Waze en navigeren met elektrische auto: zie ik iets over het hoofd?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Ik gebruik Waze (zowel Android als iOS) graag voor de navigatie maar met een elektrische auto mis ik opladers langs of bij de route - of zelfs spontaan op de kaart. Ja, je kunt aangeven dat je een elektrische auto hebt en welke stekker deze heeft. Dan zou je gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die het biedt. Maar verder dan op een locatie op 'Opladen' zoeken (via het 'waarheen?' zoekmenu - geeft nooit resultaten) én dan op de kaart nog eens klikken op 'zoek in dit gebied' kom ik niet. Alleen als ik dat doe krijg ik op de kaart wel opladers in beeld.
Zie ik hier een optie of instelling over het hoofd die er voor zorgt dat je laadpunten gemakkelijker in beeld krijgt?

Wat ik hieruit haal is dat waze die mogelijkheid niet heeft, en dat het alleen zichtbaar is als je er naar gaat zoeken of will navigeren... mogelijk is er nog wel een optie via kaartlagen. Maar dat kan ik mis hebben.

Ik gebruik zelf geen waze, maar al bijna 20 jaar sygic en die heeft gewoon points of interest die je aan of uit kunt zetten.

Ik gebruik het zelf ook niet zoveel maar je kunt in Waze onder Settings, Vehicle details het tabje electric vehicles openen. Daar kun je de EV Features aanzetten en dan aangeven wat voor een Plugs je kunt gebruiken en ook welke laad providers.

Wat ik hieruit haal is dat waze die mogelijkheid niet heeft, en dat het alleen zichtbaar is als je er naar gaat zoeken of will navigeren... mogelijk is er nog wel een optie via kaartlagen. Maar dat kan ik mis hebben.

Ik gebruik zelf geen waze, maar al bijna 20 jaar sygic en die heeft gewoon points of interest die je aan of uit kunt zetten.
Zo ver was ik ook gekomen. In dat opzicht vind ik TomTom Go (app op de telefoon) handiger, zeker op Android waar je in de routelijn aan de rechterkant van het beeld aan de hand van stipjes ziet of het een 'langzame' of snellader is.

Ik gebruik het zelf ook niet zoveel maar je kunt in Waze onder Settings, Vehicle details het tabje electric vehicles openen. Daar kun je de EV Features aanzetten en dan aangeven wat voor een Plugs je kunt gebruiken en ook welke laad providers.
Done that... maar zag geen verschil tijdens de navigatie of op de kaart. Vandaar mijn vraag :)

Ah oke, raar! Ik vind het sowieso niet echt een praktische app moet ik eerlijk zeggen... maar dat kan ook aan mijn instellingen liggen.

ABRP is het beste, wanneer je het belangrijk vindt dat rekening gehouden wordt met je electrische auto. Je kunt daar namelijk complete routes mee plannen, inclusief laadstops en in de app kun je aangeven wat voor EV je rijdt.

Persoonlijk heeft Google Maps mij voorkeur, omdat de routes per brandstof type berekend worden: met een EV zal Google Maps je eerder binnendoor sturen, terwijl je met de benzineauto over de snelweg geleidt wordt. Al bedoel ik hiermee, de optie voor zuinige routes.

In Google Maps kun je ook heel makkelijk laadstations vinden en tegenwoordig,kun je daarbij zelf zien of ze bezet of vrij zijn. Alleen tijdens het rijden, vind ik zo'n beetje alle apps tekort schieten. Want om terecht te komen bij een dure snellader, daar heb ik geen navigatie voor nodig.

Ik zou het juist fijn vinden, als de navigatie ook rekening kan houden met laadtarieven. Maar in de praktijk, blijkt het heel lastig te zijn om dit tijdens het rijden te doen. Stel ik wil gewoon bij een Vattenfall publieke laadpaal terecht komen? Dan is de kans groot, dat ik eindigt bij een McDonalds waar een snellader staat...

Alles rondom laden, probeer ik dus vooruit te plannen: tijdens het rijden, geeft dat teveel verassingen en ook nog eens stress.

ABRP is het beste, wanneer je het belangrijk vindt dat rekening gehouden wordt met je electrische auto. Je kunt daar namelijk complete routes mee plannen, inclusief laadstops en in de app kun je aangeven wat voor EV je rijdt.

Persoonlijk heeft Google Maps mij voorkeur, omdat de routes per brandstof type berekend worden: met een EV zal Google Maps je eerder binnendoor sturen, terwijl je met de benzineauto over de snelweg geleidt wordt. Al bedoel ik hiermee, de optie voor zuinige routes.

In Google Maps kun je ook heel makkelijk laadstations vinden en tegenwoordig,kun je daarbij zelf zien of ze bezet of vrij zijn. Alleen tijdens het rijden, vind ik zo'n beetje alle apps tekort schieten. Want om terecht te komen bij een dure snellader, daar heb ik geen navigatie voor nodig.

Ik zou het juist fijn vinden, als de navigatie ook rekening kan houden met laadtarieven. Maar in de praktijk, blijkt het heel lastig te zijn om dit tijdens het rijden te doen. Stel ik wil gewoon bij een Vattenfall publieke laadpaal terecht komen? Dan is de kans groot, dat ik eindigt bij een McDonalds waar een snellader staat...

Alles rondom laden, probeer ik dus vooruit te plannen: tijdens het rijden, geeft dat teveel verassingen en ook nog eens stress.
ABRP is voor navigatie binnen zeg maar Nederland wat overdreven (immers: die gaat vaak uit van planning voor een lange rit). In Google Maps kun je sowieso kiezen voor de meest economische rit (ook voor brandstofmotoren), vergelijkbaar met TomTom's Efficiënte route. Mijn favoriet inderdaad, je vermijdt daarmee (in ieder geval met een elektrische-autoinstelling) snelwegen zonder al te veel extra tijd kwijt te zijn.

Ik bedacht me ineens:
Heb je de anwb app toevallig? Die heeft ook een mogelijkheid om laadpunten en tankstations te laten zien op je route. Je hoeft geen lid te zijn om het te kunnen gebruiken.

Ik bedacht me ineens:
Heb je de anwb app toevallig? Die heeft ook een mogelijkheid om laadpunten en tankstations te laten zien op je route. Je hoeft geen lid te zijn om het te kunnen gebruiken.
Klopt en weet ik! Erg handig. Met brandstofmotor zie je ook erg overzichtelijk de benzinepompen en hun prijzen. Tip: selecteer dat je een hybride auto hebt en je krijgt zowel benzinepompen als laadpunten. Ik parkeer daar ook mee (feitelijk is Yellowbrick dan de verwerker).

Terug
Bovenaan