Help me bij het maken van de juiste keuze... MX-5 upgraden of vette daily kopen?

ikbenivo

Startmotor
Momenteel rij ik 2 auto's. Een Toyota CH-R en een Mazda MX-5 (uit 1999).
De Toyota is ronduit saai, maar ik rij er wel het meeste in omdat er vaak gezinsleden meerijden.
De MX-5 rij ik zakelijk en privé. Hij valt in de youngtimer regeling dus dat is zakelijk wel erg handig.

Wat is nou het probleem?

De MX-5 vind ik wat tam. Ik vind hem eigenlijk te traag en het geluid geeft me niet dat extra stukje beleving. Ik ben naar een MX-5 specialist geweest, een turbo en een andere uitlaat zouden al een hoop kunnen helpen. Ik denk dat de mx-5 daar een stuk leuker van wordt. Kost alleen wel een hoop centen.

Maar... het alternatief kan ook zijn: ik ruil de CH-R in en verkoop de MX-5, om vervolgens iets leuks terug te kopen. Ik denk aan een Focus RS of een Hyundai i30 N2. Die zou ik dan niet op de zaak zetten (want teveel bijtelling).

Dus: een vette daily of de MX-5 houden en leuker maken (en lekker de CH-R ernaast houden). Wat zouden jullie doen en waarom?
 
Je kunt de MX-5 ook omruilen voor b.v. een 6 cilinder Mercedes SLK.
Dat lijkt mij voordeliger dan de MX5 te pimpen.
 
Van wat ik gelezen heb is de Focus RS niet per se een fijne auto om als daily te rijden. Zelf geen ervaring me (helaas, zou er graag eentje rijden ;)). Schijnt nog al taai afgeveerd te zijn.

Verder hoor ik alleen maar lof over de Hyundai i30N. Dus dat lijkt mij ook te gek.

Als j graag een cabrio wil blijven rijden zou ik kijken of je misschien van hobby auto kan wisselen en de CH-R als daily kunt blijven rijden.
 
Van wat ik gelezen heb is de Focus RS niet per se een fijne auto om als daily te rijden. Zelf geen ervaring me (helaas, zou er graag eentje rijden ;)). Schijnt nog al taai afgeveerd te zijn.

Verder hoor ik alleen maar lof over de Hyundai i30N. Dus dat lijkt mij ook te gek.

Als j graag een cabrio wil blijven rijden zou ik kijken of je misschien van hobby auto kan wisselen en de CH-R als daily kunt blijven rijden.
Ik moet er zelf ook nog in rijden. Ik vermoed dat de Hyundai dagelijks beter te doen is. Alleen heb ik wel wat met Ford. Ik heb eerder een Fiesta ST gehad, dat beviel enorm goed.
 
Ford Fiesta is ondergewaardeerd. Veel plezier voor weinig geld. Aan de andere kant de BMW 6 cylinders zijn stik goed en enorm soepel.
 
Het wordt er niet makkelijker op. Een z4 die net youngtimer is lijkt me toch ook wel heel aantrekkelijk.... Ik ga nog even zoeken.
 
Het wordt er niet makkelijker op. Een z4 die net youngtimer is lijkt me toch ook wel heel aantrekkelijk.... Ik ga nog even zoeken.
Ja joh breek mij de bek niet los. Heerlijke motor en vaak schitterend interieur maar goed dat laatste is persoonlijke mening. Mijn hart en verstand zeggen vaak tegenstrijdige dingen als het om auto's gaat.
 
Ik neig er nu naar om toch een cabrio te houden en te accepteren dat de gezinsritten gewoon saai zijn.
De kosten voor het tunen van mijn mx-5 (op de juiste manier) zijn dusdanig dat ik ook kan overwegen een bmw z4 te gaan rijden. De 2.5 of 3.0. Grootste voordeel is denk ik dat deze als semi-daily een stuk beter inzetbaar zijn, het grootste nadeel zijn de onderhoudskosten. Die zijn, zo verwacht ik, een flink stuk hoger.
Grootste voordeel van een turbo stoppen in de mx-5 is dat het pretniveau gigantisch stijgt. Daar zal een Z4 niet aan kunnen tippen. Keuzes, keuzes...
 
Ik heb een 1,6 versie, die heeft 100 pk. Snel? Nee niet echt. Leuk? Ja geweldig. Met turbo hoor/lees ik verhalen over 230 pk. Ik zou het niet willen, 230 pk die er dankzij de turbo flink inkomt en dat bij slechts 1000 kg.

Ik zou errder gaan voor een motodwap naa een 2 liter, incombinatie met eenc6-bak en aangepast differentieel. Kopp een totallosje en bouw (of laat dat doen) de techniek over.

Ik heb ook de Z4 en Z3 gereden. Niks mis mee, ik mis dan echter het pure van een klein en vooral licht wagentje met een super wegligging.
 
Goede vraag TS, alles hangt af van wat je eigenlijk wil en wat je budget is. En je rijstijl.

Pas je de motor aan (BBR?), dan volgen het onderstel en de remmen niet meer en ben je vertrokken qua kosten met Bilstein, Brembo etc. En dan wil je ook Recaro Seats wellicht.

Ik zou dgl kosten echt niet aan een NB doen… Rij eens met een 2.0 NC met sperdiff - 160 PK op 1.100 kg, lijkt me meer dan genoeg voor dagelijks gebruik?
Een ND is lichter, krapper qua interieur en koffer, maar hangt gewoon fantastisch aan het gas, maar komt uiteraard met een ander prijskaartje.

Succes met je overwegingen en post zeker nog wat het geworden is
 
Zoals Niseko heeft gezegt: de NC 2.0 heeft 160pk: dat rijdt een stuk vlotter.
Je kunt een BMW, SLK of een TT kopen: die zijn 400kilo zwaarder, dus geen gooi-en-smijt auto dan de MX5. Qua reparaties heb je het dan ook over andere bedragen.
De SLK is het meest geschikt voor een all day ride. Wil je de cabrio gebruiken om naar Zuid Italië te cruisen, zou ik die SLK of Z4 nemen, is beter te doen dan de MX5.
 
Onderstel van de MX-5 is op orde. Er zit een ST-XA set onder, de banden zijn ook zo goed als nieuw. Remmen zijn inderdaad wel een puntje van aandacht. Het gaat overigens om een 10th anniversary, dus met sper, 6 bak en de 1.8 motor.
Mijn gevoel is dat de mx-5 met turbo aanpassing een stuk leuker zal rijden dan een standaard z4. Alleen mis je dan het comfort van een airco, stoelverwarming, etc. Aangezien ik de auto toch regelmatig gebruik zijn dat toch zaken die ik meeneem. Maar goed, betrouwbaarheid is me ook wel wat waard, en dat is de mx-5 tot nu toe zeker.
 
Zelf rij ik met een Audi TT Roadster Quattro.
Standaard 225pk, maar deze is gechipt naar 260pk. (Te tunen tot 450pk met het standaard BAM blok)
Gescheiden klimaatregeling, stoelverwarming in 6 standen, een electrisch bedienbare kap en electrisch glazen ruit als windvanger en geen roest problemen.
De Audi TT is ook ruimer dan de MX-5.
De prijzen zijn vergelijkbaar met een kale MX-5 met maar 100pk.
De TT is wel zwaarder dan een MX-5 en de aandrijving zit standaard op de voorwielen, maar ik denk toch het overwegen waard,
 
Zelf rij ik met een Audi TT Roadster Quattro.
Standaard 225pk, maar deze is gechipt naar 260pk. (Te tunen tot 450pk met het standaard BAM blok)
Gescheiden klimaatregeling, stoelverwarming in 6 standen, een electrisch bedienbare kap en electrisch glazen ruit als windvanger en geen roest problemen.
De Audi TT is ook ruimer dan de MX-5.
De prijzen zijn vergelijkbaar met een kale MX-5 met maar 100pk.
De TT is wel zwaarder dan een MX-5 en de aandrijving zit standaard op de voorwielen, maar ik denk toch het overwegen waard,
TT is echt een andere klasse dan de MX5 NC, dat klopt.
Maar er was ook iets aan de hand met de betrouwbaarheid van die TSI-motoren...
Euro98 tanken is best duur tegenwoordig en als die ook nog eens 1:8 rijdt, dan wordt het een dure hobby.
Maar ja, je krijgt er ook een luxe sportwagen voor terug.

In de TT krijg je een big smile als je erin stapt (mooi!) en als je flink het gas intrapt (sound, speed).
De MX5 geeft je een big smile als je in de bocht en over verkeersdrempels de Audi TT (en irritante tesla's) inhaalt met net iets teveel overstuur.

Ik heb thuiswonende kinderen met rijbewijs, een MX5 met 130pk durf ik ze wel mee te geven... Dat was voor mij ook een argument om geen Z4 3.0 280pk achterwielaangedreven wegmachine te kopen....
 
Ik wist niet dat TTs in die prijsklasse zaten, dacht echt minstens x2.
Nu goed, ze zijn lastig te vergelijken. Voor alledaags gebruik tussen die 2 sowieso de TT (meer luxe, meer praktisch), als hobby auto zonder twijfel de MX-5.

Ik vind de NC “the sweet spot” over de 4 generaties. Diverse rijtrainingen gedaan en met de NC durfde ik veel meer dan met mijn ND. Als de voorwielen maar in de juiste richting staan volgt de rest wel soms met wat spektakel met TC off. Je kan er behoorlijk “de aap mee uithangen”.

