Kleine update, inmiddels de auto 1 jaar in bezit. In dit jaar relatief weinig gereden, in totaal 11.611 kilometers. Het afgelopen jaar wat meer vanuit kantoor gewerkt. Normaliter kom ik ook veel bij mensen thuis over de vloer maar vanwege drukte wat meer afspraken op kantoor gepland. Dat scheelt een hoop in reistijd. Ik rij voornamelijk korte stukjes maar wel dorp-stadsverkeer dus het schiet allemaal niet bepaald op. Met een gemiddelde snelheid van 47 km per uur in het afgelopen jaar dus aardig wat in de auto gezeten
Mijn gemiddelde verbruik over die periode is 14,7kWh aan stroom en 3,3 liter bezine per 100km. Valt me alles mee. Dat is inclusief 3 caravan vakanties en wekelijkse ritjes met een fietsenrek.
Mij algemene indruk van de auto is goed, maar ik ben gematigd positief. Ten opzichte van de vorige A6 (C7.5) rijdt de auto stiller, hij is sneller, heeft meer opties maar niet alles is perse een vooruitgang, de positieve en negatieve ervaringen voor mij:
positief:
- ACC, wil niet meer zonder, werkt echt goed en gebruik het dagelijks
- Hybride voor mij ideaal, woonwerk elektrisch en met caravan evengoed nergens omkijken naar
- Ruimte, avant ipv sedan, die ruimte is gewoon fijn
- Looks, nog steeds erg blij mee maar uiteraard persoonlijk
- Led Matrix, ideaal, altijd met grootlicht rijden, wordt vanzelf gecorrigeerd waar nodig
negatief:
- Rammeltjes, het interieur zit gewoon minder goed in elkaar dan bij de "oudere" A6, meer hard plastic en dat vertaalt zich in mijn geval in wat rammeltjes zo nu en dan. Allemaal "geneuzel in de marge" maar het blijft een auto van bijna € 100.000,- nieuw. Ook veel over terug te leven op het www.
- Teveel schermen, ik ben geen fan van het extra scherm voor climate control. Geef mij maar knopjes. Afgelopen jaar 1x gehad dat het scherm bleef hangen. Dan rij je op de snelweg met de stoelverwarming op standje 3 en kan die niet meer uit. Eerst volgende tankstation 25km verder dus dat was een warm ritje
Verder doet de auto naar verwachting wat hij moet doen. Als ik de Polo van de wederhelft een dag meegenomen heb besef ik me ook wel dat ik me eigenlijk niet zo aan moet stellen. Anders dan de minimale irritaties geen gekke dingen meegemaakt op een af en toe haperend slot van het portier rechtsachter. Een keer voor terug geweest naar de dealer, zou met een software update opgelost zijn, blijkt achteraf niet het geval maar kreeg ernstig het gevoel afgewimpeld te worden. Even kijken hoe zich dat ontwikkeld en ander het slot een keer vervangen.
Deze week een paar dagen vrij ivm carnaval dingen. Doe ik zelf niet echt aan mee dus wat tijd voor de auto. Ik merk dat ik aan deze auto nog weinig "poets" tijd gespendeerd heb. Nu is het ook een redelijke lap plaatwerk wat ook maakt dat alles meer tijd kost. Gisteren maar weer eens goed gewassen inclusief de wielkasten en wielenwissel. Daarna ook een rondje gekleid en afgesloten met een rondje polijsten (om de maring van het kleien te verwijderen) en een vers laagje wax.
Tot nu toe beholpen met een 2 tons garage krik om de wielen te wisselen maar die had toch ernstig moeite met de A6 en ook de hoogte kwam ik net niet mee weg. Dus geïnvesteerd in een grotere krik (gevalletje had ik 10 jaar eerder moeten doen). De winterwielen bevielen eigenlijk erg goed dus zelfs nog zitten twijfelen om eenzelfde set voor de zomer aan te schaffen. 19inch rijdt wat comfortabeler en ik hoef niet zo op te letten bij stoepjes etc. Maar nu de zomerwielen eronder zitten toch wel weer fan van de looks.
Geen idee waar ik geweest ben maar de wielkasten zagen er zo uit:
Na een rondje met de HD en wat polijstwerk aan de remklauwen is dit het resultaat:
Eindresultaat: