Jeep Compass 2025

Marleen

Asfaltkampioen
Een eerste preview van de nieuwe Jeep Compass.
Deze zal in 2025 in de fabriek van Melfi geproduceerd worden en staat op het STLA medium platform (zelfde als Peugeot 3008).

Nuova-Jeep-Compass.jpg

bron: clubalfa.it

Niet helemaal. De Jeep zal ook 4X4 aandrijvingen krijgen. Bovendien laat STLA medium meer flexibiliteit toe in tegenstelling tot het kleinere platform

DS niet vergeten, ook in Melfi.

Misschien een overzichtje?
STLA medium modellen zullen geproduceerd worden in Sochaux, Rennes, Eisenach en Melfi.
In Melfi gaat het om 5 modellen: 2 nieuwe DS modellen, de Jeep Compass, Lancia Gamma en een toekomstig Opel-model (Opel Manta?).
In Sochaux de Peugeot 3008 en 5008 (draait momenteel op volle capaciteit wegens het enorme succes)
In Rennes de Citroën C5 aircross.
In Eisenach de Opel Grandland.
STLA large in Cassino (Alfa Romeo Stelvio en Giulia, Maserati, Jeep)
STLA small oa in Vigo, Spanje (opvolger Peugeot 208 vanaf najaar 2026)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Lijkt weer wat groter te worden dan de oude. En Stellantis kennende zal de prijs wel 25% hoger liggen dan nu, met nog minder personaliserings opties.

Voor de specificaties kunnen we oa bij peugeot, opel, fiat, alfa, citroën terecht? Vergeet ik er nog een?
Ik verwacht van wel omdat veel onderdelen gedeeld worden zoals ook de aandrijflijnen. Lijkt wel een stuk groter te worden maar er valt nog weinig te zien. 18 maart 2025 is de grote dag en ben benieuw wat de prijzen worden. Groter is vaak duurder.

Na de eerste schets die Jeep in oktober 2024 liet zien, zijn er de afgelopen uren nieuwe beelden online verschenen van de nieuwe Jeep Compass. Deze afbeeldingen verschenen in de video “TechTalks met Ned Curic: Ep.1 – AI”, waarin het hoofd engineering en technologie van de Stellantis-groep de impact van kunstmatige intelligentie op de auto-industrie bespreekt. Op minuut 1:20 verschijnt de nieuwe Jeep Compass uit 2025.

Hoewel het hier om technische tekeningen gaat die zichtbaar zijn op de computers van de ingenieurs, worden er geen precieze esthetische kenmerken onthuld. Wel kunnen we de verhoudingen van de auto intuïtief afleiden. Deze afbeeldingen bieden een eerste blik op het toekomstige ontwerp van de auto, maar onthullen nog niet alle details.

Nuova-Jeep-Compass-1.jpg

Na de recente teaser van de gloednieuwe Jeep Compass, bevestigt het merk dat de wereldwijde onthulling dit voorjaar in Europa zal plaatsvinden. De Europese productie van de Next-generation Compass, gebouwd op het STLA Medium-platform, zal dit jaar beginnen in Melfi, Italië (waar de foto's hieronder zijn genomen).

De nieuwe Jeep Compass zal beschikbaar zijn als e-Hybrid, e-Hybrid plug-in en volledig elektrisch, met vierwielaandrijving beschikbaar op bepaalde modellen.

2625020-xo7knnmc9i-whr.jpg

2625023-l29rygn877-whr.jpg
2624933-9sr56hn37r-whr.jpg

Nog een spy-foto, dit van de elektrische versie (want gesloten front)

Nuova-Jeep-Compass-4-1122x740.jpg

(foto van clubalfa.it / Gabetzspyunit)

De kwaliteit zal ongetwijfeld weer een stuk minder zijn dan de vorige. Stellantis bespaart liever tien cent per auto dan dat ze kwaliteit leveren.
Net als de Grand Cherokee, de vorige voelt stevig, de huidige voelt alles dun en iel en de motoren zijn ook allemaal minimaal

Huidige Avenger heeft toch wat design elementen van de oude compass? Een iets grotere Avenger zal het wel worden aangezien die Avenger redelijk succesvol is.

Wat was jouw punt? :p

Dat de Compass designtechnisch (lees: designtaal) niet overeen zal komen met de Avenger die van de 'oude' designtaal is. Ook heeft de nieuwe Compass de doorlopende achterlampen zoals de Wagoneer S. Dan kan Marleen wel twee foto's onder elkaar zetten amar dat zegt niks over de designtaal alleen dat de verhoudingen typisch SUV zijn.

Dat de Compass designtechnisch (lees: designtaal) niet overeen zal komen met de Avenger die van de 'oude' designtaal is. Ook heeft de nieuwe Compass de doorlopende achterlampen zoals de Wagoneer S. Dan kan Marleen wel twee foto's onder elkaar zetten amar dat zegt niks over de designtaal alleen dat de verhoudingen typisch SUV zijn.
Nou, ik zie toch een boel overeenkomsten tussen de twee foto's die ik hierboven heb neergezet ;)
De nieuwe Compass gaat meer op de Avenger lijken, dan op een Grand Cherokee

Dus je kan niet zeggen welke overeenkomsten je ziet? Ik zie dat de Compass een (optisch) doorlopende derde zijruit krijgt, de Avenger heeft dat niet, de Wagoneer S wel. De nieuwe Compass krijgt doorlopende achterlampen net als de Wagoneer S, iets wat de Avenger zeker niet heeft. De Compass heeft geen verborgen handgrepen. Dus verklaar je nader.

Ah, je meent het serieus dat je de overeenkomsten niet kan zien :D

- De vorm van de achterkant, inclusief spoiler.
- De hele voorzijde
- Hellingsgraad van de voorruit
- Deur vooraan
- Vorm van de wielkasten

Je hebt het dus over de verhoudingen. Ik had het over designtaal, dat zei ik nog duidelijk. :rolleyes: Dus de nieuwe Compass is een verlengde Avenger, dus op het platform uit 2019 en onderdelen van een auto uit 2023?

Deelt platform met de 208 e.d. dus uit 2019. Volgens openingspost staat dat Compass op STLA-platform staat maar deelt, volgens jou, de hoek van de voorruit en de voorportieren. Staat ie dan niet op hezelfde platform als de Avenger?

Dit soort welles-nietes spelletjes over vergelijkbare onderwerpen met dezelfde spelers hebben we al genoeg gehad. Kappen nu, beide.

Moderatie

Die achterkant ben ik geen fan van.
Soit, het is maar een impressie.
Ik vermoed dat de officiële lancering er een van de komende weken aankomt.
( volgens persbericht: Next-Generation Jeep Compass will be revealed in Europe in Spring 2025 )

Je ziet letterlijk de derde (grote) zijruit in de openingspost, in de CAD-tekening (of wat he ook is), in de laatste spy shot en de contouren van de eerdere spy shots.. niets wijst er op dat ie zo'n D-stijl krijgt.

Terug
Bovenaan