Geen data via 2G meer in Nederland i.c.m. BMW ConnectedDrive

HJ 1426541

Startmotor
Sinds vorige week lijkt er geen data meer mogelijk met het NBT Navigatiesysteem via een 2G verbinding van Vodafone in Nederland. Het gaat om data gebruik icm BMW ConnectedDrive waarbij mijn BMW alleen gebruik kan maken van een 2G/3G verbinding. In Nederland dus alleen 2G icm het NBT navigatiesysteem

In het buitenland werkt de dataverbinding wel. Er is dus geen probleem met de auto, omdat het in het buitenland wel normaal werkt,
  • In Nederland is Vodafone netwerk 2G/4G/5G met voldoende signaal sterkte beschikbaar op Mobiele telefoon
De problemen zijn in Nederland icm het het Vodafone netwerk in Nederland zijn:
  • Bestemmingen die via de BMW App worden gestuurd komen niet aan in Nederland. Zodra ik de gens over ga komen deze bestemmingen alsnog aan
  • Geen van de remote diensten van de Auto werken in nederland (Buitenland wel)
    • De BMW kan niet in BMW App niet gelocaliseerd worden indien de BMW zich in Nederland bevindt
    • De BMW kan niet met de BMW App geopend/gesloten worden indien de BMW zich in Nederland bevindt
    • De koelfuntie kan niet worden geactiveerd met de BMW app indien de BMW zich in Nederland bevindt
  • Geen van de andere ConnectedDrive diensten werkt meer in Nederland.
    • BMW Online: Melding: Geen bereik, probeer het op een andere locatie opnieuw
    • TMC ipv RTTI terwijl abonnement actief is

BMW Nederland geeft aan dat er geen problemen zijn. Zijn er meer BMW eigenaren die een NBT navigatiesysteem hebben en dit probleem ervaren? Dan graag een reactie zodat we collectief BMW Nederland kunnen informeren over dit probleem

Laatst bewerkt:
Ik heb NBT, connected drive en geen issues. Mijn connected drive heeft volgens mij trouwens 4g verbinding

2G wordt langzaam uitgefaseerd in de komende jaren... Dat zal dus ook bij andere providers gebeuren en dat probleem ligt niet bij BMW. Hier in Nederland willen ze graag voor liggen op alle omliggende landen met het uitschakelen van diensten....

De kans is groot dat er een andere simkaart nodig is. Dat was bij telefoons indertijd ook het geval.

Zo niet is het een kwestie van een software-update of een instelling veranderen waardoor de verbinding via 3G of 4G wordt voortgezet.

Ik denk echter dat er maar een handvol BMW rijders last heeft van dit probleem en dan vooral bij "oudere" bmw's met dit systeem.
Vanaf midden 2017 is er standaard een 4G simkaart ingebouwd (muv de I8, die kreeg het pas eind 2018)
Als jou auto van voor die productiedatum is, is de kans groot dat de simkaart zelf gewoon geen 3G ondersteund en dat daarom je verbinding niet werkt.

Ik heb NBT, connected drive en geen issues. Mijn connected drive heeft volgens mij trouwens 4g verbinding
@De Dude : Bedankt voor jouw reactie. Heb je de BMW 535i Xdrive (2016) nog? en begrijp ik het goed dat daar de diensten daar nog wel werken. De 535i van 2016 heeft ook een 2G/3G telematica module (dezelfde als ik heb), dus dan zou het probleem wat ik ervaar een regionaal probleem kunnen zijn. Hmmmm. ik zal binnenkort eens een stukje gaan rijden.

Bedankt voor jouw reactie. Heb je de BMW 535i Xdrive (2016) nog? en begrijp ik het goed dat daar de diensten daar nog wel werken. De 535i van 2016 heeft ook een 2G/3G telematica module (dezelfde als ik heb), dus dan zou het probleem wat ik ervaar een regionaal probleem kunnen zijn. Hmmmm. ik zal binnenkort eens een stukje gaan rijden.
Yes , maar ik zie in mn idrive rechts boven altijd ‘4G’ staan dacht ik. Zal straks even kijken.

Het werkt sowieso nog, gister nog een route van de app naar de auto gepusht en 1.5u in de file gestaan met RTTI :)

Yes , maar ik zie in mn idrive rechts boven altijd ‘4G’ staan dacht ik. Zal straks even kijken.

Het werkt sowieso nog, gister nog een route van de app naar de auto gepusht en 1.5u in de file gestaan met RTTI :)
@De Dude Top De info die rechts boven op het beeldscherm van het navigatiesysteem verschijnt is, zover ik weet , van de mobiele telefoon /radio en multimedia. Niet van de dataverbinding via de telematica module van de auto.

In welke regio woon je, zodat ik weet welke richting ik vanuit regio Eindhoven moet gaan rijden om te zien of het probleem regionaal is.

Haha oh oke. Ik heb gister ff gekeken en alles doet het. Ik woon in Zuid Holland omgeving Rotterdam.

Ik heb het ook even gecheckt maar bij mijn 2015 535d werkt de app ook nog gewoon.

Ik woon in Renkum, tussen Wageningen en Arnhem.

Heb ook geen haperingen in de realtime verkeersinfo gemerkt de afgelopen week, ben in regio Zwolle, Rotterdam en Utrecht geweest afgelopen week.

2G wordt langzaam uitgefaseerd in de komende jaren... Dat zal dus ook bij andere providers gebeuren en dat probleem ligt niet bij BMW. Hier in Nederland willen ze graag voor liggen op alle omliggende landen met het uitschakelen van diensten....

De kans is groot dat er een andere simkaart nodig is. Dat was bij telefoons indertijd ook het geval.

Zo niet is het een kwestie van een software-update of een instelling veranderen waardoor de verbinding via 3G of 4G wordt voortgezet.

Ik denk echter dat er maar een handvol BMW rijders last heeft van dit probleem en dan vooral bij "oudere" bmw's met dit systeem.
Vanaf midden 2017 is er standaard een 4G simkaart ingebouwd (muv de I8, die kreeg het pas eind 2018)
Als jou auto van voor die productiedatum is, is de kans groot dat de simkaart zelf gewoon geen 3G ondersteund en dat daarom je verbinding niet werkt.

De SIM kaart in een BMW kan niet vervangen worden. Het probleem is volgens BMW niet de SiM kaart

“BMW Nederland” zei:
Uw BMW is uitgerust met een 3G simkaart van Vodafone en voorzien van verschillende BMW ConnectedDrive diensten. Na het uitschakelen van het 3G netwerk door Vodafone, schakelt uw auto automatisch over van 3G op 2G, dat vooralsnog in alle EU lidstaten beschikbaar is. Uw auto blijft hierdoor online.

BMW Nederland onderzoekt het probleem momenteel….

Brussel verplicht dat alle nieuwe auto's met het internet verbonden moeten zijn maar ik vraag me af hoe ze dat inderdaad gaan doen met oudere auto's die verouderde techniek aan boord hebben? of geldt dan dat verbod niet meer? We zien hier dus de eerste negatieve rand verschijnselen van de elektronica industrie...

Brussel verplicht dat alle nieuwe auto's met het internet verbonden moeten zijn maar ik vraag me af hoe ze dat inderdaad gaan doen met oudere auto's die verouderde techniek aan boord hebben? of geldt dan dat verbod niet meer? We zien hier dus de eerste negatieve rand verschijnselen van de elektronica industrie...
Gek genoeg voldoen heel veel fabrikanten er niet meer aan. Bijvoorbeeld mijn Opel Ampera-e: geleverd met OnStar, het SOS-en hulpsysteem van Opel/GM. Opel werd verkocht aan Stellantis, en heel het systeem werkt niet meer. In principe is de auto dus nu gewoon 'dom'. Niet volgens de regels, maar er wordt niets aan gedaan. En dat is dus een auto gemaakt tussen 2017-2020.

Zwaar verouderde techniek in de lucht houden voor een zeer beperkt aantal voertuigen in casu lijkt mij ook niet zinvol. Een autofabrikant wordt geacht iets van 10 jaar de onderdelenvoorziening op niveau te houden, dus dit zal vaker de levensduur van een auto worden.

Update: Mijn BMW kan weer verbinden met het 2G Vodafone netwerk in Nederland. Er was een storing bij Vodafone Nederland waardoor mijn BMW geen verbinding meer met het Vodafone netwerk in Nederland kon maken na terugkeer uit het buitenland. Ben tussentijds nog wel in het buitenland geweest maar daar heeft het altijd normaal gewerkt.

Terug
Bovenaan