Olielamp brandt rood tijdens file

PassatCC2011

Startmotor
Hallo, ik heb een Volkswagen Polo met dieselmotor 1.6 TDi van bouwjaar 2011.
Heeft 150000 gelopen nu, maar sinds kort krijg ik tijdens files een rood olielampje dat knippert en een aantal keer piept.
Wanneer ik weer wat sneller rij dan gaat het lampje weer weg, maar het gekke is dat de auto de foutcode niet opslaat, dus ik kan het niet zien via mijn diagnose apparaat.

Ik heb olie en oliefilter dan maar vervangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.
De oliepeil staat ook gewoon netjes tussen minimum en maximum.

Weet iemand wat ik kan doen? Heb geen idee waar de oliedruksensor zit om te vervangen.

Kan verschillende oorzaken hebben. Stap 1 zou de daadwerkelijk olie druk meten zijn om te kijken of dat deze echt laag is of dat de sensor kuren heeft. Voor de rest is het belangrijk dat de juiste dikte olie in het blok zit en uitsluiten dat deze olie niet verdunt word met brandstof door bijvoorbeeld een defecte verstuiver. Andere dingen om te checken als de druk laag is de oliepomp (ik weet niet uit mijn hoofd of dit model een variabele olie pomp heeft of niet maar zo ja redelijke kans deze niet goed meer werkt.).

Gaat dus om de olie druk, dus verversen heeft geen zin

In de file = laag motor toerental = lage snelheid oliepompl. De vraag is; heb je echt een oliedruk probleem (uit. lezen met live data) of een defecte sensor. Maar het feit dat hij alleen in de file doet (warme motor, lage toerentallen) kan die sensor best wel eens goed registreren en zit er misschien wat verstopt of is er met de pomp zelf iets mee.

Maar eerst eens de sensor uitlezen met live data of die geen gekke waardes meet

In het verleden, werd vaak in instructieboekjes vermeld, dat het olielamp kán oplichten bij warme stationair draaiende motor. Of dat nog zo is weet ik niet. In dit geval denk ik dat het een combinatie is, van een druksensor, die in de loop der jaren iets verouderd is, en lichte motorslijtage. Zolang het lampje uitgaat bij een hoger toerental, en er geen abnormale geluiden hoorbaar zijn, zou ik het in de gaten houden, maar (nog) niet ingrijpen. Als het niet té ingrijpend is, zou je kunnen overwegen een andere druksensor te proberen.

Een te lage oliedruk wordt getoond als een melding, niet als een storing.( Er is namelijk niets defect) Dit is de reden, dat die niet terug te vinden is in het storingsgeheugen. Tenminste niet als de melding inactief is.

We hebben het hier over een auto uit 2011. Niet eentje uit de 70's. Olielamp die knippert geeft tegenwoordig daadwerkelijk aan dat er iets met de oliedruk niet goed zit. Hetzij een false positive door een kapotte sensor, hetzij een daadwerkelijk lage oliedruk.

Beginnen met oliedruk meten bij warme stationair draaiende motor. Is dat oké, sensor vervangen. Niet oké, dan is er daadwerkelijk een probleem met de oliedruk en moet dit verder onderzocht en gerepareerd worden.

Ik zou dit toch even onderzoeken.

- Carter even los om de oliezeef te controleren, dit geeft direct de mogelijkheid om even aan het kettinkje van de oliepomp te voelen om te zien of deze nog netjes het tandwiel pakt.
- Olie druk sensor controleren op werking
- Olie druk zelf controleren

En al naargelang van de uitkomst van deze testen actie ondernemen.

Ik heb nog wel iets opgemerkt, bij de 3e en 4e injector zit er wat diesel dat lekt, dit was er zegmaar een 4 maanden geleden nog niet, want ik kijk regelmatig of er geen lek is.

Die 2 injectoren zijn 3 jaar geleden vervangen geweest.
Ik weet niet of het wat met elkaar te maken heeft. Volgens mij het gewoon diesel toch dat lekt bij de injectoren?

Ik zou het alleen wel zsm (laten) controleren... het is niet voor niets een "rood" lampje.... En de sensor meet alleen de minimale oliedruk bij een laag toerental.... dus of de druk voldoende is bij een hoger toerental geeft'ie niet aan....

Ik heb nog wel iets opgemerkt, bij de 3e en 4e injector zit er wat diesel dat lekt, dit was er zegmaar een 4 maanden geleden nog niet, want ik kijk regelmatig of er geen lek is.

Die 2 injectoren zijn 3 jaar geleden vervangen geweest.
Ik weet niet of het wat met elkaar te maken heeft. Volgens mij het gewoon diesel toch dat lekt bij de injectoren?
Nee, deze 2 zaken staan los van elkaar.

Die dieselinjector lekt aan de buitenkant van het de cilinderkop, dan kan het oliepeil nooit gaan stijgen.

Ik zie aan het rechterdeel van de motor olie, maar geen idee waar het vandaan komt. Ter hoogte van de oliedruksensor, ook op de sensor zit er olie.

Als de sensor lekt, is die sowieso defect. Dat kan ook spookmeldingen veroorzaken.
Vervang die dus eerst maar eens als die lek is.
Hopelijk is dat het probleem ook en zit je niet met een te lage oliedruk.

Veel producten van VAG uit die jaren hebben slechte oliepompen vanuit de fabriek meegekregen. Deze slijten harder dan voorzien, waardoor er niet meer genoeg druk kan worden opgebouwd om het lampje uit te laten gaan. Ook de reden dat veel kettingen het voortijdig opgeven, dit komt deels door de te lichte constructie, maar de oliepomp is ook een belangrijke factor.
Bij de garage de oliedruk via de OBD poort uitlezen, dan weet je precies waar het aan ligt.
Dat lampje uitgaat zodra er meer toeren gedraaid wordt bevestigd dit beeld ook, dan levert de pomp namelijk nog net genoeg druk om de lamp uit te krijgen.

Nou, net even weer gekeken en wat er bij de injectoren lekt is geen diesel, maar olie. Heb met een papiertje schoongemaakt en het is echt zwarte olie. Ruikt helemaal niet naar diesel en het is vet, dus is zeker olie. Kan dat van de injectoren komen?

In het verleden, werd vaak in instructieboekjes vermeld, dat het olielamp kán oplichten bij warme stationair draaiende motor. Of dat nog zo is weet ik niet. In dit geval denk ik dat het een combinatie is, van een druksensor, die in de loop der jaren iets verouderd is, en lichte motorslijtage. Zolang het lampje uitgaat bij een hoger toerental, en er geen abnormale geluiden hoorbaar zijn, zou ik het in de gaten houden, maar (nog) niet ingrijpen. Als het niet té ingrijpend is, zou je kunnen overwegen een andere druksensor te proberen.

Een te lage oliedruk wordt getoond als een melding, niet als een storing.( Er is namelijk niets defect) Dit is de reden, dat die niet terug te vinden is in het storingsgeheugen. Tenminste niet als de melding inactief is.
Volgens mij bedoel je dat de oliedrukmeter naar "minimaal" kan zakken. Dat gebeurde inderdaad bij oudere auto's. Maar het olielampje mag zeker niet branden. Om motorschade te voorkomen moet je binnen drie seconden je motor uitschakelen. Als het oliedruklampje op enig moment langer dan drie seconden heeft gebrand, dan zou ik de auto zsm wegdoen.

Laatst bewerkt:
Nou, net even weer gekeken en wat er bij de injectoren lekt is geen diesel, maar olie. Heb met een papiertje schoongemaakt en het is echt zwarte olie. Ruikt helemaal niet naar diesel en het is vet, dus is zeker olie. Kan dat van de injectoren komen?
Nee. Bij injectoren komt alleen diesel, en als die lekken doen ze dat op de aansluiting. Diesel laat wel een olieachtige substantie achter bij lekkage, maar dat kan in dit geval niet de oorzaak zijn van het oliedruklampje. Op de plek van de injectoren zou normaal gezien ook nergens olie vanaf kunnen komen, tenzij je carterventilatie op een plek lekt die boven de injectoren zit.

Klopt, carterventilatie zit net boven de injectoren, ik heb het vandaag nagekeken, zat wel wat olie aan, maar niet heel veel. Rubbertje leek in orde te zijn.

Terug
Bovenaan