Advies aanschaf Fiat 500 (eerste auto

Won 9772759

Wegverkenner
Beste leden,

Ik ben opzoek naar mijn eerste auto. Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik van plan een fiat 500 (evt de 500c) aan te schaffen. Als het lukt, qua budget dan het liefst de automaat

De voorkeur gaat uit naar de 1.2 omdat die stiller en meer soepel loopt. Mijn moeder heeft de 1.0 hybride sport die vind ik helmaal top. Helaas is dat buiten budget.

Waarom de 500: dit is naar mijn mening de stilste a segmenter binnen mijn budget, en het meest comfortabel op de snelweg. Ook vind je ze vaker in automaat. Enig minpunt is het witte ‘Barbie’ stuur daar zit ik eigenlijk niet op de wachten, vooral in de eerste bouwjaren zie je dit veel

Ik heb een budget van maximaal 5.500 maar liever 3500-4500. Particulier is er met enige regelmaat aanbod:

Ik vraag me alleen af waar ik nou op moet letten? Distributie riem van de 1.2 ben ik mee bekend evenals de automaat issues. (Echter staan er wel een aantal te koop nu waarbij recent onderdelen van de automaat vervangen zijn).

Ook ben ik qua bouwjaar benieuwd het lijkt alsof de 500 tussen 2010-2011 een ander (minder hard ) onderstel heeft gekregen. Echter kan ik nergens vinden of dit in 2010, vanaf 2010 of vanaf 2011 is.

Ook vraag ik me af of de TwinAir angst gegrond is. Verder staan veel auto’s in mijn budget te koop met standen over of tegen de 200.000 km aan. Waar moet ik extra op letten? En bij de 500c kan het dak issues geven?

Andere a segment suggesties zijn altijd welkom, citybugs vallen af maken mij echt te veel lawaai op de snelweg en de stoelen zijn niet fijn. Moet ook wel echt 1/18 kunnen halen.

(Mocht je zelf een 500 automaat in de aanbieding hebben dan mag je die altijd aanbieden ).

Laatst bewerkt:
Waarom graag een automaat. Twin air turbo rijdt prettiger vind ik maar ik snap je voorzichtigheid. De 1.2 is de veilige keuze. Dit automaatje zou ik niet doen...

Waarom graag een automaat. Twin air turbo rijdt prettiger vind ik maar ik snap je voorzichtigheid. De 1.2 is de veilige keuze. Dit automaatje zou ik niet doen...
Ik heb een chronische ziekte waardoor ik snel vermoeid ben. Op een slechte dag kost schakelen meer moeite. Ik merk dat ik in een automaat een stuk langer kan rijden voordat ik moe wordt. De twin air is wel redelijk aanwezig hoewel ik het geluid best wel leuk vindt klinken. 1.2 is stiller toch? Weet niet hoeveel geluid van de twin air doordringt in de cabine. De buren hebben er een, m’n moeder had voorheen de 1.2. Als ze langsrijden maakt de twin air veel meer lawaai. (Normaal is geluid leuk hoor maar als ik moe ben niet zo )

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je suggestie ik vind deze auto vrij duur voor de leeftijd en kilometers. Daarnaast vind ik hem te zwaar voor de mrb en qua uitstraling niet passend voor iemand van 22. Het is waarschijnlijk wel een verstandige keuze. Ik zoek iets meer balans tussen looks en verstand ;).

Laatst bewerkt:
De Fiat 500 1.2 met automaat vind ik een heel goed idee.
Bijzonder leuke en mooie auto.

De motor is erg betrouwbaar en degelijk, en met de automaten zijn niet veel problemen, zeker als je kijkt hoeveel er verkocht zijn. Je moet natuurlijk wel kijken of die goed werkt zonder bijgeluiden etc. Maar dat doe je bij elke oudere auto.

Het rijden viel mij heel erg mee, de auto is niet heel snel, maar (zeker voor het A segment) wel comfortabel. De motor loopt mooi. Deze motor en automaat zitten ook in de Fiat Panda.

Succes, er is veel aanbod

Bij een cabriolet heb je natuurlijk meer kans op lekkages, en de kap heeft niet het eeuwige leven. Koop er een met een goed dak. De 500C is ook erg leuk, maar je budget is dan wel erg laag.

Alternatieven in het A segment zijn er genoeg zoals de Renault Twingo 2 en 3, en Smart Forfour. Het lastige is dat auto's met automaat gewild zijn dus duurder.

Laatst bewerkt:
De Fiat 500 1.2 met automaat vind ik een heel goed idee.
Bijzonder leuke en mooie auto.

De motor is erg betrouwbaar en degelijk, en met de automaten zijn niet veel problemen, zeker als je kijkt hoeveel er verkocht zijn. Je moet natuurlijk wel kijken of die goed werkt zonder bijgeluiden etc. Maar dat doe je bij elke oudere auto.

Het rijden viel mij heel erg mee, de auto is niet heel snel, maar (zeker voor het A segment) wel comfortabel. De motor loopt mooi. Deze motor en automaat zitten ook in de Fiat Panda.

Succes, er is veel aanbod

Bij een cabriolet heb je natuurlijk meer kans op lekkages, en de kap heeft niet het eeuwige leven. Koop er een met een goed dak. De 500C is ook erg leuk.
Hey, bedankt voor je reactie! Als ik Google zie ik juist wel veel problemen met de automaat. De gene die ik nu op het oog heb heeft net voor 2200 aan reparaties gehad (automaat robot en koppeling). Dat is natuurlijk fijn want dan kan het niet snel weer kapot gaan lijkt me. Maar als ik er met deze niet uitkom wil ik met een ander niet het risco lopen wel de automaat te moeten vervangen.

Het valt me op dat de koppeling zowel handgeschakeld als bij de automaat vaak vermeld staat als vervangen. Mijn moeder heeft een 107 11 jaar gereden tot 150k vanaf nieuw en daar is eigenlijk nooit iets kapot aan gegaan. (Alleen remmen en banden slijtage). 500’s hebben toch wel wat puntjes (draag armen, koppeling, ect).

Weet iemand wanneer de wijziging in het onderstel plaats heeft gevonden? Ik lees op diverse auto sites verschilde jaren in 2010 na 2010, 2011 andere site zegt weer introductie van de twinair, 2012 ligt vaak net buiten budget. Kan niet duidelijk een Bouwmaand o.i.d vinden. Mocht iemand dit weten dan hoor ik dit graag. Verder weet ik dat in 2015 bij de facelift ook een beter onderstel zit, maar dit gaat dus om een tussentijdse update.

Bij onze toen jonge dealer onderhouden Toyota Aygo uit 2007
( technisch identiek aan de 107) is de koppeling en drukgroep al bij 50.000 km vervangen, en de auto is weg gesleept door de ANWB.

Terwijl ik ook een Citroën heb gehad met na 275.000 km nog steeds de orginele koppeling, die nog prima was. De Renault had bij 248.000 km ook nog steeds de orginele koppeling, die prima was. ( ik reed veel snelweg kilometers)

Een koppeling is onderhevig aan slijtage, en de slijtage hangt sterk af van de gebruiksomstandigheden en het gebruik/ misbruik.

Bedenk dat er enorme aantallen van de Fiat 500 met automaat zijn verkocht. En veel exemplaren zijn al flink op leeftijd, wat de kans op problemen vergroot.

Bij auto's die veel in de stad rijden slijt de koppeling sneller.

Ook vraag ik me af of de TwinAir angst gegrond is.
Begrijp ik daaruit dat je die nog niet zelf gereden hebt? Zeker proberen!
Sommige mensen kunnen er niet aan wennen, anderen willen niet anders meer.
Ikzelf, en dus ook JR777, horen tot die laatste groep.

Ervaring met beide motoren, en kan je vertellen dat - mits je aan het geluid kunt wennen - de TwinAir turbo véél prettiger en zuiniger rijdt. Is ook juist veruit de soepelste van de twee, alleen door het geluid ervaren sommigen dat (onterecht) anders. Zelf al (heel) ruim meer dan 2 ton km (in meer dan 12 jaar) gereden met een Lancia Ypsilon met TwinAir en nog steeds heel erg blij met mijn keuze daarvoor. Ook een weekje een Ypsilon met de 1.2 als leenauto gehad, en als je eenmaal de TwinAir gewend bent valt die 1.2 echt verschrikkelijk tegen. Traag tenzij je 'm continu op toeren rijdt, want geen enkele trekkracht onderin, en veel onzuiniger. Enige voorbehoud bij dat laatste is de zelfbeheersing van je rechtervoet, en schakelmomenten aanpassen aan de souplesse van de TwinAir. Als je daarmee gebruik maakt van z'n extra pit en/of te hoog in de toeren rijdt kun je die zuinigheid makkelijk verprutsen.
Ook kort (twee dagen) met een 500C met de gehybridiseerde driecilinder gereden, en die zit daar qua motorkarakter een beetje tussenin maar hij kon mij persoonlijk zeker niet overtuigen tov de TwinAir.

Mijn TwinAir heeft ook de (half)automaat, en die spot met de vooroordelen over halfautomaten. Echt één van de beste in z'n soort. Natuurlijk niet te vergelijken met een DCT-bak of CVT, maar na een proefrit in een ouderwetse automaat bleek de gerobotiseerde bak in de praktijk juist veel prettiger te rijden dan zo'n zompige ouderwetse automaat met koppelomvormer.

Qua verbruik is met mijn Ypsilon Twinair (beter dan) 1:20 jaarrond makkelijk haalbaar, met de 1.2 kwam ik daar in de verste verte niet in de buurt (op dezelfde wegen). De driecilinder te kort gereden om daarvan een betrouwbare indruk van het verbruik te krijgen.

Bottom line: probeer vooral zelf de verschillende motoriseringen, uitgebreid, uit om te ontdekken welke je zelf het prettigste vindt en trek je niet teveel aan van de vooroordelen die je vaak hoort.

Ipv de fiat 500 zal ik voor de toyota iq automaat gaan, die heeft een cvt automaat. Je moet hem wel met een lampje zoeken , de 1.3 is in Nederland nauwelijks/ niet verkocht dus dan is 99% import, maar een 1.0 met logische nap moet wellicht lukken

@ak2 idd twingo 3 of laatste generatie smart forfour/ fortwo zal mooi zijn als je daar tegen aanloopt onder de €6.000

@verlichting idd de micra is een wat mindere populaire zoekopdracht, daar kun je flink voordeel uithalen. De generatie daarvoor is er ook als cabrio, maar met automaat moet je daar net tegen aanlopen en ik vind hem geweldig, maar ben hier nog nooit iemand tegen gekomen die dat ook vind.

Bij onze toen jonge dealer onderhouden Toyota Aygo uit 2007
( technisch identiek aan de 107) is de koppeling en drukgroep al bij 50.000 km vervangen, en de auto is weg gesleept door de ANWB.

Terwijl ik ook een Citroën heb gehad met na 275.000 km nog steeds de orginele koppeling, die nog prima was. De Renault had bij 248.000 km ook nog steeds de orginele koppeling, die prima was. ( ik reed veel snelweg kilometers)

Een koppeling is onderhevig aan slijtage, en de slijtage hangt sterk af van de gebruiksomstandigheden en het gebruik/ misbruik.

Bedenk dat er enorme aantallen van de Fiat 500 met automaat zijn verkocht. En veel exemplaren zijn al flink op leeftijd, wat de kans op problemen vergroot.

Bij auto's die veel in de stad rijden slijt de koppeling sneller.
Thanks heel helder dit, kan ik wat mee . Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Mijn ouders rijden altijd vrij jonge auto’s. Ook aan de auto’s van m’n vader zijn de laatste 8 jaar nog nooit iets stuk gegaan. (1.8 ford focus 1.0 focus 2x) behalve 1x het navigatiesysteem. Mijn moeder koopt altijd nieuw en heeft dan dus best veel geluk had als ik dit zo lees. Ik schrik dan dus best snel van al die issues omdat ik dat perse normaal vind. Maar jouw visie helpt :).

@ak2 idd twingo 3 of laatste generatie smart forfour/ fortwo zal mooi zijn als je daar tegen aanloopt onder de €6.000

@verlichting idd de micra is een wat mindere populaire zoekopdracht, daar kun je flink voordeel uithalen. De generatie daarvoor is er ook als cabrio, maar met automaat moet je daar net tegen aanlopen en ik vind hem geweldig, maar ben hier nog nooit iemand tegen gekomen die dat ook vind.
Twingo 3 en forfour vind ik heel Nice, vooral omdat die automaat dubbele een koppeling heeft. Nog niet binnen budget gevonden helaas :(.

Ipv de fiat 500 zal ik voor de toyota iq automaat gaan, die heeft een cvt automaat. Je moet hem wel met een lampje zoeken , de 1.3 is in Nederland nauwelijks/ niet verkocht dus dan is 99% import, maar een 1.0 met logische nap moet wellicht lukken
Ik heb gezocht, ik kende de auto al. Vind dat je heel veel geld betaald voor de leeftijd van de auto. Sommige uitvoeringen zijn wel echt mooi!

Wat weegt een micra met cvt? Het gewicht van de 500c is wel de Max wat ik uit wil geven qua mrb.

Begrijp ik daaruit dat je die nog niet zelf gereden hebt? Zeker proberen!
Sommige mensen kunnen er niet aan wennen, anderen willen niet anders meer.
Ikzelf, en dus ook JR777, horen tot die laatste groep.

Ervaring met beide motoren, en kan je vertellen dat - mits je aan het geluid kunt wennen - de TwinAir turbo véél prettiger en zuiniger rijdt. Is ook juist veruit de soepelste van de twee, alleen door het geluid ervaren sommigen dat (onterecht) anders. Zelf al (heel) ruim meer dan 2 ton km (in meer dan 12 jaar) gereden met een Lancia Ypsilon met TwinAir en nog steeds heel erg blij met mijn keuze daarvoor. Ook een weekje een Ypsilon met de 1.2 als leenauto gehad, en als je eenmaal de TwinAir gewend bent valt die 1.2 echt verschrikkelijk tegen. Traag tenzij je 'm continu op toeren rijdt, want geen enkele trekkracht onderin, en veel onzuiniger. Enige voorbehoud bij dat laatste is de zelfbeheersing van je rechtervoet, en schakelmomenten aanpassen aan de souplesse van de TwinAir. Als je daarmee gebruik maakt van z'n extra pit en/of te hoog in de toeren rijdt kun je die zuinigheid makkelijk verprutsen.
Ook kort (twee dagen) met een 500C met de gehybridiseerde driecilinder gereden, en die zit daar qua motorkarakter een beetje tussenin maar hij kon mij persoonlijk zeker niet overtuigen tov de TwinAir.

Mijn TwinAir heeft ook de (half)automaat, en die spot met de vooroordelen over halfautomaten. Echt één van de beste in z'n soort. Natuurlijk niet te vergelijken met een DCT-bak of CVT, maar na een proefrit in een ouderwetse automaat bleek de gerobotiseerde bak in de praktijk juist veel prettiger te rijden dan zo'n zompige ouderwetse automaat met koppelomvormer.

Qua verbruik is met mijn Ypsilon Twinair (beter dan) 1:20 jaarrond makkelijk haalbaar, met de 1.2 kwam ik daar in de verste verte niet in de buurt (op dezelfde wegen). De driecilinder te kort gereden om daarvan een betrouwbare indruk van het verbruik te krijgen.

Bottom line: probeer vooral zelf de verschillende motoriseringen, uitgebreid, uit om te ontdekken welke je zelf het prettigste vindt en trek je niet teveel aan van de vooroordelen die je vaak hoort.
Oh wauw had niet verwacht dat 1/20 haalbaar zou zijn. Lees veel tests waarin er aangeven wordt dat je Max 1/16 haalt. Ik heb er inderdaad nog niet in gereden, op papier spreekt hij wel aan 80/85 pk is wel vlot. Alleen heb ik dus lichte angst voor falende turbo’s en andere TwinAir issues. Maar als ik jouw verhaal zo lees is dat niet perse nodig. Mijn inkomen is momenteel niet mega hoog ik heb dus geen zin in een auto die kapot gaat. (Al weet je dat nooit natuurlijk).

Van de automaat lees ik idd veel, dat dit voor een gerobotiseerde bak best wel een goeie is.

1.0 hybride doet op 1/19 als je niet uitrolt en laat schakelt (mijn moeder :p), als je vlot rijdt en het nieuwe rijden toepast 1/21. Als je echt heel erg je best doet is 1/23 ook haalbaar zeker bij veel snelweg kilometers (moet je wel onder de 110 blijven).

Bij mijn 2e hands auto's (grote oude volvo's) houd ik sowieso rekening met 1500 euro onderhoud per jaar. Voor jou ook goed om ergens rekening mee te houden hopelijk veel minder.

De twin air vind ik zeker op snelheid niet roemoerig. Maar een 4 cilinder komt voor de meeste mensen rustiger over. Onze punto ta 100 pk bevalt prima maar heeft nog maar 60k km gereden.

Succes met de keuze!

Bij mijn 2e hands auto's (grote oude volvo's) houd ik sowieso rekening met 1500 euro onderhoud per jaar. Voor jou ook goed om ergens rekening mee te houden hopelijk veel minder.

De twin air vind ik zeker op snelheid niet roemoerig. Maar een 4 cilinder komt voor de meeste mensen rustiger over. Onze punto ta 100 pk bevalt prima maar heeft nog maar 60k km gereden.

Succes met de keuze!
Bedankt! Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de twin air tijdens een proefrit? Ik heb er nu eentje op het oog bij een particulier.

Een Micra weegt 920 kilo en valt daarmee in dezelf gewichtsklasse als de 500C. IQ is Toyota en dat zijn zeer betrouwbare auto's en daardoor zeer gewild en dat zie je dan weer terug in de prijs.
Maar als je een 500 wilt kopen met automaat dan zou ik dat gewoon doen en dan 1 waarvan de onderdelen al gemaakt zijn. Zou zeker geen duffe Micra kopen.

Oh wauw had niet verwacht dat 1/20 haalbaar zou zijn. Lees veel tests waarin er aangeven wordt dat je Max 1/16 haalt. Ik heb er inderdaad nog niet in gereden, op papier spreekt hij wel aan 80/85 pk is wel vlot. Alleen heb ik dus lichte angst voor falende turbo’s en andere TwinAir issues. Maar als ik jouw verhaal zo lees is dat niet perse nodig. Mijn inkomen is momenteel niet mega hoog ik heb dus geen zin in een auto die kapot gaat. (Al weet je dat nooit natuurlijk).

Van de automaat lees ik idd veel, dat dit voor een gerobotiseerde bak best wel een goeie is.

1.0 hybride doet op 1/19 als je niet uitrolt en laat schakelt (mijn moeder :p), als je vlot rijdt en het nieuwe rijden toepast 1/21. Als je echt heel erg je best doet is 1/23 ook haalbaar zeker bij veel snelweg kilometers (moet je wel onder de 110 blijven).
Wij halen met de punto 1 op 16 met niet op zuinigheid letten. 1 op 20 zou voor de punto wel uitdagend worden.

Behalve je eigen invloed (rechtervoet, schakelen) is ook het soort wegen van invloed. Ik rijd (vrijwel) nooit korte afstanden, en juist wel veel 80km wegen. Heb 'm ook laten tunen, en hoewel hij daar ook zeker vlotter door is geworden en ik daar echt wel af en toe gebruik van maak is hij daarmee ook (nipt) zuiniger geworden - nog meer trekkracht bij lage toeren :)

Mijn zus heeft er ook een, wel een latere jaargang met duidelijk ander schakelgedrag van de DFN (zoals Lancia de robotbak noemde: "Dolce Far Niente" :ROFLMAO:) en meer kortere ritjes, en die blijft idd op ca 1:16 á 1:17 steken.

Lekker gaan voor die 500.
Wat herrie betrefd op de snelweg zou je kunnen gaan isoleren.
BV achter de pedalen of tegen het motorruimte schot bij de motor.
Banden en dan met name goedkope en of winterbanden maken ook herrie.

Hey,

Ik heb nu 2 500’s op het oog. Ik begin toch wel te twijfelen of ik niet beter een twingo 2 facelift met 75 pk kan kopen. De 500’s van voor 2015 hebben toch wel aardig wat problemen.

Enfin 500 nummer 1 is een handgeschakelde 1.2 met 187k. Auto is onderhouden bij kwikfit wat ik minder vindt. Daar is o.a gezegd dat ze prima met een 6 jaar oude riem door kan rijden omdat de eigenaresse weinig rijdt (inmiddels is de riem 8 jaar oud) deze dient elke 6 jaar of 120k km vervangen te worden. Bij de vorige apk heeft de auto 1600 aan reparaties gehad. Ook zijn erg goedkope bandjes onder gezet. Dit alles doet me wel twijfelen te meer omdat de auto de afgelopen 7 jaar, na reparatie pas apk goed gekeurd werd met elke keer 3-4 punten. Auto is wel scherp geprijsd na onderhandeling mag hij voor 3000 mee (fiat 500 2010 lounge Full leder Bluetooth pano 187k km).

500 nummer 2 is een sport 1.2 automaat eveneens uit 2010 met 220.000. 2x na reparatie goed gekeurd met kleine puntjes in de afgelopen 7 jaar voor de rest zonder problemen door de keuring . De sport heeft geen pano maar wel asr Hill hold en extra airbag. Koppeling is dit jaar vervangen. Vorig jaar de robot van de automaat echter door een gebruikt exemplaar (niet gereviseerd) eigenaar weet niet hoe oud en hoeveel km de robot had zegt jong gebruikt. verder nieuwe banden en stabilisatorstang. Ik hoop deze ook voor 3000-3200 mee te mogen nemen.

Veel 500’s in mijn budget met km standen tussen de 170k en 230k hebben dit jaar of het voorgaande jaar 1000-1600 euro aan onderhoudsfacturen in hun advertenties staan. Dit maakt me toch wel huiverig, zit er echt niet op te wachten om elk jaar 1000+ aan onderhoudt uit te gaan geven. Hierdoor twijfel ik nu best wel over de 500

Die 2 zou ik lekker laten staan. De riem moet niet voor niks iedere 6 jaar vervangen, maar als hier al makkelijk over gedaan wordt heb ik mijn twijfels bij de rest van het onderhoud.
De robot vervangen door een gebruikt exemplaar zonder verdere informatie zou voor mij ook een reden zijn om hem te laten staan.

Die 2 zou ik lekker laten staan. De riem moet niet voor niks iedere 6 jaar vervangen, maar als hier al makkelijk over gedaan wordt heb ik mijn twijfels bij de rest van het onderhoud.
De robot vervangen door een gebruikt exemplaar zonder verdere informatie zou voor mij ook een reden zijn om hem te laten staan.
Bedankt voor je reactie, het gebrek aan onderhoud zie je helaas veel in deze prijsklasse.(ook omdat er vaak maar 4-7k per jaar gereden word) Ken ook meerdere mensen met citybugs die er 10-15k per jaar mee rijden en geen onderhoud uitvoeren alleen apk, komt er niets uit dan rijden ze gewoon door. Dat zie ik op marktplaats ook veel terug helaas, veelal bij de vrouwelijke verkopers. Als ik wel een goed onderhouden exemplaar zie vragen de particulieren er net zoveel voor als een dealer. Wat ik dan weer niet acceptabel vind.

De Fiat 500 is een populaire occasion. In de prijsklasse van rond de € 3000 zit je vaak onder in de markt, dat zijn meestal niet de beste exemplaren. Maar dat had je al gemerkt.

Auto 1 is duidelijk budget onderhouden, een riem langer laten zitten, is geen goed idee. En over de automaat van auto 2 zou ik ook meer willen weten.

De Renault Twingo 2 is een goede en betrouwbare auto, in deze prijsklasse zijn genoeg goede exemplaren te koop.
Na de Laguna 3 was de Twingo 2 de 2e Renault van de nieuwe generatie Renault's, die erg betrouwbaar zijn.
Aandachtspunt is de airco condensor, die zit ver naar voren
( zoals bij veel kleine auto's), en vangt snel steentjes. Kijk dus goed in welke staat die nog is.

Ik heb nu een KA uit 2012 op het oog. Minder mooi dan de fiat wel dezelfde prijs, luxer nieuwer en maar 150.000km. Riem, koppeling en vering achter zijn vorig jaar allemaal vervangen. Ook zie ik dat de 500 en ka ondanks het delen van onderdelen niet dezelfde problemen hebben. Zo gaan de klinken van de KA niet stuk.

De Fiat 500 is een populaire occasion. In de prijsklasse van rond de € 3000 zit je vaak onder in de markt, dat zijn meestal niet de beste exemplaren. Maar dat had je al gemerkt.

Auto 1 is duidelijk budget onderhouden, een riem langer laten zitten, is geen goed idee. En over de automaat van auto 2 zou ik ook meer willen weten.

De Renault Twingo 2 is een goede en betrouwbare auto, in deze prijsklasse zijn genoeg goede exemplaren te koop.
Na de Laguna 3 was de Twingo 2 de 2e Renault van de nieuwe generatie Renault's, die erg betrouwbaar zijn.
Aandachtspunt is de airco condensor, die zit ver naar voren
( zoals bij veel kleine auto's), en vangt snel steentjes. Kijk dus goed in welke staat die nog is.
Bedankt voor de info ! Ik zie inderdaad weinig problemen met de twingo. Enige nadeel vind ik het buschauffeur stuur gevoel. (Groot stuur wat op een rare hoek staat, scenic’s tot aan de nieuwe versie hebben dit ook). Wel zijn de Twingo’s smaak gevoelig geproduceerd en moet je net de juiste samenstelling vinden.

Ik heb nu een KA uit 2012 op het oog. Minder mooi dan de fiat wel dezelfde prijs, luxer nieuwer en maar 150.000km. Riem, koppeling en vering achter zijn vorig jaar allemaal vervangen. Ook zie ik dat de 500 en ka ondanks het delen van onderdelen niet dezelfde problemen hebben. Zo gaan de klinken van de KA niet stuk.
De Ford Ka 2 werdt gebouwd in de Fiat fabriek in Polen.

En is minder populair, en als occasion aanzienlijk goedkoper dan de Fiat 500.

Je koopt een Ford Ka 2 dus minder oud, en met een lagere kilometerstand.
Aantrekkelijke occasion, in de familie is er ook een, die het gewoon erg goed doet.

De Renault Twingo 2 is wel ruimer, is relatief groot voor het A segment, maar staat dan ook op het onderstel van de Renault Clio.

Twingo's kunnen vrij goed zijn zelf de eerste generatie. Ze zijn ook ontzettend praktisch en worden niet zelden helemaal op gereden juist omdat ze zo handig zijn. Alleen is als ik mij niet vergis de NCAP wat minder. Check natuurlijk wel even of hij regelmatig onderhouden is.

Los van de rationele zaken is het geen schande om je ook door je hart te laten leiden en een auto te kopen die je gewoon leuk vind. Wel natuurlijk altijd goed in rijden met stukje snelweg en liefst in de buurt waar je normaal ook rijdt. Persoonlijk vind ik ook de kleur van een auto belangrijk. Zowel van binnen als van buiten. Ik weiger nog een zwarte of grijze auto te kopen.

Wellicht is er binnen jouw budget een twingo 1.2 tce, die staat in de schaduw van de populaire 1.6 en geeft net even een extra duwtje in de rug wat de 75 pk niet geeft. Idd binnen jouw budget shop je aan de onderkant van de fiat 500 markt.
Een twingo 2e generatie automaat is ook een half automaat en er is geen enkele generatie ka die er ook met een automaat is/was.
Zal niet teveel focussen op wegenbelasting, als dat je grootste probleem is dan kom je er niet. Maar over goedkoop in de wegenbelasting gesproken, de drie deurs colt is vaak ook een scherpe aanbiedingen op de 2e hands auto markt en hebben een ketting.

Ik vind het enorm moeilijk de spoeling 500’s met oké km stand binnen mijn budget zijn vaak slecht onderhouden (distributieriem die op basis van km en datum al een jaar+ geleden vervangen had moeten worden). Onderhoud wat gedaan wordt door een oom, vader of vriend (maar dan niet de boekjes invullen of bij houden wat er gedaan is). Bij zulke auto’s kan je natuurlijk een aankoop keuring doen.

Toch schik er wel van hoe makkelijk er gedaan wordt of gebrekkig onderhoud meeste zijn van particulieren en 3-5 jaar in bezit waardoor ze de auto zelf voor 6-8k gekocht hebben. Kan er niet bij dat je dan je auto zo matig laat onderhouden. Bij een auto van 1-2k is de als hij de apk maar haalt houding is beter te begrijpen.

Ik neig nog steeds naar de 500, Ka is een optie maar minder mooi. De Twingo ga ik in proefrijden lijkt op papier een goeie auto en vind ik ook leuk qua uiterlijk (met de geblindeerde ramen en zwarte velgen).

Wellicht is er binnen jouw budget een twingo 1.2 tce, die staat in de schaduw van de populaire 1.6 en geeft net even een extra duwtje in de rug wat de 75 pk niet geeft. Idd binnen jouw budget shop je aan de onderkant van de fiat 500 markt.
Een twingo 2e generatie automaat is ook een half automaat en er is geen enkele generatie ka die er ook met een automaat is/was.
Zal niet teveel focussen op wegenbelasting, als dat je grootste probleem is dan kom je er niet. Maar over goedkoop in de wegenbelasting gesproken, de drie deurs colt is vaak ook een scherpe aanbiedingen op de 2e hands auto markt en hebben een ketting.
Ik wil mijn maandlasten zo laag mogelijk houden. In mijn budget range is een b segmenter vaak ook wat minder zuinig. Je hebt dan en 10-15 euro extra wegenbelasting, een hoger verbruik en een duurdere verzekering. Wat dan weer zo 250-350 euro per jaar is. Geef dat liever aan andere dingen uit ;)

Ik wil mijn maandlasten zo laag mogelijk houden. In mijn budget range is een b segmenter vaak ook wat minder zuinig. Je hebt dan en 10-15 euro extra wegenbelasting, een hoger verbruik en een duurdere verzekering. Wat dan weer zo 250-350 euro per jaar is. Geef dat liever aan andere dingen uit ;)
Een 3 deurs colt heeft een ketting ipv een riem en weegt nog geen 950 kg, dan heb je binnen jouw het budget het beste van 2 werelden. De 1.2 van fiat is ook minder zuinig dan de 1.3 van mitsubishi

Een 3 deurs colt heeft een ketting ipv een riem en weegt nog geen 950 kg, dan heb je binnen jouw het budget het beste van 2 werelden. De 1.2 van fiat is ook minder zuinig dan de 1.3 van mitsubishi
Heb er naar gekeken wellicht wel de meest verstandige keuze. De twingo vind ik qua looks & verstand meer in balans.

Kan natuurlijk het beste gewoon een citybug kopen die dingen gaan niet kapot.

We hebben zelf 7 jaar een nieuw gekochte Toyota Aygo uit 2007 gehad, ons viel de kwaliteit tegen. Een citybug kan ook gewoon stuk gaan, en kent ook zwakke punten.

Volgende problemen gehad.
Lekkages, loslatende achterramen, kapotte koppeling bij 50.000 km, kapot spruitstuk , kapotte uitlaat, kapotte accu, een kapotte katalysator, de motor gebruikte veel olie door kantelende zuigers. Bij 99.000 km hebben we de auto verkocht.
Het faceliftmodel vanaf 2009 is beter.

Je kijkt in een lage prijsklasse, kijk dus goed in welke staat een auto nog is.

We hebben zelf 7 jaar een nieuw gekochte Toyota Aygo uit 2007 gehad, ons viel de kwaliteit tegen. Een citybug kan ook gewoon stuk gaan, en kent ook zwakke punten.

Volgende problemen gehad.
Lekkages, loslatende achterramen, kapotte koppeling bij 50.000 km, kapot spruitstuk , kapotte uitlaat, kapotte accu, een kapotte katalysator, de motor gebruikte veel olie door kantelende zuigers. Bij 99.000 km hebben we de auto verkocht.
Het faceliftmodel vanaf 2009 is beter.

Je kijkt in een lage prijsklasse, kijk dus goed in welke staat een auto nog is.
Dat kan wel kloppen idd mijn ouders hebben het 2012 model gehad vanaf nieuw tot 140.000. Nooit iets stuk gegaan wel altijd keurig dealer onderhouden. Lees vaker dat de modellen van voor 2009 problemen hebben.

Maar ook hier is het grootste probleem een goed onderhouden exemplaar vinden. Ik heb nu denk ik 15 particulieren op marktplaats gesproken en meer dan helft voert echt geen fatsoenlijk onderhoud uit. Handelaren weten vaak niets over onderhoudshistorie, boekjes ontbreken regelmatig of zijn de afgelopen 5 jaar niet ingevuld.

Terug
Bovenaan