele koppeling te maken. Bij de DSG weet ik niet precies het jaartal, zelf kijk ik meestal naar 2017 of later.

Je koopt een gebruikte auto, het is natuurlijk ook heel belangrijk of de auto goed is onderhouden, en dat er netjes mee om is gegaan.

DSG is niets anders dan een automaat met dubbele koppeling, elk merk noemt dit anders, in mijn Renault noemen ze dit een EDC automaat.

(Dit is de 7DCT300 automaat met dubbele natte koppeling van Magna Getrag die door heel veel merken wordt gebruikt, zoals BMW, Mercedes, Nissan, Ford, Dacia, Renault, Mitsubishi, Etc.)

Mijn vrouw heeft 3 jaar ca. 60K km met een Seat Leon (1.2)TSI van 2014 gereden. Probleemloze auto op een lekkende schokdemper na. Moet het per se een Audi of Seat zijn?

Ford Focus ST-line en het nieuwe type vanaf 2019(Nieuwe type) komt ook langzaam in zicht voor je budget.
Hoeft zeker niet perse een Seat of Audi zijn! Puur wat ik op dit moment op ‘t oog heb. Ford ST ook naar gekeken, vond de oudere modellen “meh” was niet op de hoogte van de 2019, das een donders mooie bak, thanks voor de suggestie!

Gaat DSG vaak/ snel kapot dan?

Ik rijd een A3 met een 1.4 tfsi met 140PK. Eerder dit jaar ging de mechatronic stuk en bleek ook de koppeling aan vervanging toe. Ik heb toen nagevraagd hoe vaak/snel de mechatronic stuk gaat. Daar konden ze niets over zeggen gaven ze aan. Ik kocht mijn auto tweedehands met 142.000km en na ongeveer 30.000km in mijn bezit was de mechatronic defect. Deze heb ik laten vervangen. Bij onderzoek bleek ook de koppeling aan vervanging toe te zijn en ook deze is vervangen.

Hallo!

Momenteel ben ik aan ‘t oriënteren naar een 1.0 2016 (2017-2018) Audi A3. Heb vanochtend een proefrit gedaan en hoe hij rijdt bevalt mij (ik rij nu een Golf 5 uit 2005, 1.6 FSI).
De 116 PK is voor mij in principe prima, maar ik ben van plan hem te tunen naar 140 ish PK. Is dit oké voor de motor? Tips/ suggesties voor tunen?
Zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens aankoop? GO / NO GO’s?

Bedankt voor het advies! :)

Terug
Bovenaan