Lancia Ypsilon

Auteur

Kilometervreter
Ja, hij wordt pas op 14 februari gepresenteerd, maar vandaag begint in Italië de marketingcampagne voor de eerste 1906 exemplaren (Lancia is opgericht in 1906), in de speciale introductie-uitvoering Cassina van de Lancia Ypsilon. Geïnteresseerden moeten online een optie nemen en behouden het recht om hem alsnog niet af te nemen. De eerste officiële beelden en teksten zijn inmiddels verschenen.

desktop.jpg

desktop.jpg

Geïnspireerd door de Lancia-iconen uit het verleden herinterpreteert de Nieuwe Ypsilon verschillende elementen in een eigentijdse toonsoort. De keuze voor de exclusieve kleur Saffierblauw voor de limited edition Cassina bevestigt de verfijnde stijl van de twee merken.

tavolino-Cassina.jpg

Exclusieve stilistische details dankzij de samenwerking met Cassina, van de blauwe kleur van het interieur en exterieur, tot de in cannellonivorm gestikte velours stoelbekleding en de door Cassina ontworpen 'salontafel' in het dashboard.

sala.jpg

Sala (Italiaans voor kamer, en hier kort voor Sound Air Light Augmentation) is een technologie die is ontworpen om de digitale ervaring aan boord te vereenvoudigen. Met een simpele druk op de knop of met je stem kun je de gastvrije sfeer van je huis reproduceren.

elettrification.jpg

De eerste auto uit het nieuwe 100% elektrische Lancia-tijdperk. Tot 403 km* bereik (gecombineerde WLTP-cyclus). Cutting-edge oplossingen en laadtijden dankzij samenwerking met een strategische partner als Free2Move Charge.

En er is nog een filmpje ook.

bf2b2424e7e77933bf002ddbe917103091603291.jpg

In Cannellonivorm gestikt velours? De marketingboy die dat erin ziet heeft een zicht- of eetprobleem’. Ik zie gewoon rechthoekjes, een vorm van stikwerk dat in de jaren ‘70 wel eens werd toegepast. Erg mooie bekleding overigens, die mag vaker haar weg vinden naar wageninterieurs.

In Cannellonivorm gestikt velours? De marketingboy die dat erin ziet heeft een zicht- of eetprobleem’. Ik zie gewoon rechthoekjes, een vorm van stikwerk dat in de jaren ‘70 wel eens werd toegepast.
cannelloni.jpg

Ik zie de parallel wel.

Nog een specje tegengekomen: er wordt een gemiddeld stroomverbruik opgegeven van 14,3 kWh/100 km.

O, beetje verwarrend dat er twee nog lopende Ypsilon 2024 topics zijn. Ik had dit per ongeluk nog bij het artikel onder scoops geplaatst:
Zit net nog even de presentatie terug te luisteren ( https://www.youtube.com/live/BBPN9Vec83Y )
want er was me al iets opgevallen, waar ik niet meer helemaal zeker van was. Maar hij vertelt inderdaad (vanaf ca. 12:00 in de video) dat er niet één maar twéé HF-uitvoeringen komen volgend jaar! Heel benieuwd of dat bv alleen heftig en nog heftiger wordt, of dat er misschien ook een niet- (vol-) elektrische HF komt!
Iets wat nog niemand lijkt te zijn opgevallen, ook autojournalisten niet. De aankondiging van de 4WD Avenger op (de crossover-variant van) dit platform heeft een hybride 4WD HF alleen maar waarschijnlijker gemaakt sinds de presentatie van Luca Napolitano ...

PS @MCW misschien handig om dat scoops topic af te sluiten als topic-starter? Als @Wouter82 niet zo aardig was geweest daar een doorverwijzing te plaatsen had de verwarring nog altijd voortgeduurd.

Laatst bewerkt:
Scoops staan bij "scoops", nieuwe auto's staan bij "nieuwe auto's". Zo moeilijk is het niet. Alleen dat "2024" mag wel uit de titel :D

Die verwarring valt reuze mee. Scooptopic blijft zoals altijd open voor evt. nieuwe uitvoeringen en facelifts.
Aha, helder. En zoals gemeld hielp jouw verwijzing ook al enorm.
Al ga ik me nu wel afvragen of mijn berichtje dan niet toch wel degelijk bij scoops thuishoorde, dat gaat immers juist over een nieuwe bijzondere uitvoering. Maar ook over een officiële aankondiging daarvan door Lancia zelf, dus hoe 'scoop' is het dan nog :unsure:

En dubbele posts mogen niet heb ik begrepen uit de forumregels, daarom m'n berichtje daar maar preventief verwijderd ook al citeer ik 'm hier alleen maar...

Lancia heeft weer een nieuwe video over de Ypsilon geplaatst. Bevat niet heel veel nieuws, maar ik geloof wel dat SALA wat beter in beeld is dan eerder. Als je 'm hier niet kunt bekijken wegens cookie-instellingen: hij staat ook op Lancia's eigen YT kanaal

Zal die gele dan een benzineversie zijn met de open grille? Dat doet de neus geen goed!

Ha, zie ik nu pas. Ziet er wat gekunsteld uit, zoals vroeger dieselversies wel eens wat aanpassingen kregen.

Ik ben nooit zo weg geweest van de neus maar de achterkant vind ik best okay. Ben benieuwd naar het kleurenpalet dat naar deze lage landen komt.

Hier is het andersom. Neus kan nog maar die achterkant is voor mij lelijk. Verder zie ik duidelijk de contouren van de 208 / Corsa. Voor de Lancia logo mag je extra betalen.

Hybrid
hiYbPTV.png

39LDq6X.png

Basis-versie
5ZVEvd9.png

LX
ThGR0By.png

LX + andere wielen
YQcUVjp.png

Basis-versie
WZKkj8L.png

LX
cs49oY6.png

Basis-versie
WX2GDq2.jpeg

LX
oAWuBnp.jpeg

LX + Pack Exclusive
XWcvNJY.jpeg

Basis-versie
0sRm5qr.jpeg

LX
gvuPuBp.jpeg

LX + Pack Exclusive
oQcm1BJ.jpeg

Configureren kan HIER!

Nederlandse specificaties en prijzen:

1.2 Turbo Hybrid100 pkbasis€ 29.700
1.2 Turbo Hybrid100 pkLX€ 32.700
1.2 Turbo Hybrid100 pkEdizione Cassina Limitata€ 32.700
Electric156 pkbasis€ 35.400
Electric156 pkLX€ 38.400
Electric156 pkEdizione Cassina Limitata€ 39.500

Volgens AutoWeek heeft alleen de Edizione Cassina Limitata het tafeltje, maar in de Italiaanse configurator zit het ook in het basismodel.

Volgens AutoWeek heeft alleen de Edizione Cassina Limitata het tafeltje, maar in de Italiaanse configurator zit het ook in het basismodel.
Niet alleen de "Edizione Limitata Cassina", ik lees daar dat ook de niet-tijdelijke opvolger daarvan - "Edizione Cassina", dus zonder "Limitata" - dat tafeltje krijgt. Wordt dus even afwachten. welke versies.
Persoonlijk hoop ik dat ook de 136pk versie van de mildhybride e-DCT naar de Ypsilon komt, anders wordt het gat tussen de gewone en HF-uitvoeringen wel erg groot. Of zou dat juist de mildhybride HF worden? Dát de HF niet alleen als full-EV komt is nl al aangekondigd door Luca Napolitano bij de presentatie ...

Tafeltje hebben ze allemaal. Bij die speciale uitvoering zit er alleen wat (zacht?) leerachtigspul op, bij de andere gewoon een hard materiaal.

Ik vond ‘m in eerste instantie aan de prijs, maar zie nu dat een vergelijkbare Polo hetzelfde kost. Bizar.
In Italie is de nieuwe Yp 6k duurder dan de uitgaande. Dat is een flink verschil en dat betekent dat de auto nu ineens in een heel andere kopersgroep valt. Ik vraag me af of het Lancia lukt om de bestaande Ypsilon klanten vast te houden, maar ben bang van niet. Die lopen denk ik zo door naar de Dacia showroom voor een Sandero.
Update; ik zie dat een Sandero zelfs goedkoper is dan een Panda of Ypsilon. Daar sta ik wel van te kijken…

Laatst bewerkt:
Voor wie hem in het echt wil zien; hij staat op het Italië evenement bij Kasteel de haar:
53759293242_67c901987d_h.jpg

53760400683_c8ba7b30f2_h.jpg

Moet zeggen dat het silhouet wel heel duidelijk 208/Corsa is maar de rest is zeker voldoende onderscheidend om te compenseren. Achterkant vind ik in het echt beter uitpakken dan op de foto's. Dashboard en deurpanelen doen erg goedkoop aan (net als in psa evenknieën). Bekleding en tafeltje vind ik dan weer wel erg tof.

Laatst bewerkt:
Gister in het echt bekeken.

Lastig om onder woorden te brengen, maar ik ga het proberen.

20 jaar geleden kochten we onze laatste nieuwe Lancia Ypsilon, we ruilden onze oude Lancia Y in. Daarna ging de dealer trouwens failliet…
De nieuwe van gister stond in een speciale Stellantis showroom met Alfa, DS en Jeep. Het is het oude Jeep pand, opgeleukt met nu plakletters op de gevel van genoemde Stellantis merken.

Op het eerste gezicht een leuk autootje die nieuwe Y.
Bij het instappen viel me op dat ie al aardig ‘versleten’ was van het proefzitten. Het matje lag gekruld voorin en de slijtstrepen op de dorpel straalden me tegemoet. Uit fatsoen heb ik het matje geprobeerd recht te leggen, maar dat bleek weinig te helpen. Krulde vrolijk weer verder!

De auto zelf is krapjes. Afwerking matig, veel harde plastics en zichtbaar ‘gemakkelijk’ in elkaar gezet. Wellicht was dat bij onze oude Ypsilons ook zo en heb ik daar een te rooskleurig beeld van in mijn gedachten.
Ben natuurlijk ook iets ouder en misschien doorzie ik nu beter de gewiekste opfluf marketing. Hetzelfde overkwam mij overigens bij de DS4 in het -luxe- met-wandjes-afgezete- gedeelte ernaast. Op het eerste gezicht een prachtige auto maar als je beter kijkt zie je dat je waarschijnlijk je handen al openhaalt aan de felsenden van het portiervak.

Zou er handel zitten in de nieuwe Ypsilon? Is dit de start van een nieuw Lancia? Vallen de nieuwe consumenten -net als ik 20 jaar geleden- als een blok voor het merk, de kleurtjes en stofjes? Of is de betovering voorbij?

Gister in het echt bekeken.

Lastig om onder woorden te brengen, maar ik ga het proberen.

20 jaar geleden kochten we onze laatste nieuwe Lancia Ypsilon, we ruilden onze oude Lancia Y in. Daarna ging de dealer trouwens failliet…
De nieuwe van gister stond in een speciale Stellantis showroom met Alfa, DS en Jeep. Het is het oude Jeep pand, opgeleukt met nu plakletters op de gevel van genoemde Stellantis merken.

Op het eerste gezicht een leuk autootje die nieuwe Y.
Bij het instappen viel me op dat ie al aardig ‘versleten’ was van het proefzitten. Het matje lag gekruld voorin en de slijtstrepen op de dorpel straalden me tegemoet. Uit fatsoen heb ik het matje geprobeerd recht te leggen, maar dat bleek weinig te helpen. Krulde vrolijk weer verder!

De auto zelf is krapjes. Afwerking matig, veel harde plastics en zichtbaar ‘gemakkelijk’ in elkaar gezet. Wellicht was dat bij onze oude Ypsilons ook zo en heb ik daar een te rooskleurig beeld van in mijn gedachten.
Ben natuurlijk ook iets ouder en misschien doorzie ik nu beter de gewiekste opfluf marketing. Hetzelfde overkwam mij overigens bij de DS4 in het -luxe- met-wandjes-afgezete- gedeelte ernaast. Op het eerste gezicht een prachtige auto maar als je beter kijkt zie je dat je waarschijnlijk je handen al openhaalt aan de felsenden van het portiervak.

Zou er handel zitten in de nieuwe Ypsilon? Is dit de start van een nieuw Lancia? Vallen de nieuwe consumenten -net als ik 20 jaar geleden- als een blok voor het merk, de kleurtjes en stofjes? Of is de betovering voorbij?
Verschil met de oude Ypsilon die in Italië volgens mij nog leverbaar is, heel betaalbaar is. Deze nieuwe Ypsilon is veel duurder en het al goed te zien dat het geen ruimte wonder is. Er zullen best mensen vallen voor het design of de naam Lancia. Een beetje autokenner kijkt er doorheen en ziet dat het niet allemaal top is. Doe mij maar de Oer Ypsilon en niet een opgeleukte 208 of Corsa.

Er is intussen wat meer info bekend over de Lancia Ypsilon HF.
Deze krijgt net als de Alfa Romeo Junior 280 pk ipv 240 pk.
Elektromotor is de eMotors M4, die ook in de 3008 terug te vinden is (wordt vervaardigd in de Stellantis-fabriek in Trémery). In de toekomst zijn nog krachtigere electromotoren voorzien.
De Lancia Ypsilon HF is gebaseerd op het CMP2-platform, een evolutie van het CMP-platform dat geoptimaliseerd werd voor dynamisch rijden. Dit platform is voorzien van een chassis met verbrede sporen, verlaagde ophangingen en andere aanpassingen gericht op het verbeteren van de prestaties en het rijgedrag.

ypsilon-hf-6-768x1152.jpg

lancia-ypsilon-hf-2.jpg

ypsilon-hf-3.jpg

lancia-ypsilon-hf-8-768x1152.jpg

( bron : italpassion.fr )

Afgelopen weekend was hij ook te zien in Huizen:

X9eikHD.jpeg

IwuF9GE.jpeg

kPj5RdQ.jpeg

Ik vind hem met name aan de voorkant niet ogenblikkelijk herkenbaar als Lancia, eigenlijk.

In het eerste half jaar gaat ie het wel redelijk doen, daarna storten de verkopen in.
Ik hoop dat je ongelijk krijgt en dat het model wel bestaansrecht heeft en de verkopen stabiel blijven. Want er zullen ook mensen zijn die liefde hebben voor Italiaanse merken. Ik vind het trouwens ook erg kort wat je voorspeld, dat voor dit model na het eerste redelijk goede half jaar de verkopen gaan instorten.

Ik vind het een ontzettend gaaf ding, maar de review van Ente doet wel mijn vermoedens bevestigen dat het eigenlijk allemaal niet veel meer is dan een dikke premium wassen neus.

Het verkoopsucces zal voornamelijk afhangen van de financieringsmogelijkheden, dit is naar mijn idee exact zo'n type auto die het ontzettend goed kan doen met een aantrekkelijke PL constructie, vooral voor de EV uitvoeringen.

Ik hoop dat je ongelijk krijgt en dat het model wel bestaansrecht heeft en de verkopen stabiel blijven. Want er zullen ook mensen zijn die liefde hebben voor Italiaanse merken.

Welke USP heeft deze Lancia dan, behalve een anders ontworpen exterieur en interieur op basis van de Corsa/208? Liefhebbers van Italiaanse merken zien ook wel dat dit geen Italiaanse auto is en houden meer van de oldtimers. De 20/40ers van nu hebben niet veel meer met Lancia en heeft niks niks gemeen met wat de Ypsilon was.

Ik was verbaasd om te lezen dat er binnen de Lancia-club meerdere mensen al een Ypsilon hebben gekocht, sommigen zelfs blind zonder de auto in het echt gezien te hebben. Dat had ik niet verwacht om eerlijk te zijn.

Ik vind de Ypsilon op de foto's wel okay, maar ben nog niet 100% overtuigd, nouja ik vorm mijn menig wel wanneer ik hem in het echt heb gezien.

Dat was een Delta HF Integrale die toenertijds leuk mee deed in rallys...
Ik verwacht niet dat dat nog terugkomt :ROFLMAO:

Zal wel zo'n futuristisch gezoem worden wat uit de speakers komt... Of wannabee motorgeluid.

Ik vind deze ypsilon eigenlijk nogal weinig eigen karakter hebben als ik het vergelijk met zijn broertjes en zusjes op hetzelfde platform.

Zal wel zo'n futuristisch gezoem worden wat uit de speakers komt... Of wannabee motorgeluid.

Ik vind deze ypsilon eigenlijk nogal weinig eigen karakter hebben als ik het vergelijk met zijn broertjes en zusjes op hetzelfde platform.
Nope, mis, mis en nog eens mis. Dit geluid is van de Ypsilon HF rally, zoals @Marleen schrijft, dus niet de 'gewone' elektrische HF voor de consumentenmarkt. Geluid komt dus nog (voornamelijk) uit de uitlaat ... :unsure:

De Lancia Ypsilon Rally 4 HF wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder 4-kleppen turbomotor die 212 pk levert.

Terug
Bovenaan