Kans dat een parallel geimporteerde (nieuwe auto) is teruggedraaid?

Sandertje

Startmotor
Toyota met 30 km op de teller (30, niet 30.000) met 10 jaar garantie. Auto is nu 8 maanden oud, dus 9 jaar en 4 maandjes resterend. Groot risico op issues of lekker kopen? Gaat voor 80% van de nieuwwaarde bij een (grote bekende) toyota dealer.

Dankjewel

Als ik google op garantie op Toyota in Duitsland kom ik overal 3 jaar of 100.000 km tegen. Ik vraag mij dan ook af of die 10 jaar wel officiële fabrieksgarantie is of dat deze een plaatselijke actie is. In dat laatste geval zou ik goed informeren of deze garantie dan ook in Nederland gaat gelden.

Ik vraag me af wat het verhaal is achter deze auto. Hij staat dus op naam, anders liep de garantieperiode niet. Dat kan, dan zou je zeggen dat het een demo is die er nu met 8 mnd uit gaat. Maar dat klopt weer niet met die kilometers. En als die kilometers wel kloppen (wat vreemd zou zijn) klopt dat weer niet met de prijs. Je haalt geen 20% van een auto af waar niet mee gereden is. Apart verhaal dus.
Wat wel kan, is dat het een auto is met transportschade. Dan is hij met schade afgeleverd bij de dealer, heeft daar gestaan tot het financieel was geregeld, is toen naar een schadebedrijf gereden en later weer terug en gaat nu met korting de deur uit. Dan kunnen kilometers en prijs wel weer kloppen. Maar waarom hij dan op naam staat weet ik dan weer niet tenzij men hem niet als nieuw wil verkopen.
Gewoon vragen. Een Toyotadealer gaat je dat wel vertellen. Ik denk dat er met de auto niets mis is, anders was hij wel de handel ingegaan of retour als men dat niet wilde.

Ik vraag me af wat het verhaal is achter deze auto. Hij staat dus op naam, anders liep de garantieperiode niet. Dat kan, dan zou je zeggen dat het een demo is die er nu met 8 mnd uit gaat. Maar dat klopt weer niet met die kilometers. En als die kilometers wel kloppen (wat vreemd zou zijn) klopt dat weer niet met de prijs. Je haalt geen 20% van een auto af waar niet mee gereden is. Apart verhaal dus.
Wat wel kan, is dat het een auto is met transportschade. Dan is hij met schade afgeleverd bij de dealer, heeft daar gestaan tot het financieel was geregeld, is toen naar een schadebedrijf gereden en later weer terug en gaat nu met korting de deur uit. Dan kunnen kilometers en prijs wel weer kloppen. Maar waarom hij dan op naam staat weet ik dan weer niet tenzij men hem niet als nieuw wil verkopen.
Gewoon vragen. Een Toyotadealer gaat je dat wel vertellen. Ik denk dat er met de auto niets mis is, anders was hij wel de handel ingegaan of retour als men dat niet wilde.
Hij staat nog niet op naam 0/0 op rdw. Ik koop hem nu met recht op btw aftrek (zakelijke auto voor mijn vrouw in de bv).

Wat denk je zelf? ;)
Zou denken: zal wel goed zijn? Maar las laatst iets over fors terug gedraaide auto’s uit DE (1 op 5?). Daarom ff vragen hier. Auto is 10.000 euro goedkoper dan vergelijkbare auto’s. Fiscale waarde en BPM is gelijk, staat al ff op kenteken.

Dit is zeer waarschijnlijk een showroom model dat eerst in het buitenland te koop stond en wellicht door grotere vraag naar NL geïmporteerd is. Gebeurd regelmatig. Als je hem gewoon bij een Toyota dealer kunt kopen en de 10 jaar garantie erop zit kan er in principe 0,0 fout gaan.

Als hij nog niet op naam staat loopt de garantieperiode ook nog niet en heb je gewoon volledige garantie. Het is het een of het ander. Maar dan snap ik die 20% niet.

Als je er keurig 10 (of 9 en een beetje) jaar garantie op krijgt + een NAP rapport, dan zou het me persoonlijk niet uitmaken of de stand terug gedraaid is of niet.

iets wat je niet terug kan draaien zijn de banden, vertellen die een ander leven?
Kan uiteraard ook een set van 4 nieuwe onder gezet zijn.
Voor de rest zou met 30 km alles nog als nieuw moeten zijn. Geen krasjes op het interieur etc.
Volgens mij kan je zover gaan dat je met een OBD2 verschillende kilometer standen uit kan lezen.

Als je toch al die garantie krijgt gewoon doen.
Blijkt het niet in de haak, kan je de koop ontbinden, maar zal er waarschijnlijk wel een gebruiksvergoeding betaald moeten worden.

Toyota met 30 km op de teller (30, niet 30.000) met 10 jaar garantie. Auto is nu 8 maanden oud, dus 9 jaar en 4 maandjes resterend. Groot risico op issues of lekker kopen? Gaat voor 80% van de nieuwwaarde bij een (grote bekende) toyota dealer.

Dankjewel
Ben ik nu heel naief als ik zeg dat een (grote bekende) toyota dealer zijn vingers niet wil branden aan een auto waar echt wat aan mankeert of heeft gemankeerd (ex schade)?

Als eens overwogen om deze (grote bekende) toyota dealer zelf om uitleg te vragen? Zij zullen het verhaal van de auto normaliter toch wel kennen en met je willen delen zoals @Olds 76 ook al aangaf?

Laatst bewerkt:
Auto opgehaald en gisteren de eerste 200 km mee gereden. Rijdt als een zonnetje en inderdaad volledig nieuw. Alleen de accu was leeg, maar die zit inmiddels wel weer goed vol denk ik. Inderdaad 10 jaar garantie tot 2033 obv eerste registratiedatum (buitenland). Bandjes/ binnenkant etc was smetloos nieuw. We zijn blij met deze tweede auto, ik kan nog steeds niet geloven dat een full options top model goedkoper is dan een kleiner model met minder opties…

Je hebt dus een (jong) gebruikte import gekocht. Ja, dan kan een luxer model wat minder kosten dan een nieuwe, kariger uitgerust exemplaar.

De garantieperiode zou ik nog ff controleren: zoals @Olds 76 al schreef: bij een registratie(datum) gaat de garantieperiode in. Is de garantieperiode in het land van herkomst ook 10 jaar?
In ieder geval jaarlijks onderhoud laten plegen bij het officiële fabrieksservicepunt om de (verlengde) garantievoorwaarden niet te verspelen.

Showroom model met 20% korting, niks mis mee. Zo had ik dat ook bij de E-Pace.

Mbt de garantie maakt het niet uit wat er in het land van herkomst speelt, jouw Toyota dealer biedt de service aan en dat is zeer waarschijnlijk ook zo in het koopcontract opgenomen. Wel inderdaad de normale service intervallen laten uitvoeren maar dat is gewoon normaal.

Terug
Bovenaan