Ford Focus IV 1.0 ecoboost advies

Aygo2017

Wegverkenner
Hallo allen,

Nu ben ik mogelijk in de markt voor een mooie ford ecoboost van de vierde generatie van ongeveer bouwjaar 2019/2020. Deze hebben vaak de 1.0 ecoboost met 124pk (st-line).

Nu zie ik er een paar mooie modellen te koop staan met 170-180k op de teller. Nu vind ik dat vrij veel, echter ga ik ervan uit dat dit snelweg kilometers zijn, aangezien deze auto’s 4 a 5 jaar oud zijn. Kan iemand mij wat vertellen over de betrouwbaarheid van deze auto’s/motoren?

Kan ik veilig 1 kopen met 170k of is het handig om een paar duizend euro meer te betalen voor een exemplaar met wat minder ervaring?

Alvast dank! Mvg

Deze motor is al sinds 2012 op de markt en betrouwbaar. Er zijn miljoenen van verkocht en ja, er zijn mensen die pech hebben gehad. De eerdere modellen hadden een 'natte distributieriem' die nogal gevoelig is voor het type olie en elke 10 jaar en 240000km een dure vervanging nodig had.
De MK4 heeft een ketting. Meer informatie kun je vinden bij ANWB in de occasiontest en de ANWB expert.

Wel zou ik sterk de voorkeur hebben voor bouwjaar 2020 ivm kinderziektes bij de eerste producties.
In 3 jaar tijd 170.000 km rijden komt neer op ca 55000 per jaar. De auto heeft dus waarschijnlijk veel snelwegkilometers gemaakt en weinig koude starts. Dat zijn dus makkelijke kilometers voor de auto....

Deze motor is al sinds 2012 op de markt en betrouwbaar. Er zijn miljoenen van verkocht en ja, er zijn mensen die pech hebben gehad. De eerdere modellen hadden een 'natte distributieriem' die nogal gevoelig is voor het type olie en elke 10 jaar en 240000km een dure vervanging nodig had.
De MK4 heeft een ketting. Meer informatie kun je vinden bij ANWB in de occasiontest en de ANWB expert.

Wel zou ik sterk de voorkeur hebben voor bouwjaar 2020 ivm kinderziektes bij de eerste producties.
In 3 jaar tijd 170.000 km rijden komt neer op ca 55000 per jaar. De auto heeft dus waarschijnlijk veel snelwegkilometers gemaakt en weinig koude starts. Dat zijn dus makkelijke kilometers voor de auto....
Bedankt voor je reactie! Ik twijfel heel erg, als jij zegt dat een model met wat meer KM geen probleem hoeft te zijn, scheelt dat duizenden euro’s. Aan de ene kant heb je voor 3000 euro meer exemplaren met 50/60.000 km minder.

Het ligt er ook een beetje aan hoeveel je zelf rijdt. Rij je max 15dkm per jaar, dan zit ie over een jaar of 4 weer op een 'regulier' kilometrage van 25dkm per jaar. Dus dan schrijf je niet heel veel af. Rij je zelf minimaal 30k per jaar, dan loopt het kilometrage wel erg hard op.

Het ligt er ook een beetje aan hoeveel je zelf rijdt. Rij je max 15dkm per jaar, dan zit ie over een jaar of 4 weer op een 'regulier' kilometrage van 25dkm per jaar. Dus dan schrijf je niet heel veel af. Rij je zelf minimaal 30k per jaar, dan loopt het kilometrage wel erg hard op.
ben momenteel aan het afstuderen en ben al aan het solliciteren. Dus weet nog niet precies hoe het eruit gaat zien met woon werk verkeer. Ik gok 10k tot max 20k per jaar.

Zou je dan niet even die sollicitaties afwachten? Dan weet je of je voor woon-werkverkeer een auto nodig gaat hebben, en misschien zelfs of je een zakelijke auto krijgt die je ook prive kan gebruiken.

Zou je dan niet even die sollicitaties afwachten? Dan weet je of je voor woon-werkverkeer een auto nodig gaat hebben, en misschien zelfs of je een zakelijke auto krijgt die je ook prive kan gebruiken.
Ik moet sowieso een auto hebben voor het woon-werk verkeer. Woon in het noorden, dus ga waarschijnlijk niet met het OV. Ik wacht het inderdaad nog wel even af, al kijk ik al alvast rond. Ik verwacht overigens als junior geen zakelijke auto te krijgen!

Als je geen gezin hebt, neem dan een Ford Fiesta: dat is exact hetzelfde als een Focus, maar dan 1 maatje kleiner, lichter en daarom ook leuker om te rijden.

Wij hadden beide voor de deur staan, ondanks dat de Fiesta een generatie ouder was dan de Focus, werd meer km gereden in de Fiesta dan de Focus.

Heeft de 2019 dus nog de kinderziektes?

Als je geen gezin hebt, neem dan een Ford Fiesta: dat is exact hetzelfde als een Focus, maar dan 1 maatje kleiner, lichter en daarom ook leuker om te rijden.

Wij hadden beide voor de deur staan, ondanks dat de Fiesta een generatie ouder was dan de Focus, werd meer km gereden in de Fiesta dan de Focus.
Opzich ook geen lelijke auto’s. Maar ik blijf de focus toch mooier vinden!

De eerdere modellen hadden een 'natte distributieriem' die nogal gevoelig is voor het type olie en elke 10 jaar en 240000km een dure vervanging nodig had. De MK4 heeft een ketting.
Zover ik weet heeft enkel de (mild)hybrid variant een ketting. Dus als TS het over een 4-5 jaar oud exemplaar heeft is dit bijna altijd nog met een natte distributieriem.

Ik zou er wel op letten dat de distributieriem is vervangen. Dat is een erg dure klus en moet soms ook voortijdig gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je budget is, maar een vriend van mij heeft nog een Ford Focus uit 2019 staan. ST-Line, automaat, magnetic grey, net geen 60K gelopen. Hij heeft grotere auto voor zijn vrouw gekocht en deze kan dus weg.

Ik weet niet wat je budget is, maar een vriend van mij heeft nog een Ford Focus uit 2019 staan. ST-Line, automaat, magnetic grey, net geen 60K gelopen. Hij heeft grotere auto voor zijn vrouw gekocht en deze kan dus weg.
Tussen de 12-15k. Ik schat dat met die KM stand dat de auto van je vriend iets duurder is?

Heeft de 2019 dus nog de kinderziektes?
Andere kinderziektes.

Er is een terugroepactie in amerika voor omdat de oliepompriem (Dat is nog steeds een natte riem, de distributie is wel een ketting geworden) een spanrol heeft die het kan begeven en spontaan de oliedruk laat wegvallen waardoor de motor in de soep loopt. Gemiddeld tussen de 80 en 100k km. Soms eerder.
Maar de desintegrerende riemen hebben ze dus nog steeds last van.

Andere kinderziektes.

Er is een terugroepactie in amerika voor omdat de oliepompriem (Dat is nog steeds een natte riem, de distributie is wel een ketting geworden) een spanrol heeft die het kan begeven en spontaan de oliedruk laat wegvallen waardoor de motor in de soep loopt. Gemiddeld tussen de 80 en 100k km. Soms eerder.
Maar de desintegrerende riemen hebben ze dus nog steeds last van.
Ai dat is wel matig. Heb je ook ideeën voor een alternatief? Ik zoek een betrouwbare hatchback met sportieve looks, budget ongeveer 12-15k max. Het liefst een Moderne automaat, maar kan niet veel moderne en betrouwbare auto’s vinden met deze zaken. Vaak hebben ze dan wl hoge km stand of zijn het merken waar ik liever bij vandaan blijf

Een golf 7.5 vind ik ook echt mooi, alleen zijn ze relatief duur en weet niet hoe bettouwbaar ze zijn

Ai dat is wel matig. Heb je ook ideeën voor een alternatief? Ik zoek een betrouwbare hatchback met sportieve looks, budget ongeveer 12-15k max. Het liefst een Moderne automaat, maar kan niet veel moderne en betrouwbare auto’s vinden met deze zaken. Vaak hebben ze dan wl hoge km stand of zijn het merken waar ik liever bij vandaan blijf

Een golf 7.5 vind ik ook echt mooi, alleen zijn ze relatief duur en weet niet hoe bettouwbaar ze zijn
Wat overdreven: dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Ik heb zelf een Focus en heb dit maar eens opgezocht in de forums. Daarin heb ik 1 thread gevonden dat daar over gaat, namelijk een probleem met de spanner van de olieriem van Focus dat alleen in een automaat wordt gebruikt.
Je kunt ook zoeken naar de reviews op deze site en de occasiontest van ANWB. Dit ga je niet tegenkomen.

Er zijn ook genoeg ecoboosts die het prima doen. M'n pa heeft een 1.0 uit 2017 en die doet het vooralsnog prima, nog geen reparaties aan de motor gehad.

Maar goed, dat zou geen wonder mogen zijn voor een nog vrij jonge auto met 70k op de klok.

Zelf heb ik een Renault Clio 130 TCe in RS Line uitvoering uit 2020. De auto heeft een moderne 7 traps automaat met natte dubbele koppeling.

Erg betrouwbare, en hele fijne auto. Ik heb de auto nu 4 jaar, tot nu geen enkele storing, zelfs geen enkel lampje is er vervangen. De motor is in de praktijk erg soepel, krachtig en zuinig.
De bouwkwaliteit is ook erg goed, de auto is volkomen vrij van rammels of kraakjes.

De door Renault/ Nissan en Mercedes ontwikkelde 1.330 CC viercilindermotor staat bekend als heel betrouwbaar. De motor en automaat zit ook in de Renault Megane vanaf 2018.
Een mooie is vaak wel duurder dan 15K.

En kijk anders eens naar een Kia Ceed.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan