Nieuwe auto uitzoeken, maar het enorm lastig vinden.

Alexdb1988

Startmotor
Goedemiddag Allen,

Ik heb het geluk dat ik vanwege mijn werk een zakelijke auto kan rijden. Ik rijd gemiddeld een 30K per jaar, waarvan 25K zakelijk in Duitsland wordt afgelegd.

Momenteel doe ik dit na volle tevredenheid in een BMW 120i F40 M-sport uit Nov 2020.
Mij is aangegeven dat ik iets nieuws moet gaan uitzoeken omdat de auto in Nov 4 wordt.

Toen ik deze auto uitzocht was ik alleen, maar inmiddels heb ik er een partner en kind bijgekregen. Dit zorgt ervoor dat de BMW voor vakanties aan de krappe kant is.

De leasevoorwaarden zijn.
- Hybride of Benzine.
- 1150 euro pm ex brandstof.
- 4 jaar en 40k per jaar.
- kwa merken en modellen geen beperkingen.

Mij zakelijke reizen zijn gemiddeld 1300 a 1400km per rit, dus daarom ziet mijn werkgeven (en ikzelf ook) een elektrische auto niet zitten.

Wat zijn mijn voorwaarden.
- Station of Sedan.
- Voldoende vermogen.
- Automaat.
- Kwa uitrusting ben ik flexibel.
- Fijne rij eigenschappen.
- Ongeveer 500 euro p/m aan bijtelling.

Wat ik nu zie is dat de prijzen voor auto's echt helemaal over de kop gevlogen zijn en voor iemand die bijtelling betaald is natuurlijk ook niet leuk...

Ben al wezen kijken naar.
- BMW 320E touring. (fijn, maar ontzettend prijzig)
- Mercedes C300E. (idem als BMW.)
- KIA Proceed. (vond ik maar vaag sturen en de motor was ook niet prettig)
- Ford Focus. (Voelt gewoon verouderd aan)
- Skoda Octavia. (Geen mooie auto.)

Welke richting zouden jullie mij nog induwen? Ik vind het ontzettend moeilijk!

Mercedes heeft voor de C-klasse nu star editions. Een Mercedes-Benz C180 star edition(zeer complete auto) met metallic lak zit je voor de station rond de 61K fiscaal. Deze auto overweeg ik als overvolger van mij CLA.

De CLA SB kan wellicht ook interessant zijn. Zowel benzine als hybride. Ik rij nu bijna 4 jaar in de CLA, gezin met 2 kinderen en doordat de kofferbak vrij diep is kan alles mee. Dus wellicht is de CLA SB 250E wel een optie? Met AMG-line zit je rond de 54/55K fiscaal.

Op AutoWeek heb je carbase. Daar kun je filteren op bijtelling, automaat, carrosserie.
Loop daar eerst maar eens doorheen.
Van Alfa tm Volvo heb je bijna 50 modellen die voldoen aan je eisen. Maak daar eerst maar eens een lijstje van....
Als je blij bent met je BMW, dan zit daar de 3-serie tussen, maar ook Alfa Giulia.
Honda Civic schijnt ook goed te rijden.

Honda civic of accord misschien?
Mini 2 liter versies
Renault Megane (voorwielaandrijving) maar rijdt goed.
Proof is in the pudding

Zoekresultaat verruimen met hatchback en coupe. Sommige daarvan zijn nl ruim en best praktisch.
Verder alles wat niet grijs of zwart van kleur is.

Wat is precies de redenatie van geen EV overwegen? Anders dan 1400 km per rit die je echt niet in 1 keer rijd....

Ik zie meer 2 eisen die er dan bij moeten, range op 60% SoC 300 km. En van 20% naar 80% SoC mag maximaal in worst case scenarios 30 minuten in beslag nemen, waarbij 20 de mediaan moet zijn.

TB 1000 km test.

Ik zou zeggen....

Tesla Model 3 of een Y afhankelijk van kostenplaatje, ik heb geen idee wat de prijzen in de lease tegenwoordig nog doen.

VW id3 is ook al groot genoeg, maar de id4 is interessanter, heeft als Pro de optie voor een 77 kWh accupakket met 210 kW DC laden. Bij een ID3 moet er dan al een GTX staan...en die is dan duurder dan de ID4.

Hyundai Ioniq5 of een Kia EV6.

Mazda 6 of Volvo V60
Wat is precies de redenatie van geen EV overwegen? Anders dan 1400 km per rit die je echt niet in 1 keer rijd....

Als er iemand een argument heeft tegen EV is TS het wel, regelmatig 1400km (in DE) wil je gewoon doorknallen. Misschien een stuk 190km/u en wel een keer 5 uur doorrijden en 's avonds laat thuiskomen zonder paal te zoeken. Dan wil je niet 2-3 uur extra kwijt zijn aan het laden en thuis ook nog met een lege accu aankomen (en zaterdagochtend weer de laadpaal vrij maken ivm boetes)

Als er iemand een argument heeft tegen EV is TS het wel, regelmatig 1400km (in DE) wil je gewoon doorknallen. Misschien een stuk 190km/u en wel een keer 5 uur doorrijden en 's avonds laat thuiskomen zonder paal te zoeken. Dan wil je niet 2-3 uur extra kwijt zijn aan het laden en thuis ook nog met een lege accu aankomen (en zaterdagochtend weer de laadpaal vrij maken ivm boetes)
Ik vroeg het aan de TS.

Je doet alsnog aannames op deze manier.

Ik vroeg het aan de TS.

Je doet alsnog aannames op deze manier.
Ik vond ook wel leuke manier waarop je een open vraag stelde dus benieuwd naar het antwoord.

Maar intuïtief ben ik toch geneigd ook ICE of Hybride te preferen voor dat soort afstanden ook al kun je laden onderweg. Laadinfra blijft toch een liability.

Maar ik moet zeggen hoe langer ik ev rijd hoe meer ik het ga waarderen.

Mazda 6 of Volvo V60

Ik ben het ermee eens dat elektrische voertuigen op zulke lange afstanden nog steeds inferieur zijn qua gebruiksgemak, maar de technologie staat niet stil.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Een plugin-hybride is vooral interessant als je een flink percentage elektrisch kunt gaan rijden! Met zakelijke reizen van gemiddeld 1300 a 1400km per rit gaat dat niet lukken, dus dat lijkt mij geen logische keuze.

Als je eventueel nog naar volledig elektrisch wil kijken zou ik voor een gestroomlijnd zeer efficiënt model gaan met een WLTP actieradius van 600+ km die snel kan laden, b.v. de Hyundai Ioniq 6.

Een plug-in hybride zal op langere stukken en snelweg nog altijd (in hybride modus) 'op de achtergrond' helpen en daarmee toch zuiniger zijn dan benzine. Dit is het aanbod op basis van de 'hardere' eisen (maar zonder het leasebedrag in te kunnen geven). De Cupra Leon Sportstourer zit daartussen, maar ook de Volkswagen Passat Variant - en dat zou wel eens een aantrekkelijke auto kunnen zijn. Trek je de bijtellen met €50 op naar €550, dan komt bijvoorbeeld de Mercedes-Benz E300e ook in beeld. Afstanden rijden komt altijd met een prijs...

Ik zie meer 2 eisen die er dan bij moeten, range op 60% SoC 300 km. En van 20% naar 80% SoC mag maximaal in worst case scenarios 30 minuten in beslag nemen, waarbij 20 de mediaan moet zijn.

TB 1000 km test.

Ik zou zeggen....

Tesla Model 3 of een Y afhankelijk van kostenplaatje, ik heb geen idee wat de prijzen in de lease tegenwoordig nog doen.

VW id3 is ook al groot genoeg, maar de id4 is interessanter, heeft als Pro de optie voor een 77 kWh accupakket met 210 kW DC laden. Bij een ID3 moet er dan al een GTX staan...en die is dan duurder dan de ID4.

Hyundai Ioniq5 of een Kia EV6.
Hallo Nico. Hier zitten enkele redenen aan vast.

1. Mijn werkgever wil nog niet investeren aan infrastructuur voor elektrisch laden. Dit houd in dat ik op het werk niet kan laden.

2. Die 1000+ km rijd ik wel degelijk op een dag. Ik plan voor afspraken altijd een volledige reisdag en rij dan in een ruk naar waar ik moet zijn. Mijn ervaring met laadstations in oost-duitsland etc zijn niet denderend.

3.Bij mij thuis is het een Drama om een laadpunt te maken omdat het extreem lastig is om in de Meterkast te komen.
(ik heb wel een gewoon stopcontact beschikbaar die voor een hybride genoeg zou zijn. Tevens is de dichtste openbare laadpaal bij mij in de wijk 15 min lopen en daar staat altijd iemand aan lijkt het.

Vandaar

Mercedes heeft voor de C-klasse nu star editions. Een Mercedes-Benz C180 star edition(zeer complete auto) met metallic lak zit je voor de station rond de 61K fiscaal. Deze auto overweeg ik als overvolger van mij CLA.

De CLA SB kan wellicht ook interessant zijn. Zowel benzine als hybride. Ik rij nu bijna 4 jaar in de CLA, gezin met 2 kinderen en doordat de kofferbak vrij diep is kan alles mee. Dus wellicht is de CLA SB 250E wel een optie? Met AMG-line zit je rond de 54/55K fiscaal.
De C-Klasse staat zeker op het lijstje. deze versie kende ik nog niet maar zal er eens naar kijken.

De CLA valt voor mij af. Ik heb een A Klasse uit 2019 gehad als voorrijd auto en was destijds niet zo te spreken over die auto. Voornamelijk de bouwkwaliteit van het interieur (rammels etc).

Mazda 6 of Volvo V60

Klopt als een bus, plus dat het laadnetwerk in Oost en Noord Duitsland waar ik veel zit ook een bak ellende is.

Tevens ben je met de huidige regels voor bijtelling ook een smak geld kwijt bij een EV.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Honda civic of accord misschien?
Mini 2 liter versies
Renault Megane (voorwielaandrijving) maar rijdt goed.
Proof is in the pudding

Zoekresultaat verruimen met hatchback en coupe. Sommige daarvan zijn nl ruim en best praktisch.
Verder alles wat niet grijs of zwart van kleur is.
Ik heb nog nooit een Zwarte, Zilvere of Witte auto gehad haha. Huidige BMW is Blauw, vorige auto's waren allen Rood.

Zelf heb ik een soortgelijke situatie 1 kindje en afwisselend lange afstanden rijden.
Wij hebben een BMW 330e Touring.

Het rijdt voortreffelijk maar hij is echt klein, vooral in de kofferbak.

In jou geval zou ik eens denken aan een Volkswagen Arteon Hybrid. Volgens mij is dat zowel een ruimte wonder, als een mooie auto - wellicht iets verouderd inmiddels en een fijne reisauto.

Twee duitse collega's van mij hebben zo'n ding maar dan 2.0 TDI met 150 PK en zijn er erg over te spreken

Hallo Nico. Hier zitten enkele redenen aan vast.

1. Mijn werkgever wil nog niet investeren aan infrastructuur voor elektrisch laden. Dit houd in dat ik op het werk niet kan laden.

2. Die 1000+ km rijd ik wel degelijk op een dag. Ik plan voor afspraken altijd een volledige reisdag en rij dan in een ruk naar waar ik moet zijn. Mijn ervaring met laadstations in oost-duitsland etc zijn niet denderend.

3.Bij mij thuis is het een Drama om een laadpunt te maken omdat het extreem lastig is om in de Meterkast te komen.
(ik heb wel een gewoon stopcontact beschikbaar die voor een hybride genoeg zou zijn. Tevens is de dichtste openbare laadpaal bij mij in de wijk 15 min lopen en daar staat altijd iemand aan lijkt het.

Vandaar
Ik vind nummer 1 en 3 relatief valide. Infrastructuur is belangrijk en als je beide niet hebt is elektrisch rijden een stuk vervelender maar ook duurder (alhoewel jij dat niet betaald) dan strikt noodzakelijk.

Nummer 2 heb je me verkeerd begrepen dus die wil ik graag nader toelichten.
In 1 keer bedoel ik ook in 1 keer...met andere woorden zonder enkele pauze. Dat zul je echt niet doen. Als je dat wel doet benijd ik je niet. Ik ben dol op lange stukken rijden en doe dit ook geregeld, maar in principe is dat ook elektrisch gewoon prima te doen.
En ik merk afgelopen periode een behoorlijke toename in reistijd door traag verkeer. In een brandstofauto ben ik gehaaster dan in een elektrische. Dat zal vast de aard van het beestje zijn maar voor mij werkt elektrisch rijden stressverlagend en ontspannend.

Nadeel is dat je het vaker moet doen om te ondervinden dat een gedwongen 20 minuten stoppen elke 3 uur een prima methode is om de 3 uur erna weer in alle rust door te brengen. Enkel onderbroken door je eigen gedachten.

Succes met kiezen! Ik denk dat er goede suggesties zijn gedaan. Persoonlijk zou ik gewoon een dikke diesel doen nu het nog kan. Maar dat is wel een dunne spoeling om uit te kiezen.

Terug
Bovenaan