Emiel: Audi A6 C8 55 tfsi e, Volkswagen Crosspolo, Volkswagen kever 1200

Die regels zijn zeker niet heel helder inderdaad.
December 2016 hier de sleurhut aangeschaft, en een half jaar later BE gehaald. Niet omdat het moest, maar wel prettig om te hebben. Twee uur les, examen erachteraan en vooral de tips tijdens die twee uur hebben me veel gemak gebracht. Positioneren van het samenspan om ergens achterwaarts in te draaien. Liefst niet over je rechter schouder, maar links. En als het moet (en kan), maar even op de baan van tegenliggers staan en achterwaarts linksaf.

Toffe combi trouwens de A6 met het oudje erachter. Rond de meivakantie ook wel wat creatieve combinaties gezien. Van een EV9 met dikke dubbelas (gelige) Tabbert, tot een BMW iX met durppelvormige minicaravan. Geweldig!

Is BE nou moeilijk om te halen, of heb je het met aanhanger rijden snel onder de knie? Ik rij ooit weleens met een karretje en zou tzt met de vouwwagen van m'n ouders op pad willen. Dan is het wel makkelijk om de aanhanger niet af te hoeven koppelen om hem achteruit in te parkeren.

Ook +1 voor de Audi en caravan combi.

Theorie wordt je 5 minuten voor het examen verteld (over verlichting enzo), dus dan ben je zo weer vergeten.
Verder belangrijk om bij voorsorteren naar links de combinatie recht te houden, zodat je in de spiegels erlangs kunt kijken.
Beetje rekening houden met het opstellen als je een voorrangsweg op wil (geen fietspad blokkeren). Tijdens het examen keren op een kruispunt zonder de stoepranden te raken, en achteruitrijden tot een denkbeeldige muur (thv lantaarnpaal bijvoorbeeld). Meer is het niet.

Nu had ik vroeger een skelter met 5 aanhangwagens die ook achter elkaar konden (waaronder een schamelkar), dus hoe het sturen een beetje werkt had ik wel door. Al is dat bij elke auto en aanhanger anders, door de lengte van de dissel, positie van de as, overhang auto, etcetera. Mijn Humbaur Steely draait bijvoorbeeld heel snel. Zie ik de wielkast in de spiegel, dan ben ik al bijna te laat om dat te corrigeren.

Ik mag morgen weer aan de bak met helpen verhuizen bij m’n moeder. Ik heb ondanks het relatief hoge gewicht van m’n auto (1,900 kg) nog niet BE nodig gehad, maar het is echt zo’n ding om gewoon te halen, ooit komt het van pas.

BE moet hier ook zeker nog komen. Het is gewoon een stukje gemak. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer een speciaal teruggekeurde oprijwagen gehuurd, een eind verderop. Want gewone autotransporters mag ik niet zonder BE... Het zou makkelijk zijn om 'om de hoek' alles te kunnen meenemen zonder zorgen.

Kleine (einde) vakantie update. Inmiddels weer aan het werk. Na wat klusjes aan de caravan, nieuwe koppeling, nieuwe schokdempers en nieuw fietsenrek een heel andere caravan terug gekregen en nu makkelijk 100 op de cruise control. Voorheen was het vanaf 85-90 "stuiteren", vooral de schokdempers waren compleet verrot en deden helemaal niks meer, waarschijnlijk vanaf 1982 niet meer vervangen maar dat kon ik er niet meer uit opmaken. Vering voorheen dus enkel uit de banden.

Auto heeft het (zoals verwacht) zonder problemen gedaan, ook 12% bergop en bergaf door de Ardennen geen probleem, caravan is natuurlijk ook niet echt zwaar voor de auto. Heenreis enorm slecht weer gehad dus rustig aan tussen de vrachtwagens gereden.

eWWIpqc.jpeg

blijft toch een fijne cockpit:

bYSCtP6.jpeg

8tiHdrf.jpeg

Verder voor de auto model specifieke spiegels aangeschaft, wereld van verschil, ook ingeklapt kunnen ze gemonteerd blijven, wil nooit meer anders:

Rb1ALPk.jpeg

Verder de kleine roostertjes in de grill vervangen voor een wat sportievere versie in hoogglans zwart:

5Jh32Az.jpeg

SUJUEcY.jpeg

LfuYPkA.jpeg

xOsl1G7.jpeg

Ik twijfel nog om een subtiele dakspoiler te plaatsen van maxton. Daar moet ik nog wat meer research na doen.

Al met al gemiddeld 1 op 10,3 gereden op de heen en terugweg (400km). Op de camping gratis kunnen laden dus alles op vakantie in de EV modus kunnen rijden.

Is er dan niks negatiefs aan de auto na een half jaar. Jawel, 2 dingen irriteren me. Het slot van een van de achterdeuren hapert, gaat soms niet direct open en dan werkt ook de softclose niet. Is meer over terug te vinden op internet dus vorige week terug geweest naar de dealer en ik werd gebeld met de mededeling dat ze het gemaakt hadden, had allemaal te maken met een software update. Leek me sterk maar goed, auto opgehaald en afgelopen zaterdag hetzelfde probleem. Ik ga ze verzoeken een nieuw slot naar me op te sturen en gaan ze daar niet in mee regel ik het zelf wel. Nadeeltje als je dealergarantie in het buitenland hebt. Kost wat meer tijd.

Verder een rammeltje in het stuur/dashboard. Daar zit een rammeltje wat ik niet opgelost krijg. Over een rammelend dashboard veel te vinden maar lijkt bij mij in het stuur te zitten, van de week eens de airbag losklikken en dan gaan rijden. Lijkt erop dat de veertjes waarmee hij in het stuur geklikt zit rammelen. Als ik de airbag wat aanduw dan lijkt de rammel weg, maar dat is met rijden niet super praktisch :) .

Verder bevalt de auto prima maar vond ik de C7.5 beter in elkaar zitten van binnen. Voelde allemaal degelijker aan/nooit last gehad van enige bijgeluiden. Qua looks wint de C8 dan weer.

Laatst bewerkt:
Ook de buitenverlichting (breedte-lichten) in LED?
Heb ik wel gedaan bij mijn 20 jaar oude Knaus. Matched een stuk beter bij het moderne LED van de trekker. :cool:

Dit ga ik overigens wel doen. Kwam er met het slechte weer achter dat mensen die achter me reden de remlichten en knipperlichten toch minder goed zagen. Die doen het prima maar de verlichting is niet meer van deze tijd. Dus uit veiligheidsoverwegingen komt daar led in.

Blijft een bijzondere combinatie zo met de caravan, maar liever zo dan andersom met een moderne caravan en oude(re) auto.

De update van de roosters in de grille doen een boel goed. :)

inderdaad, die roosters hadden er gewoon af fabriek in gemoeten in deze uitvoering.

Ik twijfel nog om een subtiele dakspoiler te plaatsen van maxton. Daar moet ik nog wat meer research na doen.

spul van maxton vind ik doorgaans erg geslaagd ondanks ik meer van de OEM ben. Vrij subtiel, maar net dat beetje extra.

inderdaad, die roosters hadden er gewoon af fabriek in gemoeten in deze uitvoering.

spul van maxton vind ik doorgaans erg geslaagd ondanks ik meer van de OEM ben. Vrij subtiel, maar net dat beetje extra.

Ben ik het wel mee eens, foto:

w3MZGFs.jpeg

Gaat dan om het zwart lipje bovenop de kofferklep. Zit helaas niemand bij mij in de buurt waar ik even zou kunnen passen.

Hi Mieluh,

Verkeerde knop… Maak de post af. Ik bezit zelf sinds kort ook een Audi A6 55TFSI E. Het draait geweldig. De auto is Mythoszwart en voorzien van 21inch Audi Sport velgen, ook zwart. Ik zal binnenkort even wat foto’s posten.

Ik ben heel benieuwd naar jouw S6 diffusor omdat ik dat ook graag gemonteerd wil hebben. Dat maakt de auto echt af.

Wil je mij laten welk model jij hebt gebruikt en waar je die het beste kan bestellen? Is het doen om dit zelf te monteren? Ik heb geen trekhaak.

Dankjewel Stephan, ben zelf ook tevreden met de auto (op een paar kleinigheden na).

De diffuser is origineel S6, ik heb hem gekocht bij polat en polat, wellicht kun je daar eens informeren, scheelde mij bijna de helft met de dealer.

Het onderdeelnummer is 4K0807521F

Monteren is zelf makkelijk te doen, 3 of 4 schroefjes aan de onderkant en voor de rest zit hij geklikt. Als je de nieuwe diffuser hebt zie je zo waar deze gemonteerd is. Kwestie van losklikken, schroefjes los en de nieuwe monteren.

Dank voor je reactie.

Ik heb hier en daar al geïnformeerd. In NL zijn ze in zwart niet meer te krijgen, wel in chroom maar dat staat minder fraai. Dat geldt ook voor het exemplaar van Maxton. Dat is het in mijn ogen net niet.

Kortom: het moet een origineel S6 model worden. Ik heb deze op het oog.

https://shop.ahw-shop.de/original-a...ning-auspuffblenden-heckdiffusor-stossfaenger

Nieuw en voor een redelijke prijs. Ik overweeg hem te bestellen maar, ondanks de uitleg, zie ik toch wat op tegen montage. Ik ben wel handig maar klussen aan auto’s is nieuw voor mij.

@Mieluh
Je woont toevallig niet in de buurt van Apeldoorn e.o..? Want dan rij ik graag even bij je langs. Je bent, denk ik, veel beter in de montage dan ik. Uiteraard zou je het natuurlijk ook moeten willen doen.

AHW shop is ook prima, goede ervaringen mee, nog altijd goedkoper dan de dealer.

Ik woon niet bepaald in de buurt van Apeldoorn, ik woon in Limburg.

Geen idee of je facebook hebt, daar zit een audiforum pagina, wellicht kun je daar iemand vinden die meer in de buurt zit.

Kleine aanpassing aan het interieur gedaan, er zat een rammel in mijn stuur, dat bleek het stekkertje van de massa aan de airbag te zijn. Daar zijn we achter gekomen bij het vervangen van de airbag cover, klein beetje soldeertin heeft dat opgelost. Het laatste 0000 logo is daarmee ook omgetoverd naar een zwarte variant en gelijk een lederen cover geplaatst. Wereld van verschil qua looks (voor de liefhebber, mijn vriendin moest de oude cover ernaast hebben liggen om het verschil te zien o_O )

Uiteraard vergeten een vooraf foto te maken dus een oude foto van de verkoopadvertentie:

iiiKZvw.jpeg

En na:

QcPCgYT.jpeg

inaHrmt.jpeg

@ Barri, dank, ben er ook erg content mee. Heel ander gezicht.

Gisteren alvast een set winterwielen opgehaald. A7 velgen hadden de voorkeur omdat deze de wielkast wat beter vullen. Deze hebben een lagere ET (origineel A6 is ET40 bij een 8x19"velg (winterset). De A7 heeft ET27 dus komt 13mm meer naar buiten en staat daarmee een stuk beter. Liefst 20inch maar die kwam ik amper tegen en niet in een design wat me aanspreekt. Voorkeur voor mij is makkelijk schoonmaken want winter en koud dus geen zin om 20 spaken te gaan schoonmaken per velg. Daarnaast is 19inch ivm eventuele wintersport en sneeuwkettingen ook wat makkelijker.

Op 10km van huis af uiteindelijk een mooie OEM set in 19inch gevonden.

Om precies te zijn:

Audi A7 S7 4K C8 19 inch​

4K8 601 025
8x19 ET 27

Banden 245-45-19 Pirelli Pirelli Sottozero 3 AO

Banden nog alle 4 rond de 7mm en een DOT van 2020 dus die kunnen nog wel even mee. De ANWB die zegt dat banden na 5 jaar vervangen moeten worden geloof ik niet zo in.

VmGzaMg.jpeg

Na een snelle schoonmaakbeurt:

AyqQF93.jpeg

En nog een paar redelijk waardeloze shots voor het aanzicht:

xDlSao6.jpeg

rZmq85b.jpeg

Laat de sneeuw maar komen :) Herkenbare keuze voor lagere ET, staat goed!

Airbagkap super met dat stiksel. Op mijn A8 zit ook zo'n lederen kap, heel subtiel maar voor ons OCD-liefhebbers fantastisch (y). Bijzonder dat het los te koop was, goed gevonden dus! Ik heb voor ex-A6 vaak gezocht maar altijd alleen maar cover in combinatie met airbag zelf gevonden.

Lekker verder genieten weer.

Gisteren de auto geparkeerd en bij terugkomst stond daar ineens de Duitse tweelingbroer met de velgen die ik oorspronkelijk bedacht had voor de A6. Blij met de keuze die ik uiteindelijk gemaakt heb.

Naar mijn mening zijn de AEZ wielen net wat specialer dan de OEM S6 velgen (die overigens met spacers geplaatst waren)

MOBgHSi.jpeg

Afgelopen weekend de winterwielen gemonteerd met de winterse voorspellingen in het vooruitzicht. Voornamelijk ook omdat ik geen zin heb om dit in de vrieskou te doen :)

Ik ben eigenlijk blij verrast door het resultaat. De 19 inch velgen ogen groter dan ik had verwacht en ik vind ze erg goed staan. Al met al blij mee, geen trillingen en andere rariteiten maar met OEM velgen en de OEM banden had ik ook niet anders verwacht. De lagere ET waarde helpt natuurlijk ook mee om de wielkasten mooi gevuld te krijgen.

Auto wassen heb ik met veel regen in de voorspellingen gelaten voor wat het is. Dat heeft voorlopig weinig zin meer.

YNk33Z8.jpeg

k8zDuJE.jpeg

2xHytpk.jpeg

Inmiddels bijna 2 maanden onderweg met de winterset, geen trillingen en wat meer comfort dan met de 21' zomerwielen. Niet meer gewassen in de tussentijd dus de auto ziet er aardig smerig uit (sterker nog, denk ik nog nooit zo lang mijn auto niet gewassen). Met de weersvoorspellingen ook geen behoeft aan een wasbeurt. Zou zomaar kunnen dat ik dat bij de zomerwissel pas weer doe.

Inmiddels heb ik de auto bijna een jaar in bezit. Eind november kreeg ik melding dat er inspectie nodig was. Geschakeld met Audi Dusseldorf, bij aankoop zou het nodige onderhoud uitgevoerd worden (inclusief 60K beurt zover mij duidelijk was). Op de koopovereenkomst staat inderdaad dat het nodige onderhoud uitgevoerd zou worden. Echter blijkt nu dat 55k km op de teller geen reden was om de 60k beurt al uit te voeren. Er is dus enkel olie gewisseld en wat filters. Heb al eerder een garantie akkefietje gehad dus mij gaan ze daar waarschijnlijk niet meer terug zien. De keerzijde van import/mijn gebrek aan goed Duits zullen we maar zeggen. Overigens de eerste keer dat ik dit meemaak in Duitsland. 4 nieuwe banden zijn er destijds dan weer wel zonder problemen gemonteerd.

Lang verhaal kort, bij mijn lokale garage/maat van me langs gegaan en het direct goed aangepakt en preventief de gehele aandrijflijn aangepakt:
- 4x nieuwe bougie
- Automaatbak olie ververst
- Haldex olie vervangen
- Front diff olie vervangen
- Achter diff olie vervangen
- Remvloeistofservice

Alles OEM Audi dus we kunnen er weer tegenaan, in de tijd dat ik de auto in bezit heb waarschijnlijk nog 2x olie en verder niks meer. Februari 2026 staat de eerst volgende beurt op de planning inclusief APK.

Dat is niet bepaald half werk bij een al bij al lage kilometerstand!!
Degene die vroeg of laat de auto overneemt, kan er maar gebaat bij zijn.
Maar de leukste klusjes zijn het niet, bouten blootgesteld (tenzij volledig doorlopende bodemplaat) aan weer, wind en andere pekeltroep, het grootste werk is die krengen los krijgen.

