Bob 6552253

Net ingestapt
Hallo allemaal,
Wij (gezin met 3 kinderen) hebben nu een ford focus wagon uit 2014. Deze is op de achterbank net wat te krap. Ook al wat ouder dus zijn we op zoek naar een leuke tweedehands. Graag een betrouwbare, relatief zuinige auto met redelijk wat ruimte. Mag ook een mpv zijn oid. Aanschaf tussen 20 en 30.000. Onze voorkeur gaat uit naar Aziatische auto's ivm betrouwbaarheid. Maar staan open voor suggesties. Voorlopig staan de rav4/S-cross/passat variant/CRV/Tucson/Niro/prius+ op ons lijstje maar we komen er eigenlijk niet uit.
Bedankt!

Die lijst is nogal divers in mijn ogen. Hoe zijn jullie bij die lijst gekomen?
Nieuwere Focus geen optie? Die is een stuk ruimer dan de 2014 die jullie nu hebben.

Haha dat klopt. Dat komt mede doordat we best flexibel zijn. We zitten niet vaak met 5 in de auto op de vakanties na. Dus zouden indien nodig ook met een dakkoffer kunnen werken en dus inleveren op bagageruimte. Een hoge zit lijkt ons fijn maar is niet perse een must. Al met al kunnen jullie hier vrij weinig mee denk ik haha maar wilde het toch proberen.
Wist overigens niet dat de nieuwe focus ruimer was. Bedankt voor de tip. Zal deze zeker eens bekijken.
Hoe zit het met een grand scenic/espace. Zijn die betrouwbaar of blijft dat moeilijk met Franse autos?

De Focus is vanaf 2018 een stuk ruimer. Heb zelf ook verschillende modellen gehad, groot verschil. Daarna nog facelift van 2020.
Franse auto's verschillen de meningen over. Renault zou ik wel aandurven, zijn wel andere leden die daar meer over kunnen zeggen.

Belangrijke afweging is, met 3 kinderen achterin. Met 3 losse stoelen is dat fijner denk ik, maar als het alleen voor vakantie is, moet je afwegen of dat uitmaakt. Want dan wordt de selectie wel snel kleiner!

Hoe zit het met een grand scenic/espace. Zijn die betrouwbaar of blijft dat moeilijk met Franse autos?
De Renault Grand Scenic 4 staat bekend als goed en betrouwbaar. Ik zou dan wel een kiezen met de erg fijne, betrouwbare en zuinige door Renault, Nissan en Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe ( 1.330 CC.)
Geleverd vanaf 2018.

De Espace is groter maar ook duurder om te rijden. De motoren zijn goed ik zou er wel een kiezen van later in de productie.

Ik zou ook zeker aanraden om naar de Renault Talisman te kijken. Erg onderschat, maar erg ruim, comfortabel en betrouwbaar. Neem er een met standaard Android Auto en Apple Carplay vanaf productie mei 2017.

Met elke auto moet je wat geluk hebben, onze in 2007 nieuw gekochte Toyota viel in de praktijk erg tegen.

Met mijn huidige en vorige Renault ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest, en waren bijzonder betrouwbaar en degelijk.
Bij mijn huidige Renault, in bezit sinds Juni 2020 is zelfs nog geen lampje vervangen.

Met dit budget is veel mogelijk. Een andere optie is bijvoorbeeld de Dacia Jogger .

Laatst bewerkt:
Wellicht is een nissan x-trail een optie, volgens mij standaard een 7 zitter, omdat die vanaf 2014 de verlengde qq verving ipv de vorige x-trail

Wellicht is een nissan x-trail een optie, volgens mij standaard een 7 zitter, omdat die vanaf 2014 de verlengde qq verving ipv de vorige x-trail
Niet standaard een 7 zitter, maar ze zijn er wel. Ik rijd nu zelf een Xtrail uit 2016. Echt een hele fijne auto. Heb zelf de 5 zits variant. Kom vanaf een BMW 5 serie touring, maar mis de BMW totaal niet en lkr hoog zitten. Ik verwacht hem met goed onderhoud makkelijk naar 3 a 4 ton te rijden. Er staat nu 114k op de klok. Daarnaast verwacht ik aanzienlijk minder onderhoud aan dan met de BMW.

Waarvan akte.

Een tevreden Xtrail rijder

Met dit budget en zoekende naar iets betrouwbaars sowieso bij Mazda kijken. CX 5 voor de hoge zit (onze vorige auto, bouwjaar 2016) of een 6 station als lager ok is (onze huidige auto, bouwjaar 2019). Je hebt dan de meeste luxe versies plus een automaat.

Eerlijkheidshalve ben ik met onze 6 vooral qua interieur blijer dan met de cx5 hiervoor. Echt top, zeker in Signature uitvoering. In beide ligt de 2.0 motor en die is echt bulletproof.

Zuinigheid van een Toyota ga je niet redden maar ik weet niet wat je kilometers per jaar zijn? Wij hebben het voor lief genomen omdat we de Toyota's van binnen deprimerend vonden idem voor de rij eigenschappen (Corolla proefrit), bij de Passat twijfelden we over de duurzaamheid bij hogere standen (we rijden onze auto's meestal tot 250.000 kilometer).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan