Remmen pedaal kan soms doortrappen

Evert Evert

Startmotor
Hallo gisteren tijdens de auto rit kwam ik achter dat mij auto slecht remt.

Ik moet soms mij rem pedaal soms ver in trappen om te remmen niet tot bodem er is wel druk aanwezig. Dit is niet altijd aanwezig.

Kan dit lucht zijn de remvloeistof zit nu een jaar erin of kan dit de rem cilinder zijn?

Ik zou hier geen meter mee rijden. Een scheurtje dat mogelijk erger wordt kan erg vervelend uitpakken. Even Wegenwacht of garage bellen of ze op locatie kunnen kijken.

Dat heb ik besloten om geen meter meer mee te rijden.
Wel is de auto door een was straat gereden daarna zijn de problemen gekomen.

Denk zelf niet dat het daar wat te maken heeft.

Heb je al eens onder de auto gekeken, of er niet ergens een lek is? Zo nee, pomp dan eens een paar keer met het rempedaal, en kijk dan nog eens. als er niets lekt, dan kan er inderdaad lucht in het systeem zitten, of de hoofdremcilinder lekt inwendig. In het laatste geval is die versleten, en moet direct vervangen worden.

Wat gebeurt als je de pedaal op druk hebt, met je voet druk blijft uitoefenen op de pedaal?

Gisteravond even geprobeerd en het rare is dat alles normaal lijkt te doen wel is de pedaal niet altijd even krachtig is maar remkracht is wel hetzelfde elke keer. Ik zie geen vloeistof lekken.

Mij remmen blokken voor moeten worden vervangen dan neem ik gelijk remvloeistof mee.

Misschien toch vuil of lucht.

Is het niet een remklauw die af en toe blijft hangen?
Lijkt mij geen lucht of een slechte hoofdremcilinder.
Lucht is er wel of niet, niet dan wel dan niet. Net als een versleten hoofdrem cilinder die werkt of die werkt niet.
Een bijna vastzittende remklauw, kan ook vergelijkbare klachten geven omdat dan 1 van de pads, meer afstand moet overbruggen dan de andre pad(s). Geeft ook een sponsachtig gevoel in het pedaal.

Remvloeistof is te waterig geworden denk ik. Heb ik bij de Kever ook eens gehad. Als het iets warmer wordt (dus na wat langer rijden) verdampt je 'remvloeistof' dan een beetje waardoor de remdruk afneemt en je het pedaal een stuk voelt wegzakken.

Lucht is er wel of niet, niet dan wel dan niet. Net als een versleten hoofdrem cilinder die werkt of die werkt niet.
Een bijna vastzittende remklauw, kan ook vergelijkbare klachten geven omdat dan 1 van de pads, meer afstand moet overbruggen dan de andre pad(s). Geeft ook een sponsachtig gevoel in het pedaal.
Dit ga ik morgen controleren bij het vervangen van de remblokken.

Remvloeistof is te waterig geworden denk ik. Heb ik bij de Kever ook eens gehad. Als het iets warmer wordt (dus na wat langer rijden) verdampt je 'remvloeistof' dan een beetje waardoor de remdruk afneemt en je het pedaal een stuk voelt wegzakken.
Hieraan zat ik ook aan te denken daarom doe ik voor de zekerheid de remvloeistof verversen.

Eerst controleren op lekkages (bij trommels vaak lastig te zien zonder de trommel te demonteren, haal bij zowel klauwen als remcilinders een stukje stofkap los om te kijken of er geen vloeistof achter zit) daarna controleren of er geen remslang op springen staat tijdens het remmen. Als dat in orde is, alle vloeistof vervangen.
Als dat nog niet voldoende is, is de hoofdremcilinder waarschijnlijk intern lek.

Maar wegvallende druk (ene keer wel, andere keer niet of 2x pompen om druk te krijgen) klinkt als slechte vloeistof of hoofdremcilinder die intern lekt.

Ik heb voor remblokken vervangen en achter alles schoon gemaakt en nieuwe rem vloeistof erin.

Wel waren achter vuil misschien dat het probleem was de probleem is er niet meer.

Een versleten hoofdremcilinder kan in sommige gevallen wel heel raar stuk gaan. Zelf meegemaakt. Rem tot op de bodem getrapt. 5min later op de parkeerplaats weer gewoon normale remdruk en pedaal gevoel.
remmen revisie bedrijf had het ooit een keer eerder meegemaakt maar het is zeldzaam.

Ik heb voor remblokken vervangen en achter alles schoon gemaakt en nieuwe rem vloeistof erin.

Wel waren achter vuil misschien dat het probleem was de probleem is er niet meer.
ik denk eerder de vloeistof... zoals meermaals genoemd hier. Vuile remmen, tenzij het vuil van de olie is door een lekke cilinder, veroorzaken dit niet.

@Engineer2 zeldzaam? Was je hun eerste klant? Komt vaker voor dat die dingen een soort van half lek zijn en soms gewoon wel goed remdruk geven. Dat maakt die diagnose juist zo lastig, omdat kokende vloeistof dezelfde symptomen geeft.

Nee want zo duidelijk was het niet. De hoofdremcilinder heeft 2 dagen op de testbank gestaan bij ze en presteerden zonder probleem. Was echt maar eens op de zoveel duizend keer remmen.

Wat ik wel merk als ik rem bij de afslag bij de snelweg bijvoorbeeld dat ik eerst licht rem daarna rem ik steeds harder. Ik merk dat er nu een soort dode punt in zit niet in druk in de pedaal maar met remkracht.

Wel blijft de remdruk hetzelfde. Is dit eventueel een teken dat er iets mis mee is of kan dit geen kwaad?

Afgelopen week moest mij auto naar de APK daar gelijk gevraagd of ze naar mij remmen konden kijken. Hun advies was om de rem vloeistof te vervangen wat ik toen ook heb gedaan maar hun hebben daarvoor een betere techniek.

Wel was mij rem pedaal beter geworden.
Alleen heb ik nog probleem bij gedoseerd remmen dan is de rempedaal tot de bodem. Of bij een heuvel af dat er een dode punt is met remkracht als ik de rem ingedrukt houd alleen rem als de rempedaal tot de bodem is.

Zelf denk aan een hoofdremcilinder of is met vacuüm.

Het gaat om een Nissan juke 1.6 2012

Gisteren naar de garage geweest. Daar nogmaals verteld wat het probleem was en bij verteld dat ik vermoed dat het de hoofdremcilinder is.
Daar was eigenlijk de diagnose om de originele vacuüm slang te plaatsen deze had ik vervangen omdat deze beschadigd was. Snel had ik in de gaten dat dit niet het probleem was omdat de test om de vacuüm te testen goed is.
En had er een verkeerd gevoel erbij.

Toch gisteren afspraak gemaakt met een andere garage. Vandaag terug gebeld en inderdaad het is de hoofdremcilinder.

Waar ik boos om ben dat de garage advies om de remvloeistof te verversen wat al gedaan was. En daarna niet meer heeft proef gereden kan ik zien aan de dashcam. En gisteren de advies kwam om de originele vacuüm slang moest monteren waar het probleem niet aan lag. En eigenlijk de hint had gegeven om naar de hoofdremcilinder te kijken.

Terug
Bovenaan