Als een ND gaat, dan gaat ie ook en sta je in het beste geval achterstevoren voor je het weet. Plots van het gas gaan reageert een NC goedmoedig, een ND giftig. Zelfs na 3,5 jaar durf ik niet zonder TC op de openbare weg rijden…
 
Ik heb jaren geleden de keuze gehad als opvolging voor een Toyota MR2. Shortlist waren SLK, TT en MX-5. MX-5 reed lekker maar was qua interieur wat krapper. TT hadden we relatief weinig 'klik' mee voor het geld. Uiteindelijk is het de SLK (2 liter compressormotor) geworden, die was ook in de dagelijkse praktijk (ruimte, comfort/vering) het prettigste van het trio.
 
Abarth variant (124?) van de mx5 geen optie? Voor 30.000 heb je een hele leuke. Die 1.4 die er in ligt is top. Met fatsoenlijk afstellen (zou ik via Savali doen) haal je er 180-200 pk uit. Met een andere turbo 220+.
 
Dat is wel een heel ander budget Sandertje tov een turbo “schroeven”.

Goede NCs doen in BE 12-15K bij een garage / specialist met documentatie qua onderhoud en garantie.particulier onder de 10K €.

ND / 124 vanaf 21-22K voor een leuk exemplaar. De Abarth markt ken ik niet, maar wellicht wel een premie.
 
Dat is wel een heel ander budget Sandertje tov een turbo “schroeven”.

Goede NCs doen in BE 12-15K bij een garage / specialist met documentatie qua onderhoud en garantie.particulier onder de 10K €.

ND / 124 vanaf 21-22K voor een leuk exemplaar. De Abarth markt ken ik niet, maar wellicht wel een premie.
Op marktplaats zag ik zoiets staan: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2119642298-mazda-mx5-2-0-sv-t-sportive
Best wel een leuk model, ledere bekleding, 2 liter, weinig kilometers. En dan hou je budget over om de auto helemaal na te laten kijken, grote beurt, poetsbeurtje etc... 7800 vraagprijs...
Vind je hem toch niet leuk, dan biedt je die over een jaar voor 7700 weer te koop aan.
 
Dat is een zeer scherpe prijs… wel een kleur die ik in het echt nog nooit heb gezien, maar de foto’s zijn mwa door de sombere lucht dus ik kan me vergissen. Ik zou mijn cabrio nooit zo te koop aanbieden en wachten op een straaltje zon, kan de kap meteen ook open.

Ik zou mits je interesse hebt vragen welk merk banden eronder zat, vaak een indicatie qua onderhoud.
En of de v-bak olie al eens vervangen is, dat is namelijk een rotjobke van hier tot Zwolle... Niet het vervangen an sich wel die 2 grrr bouten loskrijgen zonder de boel te slopen. Zitten constant blootgesteld aan weer & wind / pekel en honderden warm / koud cycli.
Ook goed checken op vocht in het interieur en de koffer! De afwatering van de kap proper maken is als je het weet een werkje van niks, maar wordt vaak vergeten of slecht gedaan.
Koplampsproeiers dus vermoedelijk Xenon? Check of de automatische hoogteverstelling nog werkt.
Idem automatische airco en achterruitontdooing, die ga je in de winter beide zeker nodig heb om de boel deftig te ontwasemen.

Voor dat geld mag er wel “iets” mis zijn, maar het moet ook niet teveel worden…
 
Op marktplaats zag ik zoiets staan: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2119642298-mazda-mx5-2-0-sv-t-sportive
Best wel een leuk model, ledere bekleding, 2 liter, weinig kilometers. En dan hou je budget over om de auto helemaal na te laten kijken, grote beurt, poetsbeurtje etc... 7800 vraagprijs...
Vind je hem toch niet leuk, dan biedt je die over een jaar voor 7700 weer te koop aan.
Dit is echt een koopje. Persoonlijk vind ik een NB wel leuker dan een NC. Maar bij beide miste ik het speciale van de motor. Daarom uiteindelijk op een Z4 uitgekomen. Die is inderdaad wel een stuk beter dagelijks inzetbaar, daar vond ik een MX-5 toch net wat te basic en te krap voor.
 
Update.
Ik heb lang gezocht naar een goede Z4. Ondertussen blijven wikken en wegen, want hoe vaak reed ik nou eigenlijk in mijn cabrio? Te weinig besloot ik. En dus heb ik op een mooie maandagmorgen de knoop doorgehakt en ben ik gegaan voor een Ford Focus RS.
De mx-5 staat nu te koop. Mag naar een andere liefhebber.
De focus bevalt tot nu toe heel goed. Er zijn nog wat puntjes waarmee ik terugga naar de garage, maar de glimlach na iedere rit is weer terug. Blij mee! :)
 
Terug
Bovenaan