ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Op 10 september jl. heeft MKN Automotive in Nijmegen mijn A8 vertroeteld. Dit is nieuw bedrijfje van mijn vaste Audi-monteur die voor zichzelf is begonnen. Perfect voorbereid met zwart op wit vanuit Pon dat fabrieksgarantie behouden blijft bij hun service (y) MKN is dusdanig uitgerust qua apparatuur en certificaten, dat hij zelfs de officiële digitale servicehistorie in de fabrieksdatabase (en in de sleutel daarmee ook) online in kan vullen.

20240910-084106.jpg

20240910-085551.jpg

20240910-091316.jpg


Nu in zeven maanden 20.000 kilometer onderweg, met volledig genot en plezier :)
 
Mooi dat je zo'n "klein bedrijf" je A8 toevertrouwd. Ik zou met zo'n auto toch altijd naar de officiële merkdealer gaan, ookal heb ik helemaal niets met een Pon of Pouw.

Ik heb wat dat betreft toch teveel minder goede ervaringen gehad bij vakgarages en specialisten en gelukkig daarna wel goede ervaringen bij merkdealers. Zelfs nog met de Evo destijds bij de Mitsubishi-dealer goede ervaringen. :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het eerder omgekeerd Harmen.
Geef mij maar een specialist, zowel qua Honda als Mazda ipv een marmer / parket spiegelpaleis dat een fortuin kost.

Blijft een plaatje, de A8 Grote Smurf, voor mij is de kleur te extravert en uiteraard compleet buiten budget, maar wat een mooie auto
 
Toegang tot dergelijke informatie hebben zo goed als alle universele garages, de fabrikant is zelfs verplicht om dit DSR aan professionals beschikbaar te stellen. Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal: de daadwerkelijke zorg en aandacht voor jouw auto is wat er echt toe doet en die branded bumperbeschermer laat daarvan al veel zien. Fijn dat jouw vaste technicus dit nu vanuit zijn eigen bedrijf doet, met zo'n serieuze aanpak kan het niet anders dan dat zijn onderneming een succes wordt.
 
De beste monteurs willen nog weleens weglopen bij de steeds maar groter wordende dealerbedrijven, om vervolgens als specialist te beginnen of om bij een specialist te gaan werken. Geregeld zit daar dus meer kwaliteit dan bij een merkdealer.
 
Met een vrijwel nieuwe auto zou ik zelf sneller naar de dealer gaan. Al is het al om de stempels. Doorgaans toch regulier onderhoud.

Maar zeker na een jaar of 4-5 zien de dealers bepaalde auto's vaak al niet meer. En zeker met een 10+ jaar oude auto absoluut een specialist. Bepaalde kwalen/problemen doen zich vaker voor na een 5+ jaar. Daar waar de specialist al veel vaker met dit bijltje heeft gehakt en precies weet hoe ze dit moeten aanpakken, weten vaak precies welke delen je beter aftermarket kunt kopen en welke beter OEM. Bij de dealer weten lang niet altijd hoe bepaalde problemen bij een iets oudere auto efficient en goed aan te pakken en word er soms ook maar wat aan geklungeld of alles maar vervangen voor nieuw.

Maar wat ik wel ervaar is dat goede merk specialisten op een of andere manier niet in Twente zitten, om naar de andere kant van het land te rijden is ook zowat.

Maar deze vag specialist ken je, het ziet er ook kundig uit zo eerste indruk. De A8 is er vast in goede handen
 
Bij een vrij nieuwe auto ga je naar de dealer vanwege de achtervang van het dealernetwerk, de importeur en de fabrikant. Niet vanwege de kennis en kunde van de monteurs.
Bij een iets oudere auto ga je naar een adres vanwege de kennis en kunde van de monteurs.
Volgens mij is dat het verschil.
 
Ik ga ook naar een specialist. Ik heb helemaal niks met dealers. Daarnaast is van stempels bij de meeste merken al lang geen sprake meer. Digitaal onderhoudsboekje wordt ook bij mij netjes ingevuld en is via de app in te zien.

Zo gaat bij mij de diff olie vervangen worden omdat mijn garagist van mening is dat de fabriekstermijn hiervan veel te lang is en daar wel eens problemen door ontstaan. Dat soort dingen gebeurd bij een dealer veel te weinig.
 
De dealer doet alles volgens het boekje. Is er iets kapot dan wordt het volledige onderdeel vervangen conform regels vanuit het merk. Een goede specialist weet wellicht een andere oplossing welke beter, vlotter en dus goedkoper is.