Het valt gelukkig mee, 2,5 uur werk in totaal. Alles zit voor 95% achter bodembeplating en komt makkelijk los.

Het is wat overdreven maar ik lees nog wel eens over problemen met vooral het voorste diff dus uit voorzorg maar alles meegenomen. Overigens valt enkel de bak en bougies onder het 60.000km onderhoud. De rest is extra. Bougies denk ik het mijne van, ik rij behoorlijk veel electrisch dus veel hebben die niet meegemaakt, maar ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft dus maar vervangen.

Kleine update, inmiddels de auto 1 jaar in bezit. In dit jaar relatief weinig gereden, in totaal 11.611 kilometers. Het afgelopen jaar wat meer vanuit kantoor gewerkt. Normaliter kom ik ook veel bij mensen thuis over de vloer maar vanwege drukte wat meer afspraken op kantoor gepland. Dat scheelt een hoop in reistijd. Ik rij voornamelijk korte stukjes maar wel dorp-stadsverkeer dus het schiet allemaal niet bepaald op. Met een gemiddelde snelheid van 47 km per uur in het afgelopen jaar dus aardig wat in de auto gezeten

Mijn gemiddelde verbruik over die periode is 14,7kWh aan stroom en 3,3 liter bezine per 100km. Valt me alles mee. Dat is inclusief 3 caravan vakanties en wekelijkse ritjes met een fietsenrek.

Mij algemene indruk van de auto is goed, maar ik ben gematigd positief. Ten opzichte van de vorige A6 (C7.5) rijdt de auto stiller, hij is sneller, heeft meer opties maar niet alles is perse een vooruitgang, de positieve en negatieve ervaringen voor mij:

positief:
- ACC, wil niet meer zonder, werkt echt goed en gebruik het dagelijks
- Hybride voor mij ideaal, woonwerk elektrisch en met caravan evengoed nergens omkijken naar
- Ruimte, avant ipv sedan, die ruimte is gewoon fijn
- Looks, nog steeds erg blij mee maar uiteraard persoonlijk
- Led Matrix, ideaal, altijd met grootlicht rijden, wordt vanzelf gecorrigeerd waar nodig

negatief:
- Rammeltjes, het interieur zit gewoon minder goed in elkaar dan bij de "oudere" A6, meer hard plastic en dat vertaalt zich in mijn geval in wat rammeltjes zo nu en dan. Allemaal "geneuzel in de marge" maar het blijft een auto van bijna € 100.000,- nieuw. Ook veel over terug te leven op het www.
- Teveel schermen, ik ben geen fan van het extra scherm voor climate control. Geef mij maar knopjes. Afgelopen jaar 1x gehad dat het scherm bleef hangen. Dan rij je op de snelweg met de stoelverwarming op standje 3 en kan die niet meer uit. Eerst volgende tankstation 25km verder dus dat was een warm ritje :)

Verder doet de auto naar verwachting wat hij moet doen. Als ik de Polo van de wederhelft een dag meegenomen heb besef ik me ook wel dat ik me eigenlijk niet zo aan moet stellen. Anders dan de minimale irritaties geen gekke dingen meegemaakt op een af en toe haperend slot van het portier rechtsachter. Een keer voor terug geweest naar de dealer, zou met een software update opgelost zijn, blijkt achteraf niet het geval maar kreeg ernstig het gevoel afgewimpeld te worden. Even kijken hoe zich dat ontwikkeld en ander het slot een keer vervangen.

Deze week een paar dagen vrij ivm carnaval dingen. Doe ik zelf niet echt aan mee dus wat tijd voor de auto. Ik merk dat ik aan deze auto nog weinig "poets" tijd gespendeerd heb. Nu is het ook een redelijke lap plaatwerk wat ook maakt dat alles meer tijd kost. Gisteren maar weer eens goed gewassen inclusief de wielkasten en wielenwissel. Daarna ook een rondje gekleid en afgesloten met een rondje polijsten (om de maring van het kleien te verwijderen) en een vers laagje wax.

Tot nu toe beholpen met een 2 tons garage krik om de wielen te wisselen maar die had toch ernstig moeite met de A6 en ook de hoogte kwam ik net niet mee weg. Dus geïnvesteerd in een grotere krik (gevalletje had ik 10 jaar eerder moeten doen). De winterwielen bevielen eigenlijk erg goed dus zelfs nog zitten twijfelen om eenzelfde set voor de zomer aan te schaffen. 19inch rijdt wat comfortabeler en ik hoef niet zo op te letten bij stoepjes etc. Maar nu de zomerwielen eronder zitten toch wel weer fan van de looks.

M5U5u64.jpeg

rdHz9MO.jpeg

Geen idee waar ik geweest ben maar de wielkasten zagen er zo uit:

NVFK2wx.jpeg

Na een rondje met de HD en wat polijstwerk aan de remklauwen is dit het resultaat:

YP5N6tu.jpeg

Eindresultaat:

AkDy7Pj.jpeg

Mooie updates. Zo te lezen bevalt ie nog goed. Wit staat deze generatie eigenlijk verrassend mooi. Was daar in het verleden niet zo'n fan van, maar dit model kan het prima hebben.

Het nadeel van deze in het wit is dat ze er ook met striping zijn. Gelukkig komen er daar weinig nieuwe meer van bij.
Hetzelfde met de Kuga: vind ik wel een interessant ding, maar een witte zie je straks overal...

En alles beter dan zwart of grijs, dat sowieso!
Heb je de Kever eigenlijk nog? Drie auto's in totaal nu?

Yes, de kever is er nog, helaas maakt die amper kilometers. Ik denk 500 de afgelopen 2 jaar. Eigenlijk zonde. Heb daarnaast ook nog een motor staan die nog minder kilometers maakt. Waarschijnlijk gaat die de deur uit dit voorjaar. Ik ben wat meer aan het fietsen geslagen en dat maakt dat er minder tijd is voor andere hobby's.

E4NvIBf.jpeg

Jaaaa !!! Een jaar geleden waren wij tegelijkertijd bezig met zoeken, wachten, Chris stalken en daarna verdiepen in nieuw speelgoed :) Lekker om de update te lezen en plaatjes te zien.

Dat scherm dat vastloopt is bij mijn C8 gedurende 200.000 kilometer 2x gebeurd. Je hoeft dan niet te wachten tot je stopt. Je kunt ook harde reset doen tijdens het rijden: aan/uit knop van MMI indrukken en ingedrukt vasthouden totdat hoofdscherm op zwart gaat. Daarna wordt alles weer werkend wakker.

Rammeltjes herken(de) ik gelukkig niet van mijn ex-C8.

Ik rij ook weinig met de Kever, maar toch wel twee keer zoveel als jij denk ik :D
Die motor, is dat die grijze Harley? Mooi ding hoor. Ik kom net uit Florida, daar was het 'bike week' bij Daytona. Heb daar in de buurt zo onmogelijk veel Harleys gezien!

@ketelapper dank voor de tip, hopelijk niet meer nodig. Alweer een jaar geleden inderdaad, tijd vliegt! Er zit een rammeltje in de bijrijdersdeur (minimaal) en een ergens in de stuurkolom/dashboard. Dat zal waarschijnlijk ergens in de behuizing van de klokken zitten, daarover zijn inmiddels genoeg topics te vinden, schijnbaar een kwaaltje. Het is ook vooral in het voor en najaar. Zomer en winter niks aan de hand.

@Barri Nee, die is al even de deur uit, gelijk tijdig met aankoop van mijn vorige A6 uit mijn hoofd, inmiddels alweer 4 HD's verder :) Voornamelijk wat verbouwen en dan weer verkopen, daar heb ik uiteindelijk meer hobby aan. Rij nu een "kleine" HD, wat praktischer, ook met naar kantoor rijden. In de praktijk doe ik dat echter amper. Rustig elektrisch rijden met de airco aan heeft dan toch snel de voorkeur :)

Terug
Bovenaan