Aankoopadvies Renault Megane GT 205PK 2018

Beste,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een Renault Megane GT 205PK hatchback met nog niet al te veel kilometers. Nu ben ik de volgende Renault tegengekomen : https://www.renaultschoon.nl/occasi...4-control-nl-auto-navi-cruise-rijklaar-prijs/

Nu spoken er een aantal vragen door mijn hoofd en waar kan ik nou beter mijn vraagstukken en twijfels kwijt dan op het forum van Autoweek!

- Auto heeft 4 eigenaren gehad in een (vind ik) best korte tijd van 6 jaar. Is dit normaal?
- Zijn er punten waar ik op moet letten bij een eventuele aanschaf van de bolide
- Ik controleer altijd bij mijn vorige auto's de waarde op sites zoals de ANWB koerslijst en Finnik. Hier wordt de auto geschat op 14 tot 18k. Nu staat deze auto te koop voor 22k rijklaar. Is dit een realistische prijs?

Als jullie verder nog op of aanmerkingen hebben hoor ik dat natuurlijk graag! :)

- Ik zie 2 particuliere eigenaren. Vermoedelijk eerst een demo geweest, dus dat is eigenaar nr3. En tussendoor nog verhandeld tussen particluiere eigenaar 1 en 2 (dus dat is nr4, maar die telt niet echt). Niet weinig, maar ook niet schrikbarend veel. Als het een demo is geweest is dat wel een minpunt vind ik.
- Auto van 6 jaar oud en een ton op de klok. Ja, heel veel punten.
- Ik zie ze staan tussen de 18 en 22k, dus deze zit wel aan de bovenkant van de markt. Wel bij een dealer met bijbehorende garantie en 2018. Dus ja, realistisch.. ja. Zou het er zelf nooit voor geven.
- https://www.autoscout24.nl/aanbod/r...ne-zwart-0202b7a6-5f96-44b5-8f0e-5b5cf58b5930 stuk goedkoper, jaartje ouder maar wel zelfde kmstand. Geen dealer, maar daar hecht ik zelf niet heel veel waarde aan. Goed de handelaar en auto checken.

Enige op en aanmerking die ik heb is dat je er geen spijt van gaat krijgen en dat inderdaad een GT van na halverwege 2017 de verstandigste keuze is.

Ik heb inmiddels ruim zes jaar de GT205 Estate naar meer dan volle tevredenheid. Auto is van 02-2018, en daarmee voorzien van een hardware-matig verbeterde bak en Rlink met 3.3 firmware (inmiddels door updates op 7.*), waarmee je ook carplay en AndroidAuto hebt. Kies dus bij voorkeur voor een GT205 van na 06-2017.

Let ook even op het uitgevoerde onderhoud. Na zes jaar moet de multiriem zijn vervangen. De M5M 1.6 TCe205 is een prima blok en draait gerust probleemloos 2,5 ton of meer. Die van mij heeft een keer een nieuwe lambdasonde gehad, en het hitteschild van de turbo is een keer vervangen. Die raakt los van het uitlaatspruitstuk. Technisch geen probleem, een irritant geluidje wel.

Verder 147.000 km met veel plezier op de klok staan van een auto met gretige motor, fijne automaat, vierwielsturing is heerlijk, en perfecte caravantrekker in ons geval ;)

53620815983_c772da9c73_c.jpg

53024498545_d334ea5ca0_c.jpg

Let ook even op de eventuele opties die aangevinkt zijn. Van een schuifdak tot alcantara / leer. Maar ook wel of geen ACC (herkenbaar aan een glad logo (met), of normaal logo (zonder ACC). In het geval mét ACC werkt de cruisecontrol tussen 30-160 km/u, anders tussen 30-200 km/u. In NL niet zo relevant, in DL bijvoorbeeld wel lekker.

Ik heb inmiddels ruim zes jaar de GT205 Estate naar meer dan volle tevredenheid. Auto is van 02-2018, en daarmee voorzien van een hardware-matig verbeterde bak en Rlink met 3.3 firmware (inmiddels door updates op 7.*), waarmee je ook carplay en AndroidAuto hebt. Kies dus bij voorkeur voor een GT205 van na 06-2017.

Let ook even op het uitgevoerde onderhoud. Na zes jaar moet de multiriem zijn vervangen. De M5M 1.6 TCe205 is een prima blok en draait gerust probleemloos 2,5 ton of meer. Die van mij heeft een keer een nieuwe lambdasonde gehad, en het hitteschild van de turbo is een keer vervangen. Die raakt los van het uitlaatspruitstuk. Technisch geen probleem, een irritant geluidje wel.

Verder 147.000 km met veel plezier op de klok staan van een auto met gretige motor, fijne automaat, vierwielsturing is heerlijk, en perfecte caravantrekker in ons geval ;)

53620815983_c772da9c73_c.jpg

53024498545_d334ea5ca0_c.jpg

Let ook even op de eventuele opties die aangevinkt zijn. Van een schuifdak tot alcantara / leer. Maar ook wel of geen ACC (herkenbaar aan een glad logo (met), of normaal logo (zonder ACC). In het geval mét ACC werkt de cruisecontrol tussen 30-160 km/u, anders tussen 30-200 km/u. In NL niet zo relevant, in DL bijvoorbeeld wel lekker.
Hier kan je als echte Renault liefhebber alleen maar vlinders van krijgen van zo'n oprit! En bedankt voor de tip! Het enige waar ik echt aan twijfel is dat de vraagprijs voor de Renault die ik heb gezien te hoog is. Het blijft alleen aan mij knagen dat de websites die meer verstand van auto's hebben dan ik, zeggen dat zo'n auto tussen de 15 en 18k waard zal zijn.

Dan ga je erheen, bekijk je de auto en ga je onderhandelen. Is geen hardloper dus wie weet kan je hem voor 20 meekrijgen.

Ik kocht mijn GT205 Estate van Leaseplan over (eerste 5 jaar als lease gereden) met toen 5 jaar oud, 138.000km voor 18.900 uit mijn hoofd. Die hatchback is iets jonger, een stuk minder kilometers en de GT's zijn relatief gewild omdat er nog maar weinig betaalbare C-segmenters zijn met leuk vermogen. Maar je kan altijd onderhandelen inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Houd er rekening mee dat het infotainmentsysteem traag reageert en tegenwoordig behoorlijk verouderd is qua UX en UI. Als je daar mee kunt leven verder een leuke auto (y)

Houd er rekening mee dat het infotainmentsysteem traag reageert en tegenwoordig behoorlijk verouderd is qua UX en UI. Als je daar mee kunt leven verder een leuke auto (y)
Daarom ook belangrijk een GT van na 06-2017 te nemen. Die zijn qua firmware redelijk up-to-date (al blijft Rlink niet het snelste systeem), maar belangrijker: Dan heb je Carplay en AndroidAuto en meteen het verouderde UX/UI weggepoetst. (y)

Dan nog steeds zijn de ‘randen’ van het eigen OS aanwezig, en niet overgenomen door AA of Carplay. Niet ideaal… Zeker iets om rekening mee te houden.

Ja, misschien dat jij verhalen uit je duim zuigt, maar anderen doen dat doorgaans niet. Rare vraag van je…

Mijn Scenic uit 2018 had het systeem met versie 7.xx, zelf onlangs update gedaan naar 9.0.37.216 boot 5476. Carplay op het hele scherm en de aircobediening via het scherm ook veel handiger. CarlinkIT eraan gekoppeld en draadloos Carplay, perfect!

Ja, misschien dat jij verhalen uit je duim zuigt, maar anderen doen dat doorgaans niet. Rare vraag van je…
Je zal niet de eerste zijn die hier zomaar wat roeptoeter, iets waar jij zelf ook een handje van hebt. Ik heb geen ervaring met het systeem en geef daarom ook mijn mening daar niet over.

Nee, je verpest de thread alleen met onnodige opmerkingen en sneren (n). Daar heeft de TS niks aan…

Lo, de TS vraagt om op- en aanmerkingen, die worden (oa. door mij) gegeven. Je bent aan het gaslighten.

Daarnaast is 'multimedia' zo ongeveer het grootste punt in een auto, voor menigeen...

Een model dat al een aantal jaren op de markt is heeft (bijna) altijd een verouderd multimedia systeem. Die ontwikkelingen gaan nu eenmaal ontzettend snel.
Wat dan zeker fijn is als de multimedia, zoals genoemd, wel Android Auto en Apple Carplay ondersteund! Dan heb je over het algemeen een stuk minder 'last' van een verouderd systeem.

Mooie auto in je link, en inderdaad gewoon eens informeren of er iets van de prijs af kan, wellicht heb je iets in te ruilen? De prijzen van 15 tot 18k die je op internet vind gaan meestal uit van redelijk standaard modellen, en niet een dikke uitvoering als een 205GT. Die kosten nou eenmaal wat meer.

Demo-auto zou voor mij geen probleem zijn, rijdt zelf ook in een ex-demo van een (duitse) Mazda dealer. :)
Succes met de afwegingen!

Het blijft alleen aan mij knagen dat de websites die meer verstand van auto's hebben dan ik, zeggen dat zo'n auto tussen de 15 en 18k waard zal zijn.

die waardes worden sterk gebasseerd op bepaalde variabelen. bouwjaar, kmstand, motor en kijk veel minder daar het specifieke exemplaar, de kleur, zit die ene belangrijke optie er wel op, etc. Ja het geeft een mooie richtlijn maar is zeker niet alles zeggend. Ik zou meer kijken naar het andere aanbod. Daarnaast kijk hoe lang de auto er al staat, mogelijk is er een mooie deal te maken.

Even tussendoor als dat mag: Weet iemand of het overhittings probleem versnellingsbak met een bepaald jaar type te maken heeft en of dit software matig opgelost is of dat hier hardware aanpassing voor is geweest. Ik heb namelijk ook een GT op het oog, uit 2016. Ik hoop dan geen probleem auto te kopen, het is voor mij een hele uitgave.

Kwa radio zou ik een Android radio console kopen

Bijvoorbeeld: €592,56 | 256Gb Android 13 Verticaal Scherm Voor Renault Megane 4 Samsung Koleos Talisman 2017-2019 Auto Gps Radionavigatie Videospeler

en deze inbouwen, dat heb ik in mijn clio ook gedaan vanaf de eerste maand, en die oude medianav weg, dit was toen ook een drama radio. Hartelijk bedankt voor de informatie.

De EDC-bak is hardwarematig (koppelingen) verbetert voor de modellen na ongeveer mei 2017. De 2016-modellen hebben mogelijk in de garantie al wel een nieuwe koppelingsset of een compleet nieuwe bak gekregen, dus vraag dat zeker even na. Als het al geregeld is, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zo niet, zou ik hem toch laten staan.

Edit: Het is sowieso goed om te (laten) zorgen dat de laatste software erop zit. Mijn IV GT205 heeft twee keer tijdens de beurt een software-update gehad. Helpt in de souplesse. Heb je een linkje van welke je op het oog hebt?

Terug
Bovenaan