Verder vind ik grote/kleine beurtjes niet zo spannend is bij veel auto's toch ongeveer hetzelfde werk. De dealer wil (voor garantie/coulance) 100% zeker weten dat voorgeschreven onderdelen/olie etc gebruikt is en dat weet je bij een niet-dealer (ook bij een specialist) niet altijd zeker.

Ik snap Ketelapper overigens volledig. Als je een monteur kent die al jarenlang aan je auto's sleutelt en exact weet (over en weer dus) hoe de ander er in staat, dan geeft dat wel een prettig gevoel.

Dat de auto dan wellicht tzt een fractie minder opbrengt omdat deze niet dealer onderhouden is zou ik mij niet druk om maken. Met de kilometers/jaren dat Ketelapper met een auto doet en hoe hij met zijn auto's omgaat is dat verschil verwaarloosbaar gok ik.
 
Ik ga ook naar een specialist, ook met vrij nieuwe auto's die nog in de fabrieksgarantie zitten. Wat Elco zegt, de daadwerkelijke zorg en aandacht voor jouw auto is wat er echt toe doet, in combinatie met gedegen technische kennis. Het vinden van een goede specialist komt soms neer op trial & error.

Dat je auto minder waard wordt als die niet door een officiële dealer is onderhouden, geloof ik niet. Ik heb zelf die ervaring niet. Ik zou zelf voor een auto die door een goede specialist regelmatig is onderhouden méér willen betalen dan voor een dealeronderhouden auto. In advertenties voor gebruikte auto's waarin staat "Volledig dealer onderhouden!" denk ik dan ook altijd maar, die teksten zijn geschreven voor anderen want bij mij wordt de interesse dan juist minder :eek:
 
Digitaal onderhoudsboekje wordt ook bij mij netjes ingevuld en is via de app in te zien.
Dit is wel een voorwaarde voor mij inderdaad. Bij BMW de ‘vinkjes’ en ook de details van service uitgesplitst in wat er aan onderhoud heeft plaatsgevonden in idrive en in de app. Dit in combinatie met alle facturen digitaal bewaard vanaf 2018 maak ik me niet zo zorgen om de restwaarde.

Ik betaal wel €20 voor elke keer in idrive te zetten. Hebben jullie dat ook?
 
Op 10 september jl. heeft MKN Automotive in Nijmegen mijn A8 vertroeteld. Dit is nieuw bedrijfje van mijn vaste Audi-monteur die voor zichzelf is begonnen. Perfect voorbereid met zwart op wit vanuit Pon dat fabrieksgarantie behouden blijft bij hun service (y) MKN is dusdanig uitgerust qua apparatuur en certificaten, dat hij zelfs de officiële digitale servicehistorie in de fabrieksdatabase (en in de sleutel daarmee ook) online in kan vullen.

20240910-084106.jpg

20240910-085551.jpg

20240910-091316.jpg


Nu in zeven maanden 20.000 kilometer onderweg, met volledig genot en plezier :)
Jouw Audi heeft het eeuwige leven!;)
 
Dit is wel een voorwaarde voor mij inderdaad. Bij BMW de ‘vinkjes’ en ook de details van service uitgesplitst in wat er aan onderhoud heeft plaatsgevonden in idrive en in de app. Dit in combinatie met alle facturen digitaal bewaard vanaf 2018 maak ik me niet zo zorgen om de restwaarde.

Ik betaal wel €20 voor elke keer in idrive te zetten. Hebben jullie dat ook?

Ik heb wel vernomen dat degene waar ik de auto in onderhoud heb hiervoor moet betalen, maar dat is voor coderen hetzelfde verhaal. Hiervoor kan hij "tijd inkopen" bij Audi om zo de diverse werkzaamheden uit te voeren. Ik zie dat niet terug op een factuur overigens.
 
Zoals de meeste van jullie al juist hadden gelezen, heb ik oneindig veel meer vertrouwen in deze monteur dan in een willekeurige nieuwe monteur bij de dealer. Deze beste Michiel heeft afgelopen 15 jaar binnen de dealer aan mijn auto's gewerkt. Werkt super secuur. Weggegaan en voor zichzelf begonnen o.a. omdat hij binnen de dealerorganisatie steeds minder ruimte kreeg om naar zijn eigen kwaliteitsnorm te werken...

Ik maak mij niet zo'n zorgen om restwaarde. Historie is sowieso volledig ingevuld. Daarnaast herinner ik mij heel goed dat mijn ex-S4 voor de eerste keer getaxeerd werd. De taxateur zag toen de facturen van Coen Donkers / Audiparts Veghel. Hij zei "Ah, dat is een echte specialist. Die naam is veel meer waard dan dealerstempeltjes."
 
Hoe doe je dat met de cabrio? Is in principe ook een VAG product, dus kan naar dezelfde specialist wellicht.
 
Afgelopen donderdag heb ik blijkbaar geparkeerd onder een boom vol diarreevogels :eek: Dus vrijdag direct na paar werkverplichtingen in de vroege ochtend, auto in het schuim en lekker schoonsoppen. Bij het wassen van de velgen achter zag ik dat die banden toch wel erg kaal waren... Ik wist dat het eraan zat de komen, maar had gedacht de winterwielenwissel van november/december nog wel te gaan halen. Maar nee, met een gedeelte canvas zichtbaar (!) direct overgegaan tot wisselen! Ach, positief is dat ik nu eindelijk weet hoe de winterset smoelt onder de auto :)

20241011-144757.jpg


20241011-180957.jpg


20241011-182233.jpg


Originele winterwielenset van een RS6; bandenmaat past perfect, ET-waarde iets lager waardoor deze wielen iets verder naar buiten staan. Ik vind 't wel mooi :love: Klap sportiever dan de zomerwielen... de zomerwielen vind ik beter bij de statuur van een A8 passen, maar de winterset vind ik zeker niet verkeerd. Maar ja, zelf uitgekozen ook :cool: Makkelijk schoon te houden met grotere ruimtes tussen de spaken.

Nu in de wintertijd de zomerwielen helemaal netjes laten maken maar weer. Daar heb ik nu al zes jaar op gereden en ze hebben helaas toch allemaal wel ergens een 'plekje'.:sneaky:
 
Mooie strakke wielen(y). Hoeveel inch zijn deze?

Heb je de getinte folie van de voorruiten weer verwijderd, of lijkt dat alleen zo op de middelste foto?
 
Mooie strakke wielen(y). Hoeveel inch zijn deze?

Heb je de getinte folie van de voorruiten weer verwijderd, of lijkt dat alleen zo op de middelste foto?

Winterwielen zijn 21 inch, gelijk aan zomerwielen.
De folie zit er nog op. Zonnig tegenlicht via voorruit komt er goed doorheen; kun je nagaan wat dat was zónder de folie.
 
Hoe donker zijn de voorruiten getint, het maximaal toegestane percentage? Waar heb je dat laten doen?
 
Hoe donker zijn de voorruiten getint, het maximaal toegestane percentage? Waar heb je dat laten doen?
Het percentage weet ik niet precies, maar het is nog onder maximaal toegestaan. Ik wilde het niet donkerder. Dit is voor mij optimale compromis tussen allerliefst helemaal geen getinte ramen (ook achter niet) en het vertrekpunt dat de getinte achterramen op de occasion gewoonweg wel al aanwezig waren...
Is gedaan door klein bedrijfje in Wijchen, via mijn vertrouwde garageman JVV Automotive.
 
Ik heb het bij een vorige auto ook laten doen (volgens mij 30%) en dat zag er toen mooi uit. Momenteel heb ik een nieuwe E Estate in bestelling waarvan ik de configuratie nog kan wijzigen, en sta nog wat in dubio. Donker glas achter is standaard maar kun je ook laten vervallen, al vind ik het dan ook zo'n "doorzon-auto" worden. Sonnyboy schermpjes (nu nog niet leverbaar) voor alleen de achterruit en de achterste zijruitjes is ook netjes, eventueel met af-fabriek rolschermen in de achterdeuren. Maar privacy-glas behouden, en dan langs een goede tinter voor de voorste zijruiten en eventueel de voorruit staat ook wel chic, en minder inkijk van buitenaf heeft soms ook wel weer z'n voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik stoor mij er minder aan dan een aantal van jullie. De afgelopen auto's hebben allemaal getint glas gehad, waarbij de laatste twee van buitenaf zo donker zijn dat je er op een zomerdag amper in kunt kijken, naar buiten kijken gaat prima.

Vind het niet perse lelijk of mooi, wel ontzettend praktisch met twee kleine kinderen in de zomer. Houd ontzettend goed de warmte tegen en heb dus nog nooit van die lelijke zonneschermpjes gehad.
 
Zondag jl. weer eens een ouderwetse poetsdag gehad vanuit de Audi-hobby. Met 15 auto's te gast bij JVV Automotive. Heerlijk om de A8 te vertroetelen. Met verse waxlaag nu iets beter bestand tegen de ontberingen van regelmatig bezoek aan de bouwplaats van ons nieuwe huis :rolleyes:

En eindelijk ook een plaatje van de winterslofjes onder een blinkende auto!

20241117-163029.jpg



PS:
Ook maar goed voor mrs. gezorgd en winterwielen onder haar auto gelegd. Samen met snel wasbeurtje kan zij ook weer keurig op pad.


