EV einde levensverwachting

Nico 3224364

Kilometervreter
Er zijn nu inmiddels behoorlijk wat accudegradatietesten gedaan waaruit blijkt dat de accu's van veel EV's lang mee kunnen gaan. De vraag rijst is de accu wel de zwakste schakel in een EV?

Wordt het niet eens tijd om wat breder te kijken naar andere zaken? Het lijkt mij dat het onderstel van een EV nogal wat te voortduren krijgt is daar niet een potentiele achilleshiel aan het opkomen? Daarnaast is het natuurlijk zo dat sommige oudere ice's toch gewild blijven voor liefhebbers. Gaan we dat ook krijgen bij EV's of raken die gewoon uit en belanden ze dan op de schroot?

De batterij is toch wel een zwakke schakel. Het is het enige onderdeel dat ook "slijt" als het niet gebruikt wordt. Oftwel, accu degradatie is een niet te stoppen verschijnsel. Je kan het wel afremmen, door de omstandigheden optimaal te houden, maar het blijft dan even goed doorgaan. Bij de ene batterij verloopt het verval iets sneller of langzamer dan bij de andere, maar uiteindelijk degraderen ze allemaal.

De rest van een EV zie ik niet als iets dat sneller of langzamer slijt dan bij een bergelijkbare benzine auto. De rijstijl en onderhoud bepalen dan voor het grootste deel de levensduur. Maar dan hebben we het over de technische levensduur. De economische levensduur wordt hoofdzakelijk bepaald door de batterij, en de garantie erop. Na 8 jaar verloopt de garantie bij de meeste merken, en is het hopen dat de batterij nog lang meegaat. In de meeste gevallen zal de batterij nog wel enkele jaren goed blijven werken, maar de zekerheid is weg. Het verhandelen van een EV zonder garantie wordt dan ook een hele "uitdaging". De kans is groot dat ze geëxporteerd worden. Dat zie je nu al bij de Tesla model S. De eerste exemplaren zijn al ouder dan 10 jaar, en hier niet meer te slijten. Export is dan nog de enige optie, om er nog iets aan te verdienen. Het alternatief is slopen.

Het is niet uitgesloten dat er liefhebbers zijn van toekomstige "klassieke" EV's. Maar ook hier speelt de degradatie van de energiedrager mee. Voorbeeld : Een 50 jaar oude benzineauto kun je restaureren. Daarna wat benzine erin, en je kan weer rijden. Dat wordt bij een 50 jaar oude EV toch een ander verhaal. Die kan je tentoonstellen, maar zal niet meer rijden. Een batterij gaat geen 50 jaar lang mee, en in ( pakweg) 2070, zul je geen batterij meer krijgen voor een EV van nu.

Laatst bewerkt:
Nou mr. Chef.. Je doet wel erg negatief. Er rijden ook Detroit Electric van voor 1910 nog rond. Een enkeling zelfs op een gerestaureerde accu. Maar ook daar gaat men meestal met het construeren van een nieuwer accupakket op basis van accu onderdelen uit schade auto's.

Staat een EV een aantal jaar stil dan gaat er absoluut wat werk zitten in het restaureren van het pakket. Een aantal cellen zullen dan stuk zijn. De elektromotor kan met een simpele oliewissel wel weer gewoon verder. Ik heb in een van mijn oldtimers een dynastart zitten (een elektromotor; zelfs nog een gelijkstroom dus extra gevoelig) en die kunnen decennia van stlstand gewoon aan.
Een benzine of diesel motor na een aantal jaar van stilstand weer tot leven wekken kost ook wat werk en ook daar zal je wat delen moeten vervangen en reviseren. Ik ben die procedure al wel eens doorgeweest.

Kortom; bij de een is het een deelrevisie van de motor en soms versnellingsbak ook. Bij de ander is het een deelrevisie van de accu. Om het even dus.
En nu lijkt een deelrevisie van een accu nog eng maar toen injectie systemen op benzine auto's kwam was dat ook eng en duurde het ook even voordat men in de gaten had hoe je die weer moet reviseren. En gezien de levendige hoeveelheid restomods die accu's opkopen van schade auto's.. dat gaat dezelfde weg op.

. Een batterij gaat geen 50 jaar lang mee, en in ( pakweg) 2070, zul je geen batterij meer krijgen voor een EV van nu.
Natuurlijk wel, als die ev dingen een klassieker status krijgen (met de huidige lijkt mij dat stug) dan gaan er heus wel bedrijfjes opstaan die die accus herbouwen. Dat is allemaal geen rocket science. Die zijn opgebouwd uit standaard cellen. De aansturende computer met al die schermpjes zal een groter probleem worden. Maar dat is op den duur ook wel op te lossen.

Ik wacht nog wel een jaar of wat met een ev. Kijken hoe de huidige generatie accus zich houdt, die tests van een accu van een jaar of drie oud zegt nog niet zoveel. En dan kan het alsnog zijn dat een cel in het hele pakket het begeeft.

Nou mr. Chef.. Je doet wel erg negatief. Er rijden ook Detroit Electric van voor 1910 nog rond. Een enkeling zelfs op een gerestaureerde accu. Maar ook daar gaat men meestal met het construeren van een nieuwer accupakket op basis van accu onderdelen uit schade auto's.
Noem het maar realistisch. Afgezien van het technische gedeelte, wie wil er van de huidige eenheidssoep van elektrische SUV's een klassieker maken? Over 20 jaar, zijn we de EV's van nu allang vergeten.

Natuurlijk wel, als die ev dingen een klassieker status krijgen (met de huidige lijkt mij dat stug) dan gaan er heus wel bedrijfjes opstaan die die accus herbouwen. Dat is allemaal geen rocket science. Die zijn opgebouwd uit standaard cellen. De aansturende computer met al die schermpjes zal een groter probleem worden. Maar dat is op den duur ook wel op te lossen.

Ik wacht nog wel een jaar of wat met een ev. Kijken hoe de huidige generatie accus zich houdt, die tests van een accu van een jaar of drie oud zegt nog niet zoveel. En dan kan het alsnog zijn dat een cel in het hele pakket het begeeft.
dat gebeurt zelfs nu al. Ik heb immers voor mijn ex-prius-1 een nieuw accupakket laten samenstellen?

Noem het maar realistisch. Afgezien van het technische gedeelte, wie wil er van de huidige eenheidssoep van elektrische SUV's een klassieker maken? Over 20 jaar, zijn we de EV's van nu allang vergeten.
Dat uitgekeken raken zal op een groep van de autorijders betrekking hebben, die "moeten" nu ook de laatste telefoon, TV en andere gadgets hebben. Een overgroot deel van autorijdend Nederland neemt genoegen met wat minder state of art (=mooi relatief) genoegen. Een deel interesseert het helemaal niet, als ze maar betrouwbaar van a naar b komen (en daar is een BEV uitermate geschikt voor).

Dat is precies de reden waarom er zo weinig Opel Kadetjes zijn overgebleven. En inmiddels is dat qua klassieker meer waard dan heel wat beroemdere Opels. Nostalgie gaat toch gebeuren. Over 40 jaar is er iemand heel erg blij met zijn klassieke VW ID4, met alle jeugdherinneringen die er aan vast zitten.

Inmiddels weten we van auto's van voor pakweg 1990 hoe liefhebbers ze restaureren, of dat kan, wat de kosten zijn en of het rendabel is.

Hoe zal dat gaan met moderne auto's met al de elektronica? Is dat dan over 30-35 jaar te doen? En kijkend naar de jeugd, wie gaat dat dan doen en wie gast er nog mee rijden?

De volgende stap is dan EV's. Maar buiten of het zou kunnen zal er nauwelijks belangstelling zijn.

Dat is precies de reden waarom er zo weinig Opel Kadetjes zijn overgebleven. En inmiddels is dat qua klassieker meer waard dan heel wat beroemdere Opels. Nostalgie gaat toch gebeuren. Over 40 jaar is er iemand heel erg blij met zijn klassieke VW ID4, met alle jeugdherinneringen die er aan vast zitten.
maar wij zijn opgegroeid dat een auto toch iets speciaals is. En dat was het destijds ook. Ouders van nu kijken over het algemeen al niet meer na de auto om, de kinderen zullen er dan nog minder feeling mee hebben, die zitten enkel op de achterbank naar een tablet/mobiel te kijken.

Hoe zal dat gaan met moderne auto's met al de elektronica? Is dat dan over 30-35 jaar te doen?
jawel, dan wordt gewoon de hele ecu vervangen door een alixpress setje van 5 euro, welke de auto nog meer mogelijkheden geeft ook.

Ok dat is interessant. Als ik af ga op wat hier gezegd wordt is de batterij dus misschien wel de zwakste schakel. Dat betekent dat je als EV vooral moet proberen die goed te houden voor zover je daar invloed op hebt. Niet helemaal leegrijden en niet helemaal vullen en niet snelladen dus?

Ok dat is interessant. Als ik af ga op wat hier gezegd wordt is de batterij dus misschien wel de zwakste schakel. Dat betekent dat je als EV vooral moet proberen die goed te houden voor zover je daar invloed op hebt. Niet helemaal leegrijden en niet helemaal vullen en niet snelladen dus?
Klopt in het algemeen. Helemaal vol laden is overigens niet zo erg, als je daarna maar direct gaat rijden. Lang stilstaan met een 100% volle batterij kan degradatie verergeren. Overigens speelt ook de temperatuur een rol. Bij 15 ~ 20 °C voelt de batterij zich het lekkerst, en is de degradatie minimaal.

De algehele temperatuur van het batterijpakket schijnt ook een factor te zijn. Staat de EV in Nederland of Spanje altijd tijdens de siesta lekker te (snel)laden dan heeft de batterij het zwaarder dan het exemplaar van een techneut die niet van zon houdt en zijn auto bewust alleen met 6A in parkeerkelder (thuis en werk) laadt.

De batterijen kunnen nog overigens nog steeds in bosjes gaan omvallen als ze nog wat ouder worden. Veel Tesla's uit 2013 zijn nog okee, maar dat wil nog niet zeggen dat je de degradatie mag extrapoleren. Misschien is er toch een soort omslagpunt.

Ik geloof zeker wel dat een bepaalde ID4 of Enyaq wat fans krijgt later. Zeker ook de Tesla's, i3, Ioniqs(5), dat snelle ding van Kia en natuurlijk de Mini's, i4 en de Taycans.

Ik denk dat het 'rijdend houden' zeer goed te doen zal zijn. Er zijn weinig zaken zoals uitlaten, versnellingsbakken en motoren zelf die heel specifiek zijn en ook echt moeten passen.
VAG, Kia/Hyunda e.d. delen veel meer dan de Kadetjes en 205jes van toen. En zaken zoals een schakelpook, versnellingsbak, uitlaat en differentieel zijn er niet of zitten nu 'by-wire'.

Ook al heb je een wat uniekere EV ik denk dat doordat alles (behalve accu) redelijk compact en modulair is dat je dan toch makkelijker zaken kan vervangen. Denk aan een aftermarket accu die veel kleiner mag (want hobbyauto) of een groot duur dashboard met schermen dat ook te vervangen is door 1 simpel 10 inch schermpje.

Klassiekers kunnen ze nu ook helemaal naar EV ombouwen, dat kost serieus geld. Maar ik denk dat juist een bestaande EV dus ook heel goed te redden is. Ook al moet bij wijze van spraken alle elektronica eruit.

Ik heb ook het gevoel dat er wat minder verandering zit op componenten als motoren en onderstel. Ik neem aan dat elektromotor van een oude model S of i3 ook past op de nieuwste. Bij brandstofauto's zag je veel grotere verschillen tussen modellen met 10 jaar ertussen.

Huidige evs worden echt geen klassiekers, het zijn verbruiks voorwerpen zoals een tv of wasmachine. Niemand die een wasmachine uit 1994 restaureert omdat hij er zulke goede herinneringen aan heeft. Als de accu na 10-15 gaar is, gaat die gewoon naar de sloop.

Maar mocht er een modelleke zijn wat een klassieker wordt, zal dat idd eenvoudig om te bouwen zijn naar de standaarden van dan. Wie weet is het dan hip om een lichtgewicht auto te hebben die supersnel is, maar slechts een range heeft van 20km , enkel voor de hobby.

Nou, de W116 hebben er toch ook even over moeten doen om een echte klassiekerstatus te krijgen. De meeste waren na 1985 toch ook teruggezakt naar een dubieuze status al dan niet met een oude Tabbert er achter.

Huidige evs worden echt geen klassiekers, het zijn verbruiks voorwerpen zoals een tv of wasmachine. Niemand die een wasmachine uit 1994 restaureert omdat hij er zulke goede herinneringen aan heeft. Als de accu na 10-15 gaar is, gaat die gewoon naar de sloop.
Maar dat kun je toch ook van vrijwel iedere andere auto roepen?

Ligt er ook een beetje aan wat de definitie is van een klassieker. Een Volkswagen Kever is wat dat betreft wel redelijk populair. Zal in de jaren '50, '60 en '70 van de vorige eeuw ook gezien zijn als een 13-in-een-dozijn auto dat je terugvindt in zowat elke straat. Een Opel Kadett uit pakweg 1990 staat niet bekend als klassieker, alhoewel ik die sporadisch nog zie en dan altijd in goede staat. De rest is al jaren/decennia geleden op de schroothoop belandt.

Aanvullend op andere bijdragen in deze draad, denk ik ook wel dat over decennia sommige een oude BMW i3, Renault Zoe, of Tesla Model 3 uit de jaren '10 zullen koesteren. Auto's uit die goeie ouwe tijd waarbij je zelf nog gewoon aan een hoepel draait om je richting te kiezen :cool:

Maar dat kun je toch ook van vrijwel iedere andere auto roepen?

Precies. En ik denk dat er nu zeker EV's worden verkocht die een klassiekerstatus zouden kunnen krijgen in de toekomst. De eerste serie Model S, de Taycan, die elektrische RR Spectre, maar natuurlijk ook de Tesla Roadster en misschien zelfs een BMW i3.

Ik vind het wel knap dat sommige nu al weten wat over 50 jaar een klassieker wordt en wat niet…. Waar hebben ze die glazen bollen in de aanbieding?

Ik vind het wel knap dat sommige nu al weten wat over 50 jaar een klassieker wordt en wat niet…. Waar hebben ze die glazen bollen in de aanbieding?
het is natuurlijk geen rocket science, de interesse van kinderen in autos is vrijwel nul. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is het nul. En die gaan in de toekomst dus niet zorgen voor een actieve klassieker wereld.
Als ik naar mezelf kijk voor de afgelopen 20 jaar zijn er ook maar bar weinig autos die ik een klassieker status geef.

het is natuurlijk geen rocket science, de interesse van kinderen in autos is vrijwel nul. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is het nul. En die gaan in de toekomst dus niet zorgen voor een actieve klassieker wereld.
Als ik naar mezelf kijk voor de afgelopen 20 jaar zijn er ook maar bar weinig autos die ik een klassieker status geef.
Echter, als je youtube/insta bekijkt dan zie je toch ernstig veel gedoe rond Lambo, AMG, M-sport en ook wel Tesla. Ik zou mezelf tot 25 jaar oud ook echt niet bij de top 20% autoliefhebbers scharen. Toch zie ik mijzelf ooit nog wel een bijzondere wagen aanschaffen die enkel met mooi weer naar buiten mag.

Heerlijke discussie zo. Ondertussen spreek ik weleens met handelaren in klassiekers en youngtimers. Daar zijn er een aantal van die gestopt zijn met klassiekers want de leeftijdsgroep die dat wil heeft er al een of komt eerder tot een leeftijd dat het verkocht wordt (soms via een erfenis). Een paar grote partijen die niets ouder dan 1980 willen hebben staan (en dan nog heel beperkt maar het meerendeel is van rond 2000. Een standaard Golfje niet natuurlijk, tenzij die een ontzettend lage kilometerstand heeft en echt als nieuw is. Maar de net wat sportievere versies van gewone auto's, de MPVs, cabrio's en coupes allemaal natuurlijk wel. En die doelgroep heeft nu eindelijk het geld om te kopen wat ze toen niet konden kopen of te kopen waarmee ze zijn opgegroeid. Wil je geld verdienen dan moet je je gaan richten op tussen 20 en 30 jaar oude auto's.

Overigens; wel eens opgezocht wat een Tesla Roadster doet? En zelfs de restwaarde van een heel nette maar vroege Tesla S is fors. Van allebei zie je al dat er nu exemplaren zijn die niet meer elke dag worden ingezet.

Ik heb al zoveel auto's gezien die hun dieptepunt bereikt hadden en dan toch weer opveerden. En er is in de geschiedenis haast geen enkele auto ooit echt uitgestorven; uitgezonderd in de beginjaren omdat men toen ook het bijzondere van een oude auto nog niet begreep (dat kwam pas in de jaren 60 een beetje). Er zijn altijd wel mensen geweest die er iets in zagen.

En als je denkt dat de jeugd echt geen interesse heeft; wel eens opgevallen hoe ontzettend veel autospotters er zijn? Je kan haast geen snelwegviaduct meer onderdoor rijden op een zondag zonder dat er 2 of 3 jongens foto's staan te maken. Wat zij leuk vinden (vaak Audi RS, Porsche Taycan, etc) is vaak niet mijn smaak maar ze besteden echt tijd aan de autohobby.

Wat een heerlijke discussie inderdaad.
Over het algemeen kopen mensen op hogere leeftijd de zaken die ze begeerden als kind en zich nu kunnen veroorloven. Dat betekent dat auto's van 40 tot 50 jaar oud zo'n beetje de sweet spot zijn en die verschuift natuurlijk met de tijd.
Het zou minder kunnen worden maar ik denk dat het blijft. Mensen houden soms ook van materie en daar is -hoewel er vaak denigrerend over wordt gedaan- in mijn ogen weinig mis mee.

Wat betreft autospotters betreft kan ik bevestigen dat die er ook genoeg zijn ook jonge. Deze zomer zag ik een hele groep puberjongens bij Balk (Friesland) enthousiast passerende sportwagens fotograferen en tot mijn verbazing negeerden ze een passerende Lamborghini Gallardo omdat al hun aandacht gevestigd was op een Supra. Vond ik wel grappig dat ze zo duidelijk een eigen voorkeur hadden. Dus ik denk dat het wel goed komt met die klassiekers.

Ja het is nu moeilijk voor te stellen maar ik denk dat er in de toekomst zelfs ook wel een Hyundai Kona zal zijn klassiekerstatus zal bereiken (ik laat in het midden of we daar blij mee moeten zijn).
Maar welke precies? dat is de vraag.

Wat ook meespeelt is dat een hobby betaalbaar moet blijven. Dat auto's niet langer belastingvrij worden (1988 en jonger) helpt daarbij niet. Een roadster van 1000 kg valt nog mee in HSB, maar het gaat al snel maandelijks een dure hobby worden.

Ik ben vooral benieuwd welke ontwikkelingen er komen in het restaureren van elektronica. Kunnen we straks bijvoorbeeld defecte LED matrix-koplampen van nieuwe LEDs laten voorzien? Anders zullen er heel wat auto's (niet alleen EVs) op de sloop belanden omdat er geen oplossing is voor een defect. De prijzen van de nieuwe delen zijn -zelfs nu ze nog leverbaar zijn- al schrikbarend hoog en vormen straks een significant deel van de restwaarde.

Auto’s worden natuurlijk ook steeds complexer, maar het is lastig inschatten op basis van de huidige interesse van jongeren wat in de toekomst klassiekers worden. car spotten zie ik ook veel hier, maar met name dan op exotisch. Vroeger vond ik dat ook mooi maar interesseert mij nu niet meer. Wellicht gebeurd dat met de jeugd van tegenwoordig ook? Uiteindelijk ga je door fases heen in het leven en dan bepaalde smaken en voorkeuren die zich dan kunnen veranderen.

Auto’s worden natuurlijk ook steeds complexer, maar het is lastig inschatten op basis van de huidige interesse van jongeren wat in de toekomst klassiekers worden. car spotten zie ik ook veel hier, maar met name dan op exotisch. Vroeger vond ik dat ook mooi maar interesseert mij nu niet meer. Wellicht gebeurd dat met de jeugd van tegenwoordig ook? Uiteindelijk ga je door fases heen in het leven en dan bepaalde smaken en voorkeuren die zich dan kunnen veranderen.
De vraag is of auto's ingewikkelder worden. De transmissie wordt over het algemeen eenvoudiger. Ook is het herstellen van oude klassiekers vaak ontzettend lastig.

Ook dat car spotting een tijdelijk vermaak kan zijn is natuurlijk van alle tijden. De verzamelaars die ik ken waren als puber ook geen spotter om dat ze daar geen tijd voor hadden. Nu ze ouder zijn en hun schaapjes op het droge hebben denken ze terug aan hun jeugd en zijn ze in verzamelen geraakt.

Ik ben vooral benieuwd welke ontwikkelingen er komen in het restaureren van elektronica. Kunnen we straks bijvoorbeeld defecte LED matrix-koplampen van nieuwe LEDs laten voorzien? Anders zullen er heel wat auto's (niet alleen EVs) op de sloop belanden omdat er geen oplossing is voor een defect. De prijzen van de nieuwe delen zijn -zelfs nu ze nog leverbaar zijn- al schrikbarend hoog en vormen straks een significant deel van de restwaarde.
Het is een beetje aankijken natuurlijk. Maar er zijn bv in Nederland al een paar bedrijven die LCD displays, ABS computers, en weet ik veel wat nog meer kunnen repareren. En daar zit echt ook al SMD-gesoldeerde technieken bij. En kan je de betreffende chip niet meer kopen dan pak je toch een modernere chip en laat je die hetzelfde werk doen? Het instrumentenpaneel van mijn Corvette is meermaals gerepareerd en heeft zelfs modernere electronica erin zitten die een functie overgenomen heeft.

Ooit zo in de jaren 90 kwam CAN-bus op; de eerste keer dat computers in de auto's vrijwel alleen nog maar digitaal met elkaar gingen communiceren. Wat een schok was dat en hoe moeilijk zou het nu wel niet zijn om iets te doen. Ik kan me als monteur nog storingen herinneren dat mensen een autoradio ingebouwd hadden en die op de CAN-bus hadden aangesloten.. waardoor de halve auto het niet meer deed.
Inmiddels is CAN-bus voor niemand meer een uitdaging en ik zie zelfs hobbyisten met weinig technische achtergrond die aan het reverse-engineering gaan ermee. Denk ook aan die OBD dongles waarmee je functies van je auto aan- en uit kan zetten.

Heel veel van dit spul is lastig zolang CyberSecurity (nu net geintroduceerd op auto's) nog actief is. Na een X aantal jaren (15, 20 of 25 lijkt het) zie je dat die CyberSecurity een standje lager gaat en de auto zich losmaakt van zijn connectiviteit. De economische levensduur van de auto is dan wel bereikt en/of de auto werkte bv met 5G en tegen die tijd is het 5G netwerk afgeschakeld. Dan kan je ermee aan de gang en zoveel reverse engineering als je wilt.

Ik zie het echt wel voor me dat er LED koplampen gerepareerd gaan worden. Zonder garantie en met best een beetje een prijs maar beter duur dan niet te koop is voor elke klassieker bezitter een bekende uitspraak.

Dat is een aanname, zeker geen feit. Voorbeeld: eind 2019 was ik op pad met een van de eerste Tesla Model 3's in ons land. Bij het fotograferen op het NDSM-terrein kwamen vier nieuwsgierige kinderen voorbij. Ze wilden in de auto zitten en zitten en maakten volop foto's. Tot mijn grote verbazing toverden ze al snel een aantal verborgen functies tevoorschijn. 'Hebben we al op YouTube gezien!' Ik deel dus de ervaring van Engineer2, ook over de spotters.

youth x tesla by Elco van der Meer, on Flickr

Daarnaast zie je dat vloggers als Enzo Knol veel tijd besteden aan hun autohobby en daarmee een grote schare jonge fans enthousiasmeren. Goed, een Urus Mansory valt niet bij iedereen in de smaak, maar kinderen kunnen het als startpunt gebruiken om een eigen smaak te ontwikkelen. Als ook maar een promillage van zijn volgers dat doet kunnen we een groot aantal nieuwe liefhebbers verwachten.

..

Ik zie het echt wel voor me dat er LED koplampen gerepareerd gaan worden. Zonder garantie en met best een beetje een prijs maar beter duur dan niet te koop is voor elke klassieker bezitter een bekende uitspraak.
Volgens mij is het meestal in India, waar je dan zo'n youtube filmpje van ziet hoe ze op sandalen met platen plexiglas, hitte en een zak zand een lamp herstellen of een hele as van een tientonner opnieuw draaien/lassen.

Op elektronica gebied is het eigenlijk nog makkelijker, je moet alleen even de weg weten te vinden naar iemand die een smd chip kan vervangen. Of die er 'business' in ziet om bepaalde bordjes voor een paar tientjes te produceren omdat er vraag naar is.

Ik sprak iemand die vertelde dat de dealer bepaalde achterledlampen vervangt: €300. Het blijkt in 90% van de gevallen echter een schroefbaar printplaatje van €8 inclusief verzendkosten. Niet geplakt, verlijmd of niets.

Inmiddels weten we van auto's van voor pakweg 1990 hoe liefhebbers ze restaureren, of dat kan, wat de kosten zijn en of het rendabel is.

Hoe zal dat gaan met moderne auto's met al de elektronica? Is dat dan over 30-35 jaar te doen? En kijkend naar de jeugd, wie gaat dat dan doen en wie gast er nog mee rijden?

De volgende stap is dan EV's. Maar buiten of het zou kunnen zal er nauwelijks belangstelling zijn.
Ik kan me voorstellen dat er third party vervangingsonderdelen komen voor de elektronica, net zoals er nu nog steeds onderdelen worden gemaakt voor liefhebbers van oude auto's. De meeste elektronica in een auto is niet zo uniek. Worst case krijg je niet de officiële software maar software die ongeveer doet wat alle auto's doen en die je dan kunt parametriseren voor specifieke type auto's.

Een groter probleem dan al die fysieke issues is dat de innovaties van nieuwe autos sterk afhankelijk zijn van diensten met online componenten. Deze diensten houden op een dag op en dan wordt de waarde van je auto opeens een stuk kleiner. Bijvoorbeeld een navigatiesysteem dat na 5-10 jaar geen updates meer heeft (laat staan real time verkeersinfo). Een Tesla is ook sterk afhankelijk van de services er om heen. Hoe lang bestaat Android Auto en Apple Carplay nog ...

Een groter probleem dan al die fysieke issues is dat de innovaties van nieuwe autos sterk afhankelijk zijn van diensten met online componenten. Deze diensten houden op een dag op en dan wordt de waarde van je auto opeens een stuk kleiner. Bijvoorbeeld een navigatiesysteem dat na 5-10 jaar geen updates meer heeft (laat staan real time verkeersinfo). Een Tesla is ook sterk afhankelijk van de services er om heen. Hoe lang bestaat Android Auto en Apple Carplay nog ...
Ik denk dat dat wel meevalt. Ten eerste zal er altijd een aftermarket aanbod zijn. Desnoods dubbelzijdige tape op je oude gebarsten Tesla scherm en dan iets erop plakken dat dan nog wel de noodzakelijke autoinstellingen kan doen. Een mooie vervangbare hoofdmodule met de nieuwste bluetooth en 6G connectiviteit kan natuurlijk ook. Net als met auto's zonder navi nu kan er best veel.

Nog veel belangrijker: er zijn ongelofelijk veel auto's die 5 keer per week een kilometer of 30 rijden, altijd het zelfde stuk. File ontwijking is zo goed als onmogelijk, eventueel via de radio of een telefoonappje de ergste zaken afdekken. In het weekend naar tante truus of oma greet. Als je dan een klein budget hebt voor een 15 jaar oude auto, dan wil je niet eens meer die (dure) online diensten. Dan zoek je gewoon iets dat rijdt zonder poespas. Net zoals er nu legio auto's rondrijden zonder navi en bluetooth en zonder pogingen om dat te laten werken. Een standaard radiootje op 538 of Skyradio en gaan met die banaan.

Misschien gaat de navi en fileinformatie tegen die tijd wel via een miniscuul oordopje of zo'n smartbril.

Ja ik denk ook dat het wel meevalt. Ik heb onlangs een nagelnieuwe ev gekocht en heb deze niet gekoppeld aan mijn telefoon en ben ook niet van plan dat later nog te gaan doen.

Even een extreem geval: stel dat Google morgen stopt met de dienstverlening. Dan heb je echt een serieus issue bij veel auto's, maar ook breder. Het zou haast de basis kunnen vormen voor een wereldwijze crisis. Best gevaarlijk.

Even een extreem geval: stel dat Google morgen stopt met de dienstverlening. Dan heb je echt een serieus issue bij veel auto's, maar ook breder. Het zou haast de basis kunnen vormen voor een wereldwijze crisis. Best gevaarlijk.
Ok. Die begrijp ik niet. Auto rijdt toch ook zonder google?

Ok. Die begrijp ik niet. Auto rijdt toch ook zonder google?
Android wordt in veel gevallen als basis voor infotainment software gebruikt. Dat is een google product.
In veel gevallen werkt het spul na een aantal jaar niet meer als de ondersteuning stopt voor dat specifieke systeem.

Dat kan dus betekenen dat ook de vele, in menu's verstopte functies en instellingen in een auto, ineens niet meer of slecht werken. Zeker als de auto met internet verbonden is.
Het is niet alleen maar de radio die dan ineens niet meer werkt, maar wellicht ook je snelheidsmeter die ineens problemen geeft omdat het allemaal digitaal via de obd wordt uitgelezen naar het infotainmentsysteem...

Dat is een doemscenario. Maar ja, het kan, theoretisch, wel gebeuren...

Nou in het algemeen zou het abrupt stoppen van Google services zeker een probleem zijn, er draaien veel bedrijven in hun cloud. Auto's echter zullen altijd moeten werken zonder verbinding. Je auto kan immers lange tijd in een parkeerkelder of op een afgelegen locatie staan zonder connectie.

Dat spotify, filenieuws, selfdriving of laadstatus niet werkt dat zou heel goed kunnen, maar ik denk dat je het moet zien als een fiets. Ja er zijn van die gadgetfreaks met van Moovs of carbon racefietsen met allerlei computers en connectiviteit erop. Echter, voor 90% van de fietsers is 'iets met wielen' genoeg en een bel en verlichting al heel luxe.

Android blijft zelf overigens prima werken zonder Google. Ten eerste draait zo'n telefoon of autocomputer gewoon zijn eigen systeem, je kan dus nog 99 jaar lang de verwarming, lampen, zaklamp en radio aan- en uitzetten. Net als op vakantie met je telefoon, geen wifi en mobielinternet maar je kan gewoon foto's maken en zelfs bellen.

Voor beveiligingsupdates kunnen Samsung, Huawei,en Xiaomi en dergelijken hun handen ineens slaan. (Android is al opensource) en Apps en Stores kan een ieder vanaf zijn zolderkamer doen. (beveiligings- en OS-updates ook, maar ik ga er even vanuit dat je binnen een paar weken geen 80 developers paraat hebt in tegenstelling tot de giganten die ik noemde).

