Ford Kuga phev startaccu leeg

Binnen 2 weken is de startaccu (12V) in de eigen garage leeg geraakt. Beide keren enkele dagen na het opladen van de ‘grote’ accu (48V, meen ik), en daarna auto niet meer gebruikt. Tussentijds heeft de auto nog een keer 5 dagen buiten gestaan, met een lege 48V-accu, waarna de 12V accu nog prima functioneerde. De dealer zegt dat er meer problemen zijn met de kleine accu, mogelijk na te lang doorladen van de grote accu (waardoor de kleine accu wordt leeggetrokken) en/of een softwarefout in het accumanagement. Ik heb voordien dergelijke problemen nooit gehad en heb bij de laatste laadbeurten -in mijn eigen garage op 230V/16A- niets anders gedaan dan voordien. Het is toch vreemd dan binnen 3 jaar al accuproblemen ontstaan. Wel lekker buiten de garantietijd.
De auto is van 2021, Kuga phev 2,5 liter.
is hier al meer over bekend; vaker voorkomend / oorzaken / oplossingen / erkend Ford schuld ? etc.
Dank voor reacties!

Accu problemen zijn het mogelijk helemaal niet. Hij is leeg, maar waardoor dat is de vraag. Tijdens laden van de hybride accu aan de stekker, zijn er ook 12V subsystemen actief en die trekken mogelijk deze accu leeg.

Toen mijn toyota hybride twee weken stilstond i.v.m. wennen aan medicijnen, was daarna ook mijn 12V accu leeg. Was normaal zei de garage, omdat er nog zoveel actief is in een moderne auto. Keyless,alarm,communicatie met de auto.
Wat ik raar vind is dat je niet handmatig de 12V omvormer k

Pas geleden is hier nog een topic over geweest:

En deze door dezelfde auteur

Lees die even door. Het komt blijkbaar vaker voor bij die kuga PHEV

12V accu valt normaliter nooit onder de garantie. Waardoor hij leeg raakt is vanuit de computer lastig te oordelen.

meten = weten, ik zou om te beginnen de lekstroom in ruststrand eens gewoon meten als ik de garage was, mogelijk hebben ze dat al eens gedaan. Misschien heeft er iets (ooit) aan gestaan waardoor de accu an een klap heeft gehad.

ik zou gewoon lekstroom meten, is er geen noemenswaardige lekstroom dan gewoon nieuwe accu (waar je weer een jaarje of 4 garantie op hebt) er in, en door...

maar geeft ook geen duidelijkheid over oorzaak

geeft de dealer toch?

"De dealer zegt dat er meer problemen zijn met de kleine accu, mogelijk na te lang doorladen van de grote accu (waardoor de kleine accu wordt leeggetrokken) en/of een softwarefout in het accumanagement. "

De mogelijke oorzaak weet je, de dealer werkt mee. (zijn uiteindelijk ook afhankelijk van de importeur/fabriek)
Ja de 12V accu valt niet onder garantie, ja dat is vervelend. Ik zou aan ford nog vragen wat je als consument kunt doen om deze problemen te voorkomen in de toekomst (of mogelijk dat er een software update beschikbaar is / komt)

Binnen 2 weken is de startaccu (12V) in de eigen garage leeg geraakt. Beide keren enkele dagen na het opladen van de ‘grote’ accu (48V, meen ik), en daarna auto niet meer gebruikt. Tussentijds heeft de auto nog een keer 5 dagen buiten gestaan, met een lege 48V-accu, waarna de 12V accu nog prima functioneerde. De dealer zegt dat er meer problemen zijn met de kleine accu, mogelijk na te lang doorladen van de grote accu (waardoor de kleine accu wordt leeggetrokken) en/of een softwarefout in het accumanagement. Ik heb voordien dergelijke problemen nooit gehad en heb bij de laatste laadbeurten -in mijn eigen garage op 230V/16A- niets anders gedaan dan voordien. Het is toch vreemd dan binnen 3 jaar al accuproblemen ontstaan. Wel lekker buiten de garantietijd.
is hier al meer over bekend; vaker voorkomend / oorzaken / oplossingen / erkend Ford schuld ? etc.
Dank voor reacties!
Je bent niet de enige ik heb precies hetzelfde verhaal auto van mei 2022 en reactie ford tja geen garantie

Dank voor reacties!
Heb je al een oplossing? Hier exact hetzelfde probleem met ford kuga

Ben ook in het bezit van een Kuga 2021 PHEV. Accu na 3 dagen stilstaan over moeten starten. 1,5 maand later na 10 dagen vakantie deed de auto helemaal niets meer. ANWB erbij, 12 volt accu was helemaal gaar. Nieuwe erin gezet en hij deed het weer. Mijn garage gaf aan dat de 12 volt accu met elektrische rijden niet wordt bijgeladen….. vrij bijzonder lijkt me.

Probleem wat veel voorkomt bij hybride en EV's. Met m'n mx30 ook gehad.
Bij mij lijkt het volgende dat te triggeren. We "vergeten" nog wel eens de auto op slot te doen, als de sleutel binnen een paar meter van de auto blijft, blijft deze continue communiceren met de auto, waardoor hij de accu leeg trekt. Als je hem regelmatig vebruikt, niks aan de hand, maar als je een weekje vrij bent en de auto niet gebruikt, kun je voor een verassing komen te staan.
Begon op te vallen, omdat de 12v accu slecht werd. Kon weken goed gaan en dan zomaar in ene was de accu leeg, na 1 of 2 dagen. En dan ging het weer een tijdje goed. Viel op dat het iedere keer was als m'n zoon hem gebruikt had, die heeft namelijk de gewoonte hem niet op slot te doen en soms zelfs de sleutel in de auto te laten liggen.

Laatst bewerkt:
Moet je die wel
Mij niet, die kan ook prima geladen worden vanuit de hoogspanningsaccu. Wel zo voordelig, zo kan die opgeladen worden met remenergie.
Als je veel elektrisch rijdt verbruik je meer energie dan dat je bij remmen terug krijgt. Het is geen adiabatisch proces. Uiteindelijk zal de hoofdbatterij van 14.4 kWh een keer leeg zijn en zal de motor aanspringen. Ik heb ooit in een MG EHS een weekje gestuurd, benzine verbruik ongeveer 1:13 en het elektrisch rijden viel qua inzet tegen. Snel schakelde de motor bij en bleek de grote accu alweer bijna leeg te zijn.

De 12V accu is in een EV nodig om de stroom te leveren voor het omzetten van de hoogspanning contacten. Als de auto uit staat en niet aan het laden is, of wanneer er een storing is of iemand een stekker lostrekt, dan is het hoogspanning systeem namelijk uitgeschakeld. Dat zit nog als extra naast een zekering.
Een PHEV moet aan diezelfde wetgeving voldoen. Een Hybride hangt het er vanaf wat voor accu ze gebruiken; er zijn er ook die niet onder de noemer hoogspanning vallen - vandaar dat er Hybrides bestaan zonder nog een extra 12V accu.
De 12V accu is niet nodig om de motor te starten bij een PHEV of hybride - daarom is het een ander type en niet gericht op sterke (start)stroom leveren. Voordeel van zo'n ander type is dat die veel beter kunnen werken zonder constant maar steeds bijgeladen te worden en ook veel dieper ontladen kunnen worden.

Blijft er in het 12V systeem iets aan staan (of vergeet je de auto uit te zetten / op slot te doen) dan is die 12V accu relatief snel leeg. Maar dit kan ook een software fout zijn. Ik heb het zelf al eens meegemaakt met een Hyundai Ioniq5 die ineens niets meer deed na een dag geparkeerd te zijn. Een bekende bug bij Hyundai EVs die misschien inmiddels al lang is opgelost. Zou bij de Ford ook zo kunnen zijn.

Een PHEV heeft geen dynamo meer - alleen een hoogspanning generator. De 12V accu kan dus alleen opgeladen worden vanuit de hoogspanning accu - tijdens het rijden (met voorkeur om dit alleen tijdens remmen te doen of wanneer de motor draait) en/of tijdens het opladen van de hoogspanning accu. Ook hier kan er een software fout zijn.
Bij sommige auto's zijn er voorkeur instellingen voor wanneer de auto de 12V kan opladen - bij sommige EVs kan je bv uitzetten dat dit tijdens het rijden gebeurd (al is er wel een ondergrens).

Er lijkt sprake te zijn van een SW bug of verkeerd gebruik. Schakel bijvoorbeeld de keyless entry uit want misschien blijft de auto de sleutel zien en gaat daardoor niet volledig uit. En als dat soort zaken niet lukken dan moet de garage een melding maken aan Ford. Er is niets te repareren zolang er geen SW updates zijn. En om eerlijk te zijn; de meeste garages weten zelf ook maar weinig over hoe zo'n systeem werkt.

Accu problemen zijn het mogelijk helemaal niet. Hij is leeg, maar waardoor dat is de vraag. Tijdens laden van de hybride accu aan de stekker, zijn er ook 12V subsystemen actief en die trekken mogelijk deze accu leeg.

Tijdens stekkeren, wordt ( via de omvormer) ook de 12 volt accu (bij)geladen.

Ben ook in het bezit van een Kuga 2021 PHEV. Accu na 3 dagen stilstaan over moeten starten. 1,5 maand later na 10 dagen vakantie deed de auto helemaal niets meer. ANWB erbij, 12 volt accu was helemaal gaar. Nieuwe erin gezet en hij deed het weer. Mijn garage gaf aan dat de 12 volt accu met elektrische rijden niet wordt bijgeladen….. vrij bijzonder lijkt me.
De PCU zal de SOC van de 12 volt accu zeker in de gaten houden, en zo nodig (bij)laden vanuit de tractiebatterij. De 12 volt accu zal dus zeker niet leeg lopen als je in de EV modus rijdt. Anders zouden vrijwel alle EV's in de problemen komen, vroeg of laat.

Terug
Bovenaan