20241116-132800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank @Barri :) Het is een originele winterset van de RS6, wel wat sportiever model dus dan de zakelijke A8. Ik vind ze ook prima staan en ze zijn vooral vele malen makkelijker te wassen dan de zomerwielen.

De zomerwielen liggen sinds gisteren weer op de bandenmolen in de garage beneden. Helemaal opgeknapt en nieuw gespoten en geschuurd. Plus nieuwe banden erop, Michelin Pilot Sport EV gekozen.

Tenslotte nog wat plaatjes van de poetsdag:

IMG-20241117-WA0007.jpg


IMG-20241117-WA0015.jpg
 
Blijft toch een fraaie verschijning, zie je niet vaak.
Leuk zo'n poetsdag in een ruime garage. Mooi zoet, mooi resultaat.
Eigen woning aan het bouwen trouwens? Is ook altijd leuk.
 
Mooi topic, en leuk te lezen dat je toch ook aan een A8 nog wel wat kunt willen wijzigen.

Wat betreft je opmerking over werken voor de overheid: Bij ons parkeer je de auto onder het stadhuis. Niemand die dat ding ziet ;)
 
Wat een slagschip eigenlijk, zo'n A8! je hebt hem alweer even, maar toch nog veel fijne km's gewenst met je bolide. Zomervelgen staan wel stukken beter wat mij betreft.

En hilarisch zeg, voetmassage . Nog nooit van gehoord.
 
Dank heren.
Mijn eigen mening over de twee wielensets is heel genuanceerd.
De winterset vind ik er erg goed onder staan. Is als totaalplaatje voor mij persoonlijk wel wat veel naar sportief, op mijn ideaalbeeld spectrum tussen sportief en chic in. Vooral wel super praktisch om schoon te houden in de winter, doordat de wielen zo 'open' zijn.
De zomerset is voor mij juist perfect op dat spectrum sportief-chic. Door formaat sportief, door model chic. Om schoon te houden flink meer werk. En na zes zomers alweer, ook klein tikkeltje erop 'uitgekeken'. Maar omdat ik ze wel nog altijd supermooi vind, heb ik ze net helemaal laten opknappen en komen ze in het voorjaar lekker weer terug. Als goed medicijn tegen het 'uitgekeken' raken heb ik nu met paar maanden de winterwielen :)

Ook wel opvallend dat ik meer reacties krijg sinds de winterset eronder ligt. Blijkt dus dat de auto zo meer opvalt; de zomerset zal wel meer een 'look' zijn die meer past bij de auto als geheel en daarmee wellicht minder opvalt (ondanks de kleur).
 
Ik ben ook zo'n velgenfetisjist, het totaalplaatje moet gewoon kloppen. Ik heb ook graag open velgen omdat die makkelijker schoon te maken zijn.
 
En na zes zomers alweer, ook klein tikkeltje erop 'uitgekeken'. Maar omdat ik ze wel nog altijd supermooi vind, heb ik ze net helemaal laten opknappen en komen ze in het voorjaar lekker weer terug.
Je zou eventueel kunnen overwegen om ze iets donkerder of lichter te laten spuiten. Dat kan veel verschil maken, maar zal ook wel veel uitzoekwerk vergen.

Persoonlijk vind ik de zomerset fraaier dan de winterset, maar ook de winterset misstaat zeker niet.
 
20241218-142526.jpg


Afgelopen week was ik 30.000km onderweg met de A8, in iets minder dan 10 maanden. Ondanks veel lange(re) afstanden, waardoor ik tot nu toe maar 38% elektrisch heb gereden, toch een erg netjes verbruik - naar mijn mening :)

Ben benieuwd wat de 'score' zou worden, wanneer ik net als de mrs. met haar hybride meer dan 70% elektrisch zou rijden. Maar ja, met voorlopig nog doorlopende opdracht in Maastricht 1x per week, ga ik dat nog niet ontdekken.

Afgelopen weekend eindelijk weer eens grondig kunnen wassen en heeeeeel veeeeeeel vuil van de bezoekjes aan de bouwplaats over modderige weg kunnen wegspoelen.
 
Zo kan je het niet helemaal zien, want elke 18,5km is er ook nog 1,85 kWh nodig.
Waar kom je dan gecombineerd op uit als je het omrekent naar de ouderwetse wijze? 1:15? In ieder geval natuurlijk nog steeds beter dan een vergelijkbare auto zonder het PHEV-deel denk ik.
 
Mooi, die winterwielen. En 1,85 kWh erbij aan stroom per 18km is ook nog best fors. Dat is de helft wat mijn ev (ex40) op 18km verbruikt.
 
Terug
Bovenaan