Ik gebruik mijn auto vooral om anderen, mijzelf en spullen van a naar b te brengen en liefst ook zo veilig mogelijk.
De rest is bijzaak en kan ik wel missen. Hopelijk blijft mijn auto daar ook zo over denken

Mijn collega had een Nissan Leaf van nog geen 5 jaar oud en kon alleen nog maar van huis naar zijn werk rijden en andersom. Hij woonde nog geen tien minuten rijden van zijn werk vandaan. Een nieuwe accu was te duur voor wat de auto nog waard was. Er zijn ook steeds meer garagehouders die niet meer willen inruilen.

Hahahahahaha, ik geloof je direct. Mooie vriend! Hij heeft blijkbaar om bepaalde redenen geen recht op garantie.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JL86
De batterij is toch wel een zwakke schakel. Het is het enige onderdeel dat ook "slijt" als het niet gebruikt wordt. Oftwel, accu degradatie is een niet te stoppen verschijnsel. Je kan het wel afremmen, door de omstandigheden optimaal te houden, maar het blijft dan even goed doorgaan. Bij de ene batterij verloopt het verval iets sneller of langzamer dan bij de andere, maar uiteindelijk degraderen ze allemaal.

De rest van een EV zie ik niet als iets dat sneller of langzamer slijt dan bij een bergelijkbare benzine auto. De rijstijl en onderhoud bepalen dan voor het grootste deel de levensduur. Maar dan hebben we het over de technische levensduur. De economische levensduur wordt hoofdzakelijk bepaald door de batterij, en de garantie erop. Na 8 jaar verloopt de garantie bij de meeste merken, en is het hopen dat de batterij nog lang meegaat. In de meeste gevallen zal de batterij nog wel enkele jaren goed blijven werken, maar de zekerheid is weg. Het verhandelen van een EV zonder garantie wordt dan ook een hele "uitdaging". De kans is groot dat ze geëxporteerd worden. Dat zie je nu al bij de Tesla model S. De eerste exemplaren zijn al ouder dan 10 jaar, en hier niet meer te slijten. Export is dan nog de enige optie, om er nog iets aan te verdienen. Het alternatief is slopen.

Het is niet uitgesloten dat er liefhebbers zijn van toekomstige "klassieke" EV's. Maar ook hier speelt de degradatie van de energiedrager mee. Voorbeeld : Een 50 jaar oude benzineauto kun je restaureren. Daarna wat benzine erin, en je kan weer rijden. Dat wordt bij een 50 jaar oude EV toch een ander verhaal. Die kan je tentoonstellen, maar zal niet meer rijden. Een batterij gaat geen 50 jaar lang mee, en in ( pakweg) 2070, zul je geen batterij meer krijgen voor een EV van nu.
Waarom zou je die niet kunnen restaureren? Het is zelfs mogelijk om een gerestaureerde EV veel beter te maken dan zoals die was bij eerste levering. Als er nieuwe accutechnologie komt is het een kwestie van het in de juiste vorm gieten en mogelijk de lader vervangen.

Er zal op een gegeven moment echt wel een after-sales-market ontstaan voor van alles. Het is ook niet uitgesloten dat er op een gegeven moment een open source software project komt die in alle of veel EV's kan werken. Als het voor Android telefoons en PC's kan, dan kan het ook voor auto's.

Mijn collega had een Nissan Leaf van nog geen 5 jaar oud en kon alleen nog maar van huis naar zijn werk rijden en andersom. Hij woonde nog geen tien minuten rijden van zijn werk vandaan. Een nieuwe accu was te duur voor wat de auto nog waard was. Er zijn ook steeds meer garagehouders die niet meer willen inruilen.
Dat inruilen heeft ook met andere factoren te maken. Nieuwe EVs zijn stukken voordeliger geworden en veel beter. Zelfs een Leaf met een accu als nieuw kan niet in de schaduw staan van een willekeurige nieuwe EV. Dan is de keuze makkelijk gemaakt natuurlijk.

Hahahahahaha, ik geloof je direct. Mooie vriend! Hij heeft blijkbaar om bepaalde redenen geen recht op garantie.
Hier op het forum ook iemand. Volgens mij is het zo dat er volgens Nissan geen garantie is omdat er niets 'kapot' is. Maar de celvoltages wijken zoveel af dat ie de helft uitschakelt. Ik dacht dat het zoiets is, maar in ieder geval heel lelijk van Nissan.

Over de Leaf is veel te vinden op internet. Niet erg fraai wat Nissan met zijn klanten doet, tenminste zo lees ik het.

Ik liep laatst een rondje door de showroom bij de Nissan dealer en daar stond ook een Leaf van nog geen 10 jaar oud voor onder de 7000 Euro. Dat verbaasde me en daardoor ben ik het op internet gaan opzoeken.

Terug
Bovenaan