VW, Audi, Seat betrouwbaarheid motor

Goedemiddag,
Een vraag.
Ik ben op zoek naar een tweedehands auto met merk VW, audi of seat vanaf jaar 2022 of nieuwer. Max 60.000 km en max budget 24.000 eu.
Nu hoorde ik bij uniersele garages dat er snel klachten zijn rond deze merken mbt motor. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Is dit echt zo en zoja wat is een alternatief merk.

Ik denk dat ze bij die universele garages eens een nieuwe kalender moeten ophangen. VAG heeft z'n motoren lesje wel geleerd. De 1,0 3 cilinder en 1,5 4 cilinder, zijn efficiënte en probleemloze motoren. Ik heb ze allebei gehad, en deden qua bedrijfszekerheid niet onder voor een Toyota. Vanaf bouwjaar 2022 kun je gerust een VW, Seat Audi of Skoda kopen met deze motoren.

De EA211 motoren zoals 1.0, 1.4 en 1.5 TSI zijn betrouwbare motoren. Er zit een longlife distributieriem op die in principe 210.000 km mee gaat of 10 jaar. Je noemt de VW, Audi en Seat. Vergeet de Skoda niet. Keus is een kwestie van smaak.

Bedankt voor jullie reacties. We hebben nu een Golf Variant uit 2014 en hier hebben we geen problemen mee gehad. Er werd juist verteld dat dit bij nieuwere modellen (tov 2014) wel het geval was. Maar goed om te lezen dat de reacties tot nu toe positief zijn. Zelf heb ik al in een Kia Ceed van een collega gereden, viel niet tegen, maar VW rijdt toch anders. Het prijsverschil is ook minimaal tov een Ceed. Als er nog forumleden zijn die een andere mening hebben dan hoor ik dat ook graag.

Bedankt voor jullie reacties. We hebben nu een Golf Variant uit 2014 en hier hebben we geen problemen mee gehad. Er werd juist verteld dat dit bij nieuwere modellen (tov 2014) wel het geval was. Maar goed om te lezen dat de reacties tot nu toe positief zijn. Zelf heb ik al in een Kia Ceed van een collega gereden, viel niet tegen, maar VW rijdt toch anders. Het prijsverschil is ook minimaal tov een Ceed. Als er nog forumleden zijn die een andere mening hebben dan hoor ik dat ook graag.
De oude TSI motor EA111 met distributieketting heeft een slechte reputatie.(voor 2014) De ketting gaf problemen en er was vaak sprake van een hoog olieverbruik. Volkswagen heeft toen een een nieuwe motor ontwikkeld de EA211. Grote kans dat die zit in je Golf Variant. Het is juist na 2013 dat de VW-AG motoren een inhaalslag maakte. Een VW-AG auto uit 2022 kan je gerust kopen. Wel bij een betrouwbaar bedrijf en een sluitende volledige onderhoudshistorie.

Bij Audi, VW, Skoda, en Seat zie je vooral bij de recente modellen vanaf 2020 veel elektronica, en software problemen.
In het onderzoek van What Car waren de A3, Golf, Octavia en Leon dan ook de minst betrouwbare auto's in hun klasse.

Over de motoren zelf zou ik mij niet druk maken, die doen het over het algemeen goed.

Laatst bewerkt:
Hmm ok, mijn punt is meer dat ik niet echt zin heb om iedere week bij de garage te moeten staan ivm problemen (naast dat het ook nog geld kost). Zijn dit dan echt grote softwareproblemen? Of zijn dit problemen die bij het uitlezen tijdens een beurt direct verholpen kunnen worden zonder noemenswaardige schade / gevolgen voor de auto?

Hmm ok, mijn punt is meer dat ik niet echt zin heb om iedere week bij de garage te moeten staan ivm problemen (naast dat het ook nog geld kost). Zijn dit dan echt grote softwareproblemen? Of zijn dit problemen die bij het uitlezen tijdens een beurt direct verholpen kunnen worden zonder noemenswaardige schade / gevolgen voor de auto?
Beste Klaas, toen bepaalde modellen net uitkwamen waren er wat software issues. Bij een model van 2022 zijn deze kinderziektes allang verholpen. Ook de modellen die wat kinderziektes vertoonden hebben een update gehad. Even de onderhoudshistorie checken.

Bij Audi, VW, Skoda, en Seat zie je vooral bij de recente modellen vanaf 2020 veel elektronica, en software problemen.
In het onderzoek van What Car waren de A3, Golf, Octavia en Leon dan ook de minst betrouwbare auto's in hun klasse.

Over de motoren zelf zou ik mij niet druk maken, die doen het over het algemeen goed.
Heb je een linkje van What Car? Op de site is niet iets te vinden hierover. Thanks!

Dat is gewoon het issue van bevriezende multimedia schermen. Ik zou lekker een late Golf 7 pakken ofzo :)

Bij What Car reliability survey most and least reliable family cars staat de uitleg. Bij de Golf 8 bijvoorbeeld zijn bijna 2/3 van alle storingen met de infotainment en elektronica.

Koop ook gewoon een auto waar je je prettig in voelt.
Dan vergeef je eerder de mindere punten.

Ik kan er zelf alleen heel slecht tegen als niet alles perfect werkt.

Laatst bewerkt:
Rij nu mijn 2e 1.5 tsi, nooit problemen mee gehad. Niet met olieverbruik of wat dan ook. Heel betrouwbare motoren. Alleen wel elektronische problemen met het stuur en een kapotte sos module. Dat stuur kan heel irritant zijn.

Terug
Bovenaan