Verklaar ontbrekende onderhoudsgeschiedenis Auris 2013

ntq93

Startmotor
Goedemorgen allen,

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken voor een tweede auto voor erbij. We hebben via marktplaats een auto (Toyota Auris Hybrid) uit 2013 op het oog, maar het probleem is het volgende:

De huidige eigenaar heeft deze auto in 2021 bij een dealer gekocht. Het onderhoudsboekje is ook pas vanaf 2021 netjes ingevuld en facturen zijn vanaf 2021 aanwezig. Er is verder geen geschiedenis van de auto bekend qua onderhoud. Ik heb de verkopende dealer van destijds gebeld, en die gaf aan: ''Als we de auto zonder onderhoudsboekje hebben verkocht, zat er bij ons ook geen onderhoudsboekje bij''. Hij kon niet in het systeem kijken omdat het systeem niet tot 2021 terug ging.
Ik vroeg nog aan de dealer of het voor hun niet extra moeilijk is om een auto zonder volledige onderhoudshistorie te verkopen, maar hij was niet echt onder de indruk.

Wat betreft de eigenaren heeft hij 3x een eigenaar gehad
1e eigenaar - 4 december 2013 - Rechtspersoon 1270 dagen
--plaatsen in bedrijfsvoorraad 57 dagen--
--plaatsen in bedrijfsvoorraad 79 dagen--

2e eigenaar - 7 oktober 2017 - Natuurlijk persoon 1319 dagen
--mei 2021 3x transactie tussen autobedrijven--
3e eigenaar - 23 juli 2021 - Natuurlijk persoon 1102 dagen

Dit is een ex lease auto geweest van, zo lijkt het op het kentekenrapport, 1 Rechtspersoon. Eigenaar nummer 2 is al een Natuurlijk persoon. De huidige eigenaar is de 3e eigenaar als Natuurlijk persoon. Is het normaal dat van de 2e eigenaar het onderhoud ontbreekt, en waarom zou een dealer zo'n niet onderhouden auto überhaupt willen inruilen om door te verkopen? Dat is toch vragen om gedoe?
En datzelfde geld voor de ontbrekende onderhoud geschiedenis van de leasemaatschappij?

Ben ik te kritisch of hebben jullie kenners een verklaring voor dit?

Groetjes!

Het is een auto van 11 jaar oud, voor een dealer is die op het randje van interessant.

Is het inderdaad een merkdealer of gewoon een garagebedrijf? Onderhoud dat tijdens de leaseperiode is uitgevoerd is waarschijnlijk wel gewoon gelogd in het systeem van Toyota. Maar dan moet je een dealer hebben....van het merk dus.
Voor hen is het niet moeilijker, ze geven garantie....die krijg je als particulier niet dus wil je die garantie op een andere manier. Daarom kijkt men naar onderhoudshistorie.

Ik denk dat het zeker goed is om kritisch te zijn. Ik denk dat het ook heel onwaarschijnlijk is dat de auto geen onderhoud heeft gehad tot 2021. Dus je grootste vraagteken ligt bij eigenaar 2.
Verkoper heeft daar ook geen logische verklaring voor?

Wellicht heeft de tweede eigenaar zelf onderhoud gepleegd of bij een kennis met garage die niks in heeft gevuld. De auto is bijna 4 jaar in bezit geweest, die heeft echt wel onderhoud gehad zou je zeggen.

Daarna is de auto doorgeschoven, dat zal wellicht verklaren waarom de dealer niks weet? Als je het niet terug kan vinden, zou ik goed kijken naar de huidige staat en het laatste onderhoud in de boekjes.
Wellicht is de prijs ernaar? Als deze wat lager is dan gemiddeld kan je ook rekening houden met wat meer onderhoud.

Als de verkoper een dealer is en geen aantoonbaar onderhoud kan bewijzen, gewoon weglopen.
Meestal is er dan een reden voor dat de onderhoudshistorie ontbreekt.

Bij twijfel, niet doen...

Wel vreemd dat het systeem niet tot 2021 terugging. Voor de belastingdienst moeten de facturen minimaal 7 jaar bewaard worden en die zijn in het administratiesysteem bij autobedrijven vrijwel altijd gekoppeld aan een kenteken.
Maar het kan zijn dat de auto nooit eerder bij dat bedrijf is onderhouden. Dan vind je daarover niets terug.

Ook niet als er tussen 2013 en 2017 onderhoud is gepleegd door dat bedrijf, omdat de bewaartermijn al (bijna) verstreken is. Dealers kunnen vaak niet in elkaars systemen kijken, dus of een andere toyota dealer betrokken is geweest in de eerste jaren is alleen via de importeur wellicht nog te achterhalen.

Waarom zou een dealer een auto willen verkopen zonder bekende onderhoudshistorie?: Het aanbod van auto's is momenteel lager dan de verkopen. Men kijkt er wat minder nauw naar.

Deze dealer biedt een auto aan waarvan zij zelf het onderhoud hebben uitgevoerd de afgelopen 3 jaar. Hierdoor is voor hun in elk geval een beeld dat de auto betrouwbaar genoeg is om te verkopen. Als er in die 3 jaar tijd meerdere reparaties uitgevoerd zijn naast het standaard onderhoud/slijtage spul. Zullen ze hem ook niet te koop zetten over het algemeen.

Mensen die een specifieke auto zoeken nemen momenteel eerder genoegen met een auto die toevallig wel aan hun wensen voldoet, maar geen volledig bekend onderhoud heeft. Dan eentje die totaal niet aan hun wensen voldoet en wel volledig onderhouden is.

Ik heb nog nooit meegemaakt bij dat er bij inruil naar de onderhoudshistorie gevraagd werd.
Bij verkoop lopen ze hem goed na en op basis daarvan durven ze weer garantie te geven.
Als die de laatste paar jaar wel aantoonbaar onderhouden is zou ik me er niet druk om maken

Bij dit soort auto's is het altijd simpel, vertrouw je het niet, ga opzoek naar een ander exemplaar het is tenslotte geen zeldzame auto.
Daarbij zou ik mij er niet te druk om maken.

In mei zou de V50 nog blijven...

Iedereen bedankt voor jullie reactie!

Ik denk dat het zeker goed is om kritisch te zijn. Ik denk dat het ook heel onwaarschijnlijk is dat de auto geen onderhoud heeft gehad tot 2021. Dus je grootste vraagteken ligt bij eigenaar 2.
Verkoper heeft daar ook geen logische verklaring voor?
Inderdaad eigenaar 2. Heb ondertussen met Toyota gebeld en zij geven aan dat er inderdaad onderhoud is geweest, behalve tussen 2017 en 2021. Een gat van een 4 jaar dus. Dit kan inderdaad ook bij een lokale garage/bevriende monteur zijn geweest, maar daar is dan 0 documentatie van. Toch vreemd vind ik.

Als de verkoper een dealer is en geen aantoonbaar onderhoud kan bewijzen, gewoon weglopen.
Meestal is er dan een reden voor dat de onderhoudshistorie ontbreekt.
Het is een particuliere verkoop, maar de huidige eigenaar heeft 'm daar natuurlijk wel zo zonder geschiedenis vandaan. Precies, ik laat 'm staan.

Ik heb nog nooit meegemaakt bij dat er bij inruil naar de onderhoudshistorie gevraagd werd.
Bij verkoop lopen ze hem goed na en op basis daarvan durven ze weer garantie te geven.
Als die de laatste paar jaar wel aantoonbaar onderhouden is zou ik me er niet druk om maken
Ik ook niet eigenlijk, maar toch gaat slecht onderhoud in de vroege jaren wellicht op de lange termijn gevolgen hebben lijkt me. Maar wel opvallend dat je ook zo denkt, want de dealer maakte zich niet druk en zei eigenlijk hetzelfde: ''Wij lopen eerst 'm helemaal na'' Maar dat veranderd niets aan de potentiële mishandeling van de voorgaande jaren lijkt me.

In mei zou de V50 nog blijven...
Haha wauw. Het is heerlijk weer man, werkelijk niets beters te doen dan oude berichten teruglezen van mensen die je niet kent haha. Ik heb in dat geval nog wel een heg die gesnoeid mag worden. Krijg je daarna een biertje van me.
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken voor een tweede auto voor erbij.
Anyway, zoals het er letterlijk staat: Het wordt onze tweede auto Wouter82, voor mijn vrouw dus. Lezen! Ik vind het saai, maar wel relatief goedkoop en betrouwbaar. Zolang ik er dus niet in hoef te rijden is het voor mij de perfecte auto.

Haha wauw. Het is heerlijk weer man, werkelijk niets beters te doen dan oude berichten teruglezen van mensen die je niet kent haha. Ik heb in dat geval nog wel een heg die gesnoeid mag worden. Krijg je daarna een biertje van me.

Anyway, zoals het er letterlijk staat: Het wordt onze tweede auto Wouter82, voor mijn vrouw dus. Lezen! Ik vind het saai, maar wel relatief goedkoop en betrouwbaar. Zolang ik er dus niet in hoef te rijden is het voor mij de perfecte auto.

Ik hoef je niet te kennen, maar kennelijk moet ik je wel op de forumregels wijzen waarin staat dat je niet op de man moet spelen. Verder is het wel gewoon zo netjes als je even verwijst naar eerdere adviesvragen, zodat mensen de je willen helpen het wat beter in context kunnen plaatsen.

Terug
Bovenaan