Uitlenen auto plus caravan, eventueel naar het buitenland.

rke

Wegverkenner
Ik heb een grotere auto zodat ik daarmee mijn sleurhut kan verslepen.
Wat meer details: ik heb een oude Dacia Duster met een Weinsberg caravan.

Nu heb ik ook een aantal (stief)kinderen en ik kreeg de vraag "mag ik jouw auto met caravan lenen voor de vakantie".

Ik vind dat in principe prima, ik vertrouw mijn kinderen wel in die mate dat zij mijn oude botsdoosje mee mogen nemen. Ik begrijp dat als de auto er op een of andere manier mee stopt, ik actie zal moeten ondernemen om de boel gerepareerd te krijgen. De ANWB staat niet te popelen om een oudere auto terug te verslepen richting ons kikkerlandje. En het rijbewijs, deze combinatie mag met enkel een B-rijbewijs gereden worden.

Maar afgezien daarvan: zijn er andere zaken die ik moet regelen? Moet ik iets met de verzekering doen, moet ik een documentje meegeven dat zij de auto mogen gebruiken? Zou een korte uitleg "hoe versleep ik deze sleurhut" zinvol zijn? Uitleg hoe de caravan werkt?
En als de boel in beslag wordt genomen - ga ik dan op zoek naar een andere botsdoos? In bijvoorbeeld Denemarken mag je max 70 km/uur met een caravan terwijl ik zelf altijd rond de 90 ~100 km/uur rij.

In principe hoef je niet zo veel te regelen. Persoonlijk zou ik overwegen om voor die vakantie een aparte verzekering af te sluiten op naam van de bestuurders.

Daarnaast gewoon duidelijke afspraken maken: Wat is de waarde van het voertuig als het toch mis gaat? Wie betaalt eventuele reparaties in het buitenland?

Wat snelheid betreft is Nederland dacht ik strenger voor aanhangers dan Frankrijk, maar ik ben geen caravanner...

Enige waar je afspraken mee moet maken is met de kinderen. Wat als er iets stuks is, vergoeding ? En als ze nooit eerder met een aanhanger/caravan hebben gereden is het verstandig om eens zelf zo'n ding aan en af te koppelen en een rondje te gaan rijden.

De uitleg en een stukje oefenen zit in de planning.
De extra verzekering en een overzicht van waardes lijkt mij wel handig voor allebei de partijen, hoewel de eeuwige schuld-vraag discussie dan wel op de loer ligt.

Het oefenen is niet voor ieder kind nodig. Er is er bijvoorbeeld een bij die zo vaak met aan aanhanger gereden heeft dat hij het mij beter kan uitleggen.
Ik heb een keer een vermaning gekregen van oom agent toen dochterlief de sleurhut wilde lenen en ik vergeten was de witte kentekenplaat van mijn auto te vervangen door die van haar auto.
Even oefenen, geïnteresseerde agent (logisch, mooie meid) en toen de ontdekking dat de plaat niet klopte. Oom agent vond het verstandig dat we het rijden met de sleurhut aan het oefenen waren en zag de overtreding door de vingers. .

Frankrijk is wel een uitzondering, er geldt daar geen extra snelheidslimiet voor aanhangers/caravans.
Hoppa, 130 met de sleurhut. Laat, wel even de banden balanceren, anders is de bestekla leeg als je op de camping aankomt. Met een zware auto en een lichte aanhanger mag dat geen probleem zijn. Andere landen kennen weer andere beperkingen, jammer genoeg is Europa daarin nog niet verenigd. .

Ik weet niet hoe handig het voor dit geval is maar ik dacht dat je by MyWheels (Snappcar variant) je auto kan verhuren aan besloten kring. Dus als je deal voor die X weken via MyWheels loopt dan gaat daar de verzekering in. Mogelijk zit daar zelfs pechhulp bij. Ik weet niet of je dan aan een minimumtarief per dag zit om hun kosten te vergoeden.

Verder zou ik de auto en caravan even na laten kijken natuurlijk, een soort zomercheck of misschien is klein onderhoud wel nodig. Statistisch komen de meeste pechgevallen vlak na onderhoud voor. Dus doe het een maandje eerder.

Weet wel dat wegenwacht persoonsgebonden is, als het pechgeval wat ingewikkelder wordt dan moet dat wel kloppen. Hoezo zouden ze je auto niet terugbrengen? Als je dat zwart op wit hebt dan kan je nog eens kijken bij de KNAC, dat is ook gewoon ANWB Wegenwacht maar die zijn misschien iets soepeler met oudere auto's .

Laat ze ook scherp zijn op vloeistofpeil en bandendruk. Als je 10 uur aan het sturen bent kan je beter een half zachte band bij de pomp of tussenstop bemerken. Reserve sleutel zou ik ook meegeven, kleine moeite groot plezier, maar dan moet hij natuurlijk niet in hetzelfde zomerjasje bewaard worden.

Uiteraard zal ik een extra beurtje laten uitvoeren voordat ze vertrekken. En MyWheels klinkt als een goede tip. Dankjewel.

Ik heb minder fijne ervaringen met de ANWB als je een oudere auto hebt (ouder dan 10 jaar).
Veer gebroken tijdens wintersport? Breng maar naar de sloperij.
Heb je een hartaanval in Tours? Er rijden toch treinen?

Ik moet wel even eerlijk zijn:
1 Dit was tijdens de corona-gekte.
2 Als je een nieuwe auto hebt, brengen ze de auto wel terug en krijg je voor de reis naar huis vervangend vervoer.

De ANWB dame legde het als volgt uit: Als de waarde van de auto lager is dan de kosten van het transport, gaat het thuisbrengen niet door.
Chauffeur plus oprijwagen, twee keer zoveel uur rijden, overnachting, huur, brandstof versus de waarde van een oud botsdoosje...

Als je een hartaanval hebt moet je natuurlijk ook niet de ANWB bellen maar 112 ;) .

Ach gun je kids een mooie tijd en laat ze in NL ff een goede proefrit maken met de caravan met alles erop en eraan.

Als je een hartaanval hebt moet je natuurlijk ook niet de ANWB bellen maar 112 ;) .
Onderweg naar huis, met de combinatie op de tolweg. Ik nam de eerste de beste parkeerplaats. Ondertussen belt je vrouw 112, dan brengen les pompiers je naar een welshman met klauwen als een bootwerker. Die Frans/Engels sprekende cardioloog frommelt midden in de nacht een aantal stents in je rikketikkie.
Gelukkig was zoonlief daar ook in de buurt en kon hij de volgende morgen de botsdoos plus sleurhut naar een camping rijden.
Na een week ziekenhuis denk je dan aan de ANWB maar toch moeten je dochters je ophalen.

De kinderen hebben andere plannen. Misschien Kroatië maar dat is nog niet zeker (dat is meer voor opa en oma). Ze doen hun best maar, ik hoop vooral dat ik de kinderen, mijn botsdoosje en de sleurhut weer heel terugzie.

Na een week ziekenhuis denk je dan aan de ANWB maar toch moeten je dochters je ophalen

Daar heb je een reisverzekering voor, met de juiste, medische (buitenland) dekking én eventueel autopechhulp module, lijkt mij.

Heb je al wel gevraagd om de auto van je kind(eren) te mogen gebruiken in de tijd dat zij jouw auto en caravan nodig hebben?

Ik zag inderdaad dat o.a. Ohra deze optie aanbiedt. Ik ben zelf verzekerd bij Univé en ik heb daar de vraag in de groep gegooid voor een verzekering.

En ik regel wel even ergens een auto. De auto van zoonlief (Toyota Aygo) is een optie maar ik heb zelf ook een Aygo en een oude motorfiets staan. Bovendien is het dan vakantietijd, het lijkt mij heerlijk om dan weer eens op de motor te stappen. .

Contact gehad met Univé:

Univé zei:
De auto en caravan mag je uitlenen. De eventuele schades komen wel voor je eigen rekening en zijn niet te verhalen op je zoon.
Hier bestaat ook geen verzekering voor.

Ik ga er van uit dat dit algemeen geldende voorwaarden van de Univé zijn die voor mij van toepassing zijn (WA-extra, schadevrije jaren en dergelijke). Misschien is een aanvulling bij de Ohra dan wel handig, of ik leg geld klaar voor een verse botsdoos. De tegenpartij is in ieder geval verzekerd.
.
Informeer voor jezelf ook even bij je eigen verzekering. Met de moderne chatbots is dat een kwestie van de chatbot starten en je vraag inkloppen.

Terug
Bovenaan