Mooie eerste auto (leuk maar degelijk)

Rozijn

Startmotor
Hoi allemaal,

Ik zoek een (eerste) auto. Met snelwegkilometers naar werk en zo nu en dan een plezierritje door de lokale polder of de Eiffel verwacht ik zeker 30.000km per jaar te gaan rijden. Hiervoor ben ik op zoek naar een auto zo tussen de €5.000-€8.000, al zit hier best ruimte in als mijn autohart er sneller van gaat kloppen. Verder kan ik zelf redelijk wat qua sleutelwerk, m.u.v. grote klussen. Ik heb daarnaast 5 jaar rijervaring (23 jaar) met allerlei verschillende merken.

Wat zoek ik in een auto:

- Mooi / bijzonder / gaaf om te zien ('s ochtends uit het raam kijken en een glimlach op je gezicht krijgen!)
- Evengoed een fijn interieur
- Wegens jaarkilometrage een beperkte kmstand, ~ <175k;
- Benzine & handgeschakeld heeft de voorkeur: goede automaatbakken doen ook mee (geen selespeed bijv)
- Enigszins redelijk verbruik, al vind ik dat geen dealbreaker want het blijft een hobby
- Coupé, Sedan of Stationwagen heeft de voorkeur (hatchback kan, maar vind ik minder mooi)
- Voldoende vermogen om lekker door de bergen te kunnen rijden; hoeft geen 200+ pk te zijn, maar wel >130
- Opties: cruise control (vereist), clima / stoelverwarming / pano (zou mooi meegenomen zijn)
- Geen VAG

Ik shop af en toe op gaspedaal, autoscout en marktplaats en kom dan het volgende tegen:
- Alfa Romeo: 159 / Brera; moeilijk om een nette te vinden. 159 met 1750 tbi vaak duur, Brera met die motor sowieso veel te duur. 2.2JTS in de 159 nog wel te koop. GT; moeilijk om een nette te vinden. Vind ik alle 3 wel erg mooi om te zien.
- BMW: 318 / 320; veel afgetrapt / saai zilvergrijs, wel mooie wagens. Duur in onderhoud? 118 / 120; prima, maar vind ik niet bijzonder mooi
- Hyundai Coupé; proefgezeten, is te krap (ik ben niet lang, 1.81m)
- Renault: Clio II, III / Wind hebben suffe interieurs; mégane coupé (GT) qua uiterlijk niet mijn ding
- Volvo: weinig nette stations (v70) met dito kmstanden. C70 coupé moeilijk te vinden. V60 alleen leuk als D6 hybrid, met torenhoge wegenbelasting (wel mooi)
- Mini: niet mijn smaak
- Mercedes: voornamelijk "bejaardenbakken", met af en toe een mooie CLK, die zijn ook moeilijk te vinden.

De keuze is lastig en ik heb helaas een (te) dure smaak. Wat zijn jullie aanraders, tips of ideeën? :)

Fraaie Accord inderdaad. Deze Mazda 6 (klik) voldoet denk ik ook aardig aan je eisen

mazda-6-sportbreak-1-8-business-airco-lmv-stoelverw-cruise.jpg

Bij 30.000 km per jaar en dit budget zou ik aanraden om naar een zuinige diesel auto te kijken. Die koop je vaak voor weinig geld uit relatief nieuwe bouwjaren.

Wat vind je van een Alfa Giulietta of een Lancia Delta.

Coupe 's zijn zeldzaam, erg mooi vind ik een Renault Laguna Coupe. Die zou ik wel in verband met het brandstofverbruik als diesel kiezen. Is in de praktijk erg betrouwbaar en degelijk.

Kijk wel goed in welke staat een auto nog is.

Met dat budget en jaarkilometrage zou ik gaan voor een old school diesel en helemaal oprijden. Dan is kmstand minder relevant en heb je meer aan koppel dan vermogen.

Er zijn destijds wel leuke coupes geleverd met diesel. 320/325/330d e92, c220cdi/250/320 coupé, a5 tdi

Je "wensenpakket" maakt het ingewikkeld, je zoekt een populaire gewilde auto en die zijn dus relatief duur. Ik zou gaan voor een Hyundai Sonata of Grandeur of zoiets... Grote, comfortabele auto's die minder gewild zijn en derhalve relatief goedkoop.

@ak2 , die Laguna Coupe met diesel is niet heel zuinig. Ik heb die ook in de Megane RS liggen als je daar mee door de Eifel gaat rijden is het gewoon ouderwets 1/12 of nog erger.

Gemiddeld over de afgelopen 100.000 km zit ik nu op 6,5 liter per 100 km.
Voor een RS heel goed, voor een 175 pk diesel iets minder.

Betrouwbaar is die wel!

(...)
Wat vind je van een Alfa Giulietta of een Lancia Delta.
(...)
In een goede uitvoering is een Giulietta zeker mooi. Lancia Delta ben ik minder fan van. Die Alfa komt op het lijstje!

Met dat budget en jaarkilometrage zou ik gaan voor een old school diesel en helemaal oprijden. Dan is kmstand minder relevant en heb je meer aan koppel dan vermogen.

Er zijn destijds wel leuke coupes geleverd met diesel. 320/325/330d e92, c220cdi/250/320 coupé, a5 tdi
Dat is financieel best aantrekkelijk, maar kom je dan binnenkort niet in de knel met milieuzones etc.? De diesels binnen mijn budget zijn geen euro6 bijvoorbeeld en met geluk net euro5. Misschien is het bangmakerij geweest maar ik ben wat huiverig voor diesels op dit moment

Je "wensenpakket" maakt het ingewikkeld, je zoekt een populaire gewilde auto en die zijn dus relatief duur. Ik zou gaan voor een Hyundai Sonata of Grandeur of zoiets... Grote, comfortabele auto's die minder gewild zijn en derhalve relatief goedkoop.
Leuk spul, die Grandeurs blijken best zeldzaam maar een Sonata zou ik best overwegen. Ziet er vergeleken met de alternatieven saai uit, biedt dan wel weer betrouwbaarheid (?) en inderdaad comfort op lange ritten

Ok, zonder het internet af te struinen naar prijzen bedenk ik mij:

- Mazda RX-8
- Porsche Boxter (zal qua kilometers en prijs een uitdaging worden)
- BMW 1 coupe
- Fiat 124 spider (prijs, geen idee)
- Mitshubitsu Galant station (wel wat oud reeds, maar wel gaaf) https://www.autoscout24.nl/aanbod/m...source=listpage_search-results&order_bucket=2 (iets te hoge km stand, maar wel leuk!)
- Nissan 350Z (zal ook goed aan de prijs zijn vermoed ik)
- Abarth 500 (zover je het niet als hatchback ziet)

Enfin, ik kijk niet vaak meer op de occassionmarkt meer, dus geen idee of het redelijke ideeen zijn.

Misschien een open deur, maar heb je al op de Autoweek homepage bij occasions / occasion zoeken gekeken?

Daar kun je echt allerlei filters opgeven voor waar wat je zoekt aan moet voldoen, op merk/model zelfs meerdere tegelijk, en oa een prijsrange. Met vervolgens sorteren op je belangrijkste criterium dat je nog niet met de selectie voldoende hebt ingeperkt krijg je een aardige indruk van wat er zoal te vinden is voor welke prijs binnen je budget

Er zijn natuurlijk nog wel meer sites waar je iets dergelijks kunt, maar nu je toch al de weg naar autoweek hebt gevonden kun je net zo makkelijk ook hier al een eerste indruk zoeken :)

Laatst bewerkt:
Ik wil alleen maar toevoegen dat je best veel gaat rijden met een oud beestje. Wees dan vooral voorzichtig met de wat luxere varianten met brede banden, ledverlichting, schuifdaken, xenon, automaat etcetera. Een leuke D segmenter sedan is vast wel op de kop te tikken, maar als je dan elk jaar 4 nieuwe sloffen en remmerij eronder moet schroeven dan is een dikke sedan ineens een stuk pittiger dan een Clio. En dit komt van alle kanten, verzekering, mrb, brandstof, etcetera.

Ik weet natuurlijk niet of je elke maand 10k bijschrijft of dat je 5 jaar hebt gespaard voor je budget, maar ik zou lekker simpel, 'te klein' beginnen. Roep tegen je vrienden dat je voor een M5 aan het zoeken bent, maar voorlopig heb je dan even een Panda ;)

Ik zit nog een keer je lijstje door te lezen: C70, V70, 159, 3-touring, het is eigenlijk gekkenwerk voor de gemiddelde 23-jarige die waarschijnlijk nog thuis woont, zeker met 30kkm per jaar.

Amsterdam heeft in Nederland de strengste emissie zones.
Met een Euro 5 diesel ben je ook in 2025 gewoon welkom.

Je gaat best veel rijden. Let dus ook op of de auto eenvoudig en goedkoop te repareren en te onderhouden is.
Voordelig in verzekering en belasting is, en een gunstig brandstof verbruik heeft.

Een Renault Clio 1.5 DCI, LPG of benzine is heel wat anders in kosten als bijvoorbeeld een BMW 3 serie, of Alfa Brera.

Succes.

Fraaie Accord inderdaad. Deze Mazda 6 (klik) voldoet denk ik ook aardig aan je eisen
Precies zo'n Mazda 6 stationwagon rij ik zelf, maar dan zn 2 liter broertje met 6bak.
Inderdaad een erg fijne auto die ik nog steeds erg mooi vind, maar ik ben toch erg blij dat ik destijds geen 1.8 met 5 bak heb gekocht want mijn 2 liter zou ik niet perse als snel betitelen. Maar langzaam is hij zeker niet.

1 vd dingen die ik zelf prettig vond bij de aanschaf van deze auto, is dat degene die ik heb gekocht nog geen directe injectie of turbo heeft.
Mijn auto wil ik graag 'gewoon' op rijden. En het is geen uitzondering dat een hogedruk brandstofpomp (van directe injectie) of een turbo er bij zo'n 250k km mee stopt (dat geldt voor alle merken, niet alleen bij Mazda). Dat zijn dure onderdelen die er behoorlijk in hakken bij een auto van meer dan 15 jaar oud en ruim 2 ton op de klok. (directe injectie geeft op de 2 liter maar een 3pk meer en is maar marginaal zuiniger. Bij mazda kwam dit in 2009 of 2010, mijn 6 is van 2008)
Bovendien is het niet zo dat je net als vroeger, al zittend op 1 vd voorwielen een motorrevisie kunt uitvoeren, maar je hebt (voor moderne maatstaven) nog redelijk wat ruimte onder de kap waardoor je relatief goed overal bij kunt.
Verder zit er een distributieketting in de motor waar je weinig problemen over zult vinden op het internet, ook niet als je bij Ford of Volvo gaat zoeken (die hebben dezelfde motor gebruikt, bij Ford heette het Duratec). Scheelt weer een riemwissel iedere zoveel jaar, wat ik zelf altijd een rotklus vind.

Als je de ruimte van zo'n 6 overigens niet nodig hebt, zou ik zeker eens voor een Mazda 3 Hatchback kijken. Als ik geen kinderen had gehad, dan had ik die waarschijnlijk gekocht ipv de 6 die ik nu heb.

Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment al 3 coupé's en een roadster, dus ik snap wel wat je bedoeld.
De meeste auto's zijn saaie familieauto's en daar vindt ik niks aan.
Ik heb een jaar geleden mijn eerste Audi TT gekocht en heb er inmiddels 3.
De 1.8 motor van de eerste generatie is enorm goed en kan probleemloos hoge kilometerstanden aan.
De 2 liter van de tweede generatie kun je beter mijden, kies dan de 3.2 V6.
Het is dan wel VAG, waarvan ik zelf ook dacht dat ik daar nooit een auto van zou kopen.
De turbo motoren zijn redelijk zuinig en zijn makelijk te tunen.

Ik heb ook een C70 gehad, geweldige auto, maar van binnen wel echt gedateerd en niet sportief.
Tot vorig jaar ook nog een Alfa 147 gereden, maar de 1.6 was erg traag en de GTA is veel te duur.
De onderdelen zijn wel goedkoop, maar dat merk je ook terug in de kwaliteit.
Renault Megane coupé 2.0 of RS is ook leuk, maar van binnen is het gewoon een standaard Renault.

Mazda MX-5 is ook leuk, als je er eentje vindt zonder roest.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Mazda 3 vind ik persoonlijk nog steeds een mooie auto om te zien. Zeker in een fijne opvallende kleur. Met 30k kilometers per jaar, blijft een diesel een goede optie. Navolgende Mazda 3 past binnen budget, heeft een nog niet al te hoge kilometerstand, een uitgesproken kleurtje en zit netjes in zijn uitrusting. Wel een hatchback.

mazda-3-2-2d-skylease-5-drs-clima-cruise-camera-navi-multimedia-stoelverwarming-isofi.jpg

Laatst bewerkt:
Als je wat ouder en exclusiever zoekt, dan is wellicht een Lexus IS ook nog een optie. Alleen is het lastig om die binnen je budget en je gewenste maximale kilometerstand te vinden. De volgende 2 kom ik tegen. De zwarte zit iets boven je gewenste maximale kilometerstand. De grijze valt er wel binnen.

0-3418d1f910e42811130b70ab748e12eb.jpg

0-1e0390062db4ccf54cdd0eae14c44a08.jpg

Of het je ding is, kan ik niet helemaal inschatten. Het is geen 13 in een dozijn in ieder geval.

De Lexus is250 heeft last van interne vervuiling van de motor door directe injectie en kan olie verbruiken. Daarom dat dit type Lexussen voor aantrekkelijke bedragen worden verkocht, voor Lexus begrippen.

De daarboven getoonde Mazda 3 is met de 2.2 dieselmotor ook een afrader want de 2.2 dieselmotor van Mazda staat erg slecht bekend, ondermeer door problemen met de nokkenas.

Voor wie het topic nog volgt; dank voor alle tips en ideeën! Ik ga op zoek naar een mooie Giulietta, m.i. een mooie verschijning, best zuinig en als je de reviews moet geloven een leuk rijdende auto (met de multiair ook nog eens rap). Voorkeur voor een kleur anders dan grijs, in 170pk en hopelijk ééntje met die mooie leren bekleding. Wordt vervolgd!

Terug
Bovenaan