Kwaliteit poetsbeurt bij aflevering nieuwe of 2e hands auto.

Carkiller

Asfaltkampioen
Hallo mede forum bezoekers,

Vrijdag heb ik mijn Suzuki Swift opgehaald bij de dealer, op het eerste oog keurig gepoetst.
Echter ligt mijn standaard wat hoger, dus vandaag de auto helemaal zelf gepoetst en in de wax gezet.

Resultaat, poetsbanen (die alleen in de zon te zien waren) weg, hologrammen weg en nog wat licht ingebrande vogelpoep vlekjes weg.
Nu ben ik tevreden, zo zou het moeten zijn.
De dealer heeft ongetwijfeld beperkte tijd en hij zag er voor de gemiddelde klant vast heel mooi uit, maar het kon nog zo veel beter...

Naar mijn mening kan je het uiteindelijk maar beter zelf doen, wil je dat het echt netjes is.
Of is mijn dealer de uitzondering, zijn auto's elders wel goed gepoetst bij aflevering?
Ik ga niet klagen bij de dealer over de poetsbeurt, zeker niet omdat ik het zelf op kon lossen. Maar liever natuurlijk goed gepoetst door de dealer zelf, betaal je uiteindelijk ook voor.

Dus de vraag, had ik terug moeten gaan of heb ik te hoge verwachtingen?

Een perfect glanzende auto is bij de dealer niet standaard. Dat kun je dus beter ook niet verwachten. Als dat je verwachting is, zou je dat voorafgaand aan de aankoop kunnen bespreken met de dealer.

Netjes gewassen en gestofzuigd, interieur proper is al prima.

Alle respect voor een Suzuki Swift, super degelijke auto’s…, maar je koopt geen Lexus of BMW Premium Selection van driekwart ton om maar wat te noemen. Een auto detailen loopt direct in de honderden Euro’s en als je het zelf kan doen heb je én geld gespaard én je auto met zijn kleine imperfecties beter leren kennen tijdens de poetsnamiddag.
Nadien genieten met iets fris of een biertje van je noeste arbeid

Een perfect glanzende auto is bij de dealer niet standaard. Dat kun je dus beter ook niet verwachten. Als dat je verwachting is, zou je dat voorafgaand aan de aankoop kunnen bespreken met de dealer.
De dealer kent mij goed, zouden de auto voor me poetsen zodat ik meteen kon gaan rijden. Hij is niet beter (of slechter) gepoetst dan ze altijd doen.

Netjes gewassen en gestofzuigd, interieur proper is al prima.

Alle respect voor een Suzuki Swift, super degelijke auto’s…, maar je koopt geen Lexus of BMW Premium Selection van driekwart ton om maar wat te noemen. Een auto detailen loopt direct in de honderden Euro’s en als je het zelf kan doen heb je én geld gespaard én je auto met zijn kleine imperfecties beter leren kennen tijdens de poetsnamiddag.
Nadien genieten met iets fris of een biertje van je noeste arbeid
De auto is zo nieuw dat hij slechts hier en daar gepolijst hoefde te worden. Paar plekjes.
Over het poetswerk op de delen waar de lak nog helemaal straks was heb ik niks te klagen. Eens dat je de auto zo goed leert kennen, maar in de prijs zat de poestbeurt. Vervolgens ben ik nog een middag kwijt, wat uiteraard wel een eigen keus was.

Over het algemeen wordt een auto door de krasstraat gehaald en gestofzuigd. Er zijn bedrijven die het wat grondiger doen of laten doen en bijvoorbeeld het interieur met de extractor ook nog wordt meegenomen.

Als je daarvoor bijbetaald willen ze nog wat uitgebreider de boel behandelen en sturen ze zo'n auto naar een poetser in de buurt.
Maar dat is dan hooguit stage 1 polijsten om de ergste imperfecties er uit te krijgen, geen volledige multistage lakcorrectie om alle imperfecties perfect te maken.
Dan verwacht ik geen wereldniveau, maar wel beter dan de standaard behandeling. Reken op een uur of 1,5 - 2 werk dat ze doen hooguit.

Tenzij je uiteraard net zoveel betaald als wat die poetser sowieso al kost. Dan hebben we het al snel over een paar honderd euro wat je kan bijbetalen. Waardoor je net zo goed zelf naar dat poetsbedrijf kunt gaan voor dat geld.

Maar anderzijds, is je standaard wellicht hoger dan dat je mag verwachten voor hetgeen wat je hebt bijbetaald?

@Pobresh:

Het autobedrijf heeft een poetsplek en poetser in dienst.
Die is zeker goed in krasjes weg polijsten en zo, de auto fris krijgen. Over bijvoorbeeld het interieur heb ik echt niks te klagen.
Lak had dus gepoetste plekken en "mooie" plekken waar de lak nog als nieuw was.
De gepoetste plekken konden net zo mooi worden als de mooie plekken dus met de hand na gepoetst. Zou het fijn gevonden hebben als de poetser van de dealer dat ook gedaan had.

Blijkbaar was daar geen tijd voor of vind de gemiddelde klant dat niet nodig.

@Pobresh:

Het autobedrijf heeft een poetsplek en poetser in dienst.
Die is zeker goed in krasjes weg polijsten en zo, de auto fris krijgen. Over bijvoorbeeld het interieur heb ik echt niks te klagen.
Lak had dus gepoetste plekken en "mooie" plekken waar de lak nog als nieuw was.
De gepoetste plekken konden net zo mooi worden als de mooie plekken dus met de hand na gepoetst. Zou het fijn gevonden hebben als de poetser van de dealer dat ook gedaan had.

Blijkbaar was daar geen tijd voor of vind de gemiddelde klant dat niet nodig.
Ja goed ik weet niet wat je hebt bijbetaald. Maar alleen plaatselijk wat gepoetst is en je echt verschil ziet in wat wel en niet gepoetst is... vind ik wel matig eerlijk gezegd...
Zeker als je bijbetaald hebt voor het fatsoenlijk te laten bijwerken mag je toch in elk geval "1 geheel" verwachten en geen half werk...

Ja, dus deels gepolijst met zichtbare "polijstschade" in de vorm van lichte poetskringen.
En de ongepolijste delen voorzien van een laagje wax.
Dus ene plaat deel prachtig, andere vooral in de zon beetje grof.

Ik had op de Subaru een keer een iets te diepe kras. Schadehersteller kreeg hem er uit met een schuurblokje, grove polijst en daarna fijne polijst.
Dat zag je ook duidelijk, maar na goed met de hand na poetsen was het weg. Dit was soortgelijk, alleen iets minder duidelijk want minder diep gepolijst. En dus ook makkelijker met de hand weg te krijgen.

Dat had ik persoonlijk niet geaccepteerd als je bijbetaald hebt voor een fatsoenlijke poetsbeurt...
Ik verwacht dan op zijn minst 1 geheel... geen lappendeken.
Een fatsoenlijke poetser weet dat plaatselijk bijwerken altijd op zal vallen in bepaald licht ook voor het minder getrainde oog.

Terwijl ik persoonlijk heel weinig met poetswerk heb verder... Ik ben al tevreden met een rondje krasstraat op z'n tijd.

Ik zal het aangeven bij de dealer, dat ik het dit keer zelf opgelost heb maar beter verwacht.
Dealer kent me goed, zal waarschijnlijk zeggen dat ze mijn standaard niet kunnen halen in de tijd die ze hebben.
En ik geef ook toe, een leek ziet een mooi gepoetste auto...

Het zal van een dealer een kosten/baten-analyse zijn - wat is de standaard van de auto’s die je aflevert en wat mag dat kosten? Niets ten nadele van jouw Suzuki-dealer, of heel veel andere merkdealers, maar de insteek is dat het mooi moet shinen bij aflevering. Glanzend lakje (siliconen) en eerlijk-bandjes, dat volstaat. Het hoeft geen swirlvrij topniveau beschermdende detailbeurt te zijn. Sommige dealers bieden tegen meerprijs een (glas-)coating aan.

Mijn BMW (premium selection occasion) is tot mijn eigen verbazing ver boven verwachting afgeleverd; technisch had ik niet anders verwacht, maar het exterieur en de lak overtroffen mijn verwachting - het hele aankoopproces vind ik een zeer prettige ervaring die mijn verwachting absoluut overtroffen heeft.

1 ding zou je ter discussie kunnen stellen: zoals veel 5-series heeft de auto voor leeftijd en kilometerstand relatief veel steenslagschade - zoveel dat een echte Pietlut (‘dat ben ik’ zei de gek) de voorkop overweegt over te spuiten. Staat tegenover, de gemiddelde koper zal het misschien niet eens opvallen, dan wel er veel moeite mee hebben. Had een dealer dan op voorhand de voorkop moeten overspuiten? Had de auto misschien zo maar €2500 of meer duurder gemaakt…

Als een auto door een dealer of door een poetsbedrijf wordt gepoetst dan moet je daar niet teveel van voorstellen. Meestal wordt een enkel rondje met een roterende polijstmachine gedaan. Daar krijg je onherroepelijk hologrammen mee. Een bedrijf als Rijt Auto’s steekt wel heel veel tijd en dus geld in het ‘detailen’. Zijn natuurlijk auto’s uit het hogere segment en die worden wel in meerdere stappen gepolijst met een ontzettend strak resultaat. Daar betaal je uiteindelijk ook voor natuurlijk.

Als ik een gebruikte auto koop, pak ik hem liefst zelf aan. Ik kan het veel beter en steek er dan ook zo een paar dagen in. Dat kan een dealer natuurlijk niet.

Gewoon lekker zelf netjes maken. En dan ook eerst even kleien om alle vervuiling uit de lak te halen. Daarna in meerdere stappen polijsten en met een fijne compound finishen.

Ik heb een bijbaantje gehad bij een Lexus dealer. Ik waste daar de demo's en soms ook klanten auto's en soms een auto die na een proefrit weer de showroom in moest.
Maar een auto die werd verkocht werd altijd professioneel gepoetst.

Bij mijn vorige auto, gekocht bij een dealer, lag er onder de achterbank nog allemaal rommel. Vooral hooi...
Maarja, ik weet dat dealers dat poetswerk gewoon matig doen.

Gewoon lekker zelf netjes maken. En dan ook eerst even kleien om alle vervuiling uit de lak te halen. Daarna in meerdere stappen polijsten en met een fijne compound finishen.
Je meent het niet. Krijgt jouw auto een kleimasker? Vet, ik wist niet dat dat wordt gedaan.
Ik moet bekennen persoonlijk let ik er niet erg op. Maar die kringen die heb ik ook wel eens gezien op een auto.

Zelf ken ik eigenlijk twee gradaties. Vies en schoon. Het verschil is twee a drie emmers water, wat glassex, een borstel en doek en een stofzuiger. Pak 'm beet half uurtje. Om de 6 maanden zo ongeveer. Wel erg bevredigend want doorgaans verschil goed te zien.

Poetsert van de dealert veegt er in een uurtje (als hij dat al haalt) een keer met de rotary over heen, smeert hem dicht met siliconen en dat is het.

Beetje fatsoenlijke exterior detail gaat gauw 15-20 uur in zitten.

Ergo ik roep meestal bij aankoop: laat dat poetsen maar zitten, ik doe het zelf wel. Beste koop heb ik overigens gewoon bij de particuliere liefhebber gedaan.

Je meent het niet. Krijgt jouw auto een kleimasker? Vet, ik wist niet dat dat wordt gedaan.

Je neemt een speciaal blokje klei en dat trek je over de natte lak (speciale spray of water). Kleine deeltjes zoals hars en hardnekkig vuil blijven dan in de klei zitten. Ik heb het zelf een keer gedaan. Ik denk dat mijn auto 4-5 jaar oud was en dat was zo'n 2 jaar na de Premium Selection poetsbeurt. Ik heb er niks noemenswaardig mee afgehaald. Tenminste het was zo weinig dat ik me niet kan voorstellen dat op de hele auto dat een "enorm treurig dof" resultaat geeft als je alleen goed waxed.

Je komt in de hobbyhoek van carbon fietsen en hifi speakers van €15k. Flessen wax van €80 per stuk, zo'n schuimpistool, 40 verschilende sponzen, doekjes en borstels. Er zijn doosjes wax waar je de carbon fiets en hifi speakers voor kan inruilen.

Als je het leuk vindt is waxen (desnoods met simpele quick spray) zeker een aanrader, je auto blijft langer schoon, spoel schoon in de regen en je wast hem ook sneller schoon. Busje bandenzwart en je auto lijkt echt jaren jonger..

Ik heb het al in geen jaren meer serieus gedaan, er kan echt heel veel tijd in gaan zitten. Je komt op een gegeven moment ook in zo'n flow van zeker wekelijks wat wassen/poetsen. Een halve dag per maand wat serieuzer waxen, stofzuigen, stoelen boenen, leer invetten, glasreinigen, rare naadjes, velgen eraf halen etc etc. :ROFLMAO:

(omdat ik geen zin heb om drie kwartier te tikken laat ik alle varianten op coatings, sealants, polish en glass nano tube space deflectors maar even weg)

Ik vraag daar niet eens meer om, enkel om een beurt en of vloeistoffen verversen/nieuwe banden. Auto schoonmaken doe ik zelf wel.

Poetsert van de dealert veegt er in een uurtje (als hij dat al haalt) een keer met de rotary over heen, smeert hem dicht met siliconen en dat is het.

Beetje fatsoenlijke exterior detail gaat gauw 15-20 uur in zitten.

Ergo ik roep meestal bij aankoop: laat dat poetsen maar zitten, ik doe het zelf wel. Beste koop heb ik overigens gewoon bij de particuliere liefhebber gedaan.
Precies dat heb ik ook gedaan. De verkoper was vrij verbaasd, maar hé, de klant is koning.
Ik kon overigens mijn auto pas 3 maanden na aankoop ophalen (die verdomde pandemie; ik mocht niet 'voor niets' reizen), dus - en dat was zowel een nadeel als een voordeel: de auto was goed stoffig. Heerlijk werk wel om inderdaad zo'n middagje je nieuwe aanwinst eens goed te poetsen.

Dealer kent me goed, zal waarschijnlijk zeggen dat ze mijn standaard niet kunnen halen in de tijd die ze hebben.

Als de dealer (verkoper) jouw goed kent had er gezegd moeten worden: doe het lekker zelf, je krijgt van ons de materialen cadeau. Zou natuurlijk mooi zijn als de dealer weet wat jouw favoriete poetsmerken / leverancier is en daarvoor dan een cadeaubon regelt om bij aflevering in de auto te hebben liggen.

Anderzijds, je had ook wel een snelle deal, althans: met een paar dagen kon je de auto al ophalen. Dan is zoiets al wel weer wat lastiger te regelen, denk ik, qua doorlooptijden. Ook wat poetswerk betreft: half polijsten riekt naar 'de auto moet nog ff gauw tussendoor want de aflevering staat al gepland'.

Het ligt aan je standaard is mijn idee. Ik koop een auto, doe er 10 of meer jaar mee, onderhoud hem goed, maar een poetsbeurt zal hij al die tijd niet krijgen. 3 of 4 keer per jaar door de wasstraat is zijn beloning.

Als de dealer (verkoper) jouw goed kent had er gezegd moeten worden: doe het lekker zelf, je krijgt van ons de materialen cadeau. Zou natuurlijk mooi zijn als de dealer weet wat jouw favoriete poetsmerken / leverancier is en daarvoor dan een cadeaubon regelt om bij aflevering in de auto te hebben liggen.

Anderzijds, je had ook wel een snelle deal, althans: met een paar dagen kon je de auto al ophalen. Dan is zoiets al wel weer wat lastiger te regelen, denk ik, qua doorlooptijden. Ook wat poetswerk betreft: half polijsten riekt naar 'de auto moet nog ff gauw tussendoor want de aflevering staat al gepland'.
Klopt helemaal, er was tijdnood voor de dealer. Ik zal bij een volgende auto zeggen dat ik het poetsen zelf wel doe.

Vroeger bij de dealer, 8 nieuwe auto's ontvetten, poetsen van binnen en van buiten per dag was de bedoe;ing.
Gebruikt was afhankelijk was afhankelijk van de staat van de auto, die met de machine en met de hand gepoetst werden, stickers verwijderen, velgen opnieuw (grijs) spuiten.

Een auto voor de handel wordt bij binnenkomst klaargemaakt voor de verkoop. Dat betekent meestal wassen, de motor schoonmaken, sponningen en interieur reinigen. Afhankelijk van de staat van de lak, de prijs, leeftijd van de auto en de kwaliteitsnormen van de handelaar, wordt de auto ook gepolijst. Gemiddeld neemt het dan totaal zo’n 3 tot 4 uur in beslag. Bij voorkeur een uur minder. Bij aflevering wordt er vaak maar weinig extra werk verricht, soms wat lichte bewerking met de machine of een vullend waxlaagje om de boel op te frissen. Voor mij is het productie draaien en proberen in zo kort mogelijke tijd een auto de showroom in te krijgen.

Het verwijderen van 60-70% van de krassen is vrij eenvoudig, 80% vergt moeite, en 90% is een behoorlijke klus. 100% perfectie is alleen aan te raden bij auto's die niet dagelijks worden gebruikt. Alles kan snel gedaan worden, zolang je geen rekening houdt met de hoeveelheid blanke lak die overblijft. Als ik een auto voor een consument doe, ziet de gemiddelde klant de auto bij 80% al als 'als nieuw'. Voor zo’n resultaat ben je al gauw 8 uur bezig met een gemiddelde auto. Als er ook een coating moet worden aangebracht, duurt het 12 tot 16 uur. Uiteindelijk hangt het ervan af wat het gewenste resultaat is en hoeveel er betaalt wordt. Voor handelaren is meestal wat de doorsnee consument acceptabel vindt voldoende: dat de auto mooi glimt, zo’n 50-70% van wat mogelijk is.

Een auto tot nieuwstaat poetsen en in de glascoating zetten kost tussen de 1000 en 2000 euro, dat gaat een handelaar niet snel terugverdienen. Voor een Suzuki Swift mag je al blij zijn als deze netjes wordt gewassen.

Op het eerste oog keurig gepoetst, dus voor 99% van de klanten is dat goed. Wat mij betreft wat je van een dealer kan en mag verwachten.

Terug
Bovenaan